Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4906 ggr
Emaljoh4
1

Tvångsparning

Tror ni det är vanligt med tvångsparning?

Tex om en av de åkt långt för att para. 

Vad tycker ni om det?

Tillägg: För er som inte vet vad det är, eller hur det går till, så är det när man håller fast tiken så att hanen kan para sig ändå.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karmatarerskanise
18

Jag tycker det är avskyvärt.

Swadika
0

Jag förstår vad det är, men hur går det till?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Frida B
0

Jag vet inte ens vad det är… Någon som kan förklara?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
0

Det är när tiken inte vill para sig och man håller fast henne så att hanen kan sätta på henne ändå.

Frida B
6

#4 vad hemskt :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
0

Ja!

Swadika
3

Nej vad hemskt :/

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[_hsleiufhbtv]
19

Tyyyp.. Våldtäkt. Lite stark jämförelse kanske, men jag ser faktiskt likheterna.

Driva
1

Jagtycker jag läser ofta om uppfödare som åkt till hanen eller tvärt om och tiken inte släppt till. Så förhoppningsvis är det inte så vanligt, å andra sidan gissar jaga tt det är något man inte pratar om om man gör det, så svårt att säga…

Besök min blogg: http://bumpi.se

Portie
0

Tycker det är hemskt

LaSadie
0

usch vad hemskt…

Fridaaaa
11

Avskyr tvångsparning!
Då är man ej seriös i det man gör anser jag… Då tänker man ej på hundens bästa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
6

Det har varit olagligt i många år, iaf i Sverige. Att man däremot är med som stöd o lugnar hane o tik när de sitter fast så att ingen skadas är helt OK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[typellisch]
0

Nej fy tusan. HEMSKT!

Belimas
5

Det finns säkert en och annan oseriös uppfödare som har tagit till tvångsparning men i mina ögon är sådana inte värda ett ruttet lingon ens!

Jag är helt emot det!

russin
1

Vansinnigt galet, men tyvärr finns det raser där det är mer vanligt förekommande än i andra. Råkade få se en tvångsparning för många år sedan och blev så chockad att jag inte ens kom mig för att säga något innan det var över - det gick så oerhört snabbt (det syntes det var vanligt att göra så där). Kan nämna att jag aldrig åkte med till dom igen.

Hundar ska få "dansa" och lära känna varandra och räcker inte det, så får man faktiskt ta att tiken inte vill.

Sofy
10

Inte nog med att det är olagligt så är det vidrigt, jag stöttar inte våldtäkter inom någon art.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

vallhund
1

Det var väl hos en berömd Amerikansk idrottare som man hittade parningsvaggor i samband med att hans pitbulls, som användes till kamp omhändertogs? (har för mig att han hete mike vance, men har nog fel, hittar det inte med snabbgoogling).

Man använder parningsvaggor för att tiken inte skall kunna bita ihjäl hanhunden.

Frida B
0

#18 det är riktigt hemsk, djurplågeri på högsta grad!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
1

Det är vedervärdigt skulle jag vilja säga, usch och tvi 😡

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Murvel]
1

Var går gränsen för tvångsparning? 

Är det ok om tiken visar att hon vill och man håller i henne för att hanen inte kan "pricka rätt" och det bara förvärras om man håller i hanen? 

Eller är ovanstående bara en ursäkt för att hålla fast en tik som kanske inte alls ville.. (dvs tvångsparning)

vallhund
7

#21 Klantskallar som försöker para två oerfarna hundar med varandra kanske gör så. Kan hanen inte hitta rätt hål (eller ens rätt ände) på tiken skall inte gå i avel.

lillalycka
0

Vidrigt!

#16 Kan du ge ex på några av dessa raser? Vore intressant att veta :)

russin
0

#23 Det är fortfarande inte ovanligt inom engelsk bulldogg tyvärr…och det var just denna ras det handlade om då för många år sedan när jag följde med på en parning en bekant skulle göra.

vallhund
0

#24 Skrev nyss om det i tvillingtråden: http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/514f6af1ce12c4547f002432-tvangsparning?discussions-1

En Engelsk uppfödare av engbull som använder parningsvaggor.

mingman
0

( #18 Michael Vick tänker du kanske på? Knäpp snubbe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Vick )

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Kitten86
0

Hemskt och borde inte få förekomma. Tyvärr tror jag att det är ett större hysch hysch och att det förekommer mer än man tror då ingen pratar om det.

Personligen som hanhunds ägare skulle jag aldrig tillåta att min hund var delaktig i en tvångsparning (och inte heller om jag var tikägare). Om nu tiken inte vill så finns det en anledning till varför hon inte vill para sig med just den hanen och ska då få låta bli, och om hanen inte lyckas så är han antingen för oerfaren eller bör inte gå i avel…

vallhund
0

#26 Tack! Initialerna var rätta iaf!

[Murvel]
0

#22. Några sheltieuppfödare diskuterade nämligen helt öppet på ett forum om hur de ibland håller i tiken för att "hjälpa hanhunden." Men det räknas inte som tvångsparning då eller? 

Och man får väl hålla i tiken/hanen lite under parning för att de inte ska springa iväg och riskera att skada sig när det är klart? 

(allmänt ställd fråga, jag undrar som sagt var gränserna går för tvångsparning eller ej. Är det bara när tiken inte vill som ni tycker det är avskyvärt, eller är det alltid fel att hålla i henne?)

vallhund
1

#29 När häng uppstått får man hjälpa till bäst man vill, man får inte hålla tiken för att hanen skall kunna komma till.

[Murvel]
0

#30. Tack!

kodex
4

Finns hur många videosar på youtube som helst på amerikanska pitbulls "bullys" som paras i en sådan där fasthållningsgrej. Ser avskyvärt ut.

Vet många bra uppfödare som åkt en 60 mil där tiken har fräst åt hanen vid alla försök men uppfödaren har snällt fått åka hem igen utan parning :) Jag hoppas att detta är det vanligaste.