Hund som inte lyssnar.
Var i skogen med hunden nyss och hon brukar vara jätteduktig när jag ropar "hit". Hon kommer springande tillbaka direkt. Men idag så fick hon upp något spår och slog dövörat till när jag ropade på henne. Hon lyssnade inte och jag ropade och ropade, blev arg till slut och hon kom springande men sprang bara runt mig och jävlades med mig!
Hur ska jag göra i en sådan situation?
Jag vände håll och gick fort ifrån henne så hon skulle följa efter och det gjorde hon men hon vägrade stanna. Hon sprang bara förbi mig hela tiden, runt, runt, runt och jag blev vansinnig. (Förövrigt har inget varit på min sida idag).
Men vad ska jag göra? Jag försökte ropa på henne med en glad ton men hon vägrade lyssna. Fick slita tag i nackskinnet på henne när hon sprang förbi för att hon skulle stanna.
Hon är en valp.
Inga dömande kommentarer nu! Behöver tips!
En dömande kommentar som även är ett tips:
- Tålamod.
- Slit inte i nackskinnet, er relation kommer drabbas åt det negativa hållet. Att komma till matte och vara glad = slit i nacken = din valp kommer inte vilja komma till dig.
- Belöna när hon kommer, även om hon springer runt dig har hon ändå kommit till dig när du ropar så belöna så hon fortsätter med detta beteende. Huvudsaken var att hon kom, eller hur? Sen om hon springer runt i cirklar kvittar för hon är en valp som behöver guidning i livet.
- Träna in kommandot stanna.
Jag har alltid visat mitt missnöje för hundarna, istället för att "spela" glad, tjoa och tjimma och hålla på. De fattar ju ändå att de lyckats trigga igång en, hur bra skådisar vi än må tro att vi är 😎
Råttan har gjort sånt som valp, och det som hände var att när jag väl ruttnade så var det hela över. Koppel på och marsch hem. Sen inget mer kul den dagen. Det blev en följd av att inte sköta sig. Ungefär som om han blir sk*tnödig mot nån annan hund under träning. Han åker ut i bilen ögonaböj och det roliga is so stenhårt over. Bättre "korrigering" på en träningsnarkoman kan man inte ha och huvva vad han skärpt till sig när han väl får komma ut igen 😃
Sen finns det garanterat andra som gör på andra sätt, men jag har helt enkelt "dödat" det roliga i att bete sig illa, typ🙂
#2 Bra tips 👍
#1 Tack för tipsen! Det ska jag tänka på till nästa gång det händer (om det händer).
#2 Vi var en bit inne i skogen men jag tog på koppel och raka vägen till bilen och raka vägen hem utan att prata med henne. Nu ligger hon här i sängen och tuggar på ett grisöra men jag har inte pratat med henne än, hon får komma till mig. :)
Det jag brukar göra när min hund inte lyssnar utan "retar" mig (han kommer rusande mot mig för att sedan springa förbi och gör om samma sak gång på gång) är att jag låtsas hitta något på marken och låtsas att det är något jätte intressant, då kommer han farande som en dåre för att se vad det är och då berömmer jag honom jätte mycket. :) Detta funkar iallafall för mig när han blir sådär tokig, för om jag blir arg på honom så blir han bara ännu värre :/ och om jag kopplar honom och går hem så vet han till nästa gång att han ska hålla sig borta från mig för att slippa gå hem, detta är ju såklart olika från hund till hund så man får testa sig fram :)
#5 Det var ett bra tips! Ja jag får testa mig fram och se vad som funkar för min :)
Det jag gör när min hund tappar fokus och rusar iväg är att rusa iväg åt andra hållet. Jag har gjort så sedan hon var valp och numera är hon supernoga på att hålla koll på mig. Hon vänder direkt om jag sticker iväg åt andra hållet. Jag har enda sedan hon var lite valp ramlat ner bakom tuvor, gömt mig bakom stenar och träd och betett mig allmänt "opålitligt" för min hund. Det (tror jag) har gjort att hon vill ha stenkoll på mig. Hon har nästan alltid ett öga på mig och om hon får upp spår så behöver jag bara göra en springtendens åt något håll för att hon ska bryta och komma till mig. Jag belänar alltid, alltid när hon kommer: lek och/eller godis. Om jag måste koppla en kort stund, släpper jag alltid strax efter för att hon inte ska känna det som negativt att bli fångad. Likaså när jag kopplar upp ser jag till att det innebär lite lek eller bus en stund och inte alls som en bestraffning.
#7 Min tik är med duktig på att följa efter mig om jag springer åt ett annat håll, är hon påväg mot en annan hund så vänder jag bara och tar snabba steg åt andra hållet. Hon väljer att följa med mig istället för att gå till den andra hunden. Hon har bara fått ett sånt här "ryck" 2 gånger, idag och sen minns jag en gång för någon vecka sen.
TS, din hund jävlas inte med dig, det är en yster, lekfull valp du har.
Att springa åt andra hållet fungerar på en del valpar, på andra inte alls.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
TS, håller med #9 , det är inte för att jävlas med dig, den vill leka helt enkelt och tycker att det är superskoj :) Undvik situationer som gör att du blir arg och upprörd, ha inte hunden lös förrän du tränat mer inkallning och kommunikation överhuvudtaget, är mitt tips.
