Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 6965 ggr
gladaankan123
0

Antiskällhalsband

Är det någon som har testat detta ? En av mina
kursdeltagare ringde och frågade mig nu på morgonen
men jag har aldrig använt det själv. Lovade att vidare-
befordra frågan till er. Det är en antiskällenhet
som sätts under halsen och som utlöses så snart
hunden börjar skälla. Själv tycker jag att det verkar
grymt då "det verkligen har effekt !" som någon
uttryckte det.
Vet ni något ?

Yessica
2

Vad är det för antiskällhalsband du menar? Det finns sååå många olika sorter. Jag har ett som reagerar på när hunden skäller, och sprutar då en citrondusch på hunden. Det som är jobbigt med den är att den även reagerar då den andra hunden skäller. Alltså Pippi har halsbandet på sig, men är tyst. Sting skäller och då får Pippi en dusch. :( Men det har ändå hjälpt mycket på Pippi! Hon är tyst när hon har halsbandet på sig, det behöver inte ens vara på. Men nu har hon börjat testa sig fram om det går att skälla med den på ändå. Men till slut skäller hon tillräckligt högt för att det ska komma en dusch, och då tystnar hon fort och försöker gömma sig. :) Jag tycker den är bra i alla fall. Det är ändå skonsamt mot hunden, ingen el eller så liksom. Men som sagt, det negativa är att den även utlöser (om den är på såklart) även om hunden bredvid skäller.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ingann
0

De jag vet som använt det tycker att det är suveränt bra! Jag funderar på att köpa ett för att få min vovve att sluta skälla när brevbäraren kommer.

#1 det låter som det är något fel på ditt halsband… det ska inte aktiveras av nåt annat än vibrationerna i hundens hals när de börjar skälla… eller så ger hon nåt morrande ifrån sig som du missar så halsen vibrerar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Yessica
0

#2 Jag vet inte riktigt hur just den här fungerar. Men för ett tag sen så hade den legat i koppellådan och inte varit avstängd. När hundarna skällde måste den ha sprutat ändå, för det luktade inte gått där i…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

destroyed
1

jag har använt ett till en Pudel som jag jämt vaktar. ägaren hade en med citrondoft men den kladdade ihop allting så nu har vi en med neutral lukt och jag var faktiskt också skällhalsband men de funkar faktiskt jättebra och jag tycker inte att dom är så "grymma" och "hemska" mot hunden som många verkar tro.

det enda negativa är att den utlöses även av en hund som stor brevid eller skall på tv:P

Mimmi89
0

har hört att det kan utlösas fast hunden inte skäller ibland ja, men han hon som har hunden borde ta tag i problemet i stället. kan också göra unden osäker.

anaprincess
0

Dom hundar jag har provat på så har det ingen effekt, d¨har vi haft den som utlöser en doft. men vi hade roligt med den när man satt den mot sin egen strupe och skällde hahah XD

poker
0

Jag har den till min tik som skällde mycket skäller mindre nu det tar väl tid som mycket annan träning

Zebben
3

Det kan vara ett bra hjälpmedel beroende på anledning till varför man använder den, hur man använder den och endast med fjärr. Men det finns nackdelar som några redan nämnt. En är att dessa kan utlösa om annan hund skäller, vilket är grymt för den som har halsbandet på sig. Det finns halsband som löser ut om hunden dricker, nyser eller hostar.

Nu är det få situationer som jag tycker det är ok. En hund som skäller gör det av en anledning, bättre då att ta reda på denna och lägga upp träningen utifrån det.

Hur hundar reagerar på dessa halsband är olika. En del får "resultat" direkt. En del hundar skäller ännu mer för att de blir stressade och inte förstår varför duschen kommer.

Bleenda
0

Man ska inte använda det på jakthundar.

Flera säger att hunden inte vågar skälla när GPS eller peijlen kommer på i skogen.  Och det är ju inte så lyckat.

Hanna L
0

Min skälliga dvärgpudel fick ett halsband med ultraljud på sig förra sommaren, hon fick fullständig panik när det löste ut och bara sprang och sprang tills hon var helt utmattad. Så det kan jag verkligen inte rekommendera. Sprayhalsband verkar humanare i så fall.

Fenix_Chicci
1

Har aldrig haft det på mina hundar och vill inte ha det heller. Min erfarenhet är att många hundar tycker just citrusfrukter är väldigt obehagligt och därför tycker jag inte det är speciellt schysst mot hunden. Dock har en släkting haft det på sin hund ett tag med efter ett tag så slutade hunden reagera på duschen och fortsatte skälla ändå. 

Så nja, att träna bort skällandet med positiv förstärkning tycker jag är mycket bättre.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Lathundarna
0

Hrm… Det är ju inte bara när den egna hunden skäller som det sprayar/vibbar till, utan även om det är en hund jämte som drar igång. Har sett det hända oräkneliga gånger. Och det är inte helt schysst.

[Nightcat]
1

Använd först halsbandet på dig själv och testa, sen kan du ju överväga om det är okej att sätta det på hunden.

camilla85
0

Skulle vilja testa halsband som vibbrerar när hunden skäller. Någon som testat? Känns lite snällare än det som sprayar.

[fabienne]
4

Jag tycker inte att anti-skällhalsband är schysst. Det finns en anledning till varför hunden skäller så mycket att man inte står ut. Vanligtvis är väl stress eller understimulering orsaken, och då känns det inte ok att dessutom göra det obehagligt att skälla så att hunden blir ännu mer stressad.

[Teddies matte]
2

Man tränar sin hund, inte tar dumma genvägar(som ofta blir till senvägar). Dessa halsband är ju rätt opålitliga och en normal, smart hund lär sig fort antingen att inte vara rädd för sprayen eller att inte skälla medan det är på men sedan börjar när det tas av. Dessutom skall man jobba med grunden till problemet inte bara ta bort konsekvenserna, dessa halsband tar inte bort det egentliga problemet.

[jahoda]
2

Nja, jag gillar inte antiskallhalsband för de tar ju bara (i bästa fall) bort symptomen och inte själva orsaken till skällandet.

Jag skulle kanske kunna tänka mig att använda ett om hunden vrålar när man åker bil (livsfarligt för det blir en stor distraktion oavsett hur erfaren förare man är) eller ett halsband som utlöses med en fjärrkontroll för att bryta hunden i vissa situationer. Men det finns så många andra bättre träningssätt än dessa halsband!

Persifone
3

Jag är grymt nöjd med mitt halsband (med neutral lukt) utan det hade jag inte kunnat lämna min hund i lägenheten själv, knappt ens för att gå till tvättstugan.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Vizzla
1

Vår instruktör berättade om en hund som hade antiskall halsband och som på väg mot vattenskålen skällde till. Hunden kopplade ihop bestraffningen med vattnet och vägrade dricka därefter!

man har ingen kontroll på VAD hunden uppfattar att den bestraffas för! Så det är ett vidrigt verktyg enligt mig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf