Min dröm om en bondgård
Hej, jag är 22 år gammal och drömmer om ett liv på landet omringad av massa djur. Jag verkligen verkligen vill leva ett sådant liv, jag är säker. Det värsta med livet är att man bara har ett, och det är inte jättelångt heller.
Nu lever jag med min sambo och vår hund. Han till skillnad från mig känner inte alls samma dragning till massa djur som mig. Så frågan är, vad ska jag göra? Ska jag tjata på honom och försöka få honom att vilja dela drömmen med mig, eller ska jag ge upp min dröm?
Min dröm ser ungefär ut såhär: Jag och sambon gifter oss, och flyttar till ett hus med stor mark lagom långt ut på landet, fortfarande inte allt för långt från affärer, skolor etc. Jag som nu utbildar mig till lärare kommer komma med det och ha ca 8 veckors semester på sommaren då jag kan ägna mig helt åt vårt barn, 2 hundar, 1-2 katter, höns+tupp, får, akvariefiskar, någon trevlig reptil och kanske även 1-2 ponny. Vårt barn kommer växa upp med massa kärlek och massa djur som skapar en trygg miljö och glädje under hela barndomen.
Men frågan är: Hur får man till det om man skulle ha vi säger: 2 hundar, 2 katter, 1 ödla, ett akvarium på 100 liter, 4 får, 1-2 ponnys, 4 höns och 1 tupp samtidigt som man har ett barn och båda två jobbar heltid?
Jag tänkte att man kan hyra in någon städfirma en gång i veckan som kan komma och städa åt ödlan, hemmet och akvariet. Men resten, hur bär man sig åt för att tiden ska räcka till?
Om jag hade haft en partner som inte delade min dröm med djur alls, hade han faktiskt åkt ut. Din sambo behöver ju inte hjälpa dig med djuren om han inte tycker det är kul? Det är ju faktiskt ditt intresse.
"Men frågan är: Hur får man till det om man skulle ha vi säger: 2 hundar, 2 katter, 1 ödla, ett akvarium på 100 liter, 4 får, 1-2 ponnys, 4 höns och 1 tupp samtidigt som man har ett barn och båda två jobbar heltid?
Jag tänkte att man kan hyra in någon städfirma en gång i veckan som kan komma och städa åt ödlan, hemmet och akvariet. Men resten, hur bär man sig åt för att tiden ska räcka till?"
Om du inte har tid att städa åt dina egna djur, borde du inte ha så många heller. Dessutom tar det inte lång tid att städa ett akvarium eller åt ödlan för den delen… Är det bara du som ska ta hand om djuren? Skulle rekommendera att du känner efter först hur det är att bo på en gård överhuvudtaget, sedan kan du börja med att köpa tillexempel fåren eller hästarna, och sedan uppökar du successivt. Tänk på att det finns mycket annat att göra på en gård också, det är otroligt mycket jobb och kommer kräva mycket.
Förövrigt är det inte tillåtet att endast ha en häst, så ni måste ha två. :)
Delar samma dröm skulle vilja ha lite höns, getter, någon gris, två hundar som jag vill träna riktigt med, katter och lite så MEN jag skulle aldrig ha tiden till det nu. Har tre små barn och de tar all min tid skulle jag sen ha ett heltidsjobb så skulle man bara hinna hem göra middag bada barn och kvällsmysa lite sen när alla barnen somnat är klockan minst 8. Vart är tiden och energin för alla djur? Den finns inte känner jag. Att man har några veckors semester på sommaren är ju bra och då kanske man hinner mer OM ens barn tycker att djuren är roliga som en själv annars kommer de vilja göra andra saker. Men det är också bara 8 veckor semester 1 år har 52 veckor. Och när du sen har en sambo som inte delar intresset så gör det allt mycket svårare. Han kanske vill åka och träna ett par gånger i veckan eller träffa vänner mm. Du ska hinna träna hästar, aktivera hundar, utfodrar, mocka ja allt som hör till plus ta hand om gården. Tycker absolut inte att du ska ge upp din dröm för det har inte jag gjort men man kanske får skaffa bara höns eller så i början och bygga på mer och mer allt eftersom och vänta lite tills barnen är lite större så kanske de kan hjälpta till med vissa saker. 22 är faktiskt inte gammalt du kan skaffa gård när du är 40 och hinna njuta av den i många många år =). Sen är det väldigt dyrt också så gäller att ni båda skaffar välbetalda jobb och att din sambo vill lägga mycket av sina pengar på djur. Suck blev mycket negativt känns det som men djur och barn är ett stort åtagande och inget man bara kan skaffa utan att veta vad man ger sig in i. Jag skulle säga att skaffa barn först gård sen och sist ett djurslag i taget när ni känner hur mycket tid det kommer finnas och när du vet hur mycket hjälp du kommer kunna få från din sambo.
