Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 720 ggr
smocken
0

Behöver verkligen hjälp

Huuur ska jag få min valp att sluta vara rädd för människor? Hon skäller och skäller och skäller så fort någon närmar sig. Idag i skogen hade vi henne lös och från ingenstans kommer en joggare och hunden springer efter henne och skäller på henne, hon lyssnade inte på mig överhuvudtaget.. 

Jag orkar inte ha det såhär mer, kan inte ens möta en annan människa utan att hon skäller. 

Finns det någon som varit med om liknande och hur tränade ni bort det? 

Jag tycker det är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. Kommer inte kunna gå kurser med hunden för hon skäller ju ut varenda människa och kommer inte känna sig trygg med någon annan..

HUR SKA JAG GÖRA? 

Hon är 20 veckor gammal så hon borde väl lära sig snabbt? 

Det är så jobbigt.. :(

Lathundarna
0

Gå en valpkurs. Det är det de är till för, att hjälpa er med att få rätt verktyg till hur ni ska träna med just er hund.

smocken
0

Men hon kan inte vara bland andra människor. Det är det som är problemet.

Lathundarna
0
smocken
0

Hon blir helt galen i närheten av andra människor. Skäller och skäller och hon följer efter dem och skäller och skäller, finns inget som kan få henne att sluta. Spelar ingen roll om människan ignorerar henne för kommer den i närheten så spårar hon ur. Hon är rädd och osäker.

Lathundarna
0

En bra instruktör förstår och lyssnar noga om ni bara berättar om det ni upplever som problematiskt, och kan därefter lägga upp en plan för hur ni ska kunna träna. Kanske ska ni satsa på enskilda träningar eller what ever, och där kommer ju en instruktör in i bilden för att hjälpa er på bästa tänkbara sätt. Men på nåt sätt bör ni ju få hjälp (det ska ju vara kul både att ha och att vara hund - även om det finns folk runt en), och det bästa är ju nån som ser er fysiskt framför sig, och inte bakom en dataskärm 😎

smocken
0

Mjo men jag tänkte ifall det fann andra som varit med om samma sak som kunde ge lite tips.. Vi ska ringa runt till olika ställen imorgon och se om det finns någon som kan hjälpa oss..

russin
0

Även om hunden är rädd och osäker, behöver du får hjälp med detta att hunden försöker skrämma bort folk genom att rusa efter och skälla.

Sök valpkurs och få hjälp - din hund är inte den första och inte heller den sista som beter sig så🙂

Har själv en hund som gärna vill göra så mot andra hundar, men har blivit mycket bättre - vi jobbar med det dagligen. Dock är alla hundar olika, så det går inte att skriva rakt ut här hur du ska jobba med just din hund för det handlar om både stötta, att kunna korrigera vid rätt tidpunkt (jo dom kan behöva korrigeras på rätt sätt för att bryta fixeringen mot det dom skäller på för att inte jaga upp sig mer) och att belöna vid rätt tidpunkt. 

Som sagt, leta reda på en bra valpkurs.

smocken
0

Okej tack så mycket! :)