Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5046 ggr
smocken
0

fysisk mot sin hund

Ni som är fysiska mot era hundar, har ni märkt att eran relation försämrats? Tillit osv? 

Nu menar jag självklart inte att man sparkar hunden m.m utan ett knäpp på nosen, ett tag i nackskinnet, trycka ned hunden tills den är lugn osv osv.

Behöver man vara fysiskt mot vissa hundar? 

Hur gör ni med era hundar? Diskutera gärna för det är ett intressant ämne med många olika åsikter.

[typellisch]
1

**Ni som är fysiska mot era hundar, har ni märkt att eran relation försämrats? Tillit osv?
**Nej, vår relation är himla stark trots allt.

**Behöver man vara fysiskt mot vissa hundar?
**För att bryta hunden från sina tankar och upptåg så ja. Vissa behöver man vara fysisk mot, så enkelt är det. Allt beror på individen. Vissa måste man hjälpa dom på traven och vissa inte.

Hur gör ni med era hundar?
Det fysiska har jag släppt, det behövs inte längre. Molly har blivit en härlig hund! Nu räcker det med att jag vänder på klacken så förstår hon vitsen. Jag säger ''slut'' och tar undan leksakerna och hon förstår att jag inte vill leka längre och då underhåller hon sig själv eller så tränar vi trix eller så får hon söka efter matbitar osv.
Molly reagerar mer på ''nej'' nu men ibland måste jag bära bort henne så hon förstår.
Sedan har vi en härlig balans idag, en rutin, som gör att allt flyter på. Molly vilar självmant, är mindre stressad, är den busiga och aktiva hund hon är och gör hyss då och då eller bara springer runt.

Molly har mognat och allt är bara bättre!

Arcadia
1

Fysisk med sin hund? Beror helt på vad man menar. Jag är 100 % emot fysiska "bestraffningar" men jag tar i min hund. Jag kramar, knuffar och puffar. Vi leker rätt vilt och jag kan visst peta till henne om hon "fryser" i ett beteende. Men att korrigera genom att knäppa på nosen eller rycka i kopplet kommer inte på fråga. Däremot skulle jag kunna helt sonika lyfta upp henne och gå iväg om hon fastnade på en fläck… Likaså att vi övade passivitet genom att jag tvångsgosade henne som liten. Men våld eller smärta - nej aldrig i livet. Inte några hårda ord heller för den delen…

[Teddies matte]
3

Att vara fysisk med sin hund behöver inte betyda att man skulle vara fysisk på ett negativt sätt, jag är väldigt fysisk med min hund i en positiv bemärkelse men jag skulle aldrig trycka ner honom/ ta i nackskinnet/dra i läppen för så gör man helt enkelt inte, finns inte en endaste anledning att bete sig på sånt sätt mot en hund, har man aggressionsproblem skall det inte gå ut över hunden.

[typellisch]
2

Tillägg; Jag har aldrig sparkat, knuffat, ryckt i öron/läpp, tryckt in fingrar i revben osv på Molly.. ville bara lägga till det ;). Man vet aldrig vad folk kan tro annars.. lätt att missförstå varandra liksom.

Fridaaaa
3

Man ska aldrig knäppa en hund på nosen.

Nej relationen försämras ej, speciellt inte om man gör det på rätt sätt :)
Fysisk mot sin hund betyder ej något negativt. Beror på hur man gör osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smocken
0

#4 Vad har du gjort mot Molly då?

smocken
0

Med fysiskt menar jag att om hunden inte lyssnar att man knäpper till på nosen, tar tag i nackskinnet när den retas (läs mitt förra inlägg). 

Jag har läst så mycket om att vara fysisk mot hundar oh såå många säger olika saker så man vet inte vem man ska lita på egentligen. Vissa säger att man måste andra säger att man aldrig ska osv.

smocken
0

#5 Varför ska man inte knäppa på nosen?

[Teddies matte]
7

#8 Varför skulle man?

sasha_setter
6

#8 För att det finns bättre sätt…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Fridaaaa
6

#8 Idiotiskt enligt mig.
Hundens nos är känslig, och bara dumt att ens göra det.

Arcadia
3

#8 Därför att det gör ont och är en bestraffning. Jag fattar inte varför man ska bestraffa fel beteende när det är så mycket trevligare att belöna rätt beteende… Men det är ju en skillnad i förhållningssätt… och var och en blir salig på sin tro…

[typellisch]
0

#6 Molly var stressad redan när jag fick hem henne, det upptäckte jag för bara en månad sedan drygt. Hon var uppe i varv och sov aldrig på dagarna som valp osv osv. Hon jagade oss för att sedan bita tag i våra tår eller byxben m.m. Hoppade mot våra ansiktet när vi sa till (när vi gick ner till hennes nivå).
Det jag gjorde var att lugnt och säkert lägga ner henne på sidan på hennes bädd, för att avbryta hennes beteende. Hon förstod galoppen snabbt.

Om jag visste då det jag vet idag hade jag inte använt den metoden och lär absolut inte göra det mot mina framtida hundar. Och jag har byggt upp vår relation som tusan bara så hon ska se att jag inte är farlig för att jag la ned henne då och då.. oftast klappade jag och gosade med henne efteråt och så.

Vår relation är inte förstörd någonstans.. vi är ett bra team och nu har jag fått bukt på stressen och då försvann de s.k ''problemen''.

Att ha sina första hund är inte enkelt :). Man lär sig på vägen..

smocken
0

Jag har tagit nackskinnet nåra gånger och hållt ner henne tills hon lugnat sig och jag märker inte att hon är rädd för mig eller att hon inte litar på mig. Hon vet sin plats men visst är hon trotsig som de flesta andra valpar.

