Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2560 ggr
DeniceP
2

Vaccintyg- varaktighet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ett år sedan Minus fick sin 12veckorsspruta.

Hur länge varar vaccintyget? Är det bara ett år, eller är det längre?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

russin
2

Intyget vara hundens liv - däremot inte vaccinationerna 😉

Din hund ska vaccineras igen vid 1 års ålder.

Därefter vart 3:e år för parvo, HCC och valpsjuka och om du vill varje år mot kennelhosta.

[Teddies matte]
0

Har ni inte vaccinerat hunden alls sen dess?

Vi vaccinerade vid 16 veckor och sedan vid 1 år, för både kennelhosta och något annat tror jag det var och nu kör vi varje år mot kennelhosta och vart 3-4 år de övriga vaccinerna.

russin
0

#2 - fick valpen sin spruta vid 12 veckor så behövs ingen mer vaccinering förrän vid 1 år.

[Teddies matte]
0

#3 Men nu är ju hunden över ett år så vaccineras skall den ju göras nu! Däremot är det ju olika vaccinationer vid olika åldrar. Så det finns ju inte någon varaktighet som gäller alla vaccin.

DeniceP
0

Det är en vecka sedan det var ett år sedan, så nej, vi har inte vaccinerat sedan dess…

ANledningen till att jag frågar är för att jag ska på Malmöutställningen nu till helgen, men har inte tid hos vet för vaccination förrän i nästa vecka, kan jag ta med honom ändå? Trots att det är en vecka efter att han borde ha fått sin ettårsspruta?

(Jag ska inte ställa honom, men jag är ambassadör för min skola som har monter där, och vi brukar alltid ta med våra hundar dit.)

[Teddies matte]
0

#5 Nej, jag tycker absolut inte du skall ta med hunden om den inte är vaccinerad, dessutom tar det ju ett tag innan vaccinet verkar, på utställningar sprids t.ex. kennelhosta fort och även om hunden är vaccinerad så är det både plågsamt och till viss del farligt, är hunden inte vaccinerad blir det ju ännu värre.

DeniceP
0

Nu var inte frågan om jag borde eller ej, utan om jag FÅR!

[Teddies matte]
0

#7 Nu minns jag inte exakt, men är hunden inte vaccinerad så borde du ju inte få det, kolla upp detta, men varför skulle man ens vilja utsätta hunden, för vissa hundar kan kennelhosta vara dödligt.

lillalycka
0

#2 Vaccinerade ni både vid 12 och 16 veckor? :s

[Teddies matte]
0

#9 nej, tidigare vaccinerade man inte vid 12 veckor, inte här iaf.

lillalycka
0

#10 Jaha, trodde 12 veckor var standard överallt :P man lär sig :)

[RMSLiners]
1

#7 Från SKKs bestämmelser. 

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot
valpsjuka enligt följande:
• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio
(10) veckors ålder.
• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara
vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder
och inte vara utförd för mer än fyra (4) år
sedan.
• Förstagångsvaccination ska vara gjord minst
fjorton (14) dagar före prov-, tävlings- och/
eller utställningsdagen.
Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser
följts kan förekomma.
Vidare rekommenderar SKK att deltagande
hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion
och parainfluensa (kennelhosta).

DeniceP
0

Hm.. Alltså gäller det i 4 år, eller har jag fel? xD

[RMSLiners]
1

#13 När hunden vaccinerats vid 1 år så ska nästa vaccination tas efter 3 år, det står alltid på kortet.

Men jag tolkar SKKs text som att den vaccinationen får vara tagen vid lägst 10mån ålder (inte innan då blir den ogiltig) och vaccinationen får inte vara äldre än 4 år gammal. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Men i princip, eftersom din hund inte fått den där vaccinationen vid 1 års ålder så är den inte vaccinerad efter SKKs regler.

