Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1106 ggr
Pennybus
0

Näe.

3dje gånge detta händer för mig och nu börjar jag bli trött.

Tiken släppte inte till sig hanen/hanen är inte intresserad av tiken, nästan så att jag ger upp.

Nu är det inga uppfödare som ska ha kull som ska sälja till "första"gångs ägare som vill träna och tävla. 

SUCK, blir så irriterad.

Jag som trodde jag hittat min drömras- men icke sa nicke. 

Nå, någon som har ett förslag på en ras i samma "division"(eller vad man nu ska säga) som Australian Shepherd?

Jag söker en ras som…

* Vill arbeta.

* Är runt 48-60cm

* Fortfarande smidig

* Man ska inte behöva ha stenkoll på deras diet

* Inte stor jaktlust, helst "ingen" syftar på vallhundar t.e.x.

* Den får kräva en del, men inte i samma mängd som breton, bc o.s.v

* Jag vill inte ha överdriven pälsvård, klippa o.s.v. går helt bort och helst inte jätte långhåriga hundar.

* Mycket will to please

* Är inte ute efter en envis hund

* Den får gärna gilla att bada

* Får gärna vara aktiv upp i "äldre" ålder, dvs 8-9 år

Undrar ni något mer fråga bara.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

JamieBlue
0

Vad vill du träna/tävla?

Arcadia
0

Vilken otur du har haft. Men visst det är svårt att vara uppfödare och hitta rätt ägare till sina pälsklingar. Ibland kan man som köpare tycka att de är väl hårda. För lite mer än ett år sedan letade jag efter valp och det skulle bli vår första hund. 

Jag fick nej avnågra uppfödare av orsaker som jag inte förstod. Bland annat kommer jag ihåg en Lagotto-uppfödare som inte ville sälja valp till mig för att Lagotton skulle vara för krävande för oss…+ att jag inte hade hundpassningen efter 6 månaders ålder helt klar då (var alltså ledig med valp i 4 månader). Jag var ändå helt tydlig med att jag skulle hitta en lösning för de TRE dagar i veckan som inte någon i familjen var hemma. Dagmatte, grannar och dagis i värsta fall…. Men se det räckte inte… 

Som tur var tittade jag vidare och hittade Portugisiska Vattenhundar (som inte direkt är kända för att vara mindre krävande än Lagotto t.ex… Det är definitivt en arbetande ras.) Jag ville ju ha en hund att vara just aktiv med…. Nu vet jag att det finns en mening med allt. Portisar är min ras och passar vår familj perfekt. Pälsvården fick vi på köpet och det är mest mysigt… 

Jag tror inte det är så många som skulle säga att vi inte är bra hundägare idag. Vi har en glad harmonisk och lydig (för det mesta .-) hund). Vi är på hundklubben ett par dagar i veckan. Går i skogen i princip varje dag och klickertränar i små pass nästan varje dag. Ska börja viltspår kurs i vår. Vi bor vid vattnet så på sommaren är det vattenaktiviteter som gäller.  Hundpassning de tre dagarna löste sig finfint med en underbart duktig granne (utbildad hundinstruktör och med lång livs- och hunderfarenhet) som öppnat ett "minidagis" med sex hundar. Min hund har stortrivts där från första stund. 

Jag tror inte att Lagottouppfödaren hade nekat mig om den förstått vilken tid och vilket intresse jag verkligen har för min hund. Jag är så här i efterhand övertygad om att det var jag som inte riktigt lyckades förmedla rätt bild av mig, min familj och av det hundliv som väntade den lilla valpen.

Pennybus
0

#1 Det mesta. Rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, frisbee, flyball och spår, i princip. Inte allt på en gång utan mer variation av träningen. #2 Mjo, otur kan man säga. Uppfödare av just Aussie verkar inte vara så intresserade av att ha kull iår och det är faktiskt bara en kennel som sagt nej då hennes skulle ut till vallande och mer bruksinriktat. Sedan avstod jag då en annan jag mejlat kom from extremt arbetande(BC aktigt), och jag har inget problem med hårt arbetande hundar men så extremt arbetande backar jag ifrån. I värsta fall, om ingen ras "faller mig i smaken" kommer jag vänta till vinter/våren 2014 och då förhoppningsvis få en valp ur min drömkull, däremot får jag ta ledigt en månad eller två ifrån skolan och när jag går ur nian kommer jag vänta ett år och lägga all fokus på just hunden och gå kurser för allmänlydnads instruktör, agilityinstruktör och andra kurser, även lägga fokus på mer hundkunskap och hundlära och fortsätta vara dagmatte(detta är dock något som jag lutar åt mest då mor min tyckte det lät bäst också), och sedan till sommaren 2015 börjar jag på gymnasium :) Förslag är jag öppen för dock :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"