Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2406 ggr
[typellisch]
10

Men all skräp då?

Att plocka upp efter sin hund är självklart. För det första kan ens hund bära på baciller som gör andra hundar sjuka lätt (något som går i mina trakter då Molly är kass i magen samt en bekants hundar åkte på samma sak) och för det andra är det riktigt ofräscht och osunt.

Men.. alla som slänger tuggumin, fimpar, kärnor från frukter osv? Eller som slänger chokladförpackningar på marken? Varför gnäller dom på hundskit när dom lätt kan orsaka stor skada på våra hundar (och andra djur) genom att skräpa ned? Nu säger jag inte att ALLA skräpar ner men vissa av dom som gnäller på hundbajs på marken slänger även själva skräp i naturen.

Tänk om folk bara kunde slänga allt i en soptunna.. då skulle våra promenader vara mycket mer än att hindra Molly från att äta allt hon ser. Då skulle nog fåglar inte dö lika ofta samt andra djur..

Sen kan man inte skylla på att det finns få soptunnor och därför tar man naturen som närmsta soptunna. Jag slänger inte bajspåsen i naturen på brist på soptunnor liksom..

ElmerKrudd
3

Lika illa med folk som slänger skräp runtomkring sig som folk som inte plockar upp efter sin hund.

En skillnad är väl att man blir inte lika förbannad, luktar illa eller vill kräkas om man trampar på ett papper som på en äcklig bajskorv. :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[typellisch]
0

#1 👍

Lathundarna
1

Orkar man så kan man alltid dokumentera vad som slängts och vem som slängt vad och lämna in till polisen tillsammans med en anmälan då det är olagligt med nedskräpning. Böter direkt om en (engagerad) polis ser det på plats. Här i byn är rätt okej, men när man kommer in i storbyn… Ursch…

[typellisch]
0

#3 Jag skulle seriöst inte orka det.. denna stad är full av skräp. Utanför mig, där Molly har sin trygg-plats, ligger det kärnor från frukter eller vad det är. Det ligger även fimpar FAST vi har TVÅ askkoppar fastborrat i fasaden. Tuggummi överallt.
Sen vår morgon och kvällsrunda: chockladpapper, tuggummin, förpackningar efter chokladmjölk, fimpar och plastbitar.

Skogarna: ALLT möjligt.

Finns itne en endaste runda i denna stad som är skräp-fri.
Södertälje är en smutsig stad!

[RMSLiners]
0

Därför har man alltid med sig en plastpåse i väskan när man ska iväg någonstans där man kan slänga allt skräp i för att sen slänga plastpåsen så fort man är i närheten av en tunna. 👍

Sen kan vi ju diskutera grannarna från vilka man alltid hittar folie papper, plastpåsar, godis papper, plast tallrikar mm på gården efter att de grillat och då har de ändå 4 meter till sin egen bostad. 🤔

[typellisch]
0

#5 PRECIS! Det är inte så jobbigt liksom att släpa runt på en liten 3-liters påse.

Ja du :(. Folk är lata. Har hittat russin i vår trappuppgång, ett par har barn så ja.. dom kanske inte har koll på vad hundar tål och inte men man tycker ändå man kan plocka upp efter sig helt enkelt.

[RMSLiners]
0

#6 När jag bodde i trappuppgång så hade vi en granne som lät rasta sina hundar i trappuppgången, allt som ofta hitta man piss och skit i hiss och trappor (då hade inte vi hund). 🤔

[typellisch]
0

#7 Seriöst? Alltså….. okej. 😡

[RMSLiners]
2

#8 Tyvärr den bistra sanningen. De själva ansåg inte det vara ett problem. Jag har många sådana guldexemplar som skräpar ner från varje ställe jag bott på, den ena värre än den andra.

En som jag specifikt kommer ihåg är en granne som inte hade hört talas om avfallspåsar utan slängde ut matrester genom balkongen. Enligt honom var det så de gjorde i hans land och han ville inte ändra "traditionen" bara för att han bodde i ett nytt land.

[typellisch]
1

#9 Jag finner inga ord. Vissa människor alltså 😐

[Timantis]
4

Kan väl förstå resonemanget. Men samtidigt så ser jag hellre två kg skräp än två hundkskitar. Hundskit under barnens eller mina egna skor är inget kul Hundägare måste vara gruppen manniskor som har mest ont i ryggen. Det är ju så besvärligt att böja på den o knäna för att plocka upp lite skit på gatan. Ok om det är på gräsmattan i kanten men när hunden skiter på trotoaren o ägaren inte orkar plocka upp. Fy fan säger jag bara.

Vizzla
3

Nog är väl ändå skräp värren än hundskit? Det dör man inte av, men skräp dödar djur och vi människor kan ju skada oss ordentligt för att inte ta aom den skada som sker på NATUREN.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[typellisch]
0

#11 Hundskit är äckligt ja, hundskit gör hundar sjuka om bajset innehåller baciller och parasiter och om man har en hund som gärna slickar på dessa korvar.

#12 Jag är så kluven i vad som är farligast då hundbajs kan innehålla parasiter osv och djur kan få i sig det, både hundar och andra djur.

Lilllens
4

En annan konstig sak är när folk plockar upp Hundens bajs, och slänger sedan bajspåsen på marken..

[typellisch]
0

#14 Men eller hur?! Då är det bättre för naturen om dom struntar i att stoppa det i en påse. Om dom ändå ska vara lata av sig..

