Möte med lösspringande hund
Idag när jag och Sally gick en kvällspromenad så kom det en hund utrusande från ett hus. Sally som är osäker på främmande hundar började dra i kopplet och morra lite. Hunden verkade inte aggressiv vad jag kunde se på kroppsspråket och stannade upp en bit ifrån så jag försökte lugnt prata med Sally.
Men sen kom hunden springande emot oss och då drog jag lite i kopplet så Sally skulle hamna bakom mig och så böjde jag ner mig lite och föste med handen mot hunden, den skuttade bakåt men kom fram igen och då gjorde jag likadant, och sen ropade ägarna på den så den rusade iväg. Sally skällde till en gång när hunden gått iväg men sen var hon som vanligt.
Blir alltid så nervös när det kommer lösa hundar och springer fram, även om hunden ser snäll ut så vet man ju inte hur den reagerar och speciellt inte när Sally morrade åt den om den skulle bete sig lika tillbaka. Då hade det kunnat gå illa.
Vill ju också försöka låtsas iallafall att jag har koll på läget för hennes skull så hon inte blir mer osäker än hon är. Men hoppas iallafall att ingen större skada skedde för hennes psyke. Kändes inte som att hon blev superrädd iallafall.
Sen blir man ju arg på ägarna, för jag vet att det är inte första gången deras hundar springer ut på vägen.
Men ja, hur beter ni er när det kommer en lös hund?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Bra gjort att visa för din hund att du har läget under kontroll! Synd bara att det var tvunget, hade hundägaren inte haft hunden lös hade det aldrig behövt ju.. Men bra gjort i en situation som var någon annans klantighet! lösspringande hundar är alltid ett bekymmer, och tyvärr kommer det alltid att finnas dessa människor som släpper sina hundar.
Jag passade en gång min kompis Chihuahua tik som då var ca 6 månader, och väääldigt osäker. Hon kunde inte ens gå nära min mamma när hon höll skinka i handen…
Och när vi var på kissepromenad runt området, kom såklart "tanten med cairnterriern" (jag har stött på henne flera gånger) som alltid har hunden lös, och har ingen pli på hunden. Denna hunden ha flera gånger visat aggressivitet mot andra hundar, och den kom springandes emot mig och "min" hund. Så jag drog "min" hund bakom mig och ställde mig framåtlutad mot hunden som kom farandes emot oss, och visade tänderna.. Den hunden blev helt paff haha, och tvärnitade! Sedan kom den iof fram till oss, men vid det laget hade ägaren lyckats lunka fram till oss och fått koppel på sin hund. Men jag hörde henne inte en enda gång ropa på hunden eller säga typ förlåt..
Sen finns det en j*vel som bor vid en väl trafikerad väg, och precis vid en väldigt stor park där många barn och även hundägare går. Han har en westie som han bara släpper ut och stänger dörrn, så hunden får gå fritt i hela parken där både agressiva hundar kan finnas och hundrädda människor. Men han har ingen respekt alls. Polisen har pratat med honom flera gånger, men han fortsätter ändå. Den hunden springer fram till både hundar och människor. *suck*
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Usch, att folk inte kan hålla koll på sina hundar.
Jag har stött på lösa hundar 2 gånger när jag varit ute med min Puzzle. Ena gången var det en stor svart labrador som kom springande med kopplet slängandes efter sig. Jag och min syster var ute med 3 hundar. Jag hade Puzzle och hon hans kullbror Yatzy och Fia, en tik. Fia blev som liten attackerad av en svart hund på en utställning, så hon är rädd för hundar i allmänhet och svarta hundar i synerhet. Hon började ju skälla varpå dom andra 2 skulle gå till försvar för henne. Och det är stora hundar vi pratar om, Belgare på 25-30 kilo. Så vi fick ju hålla i för kung och fosterland och verkligen ryta i åt hundarna för att dom inte skulle flyga på hunden, som var dum nog att börja mopsa upp sig mot våra hundar. Sen kom ägaren lunkandes upp för backen, utan att skynda sig på det minsta. Han glodde skitsurt på oss, som att vi hade gjort något fel, tog hunden och gick. När han trodde vi var utom hörhåll så gav han sig på hundstackaren, som skrek som en stucken gris. Jag har aldrig varit så arg, och får jag tag på dendär människan igen någon gång ska han nog få höra ett och annat… 😡

