När började ni åka buss med eran valp?
Precis som rubriken lyder - när åkte ni buss första gången, med eran valp/hund? :)
Vi har aldrig åkt buss men det blir la "premiere" snart
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag åkte med Inez ca 2 veckor efter vi umgås :) Hon fick åka i sin lilla transport väska första gången.
Senare när hon var mer bekväm kunde hon åka utan :)
Börjar runt 10 veckors ålder att träna småturer med buss/tunnelbana/pendeltåg. Någon hållplats bara. Går det bra ökar jag snabbt längden på turerna.
//Lina
#1 - Kul! Du får gärna berätta hur det gick. 😛
#2 - En transportbur kanske vore bra. :o Men samtidigt så kommer ju inte min hund vara så liten nog att jag skulle orka bära på den.. 😐
#3 - Smart! Så ska jag nog också börja träna med min hund, när jag får henne. Vad har du för ras? 😃
Runt 3 månaders ålder. Första bussturen varade ca 30 minuter och det gick bra, blev några smågnäll och ett väldigt gällt skall (han tyckte det var sååå tråkigt att bara sitta på bussen, han ville ju leka!), men i slutet av resan så låg han ner och var lugn.
#5 - Oj! 30 minuter - inte nådigt. Jag är så rädd för att hon eventuellt skulle kissa i bussen eller något. Men antar att man får en ta en låång promenad innan. 😐
#6 Blev så, var inte direkt planerat, men tog en lång rastning och gav han ingen mat innan, ifall han skulle bli åksjuk. Men tog ändå med mig en rulle bajspåsar och papper, man vet aldrig.
#4 En aussie. Och en parson russell terrier fick samma "behandling". 😃 Rasta valpen innan så den inte är nödig + att den då kommer vara lite trött = mindre troligt att den kommer bli stissig på bussen. Du kan då fokusera på att förstärka lugn och passivitet istället för att försöka få din valp att sluta vara orolig. Också därför jag börjar med pytteturer, jag vill undvika att det byggs upp "historia" av icke önskvärda beteenden.
//Lina
Nelson hade bott hos oss i 2 veckor när vi åkte buss första gången. Resan tog 20 minuter, sedan pausade vi i en timme och sedan åkte vi 20 minuter till. Det gick jättebra, han låg i min famn och vilade hela vägen. ^^ Sedan dess har vi åkt buss någon gång i veckan.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Inte gjort det någonsin med vår nuvarande men önska jag kunde. Det är dock ingen chans att jag får in min hund i en buss, hon vill inte ens stå i närheten av en då de anses läskiga.
Men tidigare hundar har jag åkt med så snart rumsrenheten suttit just för att inte orsaka olycka i bussen.
Jag fick hem min valp på en fredagkväll när hon var 9,5 vecka och vi började åka buss direkt på måndagen när vi skulle till jobb :) Det var absolut första gången.
Det har faktiskt aldrig varit några problem.. Lite rastlöst ibland och sådär, men nu är hon så van vid det :)
Det var en gång bland dom första gångerna som hon var så gaaaalet rastlös och pep och skulle inte alls ligga ner och vara stilla. Tillslut blev det varmt i mattes knä (it you know what I mean) och lilltjejen somnade 😃
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Kan även tillägga att vi först fick gå bort till busshållplatsen (med lillan i famnen), och sen ta en buss i typ 2 min och sen byta till nästa som åker i en 25 min och efter det ett byte till 5 min bussfärd. (Så såg bussresorna ut när hon var yngre iom hon inte kunde gå så långt och framförallt gick det inte så fort. Nu promenerar vi bara 20 min till bussen och sen tar bussen 25-30 min till stan och sen bytar vi oftast där till tåg osv.)
Zuki var även med mig på tågturer väldigt tidigt även så långt som till Kristianstad från Malmö, vilket tar över en timme :).
I och med vi inte hade något annat sätt att ta oss på, så fick vi göra det bästa av det. Men det har alltid gått super, och nu är det så underbart att kunna ta med henne så lätt på bussen och tåget :)
Vid ca tre månaders ålder. En tur på ca 25 min. Gick hur bra som helst!
Vid tio veckor åkte vi ca 15 min. Hade valpen i knät, han har aldrig kissat i min famn.