[typellisch]
0

#14 Vissa kanske föredrar att dra i nackskinnet eller hålla ned sin hund (som jag gjorde..) men jag personligen föredrar andra metoder efter att ha lärt mig på vägen :). Jag menar, idag när Molly kan stressa upp sig (efter lek med boll) så tar jag upp henne i famnen och vi kollar ut genom fönstret, sen är hon toklugn. Inte behöver jag lägga ner henne längre när jag vet anledningen till hennes beteende och hittat en s.k mildare metod.

[Teddies matte]
6

#14 En valp kan inte vara trotsig, en hund kan överhuvudtaget inte vara det, du missuppfattar valpen. Låter som ni behöver arbeta på att förstå varandra.

Fenix_Chicci
2

Nej, är aldrig fysisk mot mina hundar i den bemärkelse att jag bestraffar dem fysiskt. Är sällan jag säger till dem genom att höja rösten eller så heller. Anser att det inte behövs och att det verkligen inte är den metoden man vill åt för att få en glad och trygg hund som litar på en.

Att jag kan säga till att nu räcker det, det kan jag göra men då säger jag bara till lugnt. Och visst kan jag mota Sally med handen så att hon fattar att hon ska gå ner om hon sitter på bordet och skäller men det är verkligen inte samma sak. 

Att knäppa på nosen, ta i nacksskinnet, trycka ner hunden osv. är exempel på saker jag verkligen inte tycker man ska utöva på sin hund. Då ska man inte ha hund.

Men självklart ska man vara fysisk i positiv bemärkelse som att gosa med hunden och visst kan man puffa till lite lätt i sidan vid lek. För hundar är fysiska mot varandra när de busar och gosar men inte på ett elakt sätt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
1

#14 Valpen trotsar ej. Den förstår bara inte hur du menar, vilket du behöver lära den. Vara lugnt osv med.

#17 Fast beror ju på hur man tar i nackskinnet med.
Jag gör det enstaka gånger på våran tik men inte hårt såklart och gör ont på henne. Men det är när jag ska t.ex avbryta om hon springer längs med staketet och skäller på t.ex förbipasserande. Då hjälper ej rösten och det är då om hon ej har halsband på sig.

smocken
1

#16 Klart att en hund kan trotsa emot, varför skulle den inte kunna göra det?

lsoderberg
0

jag har tagit tag i nacken en gång då han rymde och höll på att bli påkörd två gånger och så sprang han bara runt mig och vägra komma till mig. så då kastade jag mig och fick tag i nackskinnet. men de är enda gången. sen brottas vi vid lek. då han älskar att brottas. rycker inte i kopplet men om han stannar och slickar på kiss så säger jag kom hit 3 gånger sen går jag vidare. :) men så fort han känner att de drar lite så kommer han :) men bestraffar han aldrig med slag eller nått sånt.

Fridaaaa
1

#19 En valp ska du uppfostra så när den inte gör som du vill osv är den ej trotsig t.ex

[typellisch]
1

#19 Nej, trotsa emot tror jag inte på. Att göra hyss och få dig att leka med den tror jag det hela handlar om.

[Teddies matte]
3

#19 Nej, det kan den inte, sluta förmänskliga valpen.

En hund fungerar inte på det sättet, en hund kan överhuvudtaget inte tänka i de banorna. Ni missförstår varandra och det är något ni bör jobba på innan du förvärrar det ytterligare.

smocken
0

#22 Ja du har en poäng i det du säger. 

#23 Förvärrar det ytterligare? Vad är det jag förvärrar?

[Teddies matte]
3

#24 Att börja dra valpen i nackskinnet och trycka ner den stackars valpen för att du anser den trotsar! Du förvärrar bara osäkerheten/missförståndet.

[typellisch]
0

#24 Ja. Jag trodde också Molly jävlades med mig… men herregud, man lär sig på vägen :). Speciellt om det är ens första hund.. det är inte enkelt. Jag insåg att hon bara vill ha min uppmärksamhet så jag kan busa och leka med henne. Och efter att jag insåg det har vår relation bara blivit bättre!

smocken
0

#25 Men har jag sagt att jag gör det hela tiden? Nej. Sluta skapa dig en egen uppfattning av det jag skriver. Jag är inte fysisk mot min valp. Jag har varit det ett fåtal gånger. Läs om läs rätt. 

#26 Men då förstår jag vad det handlar om :) Jag leker väldigt mycket med min valp med, men hon vill isåfall leka VÄLDIGT mycket hahah :p hon är ju min första hund och det är inte alltid så enkelt med valp, det borde ju de flesta veta. 

Folk borde inte vara så dömande som vissa är!

För att folk ska förstå vad jag menar. Jag tar det en gång till. 

Jag har varit fysisk mot min valp några gånger, tagit i nackskinnet och tryckt ner henne tills hon lugnat sig. 

Jag frågar dem som varit fysiska mot sina hundar om dem märkt att relationen mellan dem har försämrats med tillit osv. Och jag undrar om man behöver vara fysisk mot vissa hundar!

Fridaaaa
1

#27 Jag tolkar det som #25. Så nog du som får omformulera istället :) Handlar ej om att dömma.

Att vara fysisk har många olika betydelser :)

Fenix_Chicci
3

#14 Tycker även det blir lite fel att säga att "hon vet sin plats". En hund (eller djur överhuvudtaget) är ingen man ska utöva makt över. Och när jag läser det låter det som att hunden är rädd för att göra vissa saker med risk för att du ska ta i nackskinnet och trycka ner henne. Nu vet jag ju inte om det är så men det låter som det iallafall på det du skriver.

[Teddies matte]
2

#29 Håller med, en hund kan inte "veta sin plats" eftersom det inte existerar något sådant.

