Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 994 ggr
smocken
0

Vår 20 veckors valp är rädd för människor!

Hon skäller så fort hon kommer i närheten av en annan människa som hon inte känner igen. Det är pga mig och min sambo för när vi skaffade henne så bodde vi i ett område där det kom och gick massa skumma typer på kvällarna så vi lyfte alltid upp henne och det gav henne fel signaler så nu tror hon att andra människor är farliga. Vi åkte och hälsade på hos min mamma och hennes sambo och hon skällde och skällde det tog typ ett dygn för henne att känna sig trygg med dem. 

Hon ligger också och morrar/moffar när hon hör att det går någon i trapphuset. 

Vi vill få så mycket tips på hur vi kan göra för att träna bort detta och lära henne att människor inte är farliga.. 

Hon är världens snällaste hund, hon är glad och social mot dem hon känner och har aldrig visat tänderna och morrat åt någon utan hon bara skäller som att hon försöker skydda oss och sig själv..

Inga elaka kommentarer nu för det är så onödigt, vi vet att det blev fel i början.. 

Tack på förhand!

Stephanie
0

Kan du inte be några vänner "möta" er på promenad och lugnt och försiktigt låta henne hälsa och ge henne en bit godis, och sedan gå vidare åt varsitt håll? Det känns som ett sätt i alla fall.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

smocken
0

Vi har testat det. Jag, min sambo, min bror och hans kompis(främmande för hunden) satte oss på golvet, hunden fick gå lös och komma och gå som den ville alltså vi tvingade henne inte till något. Hunden skällde och skällde och kompisen gav godis till henne och hon tog tog det av honom, han fick klappa henne lite försiktigt på huvudet och bröstet efter en stund men hon skällde på honom hela tiden. Kan han förstärkt beteendet genom att ge henne godis? 

Hon fick massa godis för att koppla människor till något bra, hon var tyst ibland och tog godis men skällde nästan hela tiden på honom. Nu är vi tillbaka i Stockholm och vi har inte så många bekanta här då vi inte bott här länge alls. Finns det någonstans man kan gå där det finns folk som hjälper till? 

Vi vill verkligen inte att vår lilla tjej ska vara rädd :/ Hon är inte rädd för människor med hund men skäller och är osäker på folk som inte har hund. Visst kan hon skälla lite på ägaren till hundarna vi möter men hon  är ändå mest fokuserad på hundarna. 

Vi vill försöka jobba bort detta beteende innan hon blir vuxen.

mingman
0

Det låter som en rätt stor grej för en rädd hund att ta godis från en främling. Jag skulle inte låta (för hunden) okända människor klappa den. Tror det är bättre att okändingar helt struntar i hunden. Visa att okända människor är någonting han inte alls behöver bry sig om. Om han är rädd och därför skäller/morrar är det antagligen så att han vill att människan ska gå bort. Varje gång han skäller och människan går bort belönas skall och morr. Då blir det sannolikare att det händer igen. Tänk på trapphuset. Hon morrar, och det som låter försvinner, vilken belöning! Om inte hunden går helt in i tokstress hade jag försökt vänta in sekunden han lugnar dig lite, om än bara för ett andetag - då hade jag bett personen gå. Lugn/tystnad belönas istället, helt enkelt. Först när hunden kan vara lugn med andra människor hade jag jobbat på att "gilla" okända människor - om det nu är viktigt. Det är helt rätt att jobba redan nu! Bor ni i en stor stad finns säkert hundtränare du kan kontakta (kolla www.immi.nu - branchorganisation för hundtränare, instruktörer och psykologer). På brukshundsklubbar finns också ofta många duktiga och trevliga människor. Lycka till!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

smocken
0

Okej tack så mycket, det ska vi tänka på! Ska kolla den sidan direkt! :)