Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3436 ggr
[helenal]
0

Hugos trampdyna.hjälp

Hej. Alldeles nu så märker jag att Hugo går konstigt med ena benet. Jag lyfter på tassen och märker att hans trampdyna är lite sprucket inte hela men en bit och är jätte torr . Är de saltet? De kom alldeles nyss. Och han gnyr inte men han rör tassen fram o tillbaka mot tex golvet eller soffan

[YukiOni]
1

Bild?

pistenbully
1

Testa att smörja in hans trampdyna med något som är fett och sätt en strumpa på honom så att han inte kan slicka på det. Saltet kan vara en bidragande orsak till detta, det kan även bero på kyla eller om hunden slickar mycket på tassen. Finns väldigt bra tass salvor som man kan använda för att undvika liknande problem och dom brukar inte vara så dyra. Lycka till och hoppas att det blir bättre snart :-D

Cazzos
1

En bild skulle vara bra.

Smörjer du inte in hans tassar med något?

[helenal]
1

Nej smörjer inte in dom. Aldrig hänt såhär dom 7 åren jag haft honom. Skall jag tvätta tassen med ljummet vatten o sen smörja och sen strumpa på?

[helenal]
0

Ska jag tvätta med ljummet vatten först och sen smörja o sen strumpa?

pistenbully
0

#4 när jag hade hund så fick hunden såhär ibland, då hade jag en riktigt fet salva ifrån Oriflame som jag smörjed hans trampdyna med, smörjde direkt på, utan att tvätta. Vi bor dock i skogen och hunden kom sällan i kontakt med salt. Finns risk för att han har salt på tassarna så skulle jag skölja av dom först, smörja ochsedan på med strumpa :-D Förmodligen har trampdynan bara blivit torr.

[Tess86]
0

#4 Tvätta och smörja kan du helt klart göra, det är inte farligt på något sätt utan bara bra. Om han försöker slicka i sig salvan måste han ha tratt för slickande gör problemet värre. När ni går ut kanske han behöver en strumpa eller sko tills trampdynan är bra igen. Om ni är ute utan strumpa/sko ska du nog skölja tassen och smörja igen så fort ni kommer in.

[helenal]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Strumpa på men han går inte nu. Han vägrar gå med strumpan på och vi skall snart ut:/ han är extremt känslig för nya saker och gillar ej sett alls. Jag sköljde tassen och på med salva och strumpa

[helenal]
0

Han försöker få av sig strumpan… Kan tänka mig de svider lite nu när salvan är på

[typellisch]
0

#9 Bara härda ut :). Det är för hans egna bästa! Bär ut han och låt han göra sitt sen bär i han igen om det så behövs. Och vill han inte göra nåt så får det bara.
Molly hade en varknöl på ryggen som en bekant klämde ut och hon fick ha skor inne så hon inte kliade på den.. aldrig sett henne så lugnt som då ;). Men ville såklart hon skulle röra på sig ändå så vi lekte mycket och det gick bra :).

[helenal]
0

10# ja de blir mer jag som får härda ut haha!! Tycker inte om att se han så ledsen men de komiska är att när sambon kom hem hoppade han på tassen som inget hade hänt sen insåg han men jag hade ju ont o började små halta igen ;) skall jag ta av strumpan när vi är ute och sen skölja av,salva o strumpa på inne igen? Det är inte på trampdynan utan emellan,långt in där det är sprucket.

[typellisch]
0

#11 Jag stavar så bra ibland 🤪
Ja, det plågar en lite att se sin vän inte vara på topp 😐
Jag tycker du egentligen ska ha strumpan på regelbundet för att inte få in smuts, bara strumpan är ren i sig! Sen tvätta regelbundet med. När du är ute kan det komma in smuts och grejs så för säkerhetsskull så ha strumpan på som sagt.. skyddar mer då!

[Tess86]
0

När våra hundar har haft sår och infektioner på trampdynorna så har veterinären sagt att man ska ha utan strumpa inne, för att vädra ordentligt, och så strumpa på ute för att skydda. Och så inne måste man ju ha tratt då, så att hunden inte slickar eller gnagar.  

Tvätta och smörj på nytt kan du göra nästan hur många gånger som helst på en dag, ju oftare du smörjer desto bättre är det nog.