Andra gången var när jag och Puzzle skulle till bussen, och fick sällskap av 2 av mina systrar som skulle möta en vän på hållplatsen. När vi går förbi backen kommer det en liten hund av något slag rusandes nerför den. Den såg alldeles vilsen och rädd ut och vi kunde såklart inte lämna den bara och gå. Så min ena syster tog Puzzle medan jag och min andra syster försökte fånga in den. Men Puzzle, han är en klok hund, så han förstod att nu var det viktigt att han satt still och inte skrämde hunden. Så min syster lämnade honom där han satt och gick för att hjälpa till. (Normalt skulle han inte ha suttit kvar kan jag säga, men nu satt han still som ett ljus.) efter att ha försökt fånga hunden i typ 10 minuter ser vi helt plötsligt hur någon öppnar ytterdörren på huset en bit uppför backen och ropar på hunden, som genast springer hem. Då har galningarna alltså släppt ut hunden att rasta sig själv, i ett tätbebyggt område fullt med katter, hundar och bilar som kör på tok för fort. Det gjorde dom inte om kan jag säga…😎
En annan gång, när jag var hundvakt åt en bekants galning till hund, skulle jag gå till affären med hunden. För att komma dit var man tvungen att gå förbi ett hyreshus där det bodde en tant som brukade ha sina 2 taxar lösa på gården. Och det var dom även denna gång. Dom små ettriga hundarna kom rusande mot oss i hög fart, och jag fick i princip slänga mig på hunden för att han inte skulle flyga på dom. Jag begriper inte hur jag lyckades hålla honom undan från taxarna, för han var stark! Han hade tidigare dragit 2 fullvuxna människor upp för en slänt, med nosgrimma på! Men på nått sätt lyckades jag iaf hålla i honom tills ägaren dök upp, och skällde ut mig för noter för att jag inte kunde hålla koll på min hund! Jag röt i åt henne att min hund hade iaf koppel på sig, något som hon borde överväga och sätta på sina små ****korvar om hon var rädd om livet deras.
Men ja, han avlivades tyvärr senare då ingen tränare lyckades få bukt med hans hundilska och och aggressionsproblem… 😕
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Fast ja, om jag skulle möta på lösspringande hundar om jag går med Puzzle själv, och ingen annan hund som triggar upp honom, så kan jag sätta honom brevid mig och hålla undan hunden. Han är väldigt duktig vid just hundmöten och vet att jag alltid har kontroll över situationen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har en liten hund, så jag lyfter upp honom för att skydda och skyndar mig bort. Det låter bättre som Du gjorde, men jag har erfarenheter av att min förra hund (papillon) blivit biten två ggr av lösspringande hundar - så det är min invanda reflex.
Jahapp, då var det dags igen.
Var ute med Sally en sväng i skogen innan det blev mörkt och så springer hon iväg en liten bit som om hon fått syn på något. Jag tror först det är två rådjur och ropar åt henne att stanna. När jag kommer ifatt inser jag att det är två stora hundar. Eftersom jag tror att de är kopplade tar jag Sallys koppel och ska gå därifrån. Då kommer båda hundarna springandes mot oss. Jag släpper kopplet för att ta emot hundarna så de inte ska springa på Sally.
Som tur var så var de iallafall snälla, jag tar båda hundarna i ett lätt men stadigt grepp i nackskinnet och släpper inte förrens ägarna ropat in hundarna och jag märker att dom vill springa dit. Då skickar jag iväg dem en i taget.
Ägarna ber om ursäkt och kopplar hundarna.
Jag ropar på Sally som har sprungit iväg och ser hennes en bit bort på stigen där hon står och väntar på mig. Min duktiga lilla hund. Hon sa inte ett ljud och sprang bara iväg och väntade sen på mig. När jag går med henne i koppel och vi ser en hund så drar hon mot den och kan morra (pga av rädsla) men nu var hon alldeles tyst och försiktig. Men bra för henne att hon såg att jag hade kontroll på läget även om det var en helt onödig situation om ägarna haft bättre koll på hundarna.
Har man hundar som man vet kan springa fram till främmande hundar när de är lösa ska man helt enkelt inte ha lösa, så är det bara. Hur snälla de än är. Men ändå bra gjort av dem att be om ursäkt och koppla hundarna.
Jag var helt skärrad efteråt för att allt hände så fort men det gick ju bra iallafall. Men man blir ju lite rädd. Nästa gång kanske inte hundarna är lika snälla. Och jag ska ju inte behöva fånga i andras hundar för att skydda min egen.
Hur jag beter mig? Hm… Långt ifrån perfekt i alla fall 😃 Näe, men om lös hund är positiv försöker jag skydda den från förbannad råtta, och är den aggressiv så skyddar jag förbannad råtta bakom mig 🤪 Vi har tyvärr haft stora problem med lösa hundar i vår by (labbar, schäfrar, lagottos, etc), men då ägarna blivit varse att jag polisanmäler var gång vi råkar ut för dem tycker jag mig ändå kunna se lite skillnad. Men, man ska inte ropa hej för tidigt. Snart är det vår (erhm..?) och det är då de brukar dyka upp. Tyvärr.
# 5 Bra att det gick bra, men du hade ju inte heller bra koll på din hund som var lös och sprang nära de andra? Bara en notis, då du säger de andra borde haft bättre koll på sina.