Vill bara slänga in att hemstäd inte städar burar och akvarium 😐 I alla inte dom… 2 hemstädsfirmor jag jobbat hos.
Menar inget illa men det kliar alltid i mina fingrar att få säga lite fakta sådär 😇.
Jag känner också ett drag till s.k lantliv, fast utan massa djur då jag inte tål dom. Men bo lite på landet med massa nakenhundar skulle vara så härligt.
Men som #1 säger; prova på att bo på en gård först så du inte kastar dig in i allt och inte klarar av det. Skaffa djur successivt, pö om pö liksom. Kanske dröjer flera år innan du har din ''samling'', djur är dyra!
När jag hör "bondgård" tänker jag nog på något helt annat och i en annan skala :)
Men det är ju inte omöjligt att få tag i en liten gård, det är ju inte speciellt många, ytkrävande djur du tänkt dig (om man inte räknar man ponnyn och fåren, men hur mycket hage kan 4 får kräva liksom) samt att ponnyn måste väl ha hästsällskap så då blir det kanske att hyra ut boxplats för att få tag i sällskap eller att själv hyra någon annanstans, likaväl om man inte själv har tillräckligt med mark.
Bara att få tag i och köpa själva gården kan jag tänka mig är ett arbete i sig.
Väldigt många djur kan man ju ha även om man inte bor på en gård så att säga, jag sökte mig till ett liv på landet, det blev inte det hus jag drömt om dvs också en liten gård utan en vanlig, enkel villa men möjligheter att skaffa olika djur har jag absolut.
≧◔◡◔≦
Jag känner igen det där.
Min sambo är väldigt djurkär dock, men är av åsikten att allt utanför tunnelbanenätet är för långt borta från stan. Jag är uppvuxen i skärgården med bilfärja som går 10 ggr om dagen och skulle helst bo där ute om jag fick välja.
Det är svårt. Jag resonerar så att just nu är det ändå inte rimligt för mig att få det jag vill. Jag har inga pengar att köpa hus för, inget jobb som kunde funka med pendligen på ön och inget körkort som mer eller mindre krävs när man bor där (öns buss går till tre av färjorna om dagen).
Vi försöker hitta ett komplement. Jag är väldigt tydlig med min sambo att i framtiden vill jag bo i hus. Vi måste inte bo jättelångt bort från civilisationen, men jag SKA bo i hus. Vill han absolut bo i Stockholms närförort får han betala mellanskillnaden. Samtidigt vet jag att han lever endast i nuet. Han vill inte bo på landet för att JUST NU åker han mycket in till stan och hänger med poolare och sånt. Han kan inte se vår vuxna framtid med heltidsjobb, barn, bil och ett liv med mer tid hemma.
Jag är ändå nöjd att jag till slut fick min hund. Fidel är nu femton veckor och han pratar redan om att skaffa i alla fall en hund till om något år.
Poängen;
Håll ut. Var tydlig med vad du vill utan att tjata. Gör vad du kan NU för att uppnå ditt mål. Vill du köpa gård är det bara att börja där. Det kommer krävas ett par hundra tusen i handpenning. Börja spara pengar om du inte gör det. Se till att du har kunskaperna som krävs om djurhållning, vet du hur man sköter om får?
Det är lättare att vänta på en dröm om man jobbar mot den.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Ja du, den drömmen hade jag också men saker och ting ändras med åren. Jag hade drömmen och längtan att ha egna hästar, eget stall, höns, massa slädhundar mm. Men den drömmen ändrades när jag blev gravid.
