Vad behöver man egentligen till sin valp?
Det finns ju en ofantlig uppsjö saker åt hundar, men vad behöver man egentligen när man tar en valp? Förutom halsband och koppel (hur många koppel?) vad ska man egentligen skaffa för att ha en bra bas?
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
Tålamod ;)
Här skrev jag en tråd om det med hela listan och lite diskussioner om vad man inte behövde ifrån listan :)
http://hundar.ifokus.se/discussions/500d2c7788f472037800299f-inkopslista
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#2: Jo, det har jag förstått att man behöver 😃
#3: Tackar! Jag ska läsa 🙂
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
Vattenskål, matskål, klosax, bädd, leksaker och bajspåsar. Kompostgaller är bra om man behöver stänga in den, antingen inne eller ute. Borste ifall hunden är ganska lurvig som valp, annars kan man ju vänta med det. Också handdukar, det måste man ha. Genom åren har vi tagit gamla dusch- och badhanddukar till hundarna. Schampo kan man skaffa när det väl blir dags att bada valpen, jag minns inte att vi badade hundarna något ofta när de var valpar (min hund tror jag badade första gången när hon var 5-6 månader). Och vi brukar använda vanliga schampon för människor.
Åt våra hundar räckte det med ett halsband och ett koppel när de var små. Skålarna hade vi mindre storlek av först, sedan fick de större när de blivit äldre.
Också dagstidningar! Spara på dem i bra tid innan valpen kommer, de kan gå åt fort!😉
Ett tidningstips om du bor i storstad, plocka på dig ett gäng gratistidningar, typ metro. Det gjorde min sambos mormor som födde upp Rhodesian Ridgeback under många år. Hon hade som mest 11 valpar i en kull, då fick ingen i hennes område läsa metro på två månader xD.
En sak jag har väldig glädje av nu när Fidel är lite äldre är retriverkopplet, dvs ett koppel med "snara" på ändan som man bara trär runt halsen. Det är så snabbt och smidigt när man ska ut och kissa femtioelva gånger om dagen. Dock bör man se till individen, är det en valp som drar är det givetvis inte bra då det spänns om de drar.
Bädd köpte vi från början. Den står nu i källaren med ett enormt hål i ena hörnet efter en ouppmärksam minut från våran sida. Fick jag göra om skulle jag ha en tillfällig bädd, typ filtar i en lagom stor kartong tills valpen slutade tugga så förbenat.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Det beror mycket på hur du bor och hur er vardag kommer se ut. Men så himla mycket är det inte som är absolut nödvändigt.
Vi har inte använt en enda tidning t.ex. medan det för andra kanske är absolut nödvändigt.
Vi hade en provisorisk bädd i början, men eftersom att hon inte gnager sänder någonting alls så åkte den riktiga bädden fram ganska snabbt. Kompostgaller är bra, för att spärra av. Det var varit guld värt att kunna ha henne i hage bredvid sängen på natten, så har hon väckt oss istället för att vandra runt i lägenheten och kanske kissa någonstans.
Sele har varit en absolut nödvändig sak för oss. Men med egen trädgård eller en lugnare valp så skulle det nog vara onödigt. Täcke, som jag trodde att vi skulle kunna slippa undan från början, visade sig vara helt nödvändigt. Men det beror ju på hund och årstid förstås.
Jag fick bada min valp flera gånger de första veckorna, han rullade och trillade i en del otrevliga saker. Hundschampo har bättre pH värde för hundar, icas doggy tycker jag funkar bra.
Jag tycker det är bättre att ha sele till valpar innan de har lärt sig gå i koppel utan att dra och kasta sig, det känns mycket skonsammare för halsen och nacken. Ett koppel räcker.
Har du bil behövs bältessele eller bur.
Golvmopp! Jag kör utan tidningar. Mitt golv tål det och jag tycker bara det blir mer att städa med tidningar.
Leksaker tycker jag är luriga. Har sett valpar/hundar som leker jättefint med gossedjur, mina styckar dem direkt och kastar i sig vadden :/ Samma sak med repknutar, de äter trådarna. Mjukt gummi går också sönder direkt. Riktigt hårda gummibollar funkar, och saker jag inte är rädd om, typ pinnar, äggkarotnger, mm.
Egentligen behöver man inte så mycket. Koppel, halsband, bajspåsar, klotång - tålamod och att ladda hem ben att gnaga på🙂 samt en leksak eller två.
Jag köpte överdrivet mycket, slängt pengar i sjön 😡 Köpte överdriver mycket leksaker, har fyra koppel (flexi, vanligt, reflex och valpkoppel), massa onyttiga tuggben m.m
Det jag insett nu att man behöver är:
Bajspåsar
Koppel och halsband (reflexer också)
Någon tålig leksak, två bollar har jag till Molly som hon älskar
Mycket råa tuggben
Klotång
Tandborste och tandkräm
Tassalva
Första hjälpen-kit
Någon bädd, den billigaste duger.. har man en liten hund funkar gamla huvudkuddar
Beroende på ras så kläder
Aktiveringsleksak
Matskålar är inget måste, utan har man tåliga hemma funkar det. Om man inser vad bra mat och tuggben är så kommer man billigt undan på det (jag får 500gram råa tuggben för samma pris som ett vitt tuggben). Jag har en unghund/valp/vadtusanhon är som biter sönder allt hon får tillåtelse att leka med så om jag bara ville få in det i min tröga skalle hade jag inte slängt ut hundralappar på mjuka gosedjur osv ;).
Det viktigaste.. mest för hälsan dvs som tassalva och första hjälpen kit osv. Man klarar sig annars liksom!
#10 Varför behöver man tandkräm och tandborste om man redan har massa tuggben? 🙂
#11 Beroende på individen ;). Jag har en nakenhund som har kassa tänder och behöver borstas morgon och kväll. Sen sägs det att små raser har mer tendens till tandsten är större raser.. sen ser jag heller ingen anledning att INTE borsta hundarnas tänder då och då, det skadar inte utan är mer nytta!
Tack så mycket för er hjälp! 🙂 Jag har införskaffat några av sakerna idag som ni tipsat om, aningen tidigt men det var så roligt att shoppa åt hunden!
ur Samtal med Gud
Jag shoppade massa saker samma dag som han föddes. Det är kul att kunna ha något konkret att ta på i väntan på valpen. ^^
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag köpte en flytväst åt valpen idag, min sambo började skratta när jag visade den men jag tänkte att om jag inte köper den idag så kommer dom att vara slut när vi behöver den. Och reflexväst, blinkande lampa och lite annat smått och gott. Jag ska höra med uppfödaren sen om hon ger med halsband och koppel eller vad valppaketet består av.
ur Samtal med Gud