Hur veta att han lyssnar 100%?
Jag håller på och tränar inkallning med min hund. Han är jätte duktig - sålänge det inte finns andra människor, djur eller något gott doftande spår. Så vi tränar på antijakt, kontaktövningar och inkallning under distraktioner.
Men så tänkte jag på det igår. När jag känner att han är såpass duktig att jag vill prova, hur ska jag göra då? Jag kan ju inte veta att han lyssnar 100% när vi leker på ängen tex. och det kommer en hund eller i skogen och han får upp nåt spår eftersom vi tränar under kontrollerade former. Jag vill ju inte att han ska sticka och skrämma upp folk!
Så ja, min fråga är - hur ska jag veta att han lyssnar 100% bland folk/djur/spår utan att riskera att han sticker?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Om vi säger såhär; en hund är ett djur med egen vilja och starka instinkter, så lita på honom till 100% kommer du aldrig kunna göra. Dock kan du säkert lita på honom till 99% när han är färdigtränad, men just 100% som du nämner är omöjligt! Ifall det är något som distraherar honom tillräckligt (kanske vilt, eller en annan hund om han är mycket intresserad av sånt), så finns alltid risken att han sticker.
Men som svar på din fråga så hade jag om jag var osäker satt långlina på honom. En 15 meters borde vara lagom att börja med, och då kan du först börja med att hålla i linan på den längden du känner dig trygg med, och länga linan bitvis. När du känner dig tillräckligt trygg kan du släppa linan helt och skulle han då sticka så är det bara att fånga upp linan snabbt eller trampa på den så han inte får en chans att springa iväg.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 Jo, jag vet det där, men visste inte hur jag skulle skriva för att inte få det så rörigt i texten!
Det låter som en bra idé, men ändå är det såpass stor skillnad på honom när han vet att han är kopplad och när han vet att han är lös. Så jag undrar om han kommer vara sitt "kopplade-jag" eller sitt "fria-jag" om förstår vad jag menar.
// Lise
#2 Okej vad bra att du är med på det! Vissa tror verkligen att man kan få en hund till att alltid lyssna på en "no matter what", och det hade ju varit mycket trevligt om det var så, men de har ju så mycket naturliga instinkter kvar i sig!🙂
Hm, ja jag förstår hur du menar. Dock har det funkat superbra att göra så med mina hundar hittills, och de tror verkligen att de är lösa när de har långlinan på sig. Eller det är iallafall den uppfattningen jag fått, men vem vet?!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Du kanske ska börja testa kring människor och hundar som ni känner? Tex ta med en kompis, gärna en som har hund och åk ut på en åker eller annat ställe med bra sikt. Där kan ni träna inkallning med störning.
#3 Ja det skulle vara skönt att veta att hunden lyssnar till 100% - det skulle aldrig vara fel! 🙂
Jo, ibland är det som att han vet att han är kopplad när vi tränar i långlinan, andra gånger inte.. Men jag kanske får köra den varianten iallafall, jag vill ju inte att han ska sticka fram till männsikor/djur eller försvinna i skogen efter ett spår!
// Lise
#5 jag förstår förresten vad du menar, jag har också känslan av att min hund vet när han har långlina på sig.
Ts, vad är det för ras du har? Hur gammal är hunden?
För att kunna ha hunden lös, tycker jag att man bör ha den relationen med sin hund att den VILL vara nära en, eller åtminstone inte dra iväg bara för att kopplet åker av. Jag skulle säga att det handlar mycket om relation, inte bara inkallningsträning. Jobba med saker som gör att din hund väljer att vara med dig, lek med den, ha roligt, erbjud aktiviteter och belöningar som hunden verkligen uppskattar. Detta inte BARA när du ska träna, utan överhuvudtaget.
#4/6 Vi tränar i hundgården och i långlina på ängen där det går människor och hundar. Ibland funkar det och ibland funkar det - vi har inte kommit så långt än att jag skulle lita på honom lös. :)
#7 Amstaff, två år.
