Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3514 ggr
Intehärutandär
0

Köttben.

Jag är uppväxt med tron att köttben är livsfarligt för hundar, då små benflisor kan lossna och fastna inuti hunden. Men så ser jag väldigt många bilder här på iFokus t ex med hundar som äter på köttben.

Hur ligger det till egentligen?

Loveradio
1

Inga problem så länge dom inte är kokta då kokta ben lätt splittras och kan orsaka skada i mage och tarm. Råa ben går alltså bra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vattnadal
2

Vi ger massor av olika ben, kalkonhalsar, kycklingvingar, kycklinglår, revben och nacke från nöt, fläskkött med ben i, diverse delar av älg osv.

Råa ben är OK att ge, tillagade ska man vara mer försiktig med då benen blir hårda och lättare splittras.

Är hunden inte van, ge mindre mängd och se till att den tuggar. Håll koll på bajset, en hund som äter för stor del ben, får hård och nästan vit bajs. För mycket ben kan tom ge förstoppning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
1

Grannen trode jag var helt knäpp när jag sa att hundarna sk in o få sin kycklingklubba. Alla F ben var ju livsfara för hundar. Då fråga jag hur många rävar o vargar som dör i skogen pga de ätit fågel? 😉 Hennes man sa även att när hunden var med o jaga fågel käka upp halva fågeln innan han kom med den, o visst levde han trots detta 😎
Som de andra svarat ben kan man ge så länge de är råa jag ger inte fisk för det är för små ben sen gillar inte våra hundarna fisk alls.

[typellisch]
0

Här får Molly råa ben då och då :). Sist var det hästrevben som trasslade till magen 😕 Annars kör jag på lammben och viltben (hjort, älg, råddjur) :). En stor favorit och Molly är sysselsatt i nästan 3 timmar!

Intehärutandär
0

Aha, Tack så mycket för svaren. 

Jag lär inte släpa hem köttben, men om han får borta så kan jag vara lugn. 🙂

[typellisch]
0

#5 Tar inte stor plats i frysen direkt :). Bättre för tänderna också, och du har en Nakenfis och deras tänder är ju lite dåliga. Dom får uträtta sitt behov av att gnaga ordentligt så att säga också. Molly älskar som sagt sina råa ben mer än de vita pressade.

De vita pressade innehåller dessutom mycket protein som kan framkalla klåda, vilket råaben inte gör :).

På det sättet bytte jag: Jag ville minska klådan så bytte allting; mat och tuggben och nu är jag himla nöjd!
Fick 1,59kg för 55kr ;). Ett vitt ben kostade mig 20 kr så det är mycket snällare mot plånboken också! Och sedan mildare och skonsammare för hundarna helt enkelt :). Jag ser bara fördelar, speciellt när man har en nakenfis :).

Intehärutandär
1

# 6

Spike har ingen klåda och fina tänder - än så länge. (Jag har nog haft tur 🙂) Han får bra kost, de kokta hudbenen och sedan dentastix  + tandborstning. 

Jag tycker ärligt talat att köttben är äckligt, vegetarian som jag är. Grisöron också, urk. Därför får han gärna äta det någon annanstans än hemma. Möjligen i trädgården. 

Jag kan få tag på det gratis, så det är inga bekymmer för plånboken.

[typellisch]
1

#7 Tandproblemen kan komma i framtiden också 🙂 Skönt att ni har det bra med sånt i alla fall!

Ja, jag avskyr faktiskt också köttbenen 😐 Inte så fräscht alls.. men men, Molly gillar det och hon behöver det så jag får härda ut.

Alla är vi olika helt enkelt 😃 Så länge det funkar för Spike så är det huvudsaken… ville bara ge så mycket råd och sådär som möjligt 😇

Intehärutandär
1

# 8 Det är jag tacksam över. Alla råd är välkomna. 😛

Neela
1

Råa ben är det godaste Sune vet så det får han nån gång i veckan minst. Bra för tänderna och trevlig sysselsättning för honom. Vill du inte ha det inne så kanske du kan ge ute?

vallhund
0

För en sån liten hund borde kycklingfötter vara den perfekta tandborsten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[AmstaffLeo]
0

Menar ni nu att man kan ge t ex. råa kycklingklubbor (sånna vi äter) eller måste man köpa dessa i någon djuraffär?

vallhund
0

Självklart köps de råa, på t ex ICA eller COOP, etc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Neela
0

#12 Kött och ben vi äter fungerar utmärkt sålänge det ges rått. Både katterna och hunden får diverse ben vi köper i mataffären.

[typellisch]
0

#12 Jag köper mina ben på en djuraffär :). En frys full av massa ben av olika djur man kan välja och vraka på.

[Timantis]
1

Lider med er som måste köpa ben till era hundar. Jag hämtar hos en kött affär. Gratis

Skönt då jag har 3 hundar som tuggar friskt. om dom fick

.

[typellisch]
0

#16 Äh, det är inte dyrt alls :). Jag klagar inte!

htt
0

Jag brukar ge råa kycklingvingar samt märgben, både av älg och nöt :)