Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2840 ggr
kanduvissla
0

Plötsligt arg hund! Hjälp!

Hej, Jag har en blandrastik på 3 år. Vi tog över henne när hon var 1 år gammal, som omplaceringshund. Hon har alltid tyckt om näst intill alla hundar hon möter, speciellt mindre hundar. På kvällarna brukar vi leka löst på en äng med 3 andra jämnstrora tikar och det har alltid gått jättebra. Hör om dagen var jag ute med henne, vid skogsbrynet där vi brukar kasta pinnar. Jag kastar en pinne och hon springer glatt emot den. Därefter vänder hon håll och springer rätt emot en lite mindre hund som kommer gående (hon brukar aldrig springa fram till hundar på de viset), jag tror förstås att hon vill leka men försöker ropa tillbaka henne (hon kommer alltid när man ropar annars) men nu kastar hon sig på den andra hunden och biter, jag tror inte hon biter hårt för efteråt verkar inte hunden ha ont, inget blod kommer och så vidare, men den andra hunden pep i alla fall. Jag kastar mig i mellan och får bort min hund, säger till henne på skarpen och sen sitter hon fint medan jag försöker prata med en upprörd ägare (vilket jag självklart förstår) Jag är i alla fall fortfarande i chocktillstånd och fattar inte vad som kan utlöst denna plötsliga aggressivitet. Den andra hunden löpte, och min tik borde börja löpa när som helst. Kan de ha någonting med saken att göra? Jag har även läst lite om livmoderinflammation som kan göra att hundars beteende ändras plötsligt. Är det någon av er som kan ha någon aning om vad som kan ha hänt här? Eller ska jag tro att det var en engångsföreteelse? Jag är rädd för att de kan hända igen och spänner mig när vi nu möter andra hundar, vilket garanterat inte gör saken bättre.

Lathundarna
3

Rena spekulationer från min sida, men pinnkastande = stressande, pinnen = resurs. Kan det ha bidragit kanske? Har bara hanhundar, så det där med löp kan jag inget om 😃

[RMSLiners]
5

"Och min tik borde börja löpa när som helst", tror du svara på din egen fråga där.

[Nightcat]
0

Säger precis som #2 att det beror nog på att din hund ska börja löpa och den andra redan löpte.

kanduvissla
1

#2 och #3: Det är ju verkligen skönt om det är så! Kan de alltså bli nån form av rivalitet mellan tikarna då? Hon har ju löpt flera gånger innan och aldrig har hon betett sig såhär. Men då kanske vi helt enkelt ska hålla oss för oss själva tills löpningen är över?

[RMSLiners]
4

#4 Det är viktigt att man tar det försiktigt med tiken när det är den perioden. Precis som vi människor kan också hundar bli griniga vid löp. Du ska inte ha hunden lös överhuvudtaget vid löp.

kanduvissla
0

#5 Nej, jag får se till att inte ha det. Dock har hon som sagt inte ens börjat löpa ännu så hade inte de i åtanke förrän efter händelsen.

[RMSLiners]
0

#6 Nu kan min förvisso inte gå lös men jag låter inte henne träffa andra hundar eller leka stressiga lekar vare sig innan, under eller direkt efter löp. Men jag har också stenkoll på när löp är på g. ;)

WildaE.R
0

Tror också det har med löpet att göra, min hund har alltid varit jättesnäll mot andra hundar och aldrig ens lekt hårt. Men när hon började löpa och träffade andra tikar som hon fick hälsa på så började hon helt plötsligt morra och verka "osäker" i den situationen. Så kan helt klart ha med den saken att göra, oc det är så att under tidensom tikar löper ska man inte bars ha uppsikt över de med hanar utan med tikar för de hamnar ätt i luven på varandra. Jag var väldigt försiktig med andra hundar under denna tiden och hon fikne hälsa på sådana hon inte kände. Nu har första löpet slutat och hon är som innan igen om inte lugnare och ännu snällare :) Ha henne lite Nuder uppsikt om hon är under förlöpet, ta en bomullstuss och dutta lätt på vulvan, är det minsta rött eller rosa så är löpet på g. Annars kanske du ska börja tänka på om det är något annat som "stör" henne :)

Mischa
0

Löp kan ju påverka ganska mycket, men jag är nog mer inne på #1 idé om att den andra hunden dök upp i fel situation där din hund både var uppe i en högre stressnivå både pga pinnjakt och hormoner.

≧◔◡◔≦