Jag leker med honom, vi har kul och han är nästan jämnt nära mig. 🙂
// Lise
En instruktör jag tränat för tipsade en annan hundägare om att använda en spårlina. Man låter den släpa efter hunden när man är ute och går, och skulle det vara nåt som hunden blir pigg på att dra på så stampar man till på linan. Sen efter hand och ju bättre det går, desto mer klipper man av på linan så att den blir kortare och kortare. Till slut räcker det med en liten stump lina i halsbandet/selen så vet hunden att drar jag kan det bli lite obehagligt (tvärstoppet som blir när man stampat på linan), så det är bättre jag håller mig där jag ska vara. Typ. Rådet kom tydligen från början från Lars Fält som instruktören utbildat sig för.
Men jag erkänner, jag ställer mig frågande till hur man ska hinna stampa till på linan 100% av gångerna. Jag hade då rakt inte hunnit 😃
#9 Med tanke på att Veiko känner dofter som inte jag känner så vet jag inte om jag skulle hinna reagera innan han stuckit iväg.. Men annars ett bra tips även fast jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är så bra med tvärstopp.. 🙂
// Lise
#10 Tvivlar på att det blir nåt vidare "tvärstopp" att tala om när det kommer till hundar över 15 kg 😉 Har dock diskuterat det där med just "tvärstoppen" med en annan instruktör vi tränar för då även jag själv ställde mig tveksam, och är nog faktiskt inne på dennes linje. För vilket är värst; att hunden får ett kort obehag i t ex selen av att det blir tvärstopp, eller att den skiter i ropen, drar och skadar viltet (eller annan hund, katt, what ever den nu må dra på)?
Jag ha en Jack Russell terrier, en ras som är väldigt självständig och tuff, för att få en dn hund så uppfostrad som man vill får man träna sjukt mycket. Men jag gjorde som du och detta fick jag lära mig på vslpkursen, gick ut i skogen och släppte henne och började träna inkallning och har i stort sett kommit på 9 av 10 inkallningar ifrån början, har haft tur som alltid sett andra hundar innan min hund gjort det och kan då kalla in henne sätts henne. Ta tag i halsbandet. Vet nu att detta är inte alls det bästa sättet att träna. Gör som de flesta andra säger, ta långlina och börja med det i lätt miljö och utöka sedan svårighetsgraden. När du ska börja träna vid andra hundar så började jag med hundar som hon känner och är van vid så skulle hon slita sig ur linan eller om jag hade henne lös så gjorde inte detta så mycket på instängt område. Lycka till :)
#11 Jo det är sant. Han väger ändå 27.5 kilo så 😃 Får testa den metoden sen när jag känner att inkallning, kontakt och vilja att lyssna sitter bättre 🙂
#12 Han är omplaceringshund så jag har tyvärr inte kunnat träna sen han var valp, men tar tag i det nu.
När vi träffar hundar han känner är det inte ens alltid han lyssnar på inkallning, även om det är så mycket bättre nu än i början. Men jag jobbar på det och det är kul att märka framstegen.
Vi tränar också i långlina på ängen här utanför, där ån också rinner vilket gör en utmärkt promenadväg för hussar, mattar och hundar. Det blir alltså en bra träning med distraktioner. Även där har jag märkt skillnad, även om det går ett steg fram och ett steg bak igen ibland. Helt lössläppt och inkallning tränar vi i hundgården så han inte kan sticka. Har fått tipset att kalla in honom när han springer mot något roligt (ex. kasta en boll och kalla in honom när han är påväg mot den, och erbjud något ännu roligare eller godare när han kommer) vilket jag har tänkt testa då det låter som en bra grej.
Tack! 🙂
// Lise
Lite OT, men jag tycker att amstaffs är så sjukt vackra, och undrar om du har en bild på honom? Är nyfiken på hur han ser ut, de kan ha så många olika fina färger och teckningar 😃
#15 Passa dig så att jag inte kommer o kidnappar din hund… 😉GUUUD så vacker! 😍
#16 Haha han tackar 😃
// Lise