Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 914 ggr
[typellisch]
0

Kass mage

Molly har haft diarré sen kvällen den 22 fram tills idag. Det rinner så att säga.
Hon har en känslig mage så antagligen spyr hon eller så blir magen kass som nu, första gången. Och antagligen har hon reagerar såhär pga hästrevben hon fick att gnaga på.

Hon får mat 07.00 på morgonen och runt 18,00-19,00 på kvällen och INGET under dagen.

Igår kväll vid 23.00 var bajset fast, inget rinnande. Nu när vi var ute var det fast igen, fast med gelé runt om. Inget slemmigt så det fastnade på bajspåsen utan mer som gelé, en hård glansig yta. Sen var det lite diarré igen.

Hon dricker mycket vatten vilket jag antar är pga uttorkningen av diarrén. Och när hon får sina måltider äter hon upp och blir ivrig när hon märker att det är matdags, hon är glupsk.
Annars är hon sitt vanliga jag; busig, glad, är överallt. Sover inte mer än normalt utan är pigg och glad. Det allmänna tillståndet har INTE drabbats.

Tog tempen på henne nyss; 36,7. Så ingen feber där inte vilket är skönt.

Hur ska jag få bukt på detta? Jag menar, om det är fast som det var igår kväll vid 23 så är det på bättringsvägen? Och eftersom det var fast nu med och sedan rinnande så är det ju bättre än det varit hittills då det bara runnit som vatten på henne.

Denna glansiga yta, vad var det? Har googlat (som kan vara ens värsta fiende) och folk säger irritationer i tarmen eller analsäcken som töms. Och vissa säger att avmaskning krävs?

Hon är ju inte sjuk som sagt, utan har en kass mage just nu.

Tips och råd?

[Forest]
0

Finns olika tips om detta :) Du kan prova att ge något lättsmält mat i några dagar. Då överkokt ris med kokt fisk eller kokt kyckling Morotspure är något man kan köpa eller göra själv bara ge det med vanliga maten. Fasta i 24 h, det har jag aldrig gjort. Köp hem kolpasta från apoteket brukar finnas att köpa hos vetrinärer. Hoppas flera ger lite tips Jag skulle någ testa i ditt läge morotspure då din hund är matglad änå :)

[typellisch]
0

#1 Morotspuré vore nåt.. hur gör man det själv? Mixar i mixer? :)

[Forest]
0

2 koka morot o sen mixar du :) Tror man kan spara lite av vattnet, kolla lite bland recept (via google) men då står det oxå mjölk det undviker jag på hundarna. Själv har jag köpt en liten barnmatsburk men inte tänkt på vad det innehåller 😞

[typellisch]
0

#3 Ska be min kära mor köpa morötter på väg hem från jobbet! Tack tack :).