#14 Min hund hade lite svårt att göra sina behov på andra ställen än hemma i trädgården i början, och bussen väntar ju inte direkt. Haha ;)
#15 Det är ju olika så klart :) Hur gjorde du sen, måste sett ut som att det var du som kissat :P
4-5 månader nånting sånt
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Kan även tillägga att när jag får hem min valp i sommar kommer jag ta bussen till min kompis redan efter någon vecka. Vägen till busshållplatsen tar 15 min så valpen får kissa och gå i 5 min och sedan bli bärd det av till busshållplatsen och bussresan till min vän tar 5-7 min. så det låter helt okej tur för en 9 veckors valp :)
Bil åkte vi rätt tidigt, hon avskydde det och kunde inte slappna av. Vi tvingade henne mer eller mindre för man måste åka bil ibland.
Buss åkte vi när hon var någon månad gammal.. i december? 5 månader var hon då, och hon somnade på en gång och gör än idag :).
#19 (hoppas detta inte är för ot) Vi hade också problem med bil. Har fortfarande. Har Mollys bilrädsla blivit bättre?
Buss åkte vi vid 10-11 veckor, tåg vid 9 veckor. Jag har alltid haft Fidel mellan mina ben på golvet. Han har varit en exemplarisk kollektivtrafikhund som alltid sovit inom ett par minuter. Vi har väl som längst åkt halvtimmesetapper, men när vi ska ut i skärgården till min mamma är det tåg-buss-färja-bil i cirka 2.5 timmar. Har gått super (förutom att han fortfarande tyvärr ogillar bil).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#20 Molly sover numera när vi åker bil :). Förut ville hon försöka komma loss så att säga, kämpade för det var obehagligt. Jag gav mig inte utan hon fick kämpa tills hon tröttnade.. nu så kollar hon ut och tillslut somnar 🙂 Nu kan till och med jag köra bil och Molly ligger i någon annans knä och sover, det var omöjligt förut det med..
Vi åkte första (och enda) gången när Skade var runt ett halvår gammal.
Det var lite jobbigt att gå på bussen för Skade gick före mig i gången och jag precis bakom och så fort hon vände huvudet åt någons håll, hon sträckte sig inte ens efter dem, flämtade folk till, stelnade eller hoppade undan. Jag tyckte lite synd om Skade som skötte sig exemplariskt, hon borde ha blivit förvirrad av hur alla betedde sig. Men hon betedde sig perfekt hela vägen, satt vid mina fötter och var tyst och lugn. Jag var orolig för åksjuka men vi åkte bara i fem-tio minuter.
Sedan bytte vi till pendeltåg och åkte ca 10-15 minuter. Där var det bättre för där behövde vi inte gå så nära folk, men Skade tyckte att det var tråkigt när tåget stannade och vi inte skulle gå av, så hon skällde lite.
Anledningen till att vi inte åkt någon mer gång är för att vi aldrig åker buss eller tåg annars heller. Det blir aldrig av att ta med sig hundarna på buss eftersom vi inte ens åker själva.
Jag vet inte om Tyri någonsin åkt buss, innan hon kom till oss, men det känns inte viktigt att lära henne det heller.
Jag har lärt Fidel "nu går vi av" - som helt enkelt betyder att nu går vi av. Jag kan stå bredvid dörrarna när de öppnas. Har går inte ut om jag inte sagt att det är dags.
Däremot en sen kväll vi skulle åka sov han vid våra fötter. Jag trodde sambon höll i kopplet, men han hade det bara liggandes i knät. Vi började närma oss, och jag sa "nu går vi av" och Fidel for upp och sprang och ställde sig vid dörren, fyra-fem meter ifrån oss.