Du verkar modig i mina ögon som inte får panik och kan greppa sådana situationer så bra. Hade du släppt kopplet på din hund om ni istället för skogen var i stan? Du var inte rädd för att du inte skulle kunna fånga in någon utav dem och den skulle springa efter din hund istället?
#5 Ägaren kanske kände att i skogen funkar det någorlunda bra att ha sina hundar lösa? Dom kanske inte stöter på så många hundar i just skogen?
Att du vågade släppa din egna hund fastän hon är rädd för andra, det var modigt. Hade hellre haft mer kontroll på min hund än fokusera på de andra om det hade hänt mig dock.
Jag ropade ju åt henne att stanna och då gjorde hon det en bit ifrån hundarna. Och jag var alldeles bakom henne.
Nej, jag hade troligtvis inte gjort det om det inte varit i skogen. Vet inte riktigt vad jag hade gjort då.
Jo, klart jag var rädd för det men hade jag hållt i kopplet så hade ju hundarna kommit fram till henne. Och handlade liksom bara instinkivt, var mer i efterhand jag tänkte på vad som hände.
#8 Om jag såg rätt så var det de ägarna som alltid har sina hundar lösa oavsett vart de är och det är inte första gången de springer fram till andra hundar. Jag har inte råkat ut för det tidigare då jag alltid tar en stor omväg när jag ser att hundarna är lösa men nu hann jag inte se förrens hundarna såg oss.
Men blev lite rädd för att ha henne lös i den delen av skogen nu. Även om hon inte sprang fram till hundarna så fick de ju syn på henne när hon kom lite närmare och jag hade ju sett hundarna tidigare om jag hade haft koppel på henne. Synd för hon älskar att vara lös i skogen.
#8 Kanske inte stöter på så mycket hundar men likförbannat olagligt o olämpligt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Om det kommer en hund lös så försöker jag läsa hundens kroppsspråk först om jag ser den på avstånd alltså. jag låter ingen hund komma fram till oss och jag försöker hålla mig lugn och absolut inte överreagera. Det kom en lös hund springandes emot oss för ett tag sen men när den närmade sig intog den lekställning och den hade avslappnat kroppsspråk men den fick ändå inte komma fram. Förut tänkte jag nej inte en lös hund men nu förtiden så hoppas jag nästan att det kommer lösa hundar emot oss så att jag kan visa min hund att jag fixar det ;) Saker man verkligen inte ska göra är att få panik, bära upp hunden, bli arg osv.
#10 Okej :). Sen är det ju som #11 säger, som jag själv totalt missat då jag aldrig har Molly lös, förbud mot att ha hunden lös.
Några i mitt område har alltid sin hund lös, även fast de vet att kommer det någon med hund så springer hunden dit direkt, o det kan handla om flera hundra meter som ägaren får springa efter sin hund. Tycker inte det är okej, även om jag vet att min hund gillar den hunden. Det kan ju komma någon med en hund som inte gillar andra hundar te.x. Oansvarigt enligt mig..
Men eftersom vi känner den hunden så brukar jag be min hund att sitta o sen ställer jag mig framför henne o försöker stoppa hunden som kommer i världens fart. Vill inte uppmuntra den springande hunden genom att låta dom leka. Som tur så vet min hund att hon inte får leka förrens jag säger varsigod. Så hon brukar säga till hunden när den kommer för nära.
Flyttade i höstas från Sthlm till götet. I Stockholm hade jag bara problem med framspringande hundar någon gång. Här i götet verkar dock hundägare ha noll koll, både i stan och en bit utanför. I början lät jag det vara när positivt bemötande hundar kom framspringandes, gjorde ingen sak av det och lät ägaren komma fram och hämta hunden som stod och hälsade på min.
Det gav dock upphov till att min blev väldigt osäker vid hundmöten i koppel, och tillslut "började" han göra utfall i koppel (hände vid 4 tillfällen). Ska nämnas att vi råkade ut för säkert minst en framspringande hund på varenda promenad. Då fick min förstående hundägarsida nog och argamatten kom fram. Nu när hundar kommer fram - snälla som mindre välvilligt inställda så sätter jag Ture, kopplad eller okopplad, och ryter till både hunden och hundägaren. Är det "snälla" hundar till folk som kommer efter och ber om ursäkt tar jag de bara i halsbandet och håller bort dem från Ture. Är det små skällande morrande terriers eller större modeller så ryter jag ifrån och föser bort dem med fötterna. I värsta fall skulle de få en känga av mig, men det har inte behövts än. Tror både hundarna och ägarna ser ilskan i mina ögon när min hund är i "fara".
Nu har Ture återigen blivit trygg i hundmöten kopplad och okopplad. Han vet att jag tar hand om situationerna.