Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 744 ggr
[trofast]
1

Träningar för tjock hund?

Behöver lite tips på bra träningar för överviktiga hundar,

har nämligen en liten tik på 8 år som har blivit lite rund, hon har på väldigt kort tid gått upp i vikt, har inte vägt henne ännu, men ska till veterinären imorgon och vaccinera henne och göra en hälsokontroll så ska väga henne då. 

Hon är pigg ute och ganska aktiv.

sasha_setter
1

Min kompis hund har samma problem, han är jättetjock! Så jag lägger ett bokmärke här!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Anibaz
0

Jag har en tik som lätt lägger på sig, det som funkat bäst för att få henne i form är att dra ner på fodret lite och sen motionera ordentligt. Klättring, gå i terräng i olika gångarter, cykling osv.

Em_
1

Det finns hundsimm också, dyrt men skonsamt för lederna. Det viktigaste är väl att inte plötsligt dubbla motionen utan trappa upp i lagom takt.

joheck
0

Säger som Em_, simmnig är helt klart det mest skonsamma sättet att få ner en hund i vikt. När sommarn kommer kan ni simma i sjön helt grattis.

Maja2
0

Är det något som förändrats, varför hon gått upp i vikt? Nytt foder? Får hon annat utöver fodret?

sarae
0

Se över vilket foder som ges samt vilken mängd foder hunden får. Får hunden annat utöver fodret? Isåfall vad? Överväga att sluta med det eller byt ut det mot kalorifattigt godis. 

Utöver det uppenbara - minska foder & öka motion - kan ett bra komplement till viktnedgång vara att låta hunden jobba för maten. Servera maten i aktiveringsleksaker, göm under en tallrik, i en toarulle, sprid ut på en plåt, lägg på en stol - ja, fantasin sätter gränserna. Men förutom ökad aktivitet så får hunden vanligtvis en ökad mättnadskänsla genom att man förlänger ättiden (jämför med vi människor - om man kastar i sig maten på stående fot tar det vanligtvis mycket längre tid innan man känner sig mätt - sitter man däremot lugnt och tuggar varje tugga ordentligt blir man mätt snabbare) - hunger brukar nämligen vara det största problemet hos bantande hundar och främsta orsaken till att ägarna ger upp - tiggande gnällande hundar är ju jätte jobbiga!

Lathundarna
0

Jag skulle vända mig till en dietist (kan finnas hos veterinären) samt fysioterapeut så att det blir en professionell  bedömning av den individ det handlar om så att man reglerar efter de behov den enskilde hunden har. Detta för att hunden inte ska skadas, och för att få bästa tänkbara resultat.

[trofast]
0

Inga förändringar när det gäller fodret, Jag brukar cykla med henne, gå långa promenader och så följer hon med när vi åker skidor, jag har gett henne blötfoder,men har bytt till torrfoder nu.

Ps, på sommrarna så brukar hon få simma i sjön i närheten, men kan blötfodret spelat någon roll i detta?

Tack för alla svar.

[Timantis]
0

Skulle nog byta foder till ett för överviktiga hundar. Finns hos veterinärerna. Mer motion eller mindre mat tror jag inte ¨på då hon är lite till åren kommen. Men hör med din veterinär om ett bättre foder.