[typellisch]
0

#27 Molly är en väldigt aktiv hund :). Om hon fick bestämma skulle hon leka hela dagarna. Kasta boll, dragkamp, jaga mig, bli jagad, söka godis, träna trix osv samtidigt som vi kan ta över en timmes promenad/dag utan att hon blir helt utmattad. Men det måste finnas en gräns helt enkelt så jag har gjort ett schema. Skrivit upp vad vi ska göra dagligen helt enkelt.. och det funkar kanon!

När din valp springer förbi dig och runt dig så är hon antagligen glad.. dvs hon vill leka och busa och skoja och ha roligt så hon förstår inte varför du blir så arg på henne :). Ha ett slut ord som ''slut'' ''färdigt'' så hon förstår att nu är det slut med att leka och skoja. Träna med att ta undan hennes favorit leksak samtidigt som du säger ordet, då lär hon sig till slut. För leka kan ni inte göra hela dagarna, din hund måste lära sig ha tråkigt och om hon vill sova under sin tråkiga stund eller leka själv (kuta runt i hemmet eller stoja runt) så får hon göra det själv utan matte.. idag fick Molly en strumpa och när hon märkte att jag minsann inte vill kasta runt den så gick hon ut i hallen, skakade på huvudet och släppte taget om strumpan så den flög och sedan letade hon upp den och fortsatte :).
Sen mognar valpar så mycket. Så ha tålamod och ge massa kärlek! 

Ja, folk är dömande och det är synd! Du är i samma situation jag var förut så jag försöker bara hjälpa på traven :). Och med dryga svar hjälper man inte mycket tycker jag. En människa tar åt sig mer om man kan diskutera snällt liksom.. så funkar jag i alla fall ;).

Jag var fysisk mot min hund, jag fick skit för det men vår relation är inte sämre alls. För jag visade mycket kärlek också, gosade och pussade och kelade.

Tänk såhär: dom vet inte hur du är mot din hund dagligen, dom har nu fått läsa en del utav din vardag och du bad om hjälp. Så ta inte åt dig :). Du av någon känner din hund bäst!

smocken
0

Men jag formulerade mig fel, jag menar ju att hon vet vem det är som bestämmer! Varför är ni så bittra? Jag tycker det är riktigt tråkigt och har ingen lust att starta trådar här när alla drar egna slutsatser istället för att fråga. Varför frågade ni inte vad jag menade med "hon vet sin plats" stället för att vara så dömmande? Riktigt tråkigt…

Min hund är inte rädd för mig och hon gör massa galenskaper HELA tiden! Sluta dra egna slutsatser!!

Fridaaaa
5

#32 Bittra? Att diskutera och säga åsikter betyder inte att man är bitter :)

Du har en valp. I början ska man vinna tillit, bygga upp ett förtroende/ett band. Och samtidigt uppfostra och lära.
Att "visa vem som bestämmer",  kommer efter hand, automatiskt vid träning mm :)

Och folk har enbart läst vad du skrivit och flertal tolkar på samma sätt alltså kanske du behöver omformulera det eller förklara om istället för att bli sur=
Du drar ju själv egen slutsats att folk är bittra?

[Teddies matte]
2

#32 Det vi menar är att du missuppfattar, eller formulerar dig fel, en människa kan inte bestämma "över en hund", lika lite som en hund skulle kunna bestämma "över en människa". Alltså, en hund vet inte "vem som bestämmer". Antagligen har du fått lära dig av de som har det gamla, otrevliga tänket kvar, så akta så du inte lämnar fast i det du också.

[typellisch]
2

#34 Hon kommer lära sig på vägen. Jag tror inte hon vill skada sin hund.. det är hennes första hund, hon ber om råd och hjälp och då vill hon alltså lära sig och få mer kunskap. Erfarenhet kommer hon få på vägen. Man kan inte allt på en gång.

Fenix_Chicci
5

Ledarskap (om vi nu ska använda det ordet) handlar inte om att hunden ska "veta vem som bestämmer" utan för mig handlar det om att hunden ska ha någon som den känner sig trygg med och som "vägleder hunden till att fatta bra beslut" och det får man bara fram genom positiv förstärkning.

Fridaaaa
0

#36 Håller med dig, var så jag med menade :D

smocken
0

Det är väl klart att man bestämmer över sin hund, bestämmer vad den får göra och inte göra? Eller hur gör ni? Man visar ju vad som är rätt och fel och säger ifrån när den gör fel? Hundar härstammar ju från vargen och i flocken finns alltid en ledare, och vad gör den ledaren? Jo bestämmer. Ni vill ju få allt att verka så j*vla hemskt. Ni vrider ju allt jag säger till dåligt istället för att komma med positiv respons, för som #31 sa så tar man åt sig bättre när folk är trevliga, vilket jag inte uppfattar att ni är. 

Jag är ingen expert, jag vet inte allt. Men jag försöker åtminstonde och vad jag tar för beslut om min hund är väl ändå upp till mig? Det var ju inte det tråden handlade om från början eller hur?

[Murvel]
6

Tycker inte att man ska vara mer hårdhänt mot hundar än vad man skulle varit mot ett människobarn. Det innebär: ta för all del tag i hunden om det behövs. Lyft iväg den. Håll kvar den. Inget fel att hålla i eller hålla fast. Alfarullning (lägga på sidan) är däremot mest trams. Det fungerar för att lugna en hund tillfälligt men det finns ju dem som gör det i tid och otid för att de tror att det gör dem till ledare ->😂

Att knäppa på nos, skaka i nackskinn, slå med kopplet etc anser jag vara övervåld. Enstaka fasthållningar i nackskinnet när inget alternativ finns är däremot en annan sak. Men aldrig ok att typ lyfta upp en hund i nackskinnet och ruska till den som man skulle i den "gamla skolan." 

