J*vla hundägare IGEN!!!
Japp precis som rubriken säger, jag och Sheldon har varit med om ännu ett stolpskott i hundvärlden. Ni som reagerade på att jag sa att den förre var amstaff blir väl glada när jag säger att den här gången var det ingen muskelhund, det var en tibetansk terrier.
Min historia: Igår var jag ute och träffade en kvinna med hennes Jack russel på ett inhägnat område, Sheldon och denne Jack Russel som heter Cesar har lekt många gånger, och Cesar ÄLSKAR att leka med Sheldon. Efter en stund kom ett par med sin 8 månaders tik Dvärg Pinscher, jättesöt. Hon var lite osäker men det funkade jättebra det med. Sheldon var lugnade mot henne än Cesar var, Cesar sprang och skällde på henne och brottades medan Sheldon stod bredvid och kollade på och la in ett voff lite ibland.
Sheldon fick även beröm av tikens ägare hur snäll och lugn han var mot henne.
Sedan kom en kvinna med sin tibbe utanför inhägnaden och hon ropade och frågade om "den stora hunden" var snäll. Jag svarade som jag alltid gör "Min hund älskar alla hundar, han var aldrig gjort någonting så det är lugn från hans sida". Hennes svar blev "Okej, för min hund är osäker bland stora hundar". Men trots det bestämde hon sig för att gå in med sin hund ändå.
Jag förstod att det kanske inte var det bästa om Sheldon sprang och hälsade med en gång, så jag tog Sheldon i halsbandet så att han stod still hos mig. Kvinnan släppte sin hund med en gång han kommit in i hänget och hunden med EN GÅNG slängde sig på Sheldon och började "tugga" på honom. Sheldon försvarade sig och lät lika illa som den andre hunden. Kvinnan jagade iväg sin hund och lät hennes hund få leka med de andra små hundarna, jag fick stå i hörnet av hänget och hålla i Sheldon så han inte sprang och skulle leka också för då hade ju tibben attackerat igen.
Tibben lekte inte direkt med den andra små hundarna heller, det var mer att den kom in och totaldominerade hela gänget, han hoppade på Cesar och höll i honom och juckade utan stopp, när Cesar lyckades ta sig fri så sprang han och tänkte leka med Sheldon. Tibben efter. Tibben tog tag i Cesar igen och juckade och då stod hundarna bara någon meter från mig och Sheldon. Sedan släppte han taget om Cesar och flög på Sheldon igen, och Sheldon hade inte morrat eller någonting åt Tibben heller, han ville bara leka med Cesar men kunde inte då jag höll i honom.
Där stod jag, höll i min hund samtidigt som jag hade en galen tibbe som slogs med Sheldon. Vad skulle jag göra? Jag kunde inte släppa min hund, för då hade båda sprungit långt bort från oss ägare och det hade varit svårare att stoppa konflikten. Jag vågade inte ta tag i Tibben pga. all adrenalin som rusade i kroppen och min ilska, jag skulle ha kunnat skada den andre hunden. Så jag skrek : "Ta bort din jävla hundjävel för helvete" För kärringen (ägaren till tibben) hade ju ställt sig mitt i hänget och var inte ens i närheten av sin hund när hon visste att han redan flugit på min hund en gång innan. Jag fick hjälp av Cesars matte, hon slängde iväg tibben som även morrade hotfullt åt henne och även sen sin ägare som kopplade honom.
GAAAAAH!!! Jag blir galen. Som ursäkt för tibbens beteende (för Cesar har träffat honom förut och han har morrat åt människor och juckat på andra hundar och dominerat) så skyller kärringen på att det är "rasstandard". Vad innihelv*te!!!
Sedan tog hon sin hund fort som tusan och gick utan att säga ett ord till varken mig eller Cesars ägare. Vad arg jag var. Jag är så rädd att Sheldon ska förlora sin underbara personlighet och sitt glada och snälla beteende mot andra hundar eftersom detta har hänt två gånger på 1½ vecka.
