Råtta eller hund?
Idag fick jag nog :). Molly fick en tom snusdosa av min bror (under en kort tid bara, tog undan den rätt snabbt) och han tog bild och la upp på Facebook.
Såklart var det kommentarer om det är en råtta eller en hund.. jag fick nog och fixade denna bild samt skrev:
''Här har du skillnade på en råtta och en hund. Tänkte ifall du helt enkelt missat hur olik en råtta är en hund.. tänkte helt enkelt göra dig en god gärning med detta meddelande!
Ha en fortsatt trevlig vecka!
P.s Jag är fullt seriöst med detta, så less på kommentarer som din så nu tänkte jag liksom bara hjälpa lite på traven så kanske kunskaperna ökar!
_/Ellen.''
_
Visst bör man inte ta åt sig men jag är så less på att läsa och höra hur Molly är en råtta stup i kvarten.Jag har svårt att ignorera men ja.. nu fick jag bara nog och tänkte hjälpa han på traven med hans kunskaper :).
Jag tänker såhär - råttor är förbaskat söta, mysiga och härliga att hantera (saknar faktiskt den jag hade nu när jag kom att tänka på honom). Vad roligt att de tycker så om din hund 👍Vänd det till positivt istället så blir det inte lika drygt att lyssna på/läsa 🙂
#1 Du anar inte hur mycket jag försöker ;). Men när man liksom hör på deras ton hur nedlåtande kommentarerna är så kan jag inte låta bli direkt.. jag tycker det är oförskämt av folk att liksom slänga ur sig såna kommentarer när det är till för att vara nedlåtande liksom.
Jag har däremot fått höra hur Molly liknar en hare och en räv, men då har dom brustit ut med dom orden och inte sagt det drygt och nedlåtande. Det är sådan skillnad på tonen i ens människas röst liksom..
#2 Jag kan mycket väl tänka mig att det är en typ av kommentar man som nakenhundsägare får höra tills öronen får skavsår. Ungefär som vavvaägare får höra att deras liknar ohyra, fästingar och allt vad det är. Men frågan är om det är värt att lägga negativ energi på en del kommentarer när det ju finns positiv energi att hämta i andra?
Har ju själv en cavalier och vet inte hur ofta jag fått "försvara" varför jag köpt en så sjuk ras, varför jag stöttat den vidriga aveln på sjuka djur, fått höra att min hund borde avlivas då han garanterat har Syringomyeli (ehh, nooo he doesn't), etc. Även med åbäket har jag fått höra en hel del, men där har jag valt att bara blunda med öronen så jag vet faktiskt inte riktigt vad som sagts annat än att personerna varit nedlåtande. Så har full förståelse för hur träligt det är att lyssna på.
Tycker Molly är charmig och vacker. Alla behöver inte se likadana ut för att vara en hund. Får ofta frågan om hundarna (boston terrier) har sprungit in i en ladugårds vägg eller om jag kapat deras svansar. Blir less på detta men de är världens finaste i mina ögon ❤ Vet att det är svårt att ignorera…
#3 Jag brukar ALDRIG strida emot liksom men nu kände jag att det fick vara nog :). En gång under de 15 år (troligen) som Molly kommer leva så vill jag gärna skydda henne mot detta hat, jag älskar ju trots allt min hund av hela mitt hjärta och det sårar mig att folk bara slänger ut sig det. Så en gång kan jag åtminstone få försvara henne känner jag. Jag kommer aldrig orka försvara henne under hennes troligen 15 år till utan jag kommer slå dövörat till så småningom.. men just nu kände jag att jag ville bara säga emot helt enkelt.
#4 Detta hat folk har mot ens hundar.. det hela är bara sjukt!
Tack för all stöd, jag blir så irriterad på människor ibland!
#5 Nu verkar jag säkert dryg, men din hund förstår inte kommentarerna. Hon bryr sig inte och är lika glad för det - kan vara värt att ta efter 👍
Tillägg; det kändes fel att skriva att jag aldrig kommer orka försvara henne. Det jag menar är; hatkommentarer kommer jag slå dövörat till.. jag är glad att Molly inte förstår vårt språk. Men om någon utför fysisk våld mot henne så agerar jag såklart.