En skillnad mellan hund och barn är det dock. Det är om en hund kommer springande i aggressivt syfte. Då får man ju göra vad som krävs för att få bort den. Men det räknar jag inte som uppfostran utan det är ju nödvärn. Annars gillar jag jämförelsen med människobarn faktiskt. Är du ok med att daska ett barn på stjärten? Om inte, daska inte till hunden. Är du ok med att nypa ett barn i örat? Om inte, nyp inte hunden i örat. Är du ok med att hålla fast barnet trots att det skriker och vill därifrån? Ja, men då är det också ok på en hund. Om inte? Gör det inte på hunden.

Hundar behöver inte "veta vem som bestämmer". Hundar följer dig om du är en stabil och trygg ledare som lärt hunden vad som gäller. En ledare som förtrycker och visar aggression (något som INTE GÖRS BLAND VARGAR) blir inte populär så det är att skjuta sig själv i foten och visa på bristande kunskap.

Fridaaaa
2

#38 Du som ägare är ledare ja men man lär hunden vad den får göra och inte göra, man bestämmer inte vad den ska göra :)

Man berömmer rätt beteende, och gör den fel: gör om, och beröm vid rätt beteende :)
Man ska ej "straffa" hunden vid felbeteende eftersom den ej vet vad den ska göra = inte rätt att sträffa hunden. Såklart ska hunden lära sig vad den får göra och inte göra men man behöver ej t.ex ta den i nacken osv för att lära den :)

En bra ledare visar flocken vad som är rätt och fel, lär dem.
De bestämmer ej "nu ska du göra si, nu ska du göra så" :)

Och ingen har varit otrevlig här. Du svär ju t.ex = inte trevligt :)
Folk har skrivit på olika sätt men jag uppfattar ingen här på ett otrevligt sätt.

Ingen är fullärd, man lär sig. Men på ett forum måste man kunna ta kritik, annorlunda åsikter, tips osv utan att bli sur och tycka att folk är otrevliga :)

[typellisch]
0

TS, lycka till med din hund ❤️ Jag har varit i samma sits som dig, tro mig. Det blir bättre med tiden, valpen mognar så himla fort och tiden går så fort. PMa mig om det är nåt du undrar över. Godnatt :)

smocken
1

Ja men somsagt så handlar inte detta om hur jag uppfostrar min hund och jag har inte bett om kritik eller era åsikter om hur jag sköter min hund eller hur? Jag ställde en allmän fråga bara. 

Alla uppfattar saker på olika sätt :)

smocken
1

Jag orkar inte diskutera mer för det var inte detta jag ville diskutera från första början. 

Tack för mig! (så länge ni inte svarar på frågorna jag ställde!

Fridaaaa
1

#42 Detta är ett diskutionsforum och det har ju med trådens ämne att göra :)
Och du skrev hur du sköter din hund och har ej skrivit att du ej vill ha kritik eller åsikter om det eller hur? Då kan du ej förvänta dig att folk inte skriver och diskuterar :)

smocken
0

Ja jag skrev att jag tagit tag i min hund men varför inte hålla sig till det jag FRÅGADE?

smocken
0

Detta blir det sista jag skriver, om inte nu någon svarar på frågorna jag ställde!

Fridaaaa
0

#45 Skriv vem du talar med, tack :)
Du med har diskuterat det, inte bara andra :) Så du har själv flytit ut liksom :)

Och som sagt, fysisk kontakt är så himla brett och mycket.

[typellisch]
0

Kan vi inte bara lämna allt här och bara svara på hennes frågor som hon ställde först och främst innan allt spårade ur? Sen om man vill diskutera det längre så starta en ny tråd?

Fridaaaa
0

#48 Många har redan svarat, som har spånat vidare på annat som sagts :)

semenius95
0

Nej inte alltså så grovt som jag sett andra andra att göra. Så som jag har gjort mot min valp har jag fått höra av andra, men förstod ganska snabbt att de va fel. De var som när familjen hade en valp, då skulle man trycka ner nosen i bajset/kisset för valpen skulle se att de var fel. Och de har jag aldrig gjort mot min valp.

Sen sa min kursledare att min hund är väldigt "stark" och jag förstod inte så mycket va hon menade med de eller va jag ska göra istället. Ska dit imorgon så får se vad hon säger då. 

Jag har tagit i nackskinnet, örat eller tryckt ner henne på sidan. Oh ja de är fel, & slut på de nu. 

Alla säger man ska ignorera beteendet, så om hon skäller ute så ska jag bara låta henne göra de ? Så om hon hoppar mot våra ansikten ska jag bara skita i de? Blir ju bara farligt för då tror hon att hon får göra de .

[TeamGolden]
6

_Denna eviga diskussion mellan fysisk kontakt och posetiv förstärkning. 
_
Orkar absolut inte gå igenom alla kommentarer utan har bara skummat igenom en del.
Men enligt mig: Man anpassar sig efter hunden, inte efter en trend eller bok. 

Hur svårt ska det behöva vara att inse att vissa hundar är såpass skarpa att man inte alltid kan invänta rätt moment? Att man måste stoppa hunden i fel situation? Och det behöver man absolut inte göra genom sparkar, drag eller liknande utan det räcker att använda sin kropp som stopp-kloss t ex. Bara liksom ställa sig framför och backa hunden. det är fysisk kontakt. Vem har suttit och tutat i er att fysisk kontakt är att slå och misshandla djuret? 

Har ni tappat begreppet om fysiskt? det ska alltid övergå till extrema åsikts skillnader i såna här diskussioner. Det blir bara större och större klyfta mellan dem ju mer folk kommenterar. Kära nån tänker jag varje gång jag hör om detta. Skulle jag inte stoppa min hund när han gör fel skulle han vara överkörd då han gärna har en tendens att vilja kolla vad åkande bilar är för nått.   