Han stod såklart lugnt vid dörrarna och väntade på oss (och jag var väldigt snabbt efter honom) men det var kul att se hur mycket han faktiskt fattat!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Mina två äldre hundar började jag åka buss och tunnelbana vid 10 veckors ålder, Tony kom när han var 5 mån och då började jag direkt att åka tunnelbana med honom. Jag måste åka tunnelbana med dem varje dag då deras dagmatte bor en bit bort :) Min äldsta hund hör vilken station de säger i högtalaren och vet var vi brukar gå av så hon reser sig alltid när hon hör stationen vilket ger en signal till mina andra hundar att vi är framme 🙂
Schäfern var 5 månader tror jag när hon åkte buss första gången. Hon var 6 månader när hon åkte spårvagn och en snubbe med jätte hög musik i öronen trängde in stackarn i hörnet längst bak i spårvagnen (han hörde inte när jag skulle säga till honom och brydde sig nämnvärt om att jag petade på honom, han gick dock av en hållplats efter att han gick på). Då hade hon åkt några gånger innan och låg ner och sov på spårvagnen/bussen. Det gör hon fortfarande, varje gång. Tibben har inte åkt buss och spårvagn så mycket som schäfern men hon var nog ca 6 månader första gången. Hon åkte dock båt när hon var ca 3 månader då jag hämtade henne i Danmark. Hon låg och sov i stort sett hela båtresan och charmade alla som såg henne. Båda hundarna var ca 3 månader när de hämtades hem, tibben var någon dag yngre och schäfern någon dag äldre.
MVH
Sofie
Norma har aldrig åkt buss i hela sitt liv men tuff tuff tåg på sommaren ^^
Tror inte de skulle vara något problem för henne att åka buss eller tåg, hon är ordentligt miljötränad och vi har en bra relation så hon litar på mina beslut :)
Vi åkte buss ifrån uppfödaren. 1 timmes busstur. Hade massa handdukar i beredskap, men hon sov mesta vägen så det gick jättebra :D
Besök min blogg: http://bumpi.se
Vi åkte buss någon vecka efter vi fick hem honom (ca 13 v gammal), för det var så kallt ute och vi behövde en vinteroverall. Bussturen tog ca 5-7 min och han grät hela vägen skrutten. Sedan dess har vi inte behövt åka mer, men tänkte åka till grannkommunen (20 min bort) och hälsa på snart. (Han är 6½ mån nu)
#16 Jag var påväg hem så tur var ;) Men mamma fick hämta mig för det var kallt ute och minusgrader! Sen fick dom byxorna åka in i tvätten!
Vi åkte på hundträff i slutet på augusti för första gången, och då var han nooog 3-4 månader. Det var för mig bara sätta mig på bussen och åka. Han somna direkt och tyckte det var jättegosigt att bara ligga där. Dock är han väldigt lugn i övrigt, så det har aldrig varit några problem. Sen första turen har vi åkt massor i stan och många människor osv. Han älskar det och känner igen ljud av ''Nästa, Ropsten'' osv och vet exakt vart vi ska av när vi ska till Gärdet. Samma sak när vi kommer hem. När de ropar upp våran station flyger han upp och viftar på svansen. 😂
Inte läst hela tråden, men sitter era småhundar på sätena på buss och tåg? Det känns som jag gjorde misstaget att låta min hund från början få vara i mitt knä eller i passagerarsätet när vi åkt kommunalt. Och vill nu byta ut det beteendet mot att han stannar på golvet då han drar med sig smuts upp. Sedan så inbillar jag mig att folk omkring tycker man borde ha hunden nere.
Första gången var när han var precis ett år och nöden krävde att vi åker kommunalt. vi åker buss eller tåg bara när vi behöver, inte för tränings skull. Det blev pang på, ingen träning innan utan en resa på en halvtimme med buss med en lång promenad innan så han kunde göra sina behov. Aldrig haft en olycka under resorna dock har han svårt att sitta still, vill undersöka bussen i jakt på lukter. Pendel gick det bra att åka utan förträning tills för ett tag sedan då ett expresståg svischade förbi och dörrarna som vi stod vid skramlade. Sedan dess har han varit rädd och orolig på pendeltåg, men matning lugnar ner min hund lite.
Första veckan :) Jag spiller ingen tid med miljö och socialträning, den börjar direkt :) Och jag har ingen bil heller utan åker tåg och buss överallt.
5 dagar efter hon hem ungefär. Men hon har åkt bil/buss varje dag sen hon kom ungefär :)
#31 Min lilla tjej kommer att få sitta i mitt knä under buss turer då hon blir orolig av att stå/sitta på golvet.
# 34 Hur gör du vid smutsigt väder?
#34 Man kan ha en filt i knäet :)
#35 Filt/handduk :)
#31 Att ha hunden i knäet när man åker tycker jag är helt okej, det är ju upp till en själv hur man vill ha sin hund. Men att ha hunden på sätet bredvid sig tycker jag är respektlöst mot andra resenärer, som att sätta upp skorna på sätet.
