Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1758 ggr
[Nothronychus]
0

Bild och lite om rasen :)

Är nyfiken på er och era hundar!

Blandras som renrasig, skriv gärna lite om hunden också :)

[TeamGolden]
5

Oj, då skriver jag en liten presentation då! 

Jag lever ett aktivt liv som ung (15, snart 16 år!) med mina djur, då b.la min hund, Weasly 10 månader gammal blandras Amerikansk cockerspaniel/papillon. 

Min hund är en riktig softpotatis som tar alla nya intryck med ro. Han stressar aldrig upp och håller sig alltid lugn vad som än händer. Han är en väldigt lugn och stabil hund, och ärligt talat ingen brukshund. 

Han har en tydlig Av och På knapp. Han ger allt tillsammans med hundkompisarna och springer som en tok, inne är det bara massa gos, bus och sovande. 

Han funkar ihop med alla. Han kan störa sig lite i början men accepterar läget och visar att han är trygg i situationen. 

Han har riktigt mycket humor, och han kan verkligen skratta med denna hunden. Han har bus i ögonen och nya upptåg och dampryck är ständigt nära om han får. En riktig buspelle som man inte kan låta bli att älska! Många som träffar honom tar honom nära hjärtat och vill bara gosa och mysa för han är så trygg i situationer och finner sig med alla människor. Av den anledningen ska jag gå utbildning när jag fyllt 18 år och utbilda mig och Weasly till terapihund och förare och hjälpa människor som behöver en lugn trygg tass nära sig och en varm klickande nos. 

Han snarkar gärna när han trivs, det är inga luftproblem utan det gör han bara för att han trivs, väldigt bra. 

Skulle kunna skriva hela A4 om denna hund, men detta får räcka, så får bilderna istället tala för sin sak också! 

*TRUUUMVIRVEEEEEL*
Weasly ääääär SLUTMÄTT! :'D
Om han inte out of nowhere skulle dra iväg som ett skott.
MEEEN, Är det inte lustigt, att han kommer tävla i Stor klassen i agility ?! Det lät för mig rätt galet, han är ju så ''liten''.
är det helt enkelt jag som är helt kass på att mäta honom eller är det så häpnande att han är 45 i mankhöjd? 45 är ju inte såååå högt ändå väl?
Så give me help plez.
Skulle även specifikt vilja vända mig till er som träffat Weasly! Är han så stor verkligen? Jag känner att han är rätt pluttig, så hur uppfattar ni honom kroppsmässigt? (roligt  att höra från någon annans synvinkel!)

haha fula unge <3

haha galen i pinnar ibland iaf<3 
Fett slapp dag idag, började 09.10 och dagen börjar med att bussen är trasig så dörrarna ba flyger upp i farten, haha fick lov att hålla mig för skratt då det såg hur roligt ut som helst! Sen hade vi ganska slappa lektioner till kl ett då hade jag och Alma idrottslektion för 3:or så vi lekte lekar och sen slutade vi typ:) 
Efter skolan gick jag och Alma + Julia och köpte nacho chips, cola och guacamole och åt i Almas bastu, asså seriöst dör så gott de va!! 
Väl hemma = gos med weasly. 
Underbart med en hund som chillar 24/7 <3 

Okej, kan förklara en liten''negativ'' sida hos mig.
Det är så, att när det kommer till mina djur, så kan jag bli förbannad/rädd när nån rör dem, eller liknande. Och nu handlar det självklart inte om när jag åker iväg för att träffa nån, utan när det är (speciellt barn) som säger ''Åh vad söt den är'' - Till Weasly. Och jag blir arg på riktigt, eller ja snarare sur. Jag vet inte varför. Jag säger ju självklart inte nånting.
Sen är det detta med Mitt, och Ditt. Eftersom vi bor lite på landsbygden så har jag blivit lite av en sån som blir chockad över hur folk kan låta sina katter gå runt bland villor som står tätt där barn bara hur som helst kan klappa dem! Och jag vet inte varför men bara tanken på att barn ska sitta och klappa våran katt gör att jag kramar honom lite extra i tassen då han nu ligger bredvid mig. Jag blir liksom rädd för att inte ha kontroll.
Varje morgon när jag låser dörren och går ett par steg, tänker jag ''Stängde jag ordentligt, så inte Weasly kommer ut?''. Då måste jag upp och kolla igen, dra i dörren och även om jag känner att den är låst så trycker jag till den som att jag stängde den igen. Jag är så rädd för att främlingar ska slå sina elaka vantar om mina djur!
det gäller då speciellt detta med att jag är rädd för att nån ska missta Turbo för att vara en hemlös katt. Jag skulle gå under om han försvann. 
Jag skulle känna igen honom på tusen katter även om de är samma färg. Fatta då att se sin egna katt uppe på en katthem-sida. Skulle dö, bryta ihop. Han får säkert ett nytt namn och allt. FYYYY. Blir så rädd för sånt. 
Samma sak med Weasly. Jag blir rädd över tanken att vem som helst som är starkare än mig bara kan ta honom. Rakt ur kopplet. 
Usch, mammig jag vet, men kan inte hjälpa det. 

