Pass till hund, hur gör man?
Jag vill fixa pass till mina hundar och jag undrar hur jag går tillväga. Jag vet att dem ska rabiesvaccineras och avmaskas innan hemkomst men det stämplas ju i passet. Vill börja i tid eftersom det tydligen kan ta upp till 6 månader och jag vill åka och volontärarbeta på Irland till sommaren, och då vill jag ha hundarna med mig.
Så ni som har pass till era hundar, hur gjorde ni? Hur lång tid tog det och vad kostade det?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag tassar da jag ska skaffa pass till min tik snart men du gar till en veterinar som ger dig passet pa plats och stamplar i allt som behovs och de vaccineringar ni gjort.
Passet och rabiesvaccineringen ar inte sa dyra i sig utan det ar blodprovet som ar dyrt. Du kan lasa om Sveriges inforsel regler pa Jordbruksverkets hemsida och Irlands inforsel regler maste du ta reda pa. Kom ihag att efter den 1 Januari 2012 slopas antikroppstestet vid inforsel till Sverige fran eu lander och listade lander.
For vilken organisation ska du volontararbeta for? 
Medarbetare på matlust
Så efter 1 januari behöver man inte göra det testet?
Carrick Dog Shelter 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
1 januari tar de bort antikroppstestet vilket betyder att du inte behover ha nagot blodprov vid inforsel. Jag har for mig att du inte behover ett antikroppstest vid inforsel fran Irland over huvudtaget men det kan jag inte svara helt pa.
Har kan du lasa om inforsel fran Storbritannien, Irland och Malta
Kom ihag att Irland staller valdigt hoga extra krav som tar tid att uppfylla sa det ar viktigt att du tar reda pa vad som galler.
Foresten vad roligt att du ska hjalpa till pa Irland. Jag har ju adopterat min hund fran Irland! 
Medarbetare på matlust
Jag är medveten om det och därför vill jag börja i tid. Börjar jag fixa passen i Januari är jag ändå ute i god tid, eftersom jag planerat att åka i slutet på juli-början på augusti nån gång.
Vilken organisation kommer din hund ifrån? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag har ingen aning om vilka inforsel regler Irland har men om de kraver antikroppstest behover du vanta i 120 dagar efter forsta rabiesvaccinationen for att se svar och om dina hundar inte har nog med antikroppar maste du vanta i 120 dagar igen for ett andra test.
Kom ihag att dubbel vaccinera dina hundar, speciellt stora hundar har svart att bilda antikroppar och det kan behovar en extra vaccination aven om det inte behovs ett antikroppstest.
Jag adopterade henne via Hundar Utan Hem men hon 'kommer fran' Carrick Dog Shelter.
Medarbetare på matlust
Vet om det med vaccinationerna, så det är lugnt. Hinner jag inte få passen klara till sommaren så åker jag nästa sommaren eller under jullovet nästa år.
Tack för hjälpen iallafall, ska ringa vetten och prata lite också.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det är bara att gå till en veterinär. Hela EU tar bort kravet på antikroppstest, mer om Irland kan du läsa här.
Skaffa inte testet om det inte behövs, det är onödiga pengar och vaccinet är mer tillförlitligt än resultatet (vilket är anledningen till att det tas bort).
Du kan ju fixa passet redan nu, så det är klart. 
Kom ihåg att hunden ska avmaskas osv innan Irland och tillbaka till Sverige.
Avmaskningen har jag koll på. Men testet tas ju bort i januari så väntar väl iallafall tills dess, eller får jag passet även om jag inte gör testet?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ja men då så, då ska jag ringa vetten i veckan och höra mig för lite. Var ju väldigt smidigt det här, trodde man skulle behöva massor med pappersarbete och prata med olika personer för att få till ett pass 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ja det är jättelätt, speciellt nu när testen avskaffas 
Nån som vet vad det kostar allt som allt ungefär?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
priser på vår djurklinik:
Vaccinering hund, parvo
270:-
Vaccinering hund, parvo och kennelhosta
Vaccinering hund, valpsjuka
Vaccinering hund, parvo och valpsjuka
320:-
Vaccinering hund, parvo, valpsjuka och kennelhosta
350:-
Vaccinering hund, Leptodog
290:-
Vaccinering hund, rabies
320:-
Vaccinering hund, rabies och leptospiros
450:-
Medarbetare på Hundar.ifokus
#15 400 kr bara? Jag hade för mig att det gick på typ 1500:- 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#16 Ja, en bekant betalade 250kr för själva passet men sprutorna och blodproven är dyra (nu behovs inte blodprov om man åker inom EU utan 21 dagars tid efter första sprutan får du åka).
Jag betalade 800 samanlagt för mitt pass tror jag, med spruta och pass.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Priset på passet kan variera något enormt. Själv har jag förr antingen fått det gratis eller betalat mellan 50-150 kr.
På kliniken jag jobbar nu tar vi 550 kr för passet. Men i själva verket kostar passet bara ca 25 kr i inköp….
Läste nu att efter rabiesvaccination måste man vänta i 4-5 månader innan man får passet, men det gäller alltså inte längre?
Som jag förstått det så åker man till vet, tar rabiessprutan och sen stämplar dom i passet, men jag kanske har fått det om bakfoten?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#19 Gammal info, gäller ej längre.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#19 Så här går det till på ett ungefär. 1. Tid hos veterinär, blablabla 2. Du skriver i en blankett för infon om ditt djur (födelsedatum ras färg m.m) 3. Du lämnar den och väntar vidare eller får sprutan av veterinären (rabisin och nobivak tror jag det är som gäller) 4. Veterinären skriver all info i passet medans du väntar. 5. Vänta i 21 dagar sen kan du åka. Kom ihåg att titta på in och utförselreglerna för det land du besöker då en del länder har krav för avmaskning för olika parasiter och dubbel checka infon i passet, veterinären skrev fel födelse datum för mitt djur.
#21 + att:
Hunden måste vara chippad o detta skall kontrolleras av vet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#22 Juste! Tack det hade jag helt glömt bort, tog förgivet att alla hundar är chippade.☺️
Tack så mycket nu är jag med!
Sabina
www.anibaz.blogg.se