Vadå, enligt rasstandard att tibben ska vara så mot andra hundar? Det handlar ju om uppfostran? 🤔
Hur kul är det på en skala att se sin hund springa runt och "terrorisera" (överdrivet uttryck men typ så!) andra hundar, och få en dålig uppfattning/bild både på hunden och sig själv från de andra hundägarna?
Är det inte mycket trevligare att känna gemenskap i en inhägnad för hundar och deras ägare och kunna konversera med hundägare samtidigt som man ser ens hundar få lite utlopp för sin energi och leka? Jag är så förvirrad! Hur kan man tänka som henne?
Hon var ju helt bombad i huvudet. Blir så arg när folk inte tar ansvar för sina hundar
Lugn - din hund verkar så lugn så förhoppningsvis så fortsätter han så.
Min förra tik blev illa biten flera gånger under sitt liv, men fortsatte ändå att vara supersnäll mot de allra flesta hundar och hon var även otroligt duktig på att läsa av hundar (men många hade svårt att läsa av henne då hon var en shar-pei). Hon vände bara andra kinden till även när hon blev biten och väntade på att den skulle släppa - och efteråt var hon ändå lugn och snäll. Jag kommer nog aldrig få en sådan hund igen❤️
Fast… Det kanske bara är jag, men om det nu skulle stå sånt i "rasstandarden" att jyckar ur rasen är griniga mot andra hundar, så är det ju än sämre "bortförklaring". För om man vet vad som står i rasstandarden och dessutom vet att den egna hunden lätt kan bli grinig mot andra hundar, men likväl bortser det och därmed utsätter andra för eventuella otrevligheter - hur osmart är man då? Jag förstår att du blir upprörd, men försök skaka det av dig. Det vinner både du och Sheldon på i längden 🙂
Är det nåt jag lärt mig gällande rastgårdar, så är det att jag ska hålla mig nära insläppet hela tiden (släpper av den anledningen endast in honom i rastgårdar där det finns en enda grind att komma in/ut via). Just för att förhindra att främmande hund kommer in när råttan är därinne och rusar av sig (ensam eller med fyrfotad buddie). För jag vet ju att det kan smälla i samma stund som främmande jycke sätter sin tass på insidan av stängslet. Känns så fruktansvärt onödigt att ta den chansen. Sen får folk tycka att jag är tjurig när jag nekar direkt vid den "lekförfrågan" som alltid kommer - jag är bara mån om deras hundar.
Ärligt så använder jag aldrig hundrastgårdar - inte om det är främmande hundar där. Har alldeles för dålig erfarenhet av det och fått flera hundar bitna av hundar som helt sonika släppts in utan att ägaren frågat något. Jag vill känna dom hundar mina egna träffar och som tur är kan mina gå lösa på andra platser.
Trist att tibbeägaren inte ser hur hennes hund mår.
Jag går inte heller till hundrastgårdar för man hör mer o mer skräckupplevelser kring detta o vill inte utsätta mina hundar för opålitliga hundar o deras ägare.
TS Jag hoppas att Sheldon tog detta bra och att han ruskat av sig detta men ett tips är att se till att bara vara i rastgården med bra hundkompis i forsättningen. Kommer annan hund så får dom avakta lite eller om man själv anser det räcker o gå därifrån själv :)
Jag kommer vara mer försiktig i framtiden gällande när folk frågar om de får komma in och leka. Jag blev orolig när jag såg att Sheldon "försvarade sig" om ni förstår vad jag menar.
Han har alltid varit lugn och snäll och jag blir så orolig att han ska förlora det beteendet. För nu när hennes hund sprang fram och högg honom och lät som mördar maskinen så blev Sheldon likadan mot hennes hund. Men han när hunden kom tillbaka andra gången så ville ju inte Sheldon något illa, så jag antar att jag inte behöver oroa mig för att han ska starta något. Antar att han bara försvarade sig och visade att den andra hunden skulle skärpa sig eller något.
Jag är som sagt så glad över att jag har en hund som är snäll mot alla hundar, så man blir samtidigt rädd för att förlora en av de bästa egenskaper hos sin hund.