Precis som att, om din hund funkar klockrent med bara posetiv förstärkning så kör det racet då! Men man ska inte sitta och peka på andra för det! 
    Precis som jag tycker det är lika löjligt med ''Inga nej i agilityn'' tycker jag detta eviga bjäbbande måste nå sin gräns. Inbördeskrig snart i hundvärlden känner jag ;) 

Och skriv nu inte ''Det är ett diskussionsforum'' till mig, för jag är inte efter, det vet jag mycket väl. Detta är min åsikt!

Lilllens
1

Jag varken rycker i nackskinnet, drar i läppen/öronen, knäpper på nosen eller trycker ner min hund och det skulle jag aldrig göra heller.

vallhund
2

Jag är väldigt fysisk med mina hundar, vi både gossas o brottas.

Lite lästips:

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap  http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen  http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf

De enda gångerna jag är fysisk mot hunden är i akutsituationer, hindra den från att springa ut i gatan o bli överkörd, hindra den från att bita får t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[typellisch]
0

#51 + till dig. Det är synd att folk tror fysisk med sin hund = misshandel på sin hund.

Arcadia
0

#53 Bra skrivet! Precis så.

Vizzla
0

Jag sätter gränser genom att använda min kropp. T ex om vi går på en smal stig och han vill dra i kopplet, då går jag helt sonika framför honom och "blockerar" honom så att han inte kan gå framför mig och dra i kopplet.

Samma om han vill rusa mot något i koppel, istället för att rycka i nacken (vi har sele men ändå) så skuttar jag helt enkelt framför honom så han inte kan rusa fram. Han visar rätt tydligt när nåt är på gång genom att stanna, höja huvudet och svansen. 

Så om det är att vara fysisk så tycker inte jag d har försämrat vår relation.

Om han står å tokskäller så sätter jag mina händer på hans skuldror för att lunga. Också fysiskt…

Men kommer aldrig rycka i kopplet, knäppa på nosen eller så. Nog har jag höjt rösten åt dom båda när jag tappat tålamodet. Ibland får dom helt enkelt veta att idag är jag inte på humör att bråka med. Jäklar va fort dom tystnar. Själv ångrar jag mig efteråt men vissa dagar är jag inte på topp och inte så j*vla pedagogisk. Hunden dör inte om man ropar till nån gång..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Michaela-N
0

Jag håller min hund i nackskinnet när han är lös utan halsband på och jag vill hålla fast honom. Inget jag tycker är elakt alls mot hunden, jag drar inte så att det gör ont.

Vet inte hur pass bra vår relation är i jämförelse med andras, men det är en lugn och harmonisk hund jag har och jag tror knappast att han blir ledsen när jag håller honom i nacken. 😛

[Teddies matte]
2

#38 I vilda vargflockar finns det ingen bestämd ledare, alla skiftar roller, och nu är hundar inga vargar heller. Olika arter kommunicerar inte på samma sätt med varandra, det finns inga sådana kopplingar, så nej, en människa kan inte bestämma "över" en hund. Visst ska man respektera varandra och ha tydliga regler ifall det så behövs, men man kan inte bestämma över varandra.

[RMSLiners]
3

Fysisk på det sätt du skriver i #7 nej. Jag har ingen anledning att ta till misshandel mot en hund då mitt hundägande inte går ut på att skrämma hunden till lydnad. Jag föredrar ett samspel med tillit med min hund framför att ha en hund som lyder pga att den inte törs annat.

Visst kan jag säga ifrån med skarp röst men då är det också av goda skäl tex om hon gjort något hon absolut inte får. Men aldrig att jag skulle klappa till henne.

Det är genom positivt sinne jag också har en ständigt glad hund som aldrig har en dålig dag och är fruktansvärt matte kär. Den tilliten och kärleken hade jag aldrig fått om jag tagit till hårdhandskarna.

Jag har samma princip gentemot alla djur vare sig det gäller hund, katt, häst eller liknande. Samspelet och kommunikationen är det som skapar ett bra band medan ilska och våld bryter det bandet.

#38 Vi är inte vargar. Hunden ser inte oss som varg eller hund och vargen ser inte våra hundar som vargar. Varg, hund, människa = tre helt olika arter med tre helt olika språk.

Cazzos
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är inte emot fysisk "bestraffning" eller korrigering.

Vissa ägare behöver ta i lite hårdare (nu syftar jag endast på att man rycker snabbt i kopplet eller tar tag i nackskinnet), andra inte. Det beror på hur hunden är.

När jag säger ta tag i nackskinnet menar jag inte att man tar ett hårt grepp och håller i och pratar rakt i ansiktet på hunden som vissa gör, utan att man bara tar lätt i nackskinnet för att fånga uppmärksamhet om annat inte fungerar.

Att rycka lätt i kopplet kanske inte räknas som fysisk korrigering, men jag tycker ändå att det är en liten underkategori till fysisk korrigering.

Hur andra uppfostrar sina hundar med fysisk korrigering (även fysisk belöning) är inte mitt problem, alla gör på olika sätt och på det sättet som funkar bäst för ägaren och hunden. Om det inte är det bästa sättet så hittar man en annan lösning.

Här är ett exempel. Sättet han tar i nackskinnet på valpen och rycker i kopplet tycker jag är okej, och jag skulle inte ha något emot att göra så om jag skaffar en valp i framtiden (när det behövs!). Men alla tycker olika!

Gå till 1:30 för att se exemplet på en gång.

[RMSLiners]
0

#60 Nu är inte jag mycket för Fredrik Steen men shit den där schäfer valpen vill jag ha trots att jag är rädd för schäfrar, jag smälter. Så sjukt valp sugen sen min tös blev stor. ❤️😍🤗

(sorry OT)

Cazzos
0

#61 Den där valpen är en riktig sötnos ;)

Portie
0

Ja, jag är fysisk med min hund, jag använder min kropp mycket för att visa vad jag vill. Jag är heller inte rädd att ta tag i honom, dock så gör jag det inte på ett hårt sätt utan bara för att markera att jag inte gillar det han håller på med. Det är dock inte ofta jag behöver göra det och han får som sagt inte ont på något sätt. Dom gånger jag kan tänka mig att ta tag i honom hårt är i nödsituationer.

Jag tycker våran relation är mycket bra.

[Annamaja27]
2

# Usch - blir riktigt upprörd när jag ser klippet 😡

Lathundarna
1

#64 Exakt vad är det som är så upprörande? Att valpen blir fostrad med lugn och trygghet?

Vizzla
4

Tycker absolut inte att man någonsin ska rycka i hundens nacke! Vet ni hur känslig nacken är för just olika ryck och belastningar?! D är svagaste länken i hundens ryggrad. Läste en artikel för nåt år sedan där norska veterinärer slagit larm om att ca 70 % av alla hundar som kom in till veterinären, förutom det dom sökte hjälp för, hade skador i nacken av vad veterinärerna tolkade som ryck och slit i koppel! Galet!!!!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lathundarna
2

För att svara på TS fråga, så ja, jag är fysisk. Jag kan vara det i fostran, och jag kan vara det när jag menar förbenat mycket allvar, och jag är det jämt när vi tränar och leker. Vår relation är väldigt bra och ju tydligare (fysisk eller ej) jag är mot honom desto tightare blir relationen.

Diskussionen kring hur man ska dalta med hundar får mig att tänka på vad Fredrik skrev i sin blogg för inte länge sen. Saxar detta: "För att göra en extrem och teoretisk jämförelse för att tydliggöra min ståndpunkt - Att slänga en skrammelburk i rumpan på en hund kan i vissas ögon klassas som djurplågeri. Trots att denna burk kan göra nytta. Men att dalta med en godis i två år som inte hjälper ett skit, för att sedan avliva hunden – det är okej."

Inlägget i sin helhet finns här.

Hela det här "mjuktänket" har många gånger gått överstyr, och man har glömt att se till just individen - vad den specifika hunden kräver. Som #51 skriver, om det funkar för er som "matar bort" beteenden hos er hund - då är det ju bara att lyfta på hatten och gratulera. För det är nog ingen som inte tycker att det är jättebra. Men glöm för all del aldrig av att det finns hundar som kräver betydligt mer än så.

[typellisch]
0

Om det räknas att använda sin kropp att rikta hunden så ja, då är jag väl än fysisk. MEN i den grad att jag ''matar på'' Molly att gå när hon fastnar vid nåt ute, istället för att rycka i kopplet. Så jag går mot henne, ställer mig bakom så hon förstår att vi ska gå framåt och ibland kan jag putta lite lätt. Oftast ropar jag och hon kommer, men dessa senaste dagar när hon inte får godbit för att komma så måste jag ''mata på'' mer.. (hon har kass mage så enbart mat på vissa tider minsann)

Arcadia
5

#67… nu innebär ju positiv förstärkning mycket mycket mer än "mata på"… Jag tror visst att det kan användas fel eller för enkelspårigt, men jag avskyr t.ex Steens raljerande om den som lockar med en köttbulle när hunden jagar en hare mot en trafikerad väg… Det är bara löjligt! Här gäller det att ha lärt in STANNA - långt innan situationen uppkommer. Om hunden lärt sig STANNA mha av köttbulle så funkar det. Tror inte en hund som ännu inte lärt sig STANNA med fysisk/korrigerande metod heller stannar pga ägaren hotar eller ryter… 

Grejen är HUR man lär in kommandona. Och JAG tror på positiva inlärningsmetoder tills jag blir övertygad om något annat… 

Dessutom är positiva belöningar så mycket mer än köttbullar…

Lathundarna
6

#69 Som sagt, det är ju toppen om man har en hund det mjuka funkar på ("köttbullelydnad", "mata på", "klickertänk" eller vad man nu än må kalla det). Jag är på intet sätt emot eller negativ mot mjukare sätt för att träna/fostra sin hund på - tvärtom! Det är ju helt underbart att det funkar på så många hundar och att fler och fler anammar detta. Jag blir döglad när jag möter Märta, 80 år, med sin lilla toypudel här i byn. Hon går så stolt (om än något krökt i ryggen för att kunna nå ner) med sin lilla midjeväska om midjan och belönar sin vovve när den inte skäller på andra. En helt fantastisk syn.

Men det finns en grupp hundar där det inte funkar, där t ex driften är för hög. Och dessa fnyser man åt och menar oftast på att ägaren/föraren skulle vara elak, okunnig, etc. Och man är sällan sen med att tissla och tassla "Djurplågeri" eller annat när ägaren/föraren ställer ett krav på hunden. Utan att egentligen ha en aning om vad det är personen faktiskt har i snöret.

Min poäng är att hundar är individer. Många tycks ha snöat in på att man t ex ska skvallerträna tills man är lila i ansiktet och hunden likväl ska döda annan hund vid möte, för att vid erkänt "misslyckande" från ägaren då genast lägga skulden på att denne "gjort fel". Istället kanske ägaren hade behövt ställa ett tydligt krav på sin hund och markerat åt den när den klampar över gränsen. Eller nåt där mittemellan. Man ser inte längre till individer och dess behov, utan till metoder. All inlärning ska vara positiv, det tror jag de flesta här inne är överens om. Men man får aldrig glömma individen. Och att anpassa sig till den.