Idag vill jag ha ett litet mysigt hus med kanske 2-4 hundar, inte nödvändigt vis att alla är slädhundar. Jag vill inte ha en massa hästar, kanske 1 som står inackorderad men inte heller det är ett stort behov längre. Höns vill jag inte ha längre.
Men frågan är: Hur får man till det om man skulle ha vi säger: 2 hundar, 2 katter, 1 ödla, ett akvarium på 100 liter, 4 får, 1-2 ponnys, 4 höns och 1 tupp samtidigt som man har ett barn och båda två jobbar heltid?
Jag kan säga att jobba heltid och ha hästar är inte lätt i synnerhet inte om man har barn samtidigt. Många jag vet som har häst och barn har en i familjen som jobbar deltid medan den andra jobbar heltid eller så har de medryttare. Sen ska du tänka på kostnaderna, 1 häst kostar i genomsnitt 3000kr/mån att äga.
Vad gäller frågan kring din sambo som inte är lika intresserad av en gård med djur som du är; där får ni helt enkelt kompromissa så båda parter blir nöjda.
Däremot, ska du anlita städfirma för att kunna ha djur så skulle jag avråda dig att ha så många djur överhuvudtaget. Jag anser inte man ska skaffa djur bara för att ha och sen inte kunna städa till de eller sköta dem.
Jag driver gård med får, hästar, höns, hundar, katter och sällskapsdjur (tamråttor). Inte en chans att det är värt jobbet om man dessutom jobbar heltid och har barn. Månskensgårdar kostar betydligt mer än det smakar, om man inte kan försörja sig hemifrån. För att ha chans att gå plus på en gård krävs mycket större drift än det du pratar om.
Att lägga ut pengar på en städfirma verkar korkat, bättre då att gå ner ngt i arbetstid och vara ledig ett par dagar extra i månaden och kunna sköta sina djur själv.
Hundarna kan inte vara ensamma en hel arbetsdag, utan behöver hundvakt/dagis. Bara där har du en stor utgift.
Det är fantastiskt att bo på egen gård med massa djur, men om jag hade haft heltidsarbete också så skulle de bara kännas som en belastning. Man hinner bara med de nödvändiga underhållssysslorna och sällan med det som är glädjande!
Både jag och min mor drömmer om en villa på landet med ett litet stall, men vi båda vet att det inte kommer hända. Dock är vi så nära det som vi kan, en villa mitt ute i ingenstans med stor tomt och härliga skogsstigar och åkrar i ett hundvänligt område :) När jag blir äldre(är 15 atm) och har gått klart gymnasium och högskola och har ett jobb som jag får måttlig lön av så kommer jag succesivt "arbeta"mig upp från lägenhet, radhus, hus, villa med stor trädgård, villa på landet :) Tvivlar på att jag kommer ha det innan jag är 30 menmen :) Det du vill ha kommer kräva mycket mer än vad du tror, och kostar väldigt mycket att driva, och jag tror inte du kan försörja dig på gården då det är svårt.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
"Sen ska du tänka på kostnaderna, 1 häst kostar i genomsnitt 3000kr/mån att äga. "
Är man lite ekonomisk, väljer en hästras som inte kostar skjortan att försäkra och som är sund och lättfödd (ex. vis nordisar), ser till att ha goda kontakter med grovfoderproducenterna, har hästarna på lösdrift och sköter om sina staket/byggnader så blir summan betydligt lägre. Jag räknar på en månadskostnad på ca 500:-/häst här, plus material till staket.(Jag är hovslagare, så sköter hovvården på egen hand). Sommartid är de "gratis" eftersom vi har eget bete och ingen av hästarna är i behov av kraftfoder.
Vill man ha en tävlingshäst i full kondis med allt det innebär av tränarkostnader, ridhushyra, kraftfoder, friskvård osv, så hamnar man lätt på det tiodubbla mot mina hobbyhästar.
Håller med #7
Vi bor också på landet, har 8 får, ett par grisar, lite höns en (sjuk) hund och ett par katter. Jag är idag arbetslös vilket gör att jag har mycket tid, vilket krävs, speciellt om man vill ha djur som är sociala.