#5 Bra att du säger emot :-) Visar du hur stolt du är tror jag folk oftast inser att hunden är fin och älskvärd ❤
#7 Som jag skrev i #8 :). Men jag ville som sagt bara försvara mig en endaste gång helt enkelt.. det förtjänar min hund.
#9 Tack 🌺
#10 Det är bra! :-) Låt ingen trampa på dig eller Molly, men det är som #7 säger (som tur är!) hon förstår inget av det dom säger! :)
#12 Jag skrev jätte långt som försvann.
Jag älskar min hund något enormt. Har aldrig älskat en människa såhär mycket liksom? Vi gör allt tillsammans och vi lever tillsammans.. det är klart jag blir upprörd när folk är dryga. Såklart kommer dövörat växa fram men då och då ser jag inget fel att försvara min bästa vän. Att hon inte förstår vad folk kallar henne gör mig GLAD. Men ja.. det är en enorm kärlek jag har till min hund.
Samma här! ❤ Hundarna blir en familj, precis som min kanin. Man vill alltid deras bästa :) Förstår dig och vill att du vet att alla inte tycker så, Molly ser ut som en supermysig vovve ❤
#14 Hon är så kärleksfull att det inte är sant.. himla go är hon! Så synd också att folk dömer efter hur en hund ser ut innan dom lär känna henne :).
Jag känner mig så mesig som känner såhär men ja.. kan inte råför det ;)
Visst blir man less på dumma människors nedvärderande kommentarer. Jag brukar bara svara "som om det skulle falla mig in att kritisera din frisyr, din unge, din jacka eller what ever".
#16 Jag hade sån stor lust att säga ''är du en knubbsäl eller bara en fet människa? jag kan inte riktigt bestämma mig vad du liknar mest!''.. men där gick min gräns, aldrig att jag skulle säga nåt sånt till en människa. Det är ren mobbning men man får faktiskt tänka 🤐 Agera får man inte, men tänka får man!
Men ja, dumma människor med deras fåniga kommentarer är tröttsamt. Säg inget om du inte gillar min hund, låt henne vara bara liksom.. det gör mer nytta än att påpeka dina elaka åsikter.
#17 Nä precis, du är väluppfostrad men det är inte de. Det kan du säga 😉
#18 👍
Folk säger skit om varenda ras!
Hector är ett blodtörstigt odjur och Carita har folk tyckt liknat en bajskorv. Det där med bajskorven kan jag ta, det är bara rätt komiskt hur man kopplar en brun labbe till en bajskorv. Men att Hector är ett blodtörstigt odjur känns bara som fördom :(
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#20 Det är så irriterande! Okunniga och elaka människor rent utav 😐 Förstår inte deras syfte och behov av att slänga ur sig det ena och det andra? Bara knip munnen liksom.. gillar man inte nåt så är man tyst. Av respekt och hänsyn.
#21 Avunsjuka på våra små sötisar kanske? ;)
När jag får frågan hur jag kan ha nåt så ynkligt i snöret (Chihuahua) brukar jag svara att jag är så j--la bra i mig själv så jag behöver inget större för att hävda mig.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Jag tror att det finns många som tycker att din hund är söt, men att det är roligt att provocera lite och skämta och säga att det är en råtta (det är ju ett gammalt skämt det där att små hundar är som råttor, och vissa människor gillar att dra gamla skämt om och om igen). Det gör det inte rätt för det, att säga så, men jag tror inte att de tänker sig för. Även om de låter nedlåtande så kanske det är på skämt, att de är sarkastiska.
Testa nästa gång att tala om för dem att det där var väldigt sårande att höra, att du blir ledsen när någon säger så om din hund, som du älskar. Kanske den personen vaknar upp och inser att det var dumt sagt, och så får du höra en ursäkt och vad de egentligen tycker om Molly :)
Har också hört det ordet på Fb en gång, fast sagt med ironi.
Alla andra tycker att han är söt faktiskt. Grannens pojke skrek i förrgår "Åååh, vilken söööt hund" (Han har inte varit hemma så mkt för att se honom ännu) och mamman höll med.
