Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3363 ggr
ballykeane
0

Träna ouppfostrad staffe?

Hej!

Jag har just blivit jourhem åt en liten staffekille som är två år gammal. Han är verkligen supersnäll och mysig, över förväntan med tanke på hans svåra bakgrund! 

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan försöka aktivera honom och träna honom i basic lydnad. Han är verkligen otroligt ouppfostrad, har ju bott i hundgård länge och kan inte ens enkla kommandon som sitt. Jag har försökt träna lite med godis, men problemet är att så fort det vankas något ätbart blir han som vild, helt okontaktbar. Förmodligen eftersom han bott i hundgård och fått "konkurrera" om maten. Han tigger också otroligt mycket när vi äter, han kommer rusande så fort man sätter foten i köket eller prasslar med någon påse eller så. Detta brukar jag dock bara ignorera, när han är runt oss när vi äter varken tittar vi på honom eller pratar med honom och då går han därifrån efter en stund.

Tacksam för alla tips för att få lite bättre pli på denna goa kille!

Mvh

Julia

lisa90
0

Jag har ingen erfarenhet av staffar eller av att vara jourhem, men min första tanke är att köra massa kontaktövningar! Innan han får godisen måste han göra ögonkontakt, försöker han ta den innan dess gömmer du den bakom ryggen. Blir han helt knäpp bara av detta skulle jag prova att kanske vända ryggen till och ignorera tills han lugnat ner sig, och så belöna.

Också kanske du inte ska ha supergottgodis, de vanliga torrfoderkulorna kanske duger till en början. 

Tips på andra aktiveringar är enkla spår och godissök på gräsmattan och inne. Jag vet inte hur länge han varit hos dig, men ofta kan det ju vara bra att låta hunden landa ett par veckor innan man börjar aktivera den. Då duger det ju med typ promenader och lite enkla övningar hemma, de får så mkt intryck av att bara byta miljö. Du känner ju själv om han känns stressad av miljöbytet eller inte. Eftersom han bott i hundgård lär ju allting vara jobbigt mentalt så ta det lugnt :) 

Lycka till!

WildaE.R
0

Jag har inte heller erfarenhet av staffar, men låter som sagt att du måste börja från grunden som med en valp. Halv gott godis som ex levergodis eller tillochmed börja med hans eget matfoder, funkar inte detta så kan du börja träna med en leksak som han tycker är lite halv rolig ist. Börja med kontakt övningar som att du sitter ner i hundens nivå och tar en godisbit i handen visa att du har godis och luta dig sedan bakåt med handen utåtsidan, är han på godisen bara ignorera eller putta bort lite lätt, till slut kommer han att titta på dig. Även när du går ut på promenader sätt en fot framför honom vid dörren så det blir ett hinder och låt han gå så fort han tittar på dig, bra kontakt mellan matte och hund skapar detta, och innan han har en bra kontakt med dig kommer det inte funka att lära den något, så mitt tips är att låta honom först lära känna dig, som en valp, ha den bara i hemmet och låt den känna sig hemma vid både hem och dig, börja sedan efter någon vecka med grunden , kontaktövningar och lätta kommandon så kommer det nog att gå jättebra :D

ballykeane
0

Tack för tipsen!! :) Provade med godiskontaktövningen nyss, det gick sådär, han var verkligen 100% fokuserad på godisen. Så fort det är nåt ätbart med i bilden blir han verkligen helt paralyserad :P Gömde godisen bakom ryggen och då började han kolla runt i rummet var den tog vägen, men verkade inte direkt lyssna när jag försökte få hans uppmärksamhet. Han har några leksaker, men han är inte så jätteintresserad av dem heller, bollen vill han bara leka med om man lägger godis i den (det är en sån där ihålig kongboll), om den inte har godis lessnar han på den på en gång (först tror han att det finns godis i den som vanligt, men om det visar sig att det inte finns godis går han bara därifrån).

Ska helt enkelt fortsätta öva iallafall, ju mer bekväm han blir här och vänjer sig vid allt nyss desto bättre kommer det säkert bli. Känner att han tar mer och mer kontakt med mig när vi är ute på promenader och liknande, så det är ju ett framsteg :)

mingman
0

Några tankar;

Mina svärföräldrar har staffe, och precis som du beskriver blir hon helt tokig när mat kommer in i bilden. Vet inte om det är ett rasdrag eller bara en rolig slump att båda är så godisgalna. Att försöka hitta mindre attraktivt godis som #1 sa är ett väldigt bra tips, men å andra sidan vet jag att staffen jag känner blir tokig om det jag har i handen ens verkar vara ätbart.

Förutom kontaktövningar, försök ha godis i fickan och belöna spontankontakt. Jag vet inte hur han är, men om han någonsin tittar på er, varje sig ni tränar eller ej, stick dit en godis.

Jag skulle också vara uppmärksam på sånt som gör att han tänker på godis. Du nämnde prasselpåsar i köket. När han landat ordentligt hemma, prassla påsar i köket OFTA, givetvis ignorerar du eventuell reaktion. Försök kanske också att ha väldigt mycket mat och godis med dig, som är synligt/luktbart, men som han givetvis inte kan komma åt. Det är samma sak som med ljudet, att försöka neutralisera. Att det finns godis nära innebär INTE att han får något. Att påsen prasslar betyder INGENTING.

Jag brukar också sticka en godis till Fidel när han lugnt ligger och vilar. Det både belönar och uppmuntrar till vila.

Jag vet inte om något av detta hjälper, men det är vad jag kom att tänka på såhär spontant. ^^

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

WildaE.R
0

Ett till tips är att inte söka hans kontakt, du ska endast titta på honom, inte prata eller annat.:) lycka till.