Förutom all tid det tar med mockning, fodring, vattna djuren och ge hunden stimulans och träning så är det mycket pengar det handlar om och mycket kunskap man bör ha. Fåren behöver exempelvis klippas 2 ggr per år (en gång är krav, men 2 ggr är rekommenderat) och klövarna ska ses över och klippas regelbuntet. Hästarnas hovar ska verkas och man måste ha tid att se över att alla djuren mår bra och beter sig normalt varje dag. Hagarna måste skötas och man bör hellre ha för stora hagar än för små så djuren mår bra och får i sig tillräckligt med näring. När, och jag skriver när för det kommer ske när man har många djur, djuren blir sjuka så krävs veterinärvård vilket inte är gratis. Dessutom måste man ha styrkan att snabbt kunna fatta ett beslut gällande avlivningar när det gäller vissa djur. Hönan som blivit attakerad av räven men som fortfarande flämtar, lammet som brutit käken osv. Man måste kunna befria djuren från lidande och ha förmågan att veta när det går att fixa och när det bara blir ett utdraget lidande för djuret.
Självklart kan man hinna allt själv, med jobb o barn men jag tror som andra att det är svårt att hinna med att få ut någon njutning av det. Och skulle du tvinga sambon att hjälpa dig så får ni nog inte ett så härligt förhållande i längden.
Om inte din sambo vill bo så så varför försöka få honom att vilja det? Det jag lärt mig här är att om man inte helt inne på idén så kommer man snabbt börja vantrivas med att bo långt bort från stad, vänner och familj. När det dessutom går upp för en att man aldrig kan ta någon långsemester hela familjen så bättrar det sällan på situationen. Att hitta folk som vill, KAN och har möjlighet att se efter ens djur är långt mycket svårare än man tror.
Ledsen om jag är negativ, förstår helt din dröm!
Ni får gärna hoppa in på vår blogg o kolla, jag är inte superaktiv där men försöker få in något inlägg i veckan iaf. =) www.dajegard.se
Pratat med honom idag, han hade gått med på det om vi skulle införskaffa djuren under en lång tidsperiod. Att vi först kanske har höns och 2 hundar, sedan när hundarna dött kanske vi skaffar får i 15 år, och sedan ponnys etc. Så det låter ju relativt bra^^
Höns får du dessutom ha i tätbebyggt område, iaf 5-10 st har jag för mig. Dock inte tupp, då blir grannarna inte så glada ;)
hahaha tänkte ha 4-5 höns och en tupp, så får bli i hus xD
Jag delar dock samma dröm som dig och jag försöker räkna lite på hur mycket djuren kommer att ta. Jag har haft praktik både i stall och djurvårdshus (+ ladugård) och jobbat en del med får så jag har väl hyffsat koll på det hela. Orkade inte utveckla det inatt, men du kanske får några tips när du läser hur jag har tänkt det.
Jag kan ju berätta hur jag har tänkt det! Kan börja med att säga att jag ska ha får (dock i större skala än dig), sköldpaddor & hamstrar, hundar, katter och eventuellt några hästar. Dock vill jag inte ha en egen häst utan jag hade tänkt mig inackorderingar, vilket jag även skulle få in en liten summa pengar på. Det gör jag dock främst för att jag älskar hästar, men inte har intresset för att ha egna.
Frågan är vad du ska ha för hundraser och hur mycket du vill arbeta med dem? Jag vill ha en australien shepherd och en schäfer tillexempel. Aussien kan jag använda i vallning av fåren, jag kan ta med hundarna på ridturerna och de kan ströva fritt på gården. Utöver det kommer jag att köra bruks etc med dem några dagar i veckan. Då faller det bort några kvällar i veckan på hundarnas träningar på klubben. Ska jag tävla med hundarna, faller det bort heldagar på tävlingarna etc.
Sköldpaddor tar bara några minuter om dagen, bara att utfodra dem i princip. Ödlan är som sköldpaddorna, tar ungefär lika lång tid. Akvariumet för dig, kommer inte alls att ta lång tid varje dag. Däremot får du städa akvariumet och byta vatten etc en gång i veckan, men det tar inte så lång tid. :)
Fyra får… Tja, du måste ju utfodra dem dagligen och ge dem nytt vatten. När det är lammningar, om du ska ha lamm dvs, behöver du kolla till dem mycket oftare och det tar därmed mer tid.
Hönsen och tuppen tar inte så mycket tid. Plocka ägg, utfodra, städning av hönshuset… Har ingen koll på höns öht så jag vill inte uttala mig om dem för mycket.
Hästarna då? 2 ponnys kräver ridning alternativt ett par dagar i veckan. Du skulle kunna spara tid på ponnysarna genom att ha medryttare på båda. Men ska du ta ponnysarna till tävlingsnivå, så kräver det förstås mer än om du vill ha två läromästare till barnen bara. Sedan måste du mocka varje dag förstås, men två boxar går ganska fort. Om du har medryttare innebär det ju dock att det är fler är familjen som springer på eran gård, något som kan vara värt att fundera på. Är det bara för du vill ha hästar (som jag), så skulle du kunna ha inackorderingar. Kanske kan du komma på någon deal med inackorderingarna om att få rida ibland om du skulle vilja det?
Det gäller ju dock att prioritera så bra som möjligt också! Tillexempel kan du ta ponny 1 ena dagen och ponny 2 andra dagen, om du inte hinner/orkar rida båda samma dag Den dag i veckan du inte kör hundträning utan hundarna får en vilodag (dvs inte åker iväg på brukshundklubben etc med dem, om du ska göra det) kan du passa på att städa för smådjuren. 🙂
Känns som jag har upprepat, "det går fort" väldigt ofta. Men allting tillsammans blir mycket dag efter dag. Speciellt med heltidsjobb och ett barn. Sedan ska ni ha tid att roa er med era vänner också!🙂 Det blir även tufft med semester, för hur många känner ni som vill ta hand om en hel gård? Och det här är bara djuren, sedan måste ni ju sköta gården etc med.
Ett tips är att försöka bli mycket mer självförsörjande. Tillexempel att ni odlar så mycket ni kan själva under åtminstone sommarmånaderna, kanske har ett växthus på vintern med. Då sparar ni in lite på matkostnaderna, ni kanske har en granne som är jägare ni kan köpa kött utav etc. Det blir vad man gör det till. Det är inte omöjligt, men frågan är hur kul det vore att jobba heltid och samtidigt kämpa på med djuren och gården utan att gå i väggen. 🙂
Jag är medveten om att din sambo gick med på att ni gör det med lång tidsperiod, men det här var förhoppningsvis användbart på något plan iallafall, om inte kanske någon annan har nytta av mina tankar.
Jag har dock ett tips till, angående fåren. Om det blir för mycket, så kan ni ju alltid börja med hundarna och reptilerna, och låna in får utav någon snäll bonde över sommaren. Dvs att de betar på eran mark. Då kan du låna hem 4-5 stycken om du vill det. Jag har en bekant som gjorde det, och när sommaren var slut åkte fåren hem igen. Får är toppen om man vill att de ska beta ned på tomten, då de kommer åt lätt på ställen man själv kanske inte kan klippa ned på.
Shit vilket långt inlägg det blev…😞
#9 Då har du det billigt.
Beroende på om man har eget stall eller inte så varierar priset men utgå från att TS inte ska ha häst inackorderat.
Kostnaderna för hö, halm (om man ska ha det), spån, havre, kraftfoder, hovslagning, veterinär, försäkring, vaccinationer, eventuella lektioner osv kan ticka upp summan kraftigt.
En hovslagare tex kan kosta allt mellan 200-1000kr+ beroende på vad som ska göras med hovarna, vart hovslagaren finns och vad den har för pris på sina tjänst. Hur ofta man byter skor på hästen beror ju på vad den används till men ungefär var 6e vecka brukar man säga i genomsnitt att de ska skos och eventuellt också verkas.
Visst går det att ha häst på ett ekonomiskt sätt men det är inte alla som har förutsättningarna att få saker billigt osv och det måste man vara beredd på.
Kan ta mig själv som exempel där jag bor. Hade jag haft häst hade det kostat mig ca 4000kr/mån för en "hobbyhäst" (fullblods storlek) men då är stallhyra på 1500kr inräknat. Resten är hö, kraftfoder, försäkringar, hovslagare osv. Så utan stallhyra, 2500kr/mån.