Pennybus
0

Jag har bara varit fysisk mot min hund när hon varit lös och jag försökt fått tag på henne(ifall hon varit påväg mot vägen t.e.x.) och då kan det hända att jag fått tag på en svans lite löst eller nackskinnet, men det är ingenting som skadat vår relation.

Sedan har hon en oerhört bra on/off knapp som jag lärt in genom att lägga ner henne lungt på golvet på sidan(lagt en hand på hennes kind och den andra på hennes höft) och gjort lugnande signaler. 

Detta har funkat och hon kan vara i värsta leken och sedan 2 sekunder efter lägga sig lugnt i soffan. 

Jag håller på att lägga i kommandet "Nu lugnar vi oss" genom att busa jättemycket tills hon lägger sig på rygg och busar med min hand(brukar busa med hennes mage och det tycker hon är skitkul) och sedan säger jag "Nu lugnar vi oss" och börjar klappa och klia henne på magen istället och då lugnar hon ner sig :)

'Sedan är det skillnad på fysisk och fysisk. Jag ser skillnad på att peta till hunden när den står och stirrar för att få hundens uppmärksamhet och att slå till den på nosen, tyvärr är det allt för många som inte gör det.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Arcadia
2

#70 Jag tror precis som du att olika hundar behöver hanteras på olika sätt. Jag tror nog att varje ekipage (hund och förare) måste hitta ett förhållningssätt som passar just dem. Jag har lyssnat på många och ofta fått rent motstridiga råd av olika "hundexperter" men i slutändan gör jag ändå det jag själv tror på. Det tycker jag alla ska göra, d.v.s lyssna på råd, men själv avgöra vilka man ska ta till sig. 

Jag har gått på klickerkurser och använder klicker och tycker att det är ett suveränt roligt sätt att träna. Däremot hade jag svårt för den "fanatism" som klickerinstruktören utstrålade. Allt annat var helt fel. Svart eller Vitt. Jag erkänner glatt att jag använder klicker men ibland också tecken som förstärkning t.ex. Helt förkastligt enligt instruktören… Ok kanske det, men för oss funkar det och jag och min hund har roligt tillsammans… Så jag fortsätter på mitt sätt. 

Jag har en signalkänslig hund och får anpassa inlärningen efter det.

Lathundarna
1

#72 Låter som om vi predikar för samma församling 😃

[Jawa´s]
2

Jag säger hellre ifrån en skarp gång till hunden än att vänta på rätt beteende och hoppas på att det löser problemet, för ibland finns det inte möjlighet till det. Ett exempel är om en hund jagar en katt, vilket vi har hemma just nu i form av en 9v schäfervalp. Kan ju säga att hade hennes beteende ignorerats så hade inte katterna haft sina svansar kvar idag, istället har vi sagt ifrån på skarpen i akten med både en arg röst och att fysiskt "bita" tag i hunden och sen hålla fast henne tills hon lugnade sig, sen var det inte roligt att jaga katten längre, snarare läskigt eftersom matte och husse blev allt annat än glada. Att katterna har gjort så att hon ser ut som scar i lejonkungen bryr hon sig inte ett skvatt om, hon tyckte snarare att jakten blev roligare när katterna "lekte tillbaka". Med en hund som bryr sig så lite så tycker jag att man som ägare är skyldig att gå in och stoppa hundens felbeteende direkt och föralltid. Och där gick det inte att bryta beteendet med hjälp av lek eller mat, vilket då lämnar det till en bestraffning.
Sen får man självklart se till individen, just den här hunden tar inte åt sig av nånting i princip, hon är precis lika hård som sina släktingar (däribland min förra schäfer), medan min blandras tar åt sig för minsta lilla, så honom får man vara extremt försiktig med (men då har han också farit illa innan han kom till mig).
Att ta tag i hunden behöver inte på något vis vara på ett plågsamt sätt eller på ett sätt som kan skada hunden, men ändå tillräckligt så att den förstår att den gjorde något helt oacceptabelt.

Så fort andra varelser är inblandade och kan komma till skada så tar jag tag i mina hundar ordentligt, för det får under inga omständigheter ske, inte mot vilda djur, inte mot tama djur och inte mot människor.

För övrigt tar jag mycket i mina hundar när vi leker, precis som de tar tag i mig, ibland leker vi hårdare och ibland lösare. Det händer att jag tar i för hårt och det händer att de tar i för hårt, men med ett "aj-pip" och en lösare fortsättning så har inte det stört nånting alls. Jag tycker inte vår relation har blivit sämre på något sätt, kanske snarare mer tydlig och harmonisk.

I saker som inte rör vardan, dvs i träning inom en sport så ignorerar vi alla felbeteenden och lägger bara fokus vid allt positivt, för Där finns det ingen anledning att bestraffa som det dock finns i vissa vardagliga situationer med vissa typer av hundar som helt enkelt är för tuffa för sitt eget och andras bästa. När det gäller träning inom en sport (lydnad, agility, bruks osvosv) så finns det tid att vänta ut rätt beteende.

vallhund
5

Om man tror att alla som inte dyrkar CM o FS har mähän till hundar som kan tränas till att möjligtvis gå fot med köttbullar så har man mycket att lära.

Börja med artiklarna jag länkade till högre upp i tråden.

Vi är ganska många som började vårt hundliv på den gamla "goda" brukshundsklubben, där vi lärde hundar lyda genom att läsa paragrafer, rycka i koppel o då o då dänga hundfan i backen för att bevisa att en sån hund måste man dänga till/tuffsa till ordentligt så den förstår vem det är som bestämmer.

Men, även gamla hundar kan lära sig sitta o vi har lärt oss att det finns betydligt bättre sätt att uppfostra o träna hundar, även mycket driftsstarka o skarpa hundar.