Jag kallar Spike för "pungråtta" ibland med kärlek. Det är ordet jag kommer att tänka på när jag ser hans polerade kala kulor. 😇
Har inte hört något negativt alls, folk har nog vett att hålla truten. Visst vänder sig folk om, men det kan lika gärna vara för han har så snygga kläder och skor på sig. 😛 Skulle de säga något, så är jag ganska rapp i käften tillbaka.
Min son har och haft dvärghamstrar i några år nu och hans mormor fnyser alltid och säger "jävla råttor, usch".
#22 Ja! :)
#23 👍
#24 👍
#25 Kloka ord som hjälper mot en som mig som lätt blir irriterad och bitter, tack 😛
#26 Vilka vettiga människor det bor runt omkring dig, liiite avundsjuk ;p. Visst får jag komplimanger och då tackar jag och ler.
#23 Åååh vilket bra svar!
# 27
Du kommer bli starkare och rappare i käften Du med. 😃 Endera biter man tillbaka, eller så väljer man att ignorera.
Hade föresten en söt Papillon förut som folk kallade råtta. Då var jag 12-16 år och känner igen den sårade känslan. Som någon skrev, så är det tydligen tacksamt att kalla små hundar (djur) får råttor. 😮
Här säger flera dammtussar min mans vänner säger är det hund eller mus/råtta 😉
Vi tar det som ironi helt, själv så tycker jag möss är bland de sötaste små 4 bentingar som finns :-)
#29 En hund är en hund, en råtta är en råtta :). Att folk ska ha svårt att förstår det ;)
#30 :)
Vill bara påpeka att det nog väääldigt sällan handlar om hat. Oftast är det bara folk som försöker vara lite roliga. Påpeka att du inte gillar det och att det sårar dig så ska du se att de flesta slutar. Tänk på att ingen bryr sig nog för att hata din hund ;) Oftast så kommer "smeknamnen" ifrån kärlek och inte hat, ibland är det bara klantiga personer som glömt hjärnan nån annan stans. Försök att inte bry dig.
#32 🙂
Jag har själv ägt en ras som det i stort sett bara fanns två lägen på folks tyckande - antingen tycker man dom var supersöta eller skitfula (shar-pei). Inget jag brydde mig om ens om folk sa det rakt ut till mig, då jag själv kan tycka att vissa raser är superfula jämfört med andra - men inget jag skulle säga direkt till ägaren givetvis. Man ska inte vara elak bara för att man har annan smak gällande utseende på djur och annat !
Ta din bror med en nypa salt. Det viktigaste är vad du tycker om din hund och inte vad andra tycker❤️
#34 Det är det som är lustigt.. folk som äger hundar har mer förståelse för att inte klanka ned på andra ägares val av ras. De som inte har hund är rätt frispråkiga av sig.
Åh, det var inte min bror som kommenterade elakt :). Han älskar Molly.. det var en vän till han som kommenterade hennes bild lite drygt.
Det är lätt att det blir så när man väljer en ras med udda utseende - man blir härdad till slut😉
#36 Så sant så!
Jag får ofta höra att min Mops är en tjock gris och att hon har sprungit in i vägg eller fått en stekpanna i ansiktet, men det gör ingenting. Jag tycker att min hund är jättefin och det är jag som lever med henne ingen annan :) enda gången jag har blivit förbannad var när två unga tjejer satt på bussen nära mig och jag citerar vad ena sa: Vilken ful hund, Usch den kollar på mig! Men det är inget att bry sig om egentligen. Dem får tycka att hon är ful, det gör inte jag! Det viktigaste är som sagt att man själv tycker om sin hund!
/Lova
Ny blogg!
#38 👍
#38 Känner igen det där! Som liten fick jag gå ut med morbrors mops (var ju för liten för de stora vovvarna) och alltid kom det elaka killar och sa att hon var en grishund.
Det är ju svårt att ta det med en nypa salt när man är typ åtta år. Förstår sig inte all på dem, mopsar är så himla söta och goa! Fast smaken är ju som baken 😃
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund