Ger snart upp det här med hund
Är så trött på att inte kunna vara den perfekta hundägaren. Vi tränar, går kurser försöker på alla sätt och vis men hela tiden misslyckas det när vi tar ett steg längre.
Idag hade vi bara tur. Vi tog hundarna på promenad och ska gå 50 meter ner på isen. Vi tänker att ok vi kan ha dom lös brevid oss. Nej då, dom ser en hund och denna gång ska dom fram. Nu hann dom inte ända fram men vi inser att vi hade tur. Hade den andra större hunden varit aggressiv och slitit sig så hade det gått illa.
Hälften av gångerna går allt bra, hunden kommer på inkallning och lyssnar på "stanna". Men ibland så drar han iväg iaf.
Jag är så trött på att aldrig kunna lita på honom, att polletten aldrig trillar ner, att allt arbete vi lägger ner med skvallerträning osv inte ger resultat. Vi vill bara kunna ha dom lösa på vissa platser där d inte är folk eller hundar, men för att detta ska funka så måste dom kunna stanna på kommando och komma på kommando.
Vi har gått på flockpromenader och försöker träffa andra hundar lite då och då för att träna, då funkar allt perfekt. Så den gången man vill utmana och göra det lite svårare så faller allt tillbaka på ruta ett.
Snart ger jag upp! D är inte kul att ha hund.
Jag vet vilken ras jag har med jakt o allt det. Men de är ju inte obildbara! Så hur många kurser, hur mycket träning med godis och belöning tar det? Eller är vi bara så jäkla kassa ägare att vi helt enkelt inte ska ha hund?!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Du är alldeles för hård mot dig själv! Vissa ägare kan aldrig ha sina hundar lösa. Hundens mentalitet och lydnad tillåter det helt enkelt inte trots ihärdig träning.
Det kan vara hur roligt som helst att ha hund utan att ha den lös. Hur tänkte du nu? :) Det är ju "bara" att ha långlina eller/och släppa vovven på säkra, inhägnade områden.
(Jag är uppväxt med en "cookiecutter" husky/pointer och en envis och jaktig husky/rottis. Efter ett 11 år långt liv kunde hon fortfarande inte gå lös hur som helst. Hade hon sett en kanin, hund, anka eller vilket djur som helst så hade vi inte sett mer än moln av damm efter henne. Det har hänt otaliga gånger, och till slut slutade vi försöka. Hon fick minsann gå på lina, tösen).
Alla hundar går inte att ha lösa, vår hund är ett sådant exempel. Tränat inkallning och allt i 2 år snart men hon har för mycket jakt i sig för att kunna gå lös. Jag accepterar det för det finns långlinor och i vissa städer hundgårdar för ändamålet.
Vår hund leker med andra hundar i 15m långlina och sele utan problem då det inte finns en hundgård här.
Jag vill för deras skull kunna ha dom lös på isen tex. Där det inte är folk eller hundar, för att dom ska kunna busa utan att riskera att göra illa sig i koppel, för att de ska kunna få springa av sig i full fart.
Svärfar som är hundvakt har lyckats skvallerträna Alf utan att han vet om det. Alf kommer itll honom så fort han ser en annan hund. Med oss gör han tvärtom. Springer mot hunden och skäller.
Det funkar som sagt bra på kurs, har haft honom lös och gått slalom mellan 7 andra hundar, inte ett ljud från hans sida. Men sen i vardagen så vips glöms det bort.
Jag har inga ambitioner att kunna gå lös med han var som helst när som helst men jag vill att de ska kunna få leka av sig ibland.
Det handlar väl om att inte ha orealistiska förväntningar. Om DU inte kan ha hunden lös … ha då inte hunden lös. Om din svärfar kan ha hunden lös, låt honom ha hunden lös.
Finns det inhägnade rastplatser hyfsat nära där du bor? Vad är det för ras?
#3 Går det inte så går det inte. Ta hunden till en hundgård, om det finns, och släpp han där. Då har du staket som säkerhet och ni kan även träna inkallning i hundgård som garanterat har många störningar men samtidigt ha den där säkerheten om att han inte springer iväg.
Håller med #5 .. vissa hundar går ju inte att ha lösa? Då ska man vara glad att rastgårdar finns!
#4 nej det finns inga inhängade områden här. Jag har honom sällan lös så det är inte att jag låter honom springa fram till hundar vanligtvis men idag fanns chansen och han tog den..
Tränar du någon inkallning när han är i "språnget" och är på väg med fokus på något. Det är väldigt effektivt! Alltså kasta en leksak eller något han gillar. Mitt i kastet kör du en inkallning. Träna tills han väljer att avbryta och komma till dig :)
Mvh Jenna
Urhm… Äre bara jag som inte fattat hur man pallar vara perfekt hundägare? 😃
Var inte så hård mot dig själv. Jag har också en jycke som inte kan rastas lös där det rör sig andra, som kan bete sig fruktansvärt bajsnödigt mot andra hundar, som kan hänga rätt bra i snöret, etc. Visst har jag känt mig dum och kass och hej och hå periodvis, men samtidigt - man gör så gott man kan av situationerna och det gäller att hämta näring där det enbart är plus. Den andra lilla trasselsudden som också tillhör vår skara (numera bosatt på annan adress dock) kan gå lös överallt oavsett omgivning utan att bry sig om nån eller nåt, men han är heller inte i nääärheten av lika vaken, utåtriktad, osv som råttan. Alla är de olika, och det är det som är charmen 👍 Försök hitta tillbaka till det roliga, slappna av och ha trevligt med din hund igen 🙂
Det handlar MEST om att Träna sin hund … och att jobba med kommunikationen. Om man kan jobba med sin hund, få den att förstå att JAG är den mest betydelsefulla … så har den inte så stort behov av att springa iväg till andra hundar. Handlar egenligen inte så mycket om lydnad som om kommunikation och samspel tillsammans med sin hund
Vissa hundar är omöjliga. O en jakthund är svårt att få till. Har en golden som är lydnadschampion men Drar på vilt som hon letar upp i skogen. Väldigt sällan hon får vara lös o när hon får det så är det under jobb tex apportering ( hämta boll leksak eller dummie) Får hon vilt i näsan så sticker hon.
Tror inte du är ensam om problemet att ha en jakt hund som inte kommer på inkallning. Vet flera som inte kan ha sin hund lös för då sticker den.
"8 ska försöka göra så! :)
En riktigt lång långlina kanske skulle funka? 🙂
Ja får hitta en bra lina. Vi har en 20 meters nu.
Jag kunde inte ha Sasha lös först, sedan tränade vi jättemycket och då gick hon att ha lös, men hon stack lite då och då (vi gick i skogen, långt bort ifrån bilvägar och hon kommer alltid tillbaka efter 10 minuter). Nu kan jag inte ha henne lös längre… Men jag tror att om jag skulle träna jättemycket igen så skulle jag nog KUNNA ha henne lös, men jag kommer ALDRIG kunna lita på henne helt… Men du är inte en dålig hundägare bara för att din utpräglade jakthund inte går att ha lös…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#12 Kopierar från ett annat inlägg där jag förklarat hur jag menar:) Dels så skulle jag nog säga att det har mycket med just kontaktövningar och träna inkallning att göra. Det ska alltså vara värt för hunden att strunta i vad det än är den springer efter, för det ska löna sig att lyssna på dig. Jag tycker personligen att det är viktigt att just utsätta hunden för alla möjliga situationer, istället för att undvika dom. Men se till att det sker på ett sätt som gör att hunden absolut inte kan belöna sig själv (=när hunden struntar i dig och jagar vidare, så blir det en självbelöning). Istället är det viktigt att man lär hunden att kunna avbryta sitt beteende, och det den håller på med. Till exempel tycker jag att du absolut ska fortsätta att leka kamplekar och liknande! Det gör ju att hunden tycker du är en rolig husse/matte. MEN, träna däremot på att lära hunden ett tvärsäkert loss, och att kunna avbryta, ta ögonkontakt och lugna ner sig. I alla situationer, och även när hunden är som mest uppspelt. När det gäller inkallning och att avbryta en hund som jagar eller är efter något, så finns det en jättebra övning! Ha en längre långlina kopplad i hunden med en sele och lek precis som vanligt, kampa osv. Kasta sedan leksaken en bit bort. Hunden kommer garanterat springa efter, men innan den kommer fram till leksaken så ropar du på hunden. Om hunden inte lyssnar utan fortsätter jaga, så håll fast linan så att hunden inte når fram till leksaken. Kalla igen på hunden och beröm mycket när den kommer tillbaka till dig. När den duktigt kommit tillbaka, så ge den tillåtelse att få springa fram och ta leksaken. Den kommer alltså att få ta leksaken, men det är på dina villkor. Fortsätt att träna detta ofta och i olika miljöer och med olika saker. Men ha alltid en långlina kopplad under övning! Om hunden inte skulle lyssna utan tar leksaken och springer iväg, då har den redan automatiskt belönat sig själv. Tack vare denna övningen har jag en tillförlitlig inkallning på min amstaffblandning och jag kan även avbryta henne när hon springer efter harar eller annat. Jag tror med på att man ska utsätta hunden och låta den göra alla naturliga beteenden, men att man istället ska lära sig att kontrollera dom. På så sätt är man beredd i de flesta situationer. Och man kan ju inte styra över allt som händer, det är ju bara ett faktum. :) Du kan ju också använda dig av något som luktar gott kanske. Kasta en köttbulle eller så? Annars går det att göra övningen inomhus också, fast man kanske inte kan kasta så långt :P Måste bara tillägga! Att det är jätteviktigt att man ibland låter hunden få springa hela vägen fram och ta leksaken. Till exempel att man säger "ta den" och kastar och låter hunden hämta den. Annars kan hunden tillslut tycka att det är tråkigt, och springer inte alls efter leksaken, för den vet ju att du ändå kommer att kalla. Men just när du kallar på hundens namn mitt i språnget, så får den aldrig nå leksaken utan att ha kommit på inkallningen först.
Mvh Jenna
Vi har släppt vår lös några gånger för att träna inkallning och även se om hon verkligen kan gå lös, någon gång har hon kommit tillbaka men en gång drog hon iväg så jag fick lägga på ett kol och springa efter vilket inte är lätt på en sprinterhund må jag säga. Kom i alla fall ikapp henne och nästintill slängde mig över henne och tog tag i halsbandet mitt i ett industriområde bland traktorer, stora grävmaskiner mm som var i bruk.
Never att jag släpper henne igen, jag må gilla motion men inte av den typen. 😉
Ibland går det bara inte att ha en hund lös och då får man göra det bästa av situationen för att de ska kunna få rusa av sig, i vårat fall då långlinan och inte skadar hon sig på den inte. ;)
ibland behöver man kanske lite perspektiv också 😉om det är det enda, eller största, problemet du har med din hund så ska du vara jättestolt!
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jag brukar ha våran överglad-i-människr-och-vaktig-mot-gående/närmande-hundar Pudel lös på åkrar och visst händer det att hon sticker iväg efter en annan människa som om hon tänker"oh du är min nya människa vilken trevlig promenad vi går" och då är det bara att springa efter och be om ursäkt till människan, om hon inte kommer på inkallning(vilket hon inte gör c. 75% av fallen), när hon skäller mot hund så är det bara att pipa med pipleksak/locka på hunden och gå motsatt håll- och detta vid en bilväg utan gångbana, och än lever hon. Du har en hund som jag uppfattat det som, kan gå lös om inga distraktioner finns i närheten- vänd om, pip med pipleksak eller locka när du har långlina och när han kommer fram och tar kontakt berömm, berömm, berömm och belöna massor! tillslut kommer hann fatta att pipet/lockningen betyder godis och när han märker att du vänder om tar han kontakt med dig direkt, så har det funkat för mig, även min kompis, hon släpper långlinan när den tar slut och han stannat för att nosa/storra o.s.v. och han kommer dit direkt och tar kontakt. Kanske blev lite rörigt menmen, hoppas du förstår!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag är bara så rädd att han ska hinna fram till den andra om jag vänder och går åt ett annat håll.
Ja han funkar perfekt när d inte finns något som distraherar.
Även hund på långt håll klarar han av, att komma. Men om den är för nära (200 m eller närmare) då är det "hör dig inte"…
#18 ja det är det enda problemen jag har med honom - inkallnig och skall mot andra hundar (ibland). I övrigt är han en perfekt hund, glad, lättlärd (trots att han är tax), snäll, alltid med på det vi hittar på, lydig.
Tack, ja ibland får man tänka till :) Jag har ju som sagt inte målet att han ska gå att ha lös var som helst, men vill att han ska få busa av sig lös på stora ytor men då krävs det ju att han kommer på inkallning.
Vizzla
Du behöver inte ge upp. Jag har också jakthundar och jag försöker inte ens ha dom lösa på promenader. Jag har god lydnad på dom, men litar inte på dom för fem öre. Därför blir det koppel. Och promenaderna blir ändå trevliga.
Och just nu ska dom ju heller inte vara lösa. Nu är det parningatider och det ska vara lugnt ute i naturen.
Har ni inga hägn som du kan släppa ut dom i. Rastgårdar eller liknande. Någon granne som har staket runt trädgården…? Annars går det jätte bra att ha långlina på hunden. Då kan dom röra sej bra ändå.
Du säger dom och sen han? Är det en hund eller flera?
Jag kan tänka mig om det är flera att de triggas att ha någon som hakar på o sticka fram till andra hunden.
Jag skulle någ köra med spårlina för att ge lite känsla att vara mer lös, kämpat på med inkallning och alltid haft med mig det godsaste godiset som hunden gillar för belöna honom. :) Lycka till o ge inte upp
Det är två hundar, "han" är min 3 åriga Tax, och "dom" är båda två för när Alf får utbrott så hakar gärna Theo på men är Theo själv så är han tyst för han bryr sig inte om hundar i vanliga fall :)
#22 vi har dom aldrig lös på promenader, då är det koppel på. Men varje/varannan dag tar vi oss till platser utan andra hundar och låter dom springa av sig lite. Det funkar bra så länge det inte dyker på upp andra hundar. Vi vet hur vi ska ha koll på dom, men jag vill ju givetvis att jag ska kunna lita på deras inkallning, vilket jag inte kan göra idagsläget.
Men hur skulle dom reagera om det dök upp något vilt. Mina skulle dra som en avlöning😂
Ville bara säga att jag förstår väldigt väl att du vill ha hundarna lösa. Min hund är i "puberteten" nu och har blivit mycket sämre på att lyssna, vilket känns jättetråkigt eftersom vi måste oftast ha honom i lina och tidigare kunde vi alltid ha honom lös i skogen. Nu är det ju inte samma grej med dina hundar (tror jag) men som sagt, förstår så väl viljan att ha hunden lös.
Jag måste dock säga att vända på klacken och springa därifrån, med tjoande ljud, det är det som funkar bäst på min hund. Men det gäller att ha is i magen då, det är ju inget som man gör var som helst.

Viktigaste när man övar inkallning är väl att man inte kopplar hunden när den väl är "duktig" och kommer utan lite klapp och gos och kanske en godisbit eller så men att den får springa igen. Så att hunden inte känner det som att den blir straffad/berövad friheten direkt och kopplas. Hunden ska aldrig veta vad som händer när den kommer, ibland koppel direkt ibland inte. Jag brukar ofta altinera under mina skogspromenader mellan koppel och lös hund ett flertal tillfällen. (Nu är det ju mars men innan i vinter). Vi brukar gå utefter en cykelväg som varit järnväg förr.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Drar hunden så har den belönat sig själv, så fram tills dess att den klarar inkallning så har man inte hunden lös. Nuvarande kan bara vara lös i flock med välartade hundar eller om han går en meter ifrån mig o jag har tummen i ögat på honom o fickorna fulla av köttbullar, fast det kallar jag inte löst iofs.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.