Ellenfyrkant
0

Det är nog en chansning att ta med hunden beroende på hur noga kontrollanten av vaccintyget är. Märker de att hunden inte är vaccinerad efter ordning så riskerar den att inte bli insläppt. Men säger du i så fall att du har tid till veckan så kan det ju kanske funka ändå. Det är nog din chansning. Men det är viktigt att hålla på vaccinationerna. Du utsätter ju både din men också andras hundar för fara genom att ta med en ovaccinerad hund.

Mvh Ellenfyrkant

joheck
3

För att skriva det rakt ut; Nej, du får inte ta med hunden!

Vaccinet hunden fick vid 12 veckor "varar" regelmässigt tills hunden fyller 1 år. Vaccinet vid 1 års ålder varar sedan i 4 år, sedan är det krav på vaccinering vart fjärde år (SKK).

[cindrus_89]
0

Men tar de verkligen en vecka å få yid hos veterinären? ? Rätt enkelt å fixa en vaccination.. hos oss går man bara dit, inga tider behöver bokas för vaccinationer..

[Teddies matte]
0

#16 Fast man skall ju inte vänta med att vaccinera på 4 år när man tagit 1-års vaccinet, kennelhosta vaccinet verkar bara 1 år.

jollycox
0

Är det inte så att vaccinet håller ett år? Så är det ju tex om man vaccinerar en hund som är 4 år, då vaccinerar man nästa gång när den är 5 år. Då borde det vara så att efter 12 veckors-sprutan så ska hunden ha vaccinet efter ett år, inte efter 40 veckor? Men man ger vid när den fyller år för det är lättare att komma ihåg?

TS, din hund får inte följa med.

Hund över ett(1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio(10) månaders ålder. Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra(4) år sedan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ellenfyrkant
0

Till alla som funderar: Vaccin mot Kennelhosta varar 1 år Vaccin mot HCC varar 3 år Vaccin mot Parvo varar 3 år Vaccin mot valpsjuka varar 4 år Därför är rekommendation (från läkemedelstillverkarna) att vaccinera sin hund minst var 3:e år. De som vill behålla skyddet mot kennelhosta ska vaccinera varje år, vilket är valfritt. SKK ställer krav på vaccination mot Valpsjuka särskilt och släpper därför bara in hundar som varit vaccinerad senast 4 år tidigare. (Gäller vuxna hundar) Men väntar man så länge som 4 år så är hunden på 4:e året bara skyddad mot Valpsjuka.

Mvh Ellenfyrkant

joheck
0

#18 Kravet enligt SKK är var fjärde år, inget annat. Sen kan det ju diskuteras hur bra den regleringen är.

[Teddies matte]
0

#21 Ja, men det gäller ju olika vaccin, kennelhosta måste tas varje år för att vara i bruk.

Ellenfyrkant
1

#22 dock är ju kennelhostavaccinet valfritt :)

Mvh Ellenfyrkant

[Teddies matte]
0

#23 Javisst (tyvärr kan man tycka), men skall hunden ställas ut eller tas med så måste den ju vara vaccinerad.

joheck
0

#22 Precis som Ellenfyrkant skriver så är det valfritt. Jag fick intrycket av att ts ville veta varaktigheten rent regelmässigt för utställningar osv. Det är vad jag syftar på i mitt svar^^.

Ellenfyrkant
1

#24 Mot valpsjuka senast var 4:e år, Ja. Ställs inga som helst krav på kennelhostavaccinet av SKK, även om det kan kännas lämpligt. Däremot kan andra krav ställas av typ hundpensionat etc. Men det är en annan 5a.

Mvh Ellenfyrkant

DeniceP
0

Mailade dem, och det var okej ;)

Min vet har varit sjuk, det är därför jag itne har vaccinerat honom än. Det är den enda veterinären jag har förtroende för, därför går jag bara till henne..

Ellenfyrkant
2

#27 Vad skönt att det inte var några problem! :) Detta med tillit är ju viktigt men det är nog få veterinärer som inte kan utföra en vanlig vaccination korrekt.

Mvh Ellenfyrkant