United States of America
Weasly
Sky Is the limit.  

no matter what you and me ♥
http://open.spotify.com/track/0xJtHBdhpdLuClaSQYddI4

Play a song for me Appel Jack
http://open.spotify.com/track/36SFLXqi8YW7lVMQztJ0lI
Appel Jack var rätt snyggt namn. Framtida hund? ;) haha aldrig. 
..fast snyggt var'e 
Nästa hund ska heta Diva :)) 
SKITSAMMA, känner jag nu spontant, who cares? 
Det jag ville skriva var att imorrn har vi spexfoto och vi ska ha 80-tals tema men vad ska man ha på sig ?? 
Dessutom undrar jag om det finns nånstans i stockholm där man kan köpa cookie dough?? EXTREMT viktigt. 

Frida B
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är en fyraårig Schäfer/Finsk Lapphundsblandning.

Förrut var hon riktigt sprallig, busig, hade riktig livsglädje men understimulerad (jag hade henne inte som min hund då) var hon, vilket gjorde att hon rymde så fort hon fick chansen.

Nu är hon en för undergiven hund som knappt har någon livsglädje kvar, trotts sina fyra år. Detta p.g.a att förra ägaren behandlade henne som vargar gör i en vargflock. De flesta vet att vargar är riktigt hårda mot varann, och hon som hade henne var förmodligen ännu hårdare då hon faktiskt knäckte hunden totalt. Hon använde helstryp för att kunna rycka så hårt som möjligt för att Nadja inte skulle dra, hon röt till när Nadja inte lyssnade med en gång, så hårt att Nadja sprang och gömde sig. Skulle inte förvåna mig om hon slog Nadja också.

Detta kämpar vi med att få bort. Har lyckas delvis, men inte helt. Suck för människor som behandlar hundarna som trästammar, och rycker och håller på. När vi hämtade Nadja, såg jag hur lite förtroende hon hade för den förra ägaren.

Annars så är hon mat och godisgalen, och helt frälst i mig. På dessa två dagar har hon knappt släppt mig med blicken, och hon är som min skugga. Går pappa ner för trappan för att hämta foder till Nadja, och hon går efter, måste jag gå med. Annars går hon inte ner. Går jag bakom henne måste hon stanna och kolla så att jag är med.

Hon är även väldigt vek och känslig. Så fort man rasslar till med kopplet reagerar hon, och hon gör nästan allt som man säger. Tyvärr, då man ser på henne att hon tror: "gör jag det inte får jag skäll".

Hon är vattengalen, och älskar att bada. Men hatar att duscha, konstigt nog, och vägrar att gå in i badrummet haha!

Hennes raser kan du läsa om här och här :)

Juste! Hon älskar att spåra och nosa, det är det bästa hon vet näst efter att få vara i centrum och vatten :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vizzla
1

Alf ligger på första sidan i medlemarnas raser :-) Han är Tax!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Intehärutandär
5

Vi har en nakenhund (chinese crested) född sept 2012. 

Han är väldigt tillgiven och mysig. Mjuk och len att smeka och har busigt hår på huvudet som står åt alla håll och kanter - då han gillar att göra kullerbyttor. 😃

Bollar är favoriten att leka apport med och prata med. Eller prata och tappa ner för trappan eller fåtöljen och leka med själv. 

Ute gillar han inte att vara (vem vill gå med rumpan bar i minusgrader?), men har börjat intressera sig nu när det varit lite barmark. 

Hundar bryr han sig inte om, om de inte kommer till oss - ute kollar han bara på dem som om de vore dumma. Människor därimot! De är spännande och kan stoppa en hel promenad för man måste glo. 

En favorit-sysselsättning är att sitta i två fönster och kolla på människor och gruffa lite (skäller gör han sällan). Vi har en busshållsplats på baksidan med bussar som går var 5e min. Sola är väldigt skönt med i ena fönstret som ligger på solsidan, så han har blivit väldigt svart på dessa veckor bara. 

Han gillar inte att vara ensam, men klarar det nu. Om alla är hemma, så kan han välja att vara på nedervåningen ensam t ex och sova. 

Om han känner sig fryssen så tar han sitt nya linne och vill ha det på sig. Lyfter snällt huvudet rätt och en tass i taget. 