Vuxna hunden åkter oftast på golvet när vi åker buss, men händer att hon vill sitta i knät, om hon är smutsig så brukar jag lägga jackan över benen eller så får hon vara på golvet.
Lilla hunden brukar oftast vara i knät eftersom det är lättare att hålla koll på henne då.
När vi åker tåg (långa sträckor) brukar jag lägga ut en handduk i sätet bredvid. Men jag låter inte hundarna vara på sätet utan något under sig.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#38 Man kan ju alltid lägga en filt/handduk/sin jacka på sätet bredvid också om hunden vill vara uppe eller hur? Lägger nån sina fötter på sin jacka om de har de uppslängda på sätet bredvid stör jag mig inte sålänge det är nån som vill sitta då det ibland här i stockholm iaf kan bli lite trångt vid vissa tider. Då är han på golvet. Annars alltid bredvid mig med huvudet i mitt knä.

Jag började när Linus var 12 v. Vi åker nästan dagligen kommunalt, fungerar jättebra :-)
kissmekate.blogg.se
Vi åkte efter 2a vacc tror ho nvar 13 v gammal :)
#40 Ja, visst kan man det och i det fallet gäller självklart inte det jag skrev. Jag pratade om ifall hunden sitter på sätet, inte på en jacka/handduk/filt på sätet.
Mina har åkt buss, pendeltåg och tunnelbana från i stort sett dag 1, har aldrig varit några problem. De får helt enkelt hänga med!
www.myrvangs.se
Problemet är att bussarna där jag bor är väldigt trånga och jag vet inte om det ens går att ha en hund på golvet emellan mina ben. Men då får jag ta med mig en filt helt enkelt. :)
Jag har Molly i knät? Inte ens tänkt tanken att det är tabu eller nåt man inte ska göra? Var det en större hund hade det inte varit möjligt men nu är den en hund på 5,5 kg. Och om jag får en smutsig jacka eller kläder? Tillhör inte lite smutsighet hundlivet? 🤔 Lite blöta jeans av snön har aldrig skadat mig och i sommar tror jag inte lite jord gör så stor skada. Borsta av sen är det bra.
Ester åkte buss i 25-30 minuter för första gången när hon var nästan 13 veckor gammal (en vecka efter att vi hämtade henne). Hon var redan på god väg att bli rumsren, så jag var inte rädd att hon skulle kissa på bussen.
Hon låg i mitt knä och sov hela vägen, och det har hon fortsatt att göra varje gång sedan dess, så det har aldrig varit några problem. Det är skönt att hon har så lätt att slappna av på nya ställen.
Hon är såpass liten (ca 4 ½ kg, och hon är snart färdigvuxen nu) att hon kommer att kunna vara i mitt knä även som vuxen.
Om det är lerigt ute får jag helt enkelt lägga en filt i knät, jag har ju ändå alltid med mig en ryggsäck med hundgrejer och sånt i.
Har aldrig tränat på å åka buss. Blir mest bil för oss men några gånger har det blivit buss å spårvagn. Och de gångerna har jag inte gjort någon grej av det, så ja hon liggermest å sover om inte någon ska gosa med henne, för flörta med folk de e henes specialitet; -)
Vi åkte faktiskt buss när han var ganska liten, 10/15 veckor kanske. Men annars har vi alltid åkt bil. Men i somras åkte vi spårvagn för första gången, det var inte roligt och han grät liten :/ Men sedan gick vi en lång promenad hem så då var det roligare :3 8 år gammal var han då :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#46 haha får mig att tänka på den gången jag var påväg hem med en helt igensnöad vovve som var dödstrött så han skulle promt ligga i mitt knä, väl hemma kunde jag nästan vrida ut jeansen för de var så blöta av all smält snö! Haha underbara hundlivet! Kändes som att ha kissat på sig 😂
#50 Ja men, det är ju sånt man får ta tycker jag :P. Visst om man orkar släpa på filt och det.. det underlättar såklart. Men annars får man acceptera att man blir skitig, hehe.
När han var 12 veckor. Har åkt i princip varje dag sedan dess och han är nu 1,5 år :)
Har bara åkt buss med min kanske tre gånger totalt (han är 16 månader). Första gången var väl runt 14 veckor kanske, då han är en Chihuahua och var så liten så höll jag honom på armen och han klarade allting otroligt bra. Somnade så skönt när vi åkte iväg :)