[helenal]
0

Ok får ha de. Han har ju så småtassar så jag får ha en strumpa på och satt löst hårband runt annars ramlar den av. Skall smörja tassarna innan läggdags sen igen. Konstigt att de kom helt plötsligt o just på en tass

[helenal]
0

13# har ingen tratt:/ tyvärr. Så får bli strumpa inne o sen när salvan torkat in kan han ha utan en stund vid uppsikt

pistenbully
0

Håller med #10. Annars kan du ta av strumpan och vakta hunden så att han ej slickar på tassen samt var beredd på att det blir kletigt överallt utav salvan. Strumpan kan du ta av under promenad och sedan göra om proceduren när du kommer in, det är ändå inte bra om han har runt med blöt strumpa. den går förstås att byta ;-) Vilken söting! Och vad snabbt det gick för dig att fixa det :-D

[helenal]
0

16# haha alla säger olika. På med strumpan ute för att undvika smuts och vissa säger av med den ute, hmm vad skall jag göra ?;) Ja jag tvättade av tassen snabbt o sen salva. Var ju bara en tass men ja jag gjorde de nästan direkt efter jag skrev inlägget. För googlade upp tips samtidigt.

pistenbully
0

#17 ber om ursäkt för detta, jag är lite seg och inlägg10 var det sista när jag öppnade upp denna tråd :-P men strumpa ute låter logiskt för att undvika smuts. Prova dig fram och se vad som fungerar bäst för dig och fin hund :-D

[typellisch]
0

#17 Följ magkänslan då :). Man brukar oftast få olika råd helt enkelt.. och man får ta och lita lite på magkänslan också, vad man själv anser är bra eller inte.

[helenal]
0

19# ja min magkänsla säger att han absolut kommer vägra gå ute med strumpan samtidigt som de låter logiskt att de är bra så inte smuts kommer in men får skölja av noga när jag kommer in. Han går inte ens nu med strumpan,bortskämd ;)

[typellisch]
0

#20 Dock kan det vara bra att träna in att han måste gå med strumpa på ifall det händer större saker i framtiden som gör att han måste ha strumpor på sig? :)

[helenal]
0

21# jo visserligen.. Vi gick ut utan strumpa o han haltade lite lätt sen berömde jag honom och då helt plötsligt gick han utan problem och nu när vi kom in också ,går som vanligt

[Forest]
0

Köp gärna fiskolja det brukar göra susen för torra tassar, själv smörjer jag inte in tassarna i onödan. Strumpa snacket kör vad du tror är det bästa,  är spricka och att han blöder hade jag köpt skydsko för att ha på ute men inne vädra tassen men tratt lr krage på inne. Köpt en bra salva för sår/tassarna fick ett bra tips om ringblommesalva då denna http://www.toshundapotek.se/se/art/tos-ringblomssalva-till-hundar-och-manniskor-1.php som jag tycker har vart kanon till mig själv med 🙂

[helenal]
0

23# skall köpa de och ha hemma:) tack

Driva
0

Min mamma gör en egen salva med bivax och grankåda, verkligen den bästa salvan mot torrhud. Och eftersom det inte är några konstiga ämnen gör det ingen om hunden slicka på det, men eftersom det har ganska besksmak pågrund av kådan brukar det inte vara ett problem. 

Man kan hitta liknande salva på nätet om man söker på kådsalva

Besök min blogg: http://bumpi.se

sussakatt
0

finns en sko som heter paws som ser ut som en ballong ungefär, den är i tunt gummi. Hundarna brukar acceptera dessa bra då de är så tunna. Dessa använder jag på min hund när han får sår i tassen. Såren uppkommer när han går på ställen där de sandat med kross-sten ist för vanligt salt, sen svider det såklart i såret om det komme salt i det. Så lufta inne på dagarna, men hindra hunden att slicka, salva av något slag (prob-salva kör jag) till natten samt strumpa eller bandage på då.
Paws gummiskon när ni går ut som skydd. Det står att de är engångsskor men de håller för flera långa promenader. Detta är mitt tips på ditt problem, då jag har samma varje vår så vet jag att det funkar bra , på min hund iallafall ;-)