Kinesen är en väldigt speciell hund, utöver sin brist på päls. De är väldigt glada, påhittiga, busiga, kloka, kan gå längre bitar på bakbenen, man slipper lukten av blöt hund…Kan nog fortsätta hur länge som helst.

De enda nackdelarna jag själv känt av eller läst är att de just är frusna, så det blir korta promenader. Vår är född fel årstid med och är inte rumsren ännu, vilket jag nu förstått är väldigt vanligt bland de naknaste. Dåligt tandanlag kan de få med, men inte vi erfarit ännu. Vår har nästan alla tänder, men är för tidigt att säga då han håller på att byta. Hans bror puffen (den enda i kullen) hade inga tänder alls tills han var 4-5 månader. 

De kan få finnar om man inte håller rätt kost. Men det kanske päls-hundar har med, fast det inte märks?

kodex
0

#1 Alltså jag dör så underbart söt!

[typellisch]
1

Molly är snart 8 månader gammal, född 30 juli 2012.
Kinesisk Nakenhund - Chinese Crested Hairless

Saker hon älskar/älskar att göra:

• Dragkamp

• Leka med boll

• Människor, finns inget bättre

• Besökare, folk hon inte sett på länge piper hon på - verkligen piper. Springer runt i lägenheten som en galning och blir helt till sig

• Mat i all dess form, hennes mage är otroligt känslig så tyvärr får hon bara några saker utöver foder och tuggben

• Sola, hon står i varje solstrimla och solar sig.. samt springer hon runt i just solstrimlan för hon blir så glad för att det är sol!

• Att vara i mattes famn och kolla ut genom fönstret. Varje gång jag själv står och kollar ut så kommer hon och puttar på mig och ställer sig på bakbenen för hon också vill :)

• Köra ett race på mattes säng.. snurra runt med baken i vädret, gruffa och hoppa runt och kuta runt som en dåre. Bäst är om matte också leker genom att putta och röra fingrarna på madrassen ;). Svansen går i ett!

Saker hon avskyr/avskyr att göra

• Vara ute i kylan - det är bara ut och in igen
  • Andra hundar, dom är bara läskiga och otäcka
  • Att få på sig overallen… hon gömmer sig bakom andra familjemedlemmar eller springer iväg. När hon inser att hon inte slipper den så hjälper hon till med att lyfta en tass i taget så det underlättar :)
  • När jag säger åt henne.. hon tycker jag är för allvarlig och gör allt för att få mig att skratta
  • När hon inte får smaka något av maten.. då gnyr hon och gruffar (eller pratar som vi säger) mot oss

Kineser är himla speciella raser. Folk har fel uppfattning om dom, men rätt nakenhund så har man en clown.
Har Molly tråkigt kan hon stå och gruffa (skäller gör hon sällan) mot vardagsrummet och sedan kuta allt hon kan iväg.. sen tillbaka till vardagsrummet, snurra ett varv och gruffa igen och sedan springa därifrån. När jag visat videoklipp tror folk hon är rädd men icke :). Hon underhåller sig själv.
Hon är väldigt kärleksfull. Har hon fått något smarrigt brukar hon komma och mysa efteråt, som ett tecken på tacksamhet. På nätterna sover hon tätt intill mig, på min hals mer eller mindre. Tvättar rent hela mitt ansikte för att sedan somna.
Hon är aldrig ilsken eller arg, bara glad och full av liv!
Uthållighet har hon så det räcker och blir över. När våren var på gång, innan snön kom igen, så var vi ute i en timme sedan när vi kom hem igen så stod hon där och bara ''jaha, vad ska vi göra nu då?''. Det är väldigt mycket hund i ett liten kropp :).

Jag älskar denna ras. Så himla härlig och speciell. Gör sina hyss och har sina fasoner så man kan bli galen men sedan står man bara och ler åt henne :).

Det där med tänderna; Molly har hittills fått alla sina tänder, dom nya kan vara sena att dyka upp men dom brukar ploppa upp. Hennes syster som är en puff har däremot väldigt mycket dubbletter av tänder, vilket Molly aldrig drabbats av.

Hyn; Ja, Molly har en del pormaskar osv. Även om vi har bra mat och hon får råa tuggben så har hon dessa. Antar hon träder in i den perioden då unghuden dyker upp och sedan har vissa nakenfisar sämre hud än andra, inget man kan göra så mycket åt. Med Royal Canin så låg pormaskarna som gömda under huden och det var mycket klåda och så.. nu när jag bytte till Acana har dessa ploppat upp och det är massa pormaskar :). Det är mycket bättre tycker jag än att det ska gro på insidan.