Lilllens
0

#15 Ja precis! Förstår verkligen inte hur endel människor tänker..

smocken
0

Vet en tjej, hennes kompis var ute med sin papillon och hunden fick tag på något att äta på, då var det någon som hade slänt ut små tillagade chicken wings, asså själva benen. Hunden satte i halsen och fick åka in.

[typellisch]
0

#17 Jag säger ju det :(. Det kan gå så fort.. jag måste liksom gå bakom eller bredvid Molly annars så går det riktigt fort om hon tuggar i sig något.. jag önskar våra promenader var mer promenader och jag kunde stå med ansiktet mot solen men min blick är ner mot Molly typ hela tiden..

Rumblebee
0

Tycker också det är konstigt att folk kan klaga ang skit men samtidigt slänger egen skräp på marken… Okej med fruktrester som äppelskruttar för sådant tar ju naturen hand om och får näring ur.
Men papper och sånt >< Eller folk som slänger sina bajspåsar på marken… Visst, jag tycker det är riktigt jobbigt om det är långt till en soptunna och man bär på en fylld påse, men det skulle gå emot varenda nerv i min kropp att slänga producerade produkter på marken. Spelar ingen roll vad det är, aldrig i livet att jag kommer att tolerara att folk slänger papper, plast och annat på marken.
Folk borde tänka efter vad deras nedskräpning kan orsaka, hur många tänker egentligen på att även fåglar kan få i sig plast som dom så småningom dör av? Är ju bara att söka på Midway Island på youtube om man känner någon som behöver en klackspark därbak.

Och visst, det kan vara farligt med hundbajs också, men det kan ALL avföring vara. Så att kliva i en koblaffa, hundskit eller harlortar kan vara lika farligt då de alla kan innehålla parasiter. Det bästa man kan göra är att se var man sätter sina fötter. Okej, det här lät ju som något som ursäktar att man struntar i att plocka upp efter hunden, men det är det verkligen inte meningen att det ska göra.

[typellisch]
0

#19 Ja, eller av tuggummi liksom :(. Våra hundar kan få i sig och det är ju heller inte det bästa.

Det är synd att man idag måste se upp med var man sätter sina fötter. Jag vill ju gärna följa med Molly ut på en gräsmatta men sen får jag hoppa jämnfota mellan varje hög liksom?

Fridaaaa
1

Ser polisen när man skräpar ner = det blir böter.
Är bra tycker jag!
Tyvärr är de ej så hårda med det, tyvärr :/

Dock tycker jag det är äckligt när hundägare ej tar upp bajs efter sig, mycket lätt att trampa i = inte trevligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
0

#21 Himla bra att det är böter! Men det är inte ofta polisen är i skogen eller stigar eller mindre vägar.. här åker dom runt i sina bilar och dom kan inte åka vid parker och så 🤔 Cykelpoliser vore nåt!

Fridaaaa
2

#22 Nej de är ju tyvärr inte det.
Och tycker ej dem verkar jättenoga i stan heller, vad jag kunnat se, eller är de bara icke vaksamma på sånt tyvärr.
Ja skulle funnits! :D

Nathalie-G
0

Papper ser jag överallt och undrar vart det kommer ifrån. Min vovve sätter i sig papper så fort han ser det, vilket kan bli 10 ggr per promenad! Han har äntligen lärt sig spotta ut på kommando i dom flesta fallen så att man slipper bända upp käften och gräva ut det! Fattar inte vart allt hushållspapper kommer ifrån?!

[typellisch]
0

#24 Lata människor som kanske inte lärt sig vad soptunna är troligen.. dom snyter sig väl och sen är det äckligt att ha det i fickan anser dom. Känns som mer troligt.

Fridaaaa
4

Borde finnas fler soptunnar där man kan lägga påse. Här ute på landet t.ex finns inga, om inte folk erbjuder sig då att man kan lägga dem där :S

[RMSLiners]
0

Det finna är ju hundbajstunnor där folk inte orkar lyfta på locket utan slänger påsen bredvid eller ovanpå locket, jag menar hur jobbigt är det att öppna tunnan?!🤔

En annan goding är folk som absolut inte orkar öppna sopphusdörren och slänga sina soppor i sopphuset, istället ställer de skiten utanför.😕

[typellisch]
0

#27 Hahaha, folk är roliga 👍

Nathalie-G
0

#25, Det trodde jag också först, men många papper är bara långa rena remsor liksom, jättekonstigt! Har även fått stoppa min pojk från att sätta i sig halva chokladkakor, det ser man här ibland.. 😮

Fridaaaa
0

#27 Synd när folk inte använder det när det finns. Borde finnas här ute på landet med :S

Wezza
1

Ända gången jag tycker det är ok med att inte plocka upp är när man är mitt i skogen (om det inte är mitt på stigen då förstås, men menade mer inne i skogen), men annars så ska man klart plocka upp, oavsett om det är en stor Rottweiler eller en liten Chihuahua ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Intehärutandär
0

Jag är så väluppfostrad att jag lägger godispapper och annat i min jackficka eller väska tills jag kommer hem - eller till närmaste skräpkorg. Har en son som är släpphänt därimot, men då jag ser det så ryter jag till. 

Förutom glas, trasig plåt osv är jag mer rädd för dessa idioter som dödar hundar med råttgift. Det har hänt här och jag hoppas inte vi går någonstans där det händer. Läste någonstans att folk använt glykol (?) till katter - som dödar dem inom 1 dygn eller så. Det smakar ganska sött eller gott på något vis, så katterna gillar det.

[typellisch]
0

#32 Åh :( hemskt ju!