#7 Vad är då problemet? Att hon visade livsglädje? Hon jävlas inte.
Är du rädd att inte kunna fånga inne henne ska du ha lina på henne. Så enkelt är det.
Och bli inte arg eller upprörd för det funkar inte. Och får hon skäll när du väl fått tag i henne så kommer hon att bli än mer ovillig att komma till dig nästa gång. Blir lätt en ond cirkel där du blir argare för varje gång hon inte kommer och hon blir mer tveksam att komma till dig…
#9 Det håller jag med om - jag tror att man få anpassa sig efter valpen helt enkelt. På min fungerade det alldeles utmärkt .-)
Ha en leksak och godis med dig nästa gång hunden springer i cirklar. Meningen är att det ska löna sig för hunden att komma till dig och bli kopplad inte att den ska bestraffas.
#2 håller helt med dig. Att visa missnöje är också att sätta gränser. En glad valp hade jag dock försökt avleda istället. Men håller med om att då avbryts det roliga är ett effektivt sätt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Träna mer på inkallning, att en valp tappar tråden är inget konstigt . Att sen hon dansar runt dig sen är någ fjäsk :) Hur gammal är valpen?
Hon lyssnade inte på mig, sprang runt och nosade, när jag ropade så sprang hon förbi mig i full fart och sprang fram och tillbaka, fick upp ett spår och vägrade komma när jag ropade så jag tror inte hon lekte för hon visade inte något intresse för mig.
#15 Då får du vara roligare än bara stå där :). Du måste vara roligare än det hunden fått vittring om liksom.
Jag försökte med allt, satte mig ner på huk och hon kom springade mot mig men vägrade komma till mig utan sprang bara förbi. Och inget var på min sida den dagen och det var anledningen till varför jag åkte till skogen. För att rensa tankarna och låta henne springa av sig. Jag ska inte dömma henne, hon är ju bara en valp och min fråga var hur man ska göra i såna situationer.
#17 Hon ser allt annat roligare än du fortfarande.. en valp vill utforska osv och OM det inte är en hund som dyker upp eller nåt så tycker jag du ska låta henne utforska :). Det är nyttigt.
Men det är ju det om det kommer en annan lös hund som man inte vet är farlig. Hon lyssnar HUR bra som helst annars, detta har bara hänt två gånger och jag vill veta hur jag ska göra om sånt skulle hända igen och om det kommer en aggressiv hund..
19 Då får man helt enkelt ha en lina o ge mer vara-lös-känsla. Att tro att en valp lyder till 100% är för mig svårt då de som sagt var ofta får upp annat som verkar vara intresant som i ditt fall ett roligt spår.
#19 Jag trodde jag kunde ha Molly lös men sen upptäckte hon hur roligt det är att springa ifrån matte och sen bli jagad ;) Då bestämde jag mig att hon inte får vara lös :)
#19 Säger fortfarande leksak och godis med. Valpar älskar att leka = leksaken. Har man matglad valp så blir godisen intressant.
Viktigt är att du också tänker på att aldrig kalla in hunden när den luktar på något, då får du tjata ihjäl dig vilket förstör inkallningen. Istället försök ta något och börja leka med den som avledningsmanöver, tex kan du ha en tuggknut med dig och börja kampa med hunden och den där goda fläcken är då som bortblåst.
Min hund som har enorma jakinstikter kan inkallning och visst kan jag ha henne lös om jag vill för kommer gör hon men med hänsyn till vilt och andra djur har jag långlina på henne då hon utan tvekan skulle dra iväg om hon såg det. Men inkallningen på henne är inlärd på precis samma sätt som jag nu beskrev ovan fast istället för tuggknut använde jag en fotboll då hon älskar bollar.
Gör träning till lek, det lönar sig alltid speciellt på busiga valpar. 😉
#22 Fast så enkelt behöver det verkligen inte vara. Om vår valp är upptagen med något så kan man göra precis vad som helst, hon skiter fullständigt i det. Jag kan vifta med favoritleksaken eller sätta det absolut godaste hon vet framför nosen, det spelar ingen roll om hon är på det humöret. Hon leker med oss ibland och hon tar godis ibland, men framför allt gör hon som hon själv vill om hon inte är hindrad rent fysiskt av kopplet, tyvärr.
#23 Nej det behöver inte vara så enkelt men man kan försöka, det var ett exempel på vad man kan göra istället för att tjata sig hes på inkallning.
Jag hade nog stannat upp och väntat in hunden i hopp om att den ska undra varför jag blir stillatående och tyst och kanske bryta hoppandet för en sekund. Då hade jag genast berömt och varit inbjudande. Detta har jag använt på min valp när han "ballar ur" och blir knäpp i rent lyckorus. Han är 9,5 vecka bara. När jag berömmer mina hundar - framförallt valpen - är jag inbjudande och klappar om dem. Därför kommer de alltid när jag berömmer med rösten för de vet att då får dom komma och "pussas" lite.
Att lära in stanna är ett bra tips. Kanske går det att bara beordra "sitt" om det är befäst? Kan man på något sätt bryta beteendet så får man en anledning att berömma och det visar också för hunden att du har kontroll.