Förhoppningsvis kommer fler o fler CM wannabees att inse detta innan de tuffsat till allt för många hundar.

vallhund
3

Intressanta reflektioner angående experter: http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=vsmtp&parent=artiklar

[Iyen]
0

Jag är alltid fysisk mot mina hundar. Klappar, kramar, pussar och gos i mängder.

Lathundarna
1

#75 Varför skulle man tro det? Måste det vara svart eller vitt?

Sofy
4

Ni som är fysiska mot era hundar, har ni märkt att eran relation försämrats? Tillit osv? 
- Jag har haft ett par hundar i mitt liv, de hundar som tränats med den gamla skolans metoder har inte haft en lika stark relation som de som tränats med fina metoder, då även att jämföra med min fd schäferhund som tränats med hårda metoder tills jag förstod bättre, hon blev mycket bättre och så blev våran relation med snälla metoder.

Behöver man vara fysiskt mot vissa hundar?
- Nej, det behöver man inte, en hund är en hund oavsett ras, storlek och mentalitet därför behöver man inte vara fysisk även om det kan vara en "lättare" utväg för föraren att vara fysisk men det finns ingen anledning till sånt trams.

Hur gör ni med era hundar?
- Jag tar i min hund självklart, i träningsmoment berömmer jag med mycket fysisk positiv kontakt och om han tar något farligt och springer iväg tar jag självklart tag i honom men inte som bestraffning utan för att stoppa honom då han fortfarande inte kan stanna, loss osv då han är en valp. De vuxna hundar jag haft har jag tränat så jag inte behövt ha fysisk negativ kontakt med dom och de har vart ordentliga problemhundar från början.

Min egna åsikt är att en förare som inte tror på positivförstärkning och anser fysiskbestraffning som bästa eller ända valet inte vet speciellt mycket om hundträning eller positiv förstärkning, inget illa menat alls för även jag har vart i den sitsen då jag tyckt att det var dumt och omöjligt men blir det omöjligt när man provar gör man fel.
Finns ingen anledning till sånt trams när det finns bättre sätt att träna hunden på.

Måste även tillägga att om man enbart tränar en hund med fysisk bestraffning och inte tränar sin hund med positiv förstärkning under längre perioder kan man ju inte heller se om relationen skulle vara annorlunda vid bättre metoder.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Hiro
0

Jag är väldigt fysisk med familjens nobs och min valp, när valpen får för sig att det är OK att springa runt som en tok i någon situation så stoppar jag och håller fast (bara så att hon ej kan krypa. Inte så det gör ont för henne) när hon blir lugn släpper jag och då går hon lungt iväg eller vill bli klappad. Våran relation fast hon är ung är mycket bra

vvvirus
0

Hur bygger man upp bästa relation med en hund? Hur gör ni för att få den där underbara vännen som är med överallt. Min är fortfarande valp och allt annat är intressant just nu men vi tränar på det. Hur gjorde ni?

[typellisch]
2

#81 Såklart världen är intressant, herregud! Samma som när en hund ska börja äta allt ute; utforskning! Det är spännande, roligt, intressant osv.

DU måste visa kärlek, ge valpen tålamod och TILLÅTA valpen utforska och vara på spännande utflykter. DÅ kommer du bli omtyckt; för du har gett din valp det bästa ur livet.
KÄRLEK, TÅLAMOD och TILLÅTELSE att utforska och upptäcka allt spännande som finns där!

[typellisch]
2

Tillägg; även om jag var för fysisk förut så är vår kontakt härlig och underbar. Vi leker varje dag, vi går på spännande promenader i Mollys takt, jag skyddar Molly från läskiga hundar, jag tillåter henne busa och leka med hennes vänner, jag gosar och kelar med henne och vi gör saker tillsammans. Står och kollar i fönstret på människor, besöker vänner, hon får massa härliga råa tuggben och hon får vara just busig och göra hyss (som inte är till skada för andra eller sig själv).

Jag tror på det jag skrev, helt enkelt.

vvvirus
0

#83 Eran relation låter som rena drömmen :)

Jag myser med min hund varje dag och hon kommer med sina leksaker till mig så att vi kan leka tillsammans och när hon är lös så springer jag runt med henne hoppande runt mig och jag berömmer henne för allt bra hon gör. Hon sover vid mina ben om nätterna och så fort hon ser att jag vaknar eller husse vaknar så kommer hon fram och pussar oss i ansiktet. :)

vvvirus
0

Glömde btw skriva att det är jag "smocken". Detta är min kompis iFokus, hon glömde logga ut från datorn och jag trodde jag var inloggad på min haha

[typellisch]
0

#84 Jag är nöjd med min relation till Molly. Man får slita häcken av sig och jag förstår alla som säger att hårt slit med sin valp lönar sig när den växer upp :).

Ja, så oroa dig inte! Låt hon vara valp och busig och ha roligt :). Såklart måste man ha vissa regler, inte bita folk osv osv osv. Men att en valp just ska få vara valp är viktigt. Samma som med barn, ett barn måste få vara ett barn helt enkelt.

Jag försökte ha Molly lös förut och hade alltid med mig godis eller gurka i fickan och jag ropade på henne och hon vände kurs mot mig och så övade jag så ofta. Hon kom alltid för jag hade ju alltid något gott att erbjuda henne. En gång sprang hon mot en människa men så fort jag ropade så vände hon kurs i farten mot mig :). Sen insåg hon en dag hur kul det är att springa ifrån matte och bli jagad, hon slog dövörat till, och då bestämde jag mig att flexikoppel och långlina får vi ha. Jag bor rätt centralt och om hon får för sig att springa mot bilarna är det kört liksom..

[Annamaja27]
1

Ett inlägg som jag blir glad av att läsa! 🙂

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.