rinnande ögon
Hej, Sheldon har haft mer rinnande ögon än vanligt, och det började igår/inatt imorse, vet inte riktigt.
Ska jag invända och kolla om det bara är tillfälligt eller ska jag åka med en gång till veterinären?
Är det en akut åkomma som hunden plågas av eller går det att invänta och kolla hur det utvecklas sig över helgen?
Har ni haft blåsigt ? Det kan göra det värre och även hundar som aldrig har rinnande ögon i vanliga fall kan få lite ögonrinn om det blåser mycket (här har blåst som tusan senaste 4 dagarna).
Är det inget rött, hunden inte kniper med ögat eller liknande så skulle jag avvakta och ev skölja med sterilt koksalt.
Håller med #1, men tycker att du ska hålla rent genom att skölja med koksalt. Annars är risken att det blir en ögoninflammation. Ögonen ska alltid hållas rena om det rinner :)
Okej tack, men hur rengör man en hunds ögon med koksalt?
Droppar in precis som man gör med ögonskölj på oss tvåbeningar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ska jag göra eget koksalt då? Ska jag bara koka vatten med salt i eller ska jag köpa färdigt?
Koksalt är billigt på apoteket, då slipper du slabba o mäta ingredienser, dessutom är det sterilt när du köper det. Finns i endos eller lite större pipetter, mycket praktiskt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har alltid hemma en liten kartong med koksaltlösning (sårtvätt heter den) - vanligt sterilt koksalt i små flaskor med pip.
okej, får gå till apoteket imorgon då.
Min hund fick misstänkt ögoninflammation på en söndag. Vi känner en ögonläkare så jag ringde honom först eftersom det skulle kosta 2000 kr att bara gå genom dörren till veterinären.
Han sa att även om det är en skada på ögat som det rann av så skulle det inte blivit värre om vi åkte in på måndagen. Så vi väntade till dagen efter, och det var en ögoninflammation så det var bara lite salva som behövdes..
Kan säga att ena ögat rann på morgonen och sen det andra på kvällen, och rann mycket! Samt försökte hon klia och var öm runt ögonen.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Det rinner inte på Sheldon precis, hade runnit imorse vid 6, då fick jag torka ögonen men nu resten av dagen ser han bara lite "blötare" ut i ögat/ögonen
jag hade tagit han till veterinären!🙂