Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2211 ggr
felzena
2

En sak jag inte förstår mig på...

Hej! Brukar ofta sitta och kolla på hundannonser på blocket i brist på annat och det är skrämmande ibland hur folk tänker när dom avlar. Jag tycker att var och varannan annsons är det "söta småhundsblandningar, gulliga chihuahuablandisar" som ofta innehåller raserna; jack russel terrier, Chihuahua, Tax, papillon, shih tzu med fler. Det är så många valpar så jag undrar verkligen om alla dessa får ett bra kärleksfullt hem eller att föräldrarna har kollat höft, ögon, patella etc. eller är det bara för man vill ha en valp på sin gulliga, underbara tik? Även omplaceringar som åker ut på blocket efter en vecka. Om man köper en valp och endast kan ha den i någon vecka då tycker inte jag man har planerat sitt valköp fullt ut. Jaja, det är vad jag iallafall tycker. Vad har ni för åsikt om detta?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Maja2
10

Det finns minst en babiljard trådar som behandlar just det här ämnet. Självklart håller alla här på forum med dig, vad tänkte du? Det här är ett hundforum

[Luss]
0

Jag hatar att kolla på hundannonser på blocket, jag får ont i magen av alla oseriösa annonser. Är det inte att någon "random hane" söker tik för parning "bara för att" så är det valpannonser med noll information eller "valp på 10 v säljes pga jobb". Sorg. 

Men som ovan, det är klart att alla här tycker så. Detta är ett hundforum.

Loveradio
15

#1 Precis, det här är ett hundforum = det finns massor med människor med olika åsikter. Det är inte alls självklart att alla håller med. Det märks ju tydligt när man läst igenom de andra trådarna som skapats. Många som stödjer blandrasavel. Konstig kommentar tycker jag. För att svara på TS fråga, jag håller med dig. Det är hemskt med denna oseriösa blandrasavel. Och det är sorgligt att se hur Blocket är fullproppat med hundar som ett resultat av denna okontrollerade avel.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Malva92
0

håller väl också med talarna ovan, men väljer att skriva ändå därför att jag satt och tänkte på just detta här om dagen. det här med omplaceringar av valpar alltså.
Såg flertalet annonser, på några få dagar, där bland annat ett par hade haft sin valp 1,5 vecka och nu gjort slut och inte kunde ha kvar valpen, eller en man som skulle utomlands, även han efter 1,5 vecka och inte kunde ha kvar valpen.
sorgligt med alla dess oseriösa människor..

Maja2
2

#3 fast … den här tråden handlade ju inte om blandrasavel som sådan, utan om att när man skaffar en valp, för att sedan omplacera den efter ett par veckor!

Loveradio
6

#5 Då tycker jag du ska läsa igenom TS inlägg igen. "Söta småhundsblandningar"

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
3

#6 Man kan tolka det olika, läs sista stycket du åxå.

Hur det än än är, även om man läser hela inlägget, så finns en babiljard av dessa inlägg redan skrivna. Det är inte rätt i alla fall, men löns det påbörja YTTERLIGARE en tråd om det?

Maja2
0

Eller om jag ska svara på Ts inlägg. Nej, alla dessa valpar får inte kärleksfulla hem. Nej, inte alla har kollat rasbundna sjukdomar, och Ja, Alltför många skaffar valpar efter sina hundar för att de är söta och fina. Japp, finns en babiljard sådana trådar.

Lilllens
8

#7 fast h*n kanske inte har varit medlem så länge och missat de trådarna?

[Teddies matte]
9

Fast på ett hundforum har man rätt att starta trådar, oavsett om liknande ämnen uppkommit tidigare, är man själv inte intresserad behöver man inte läsa dessa.

Maja2
0

Naturligtvis får man starta trådar, men det kan vara idé att söka på gamla trådar, för att spinna vidare på trådar som redan är startade. Jag ber om ursäkt, men efter många år här, kan jag bli lite less på att så himla många trådar, är precis likadana.

joheck
11

Jag ber er att hålla er till trådens ämne. Anser ni personligen att tråden inte ger nått så behöver ni inte heller följa den.

Maja2
0

Det är även rätt för alla medlemmar att svara på trådar :)

joheck
9

#13 Ja det är det, men då gäller det att hålla sig till ämnet. Du får hemskt gärna skapa en tråd där du lyfter fram denna fråga!

Maja2
1

#14 ? På vilket sätt håller jag mig inte till frågan?

brukshundar
14

Att vissa ens orkar tjafsa om smågrejer. Oavsett om det finns fler trådar av samma ämne kanske dessa är gamla och därmed utdöda sen håller jag även med övriga att på ett diskussionsforum mig veterligen så får man väl starta hur många trådar man vill.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Maja2
1

Om du nu menar avel och genetik, så är det inte ok att avla på kreti och pleti, det har du helt rätt i.  Vad omplaceringar har att göra med det, vet jag inte riktigt vad du menar, men antar att du menar att aveln är ogenomtänkt? Att skaffa en valp bara för att ha en vecka för att sedan omplacera, har varken med avel och genetik att göra anser jag.

Pennybus
0

Vissa personer tänker inte över huvud taget när de köper valp.

T.e.x. var det en tjej som var "sugen" på att köpa valp så hon köpte första bästa "tuffa" hunden, en amstaff/grand danois/rottweiler/APBT korsning och första veckan var det "kolla vad snygg han är ååh" andra veckan vill hon bli av med honom. Denna köpte hon utan att fråga sin sambo, utan att läsa på över huvud taget och vill nu lämna tillbaka valpen, dock vill sambon behålla honom pga. att han vill visa att han minsann klarar av honom.

Herrejösses.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"