Lite frågor om utställning...
Hej! Har lite frågor om utställning som jag gärna vill ha svar på :) 1. Ska kopplet ha samma färg som hunden? Isånafall, om man har en blue merle, vad ska man ha för färg då? Grått? 2. Ska hunden gå på inner/yttersidan? 3. Hur ska man springa och hur vet man när man ska springa vart? :P 4. Hur lär man hunden att den ska stå? Och ska en sheltie stå på nåt speciellt sätt? 5. Hur vet man om min hund har gått vidare?
O vad ska man ha på sig? :P
Det finns artiklar på Hundutställning iFokus!
1 - Jag skulle använda ett vitt koppel
2 - Du skall ha hunden på din vänstra sida och mot domaren.
3 - Du skall röra dig i den takt som lämpar sig bäst för din hund. Hunden skall trava och gärna ha ett bra framåtdriv. Domaren talar om hur hen vill att du skall visa. Vanligen är helt varv runt ringen och sedan fram och tillbaka dvs ifrån domaren upp i ett hörn och tillbaka ( kolla på domaren så du springer rakt ) ibland får man även visa hunden i en triangel.
4 - Hunden skall stå med alla fyra tassar pararelt i marken och se pigg och allert ut. Belöna såfort hunden står och öka efetr hand svårighetsgraden. Jag brukar lära hundarna att backa när jag går emot dom och sen röra sig emot mig när jag backar men inte för nära för jag vill kunna se hundens tassar.
5 - Gäller de en valputställning eller inoff så går din hund vidare om den får HP. Gäller det en officiell går hunden vidare om den får CK.
Du kommer o lära dig mer med tiden. Finns det ringträningar i närheten där du bor rekomenderar jag dig att åka på dom.
Lycka till!
1. Ska kopplet ha samma färg som hunden? Isånafall, om man har en blue merle, vad ska man ha för färg då? Grått? Kopplet ska gärna vara svart eller vitt, enkelt, snyggt och förstör inte hunden.2. Ska hunden gå på inner/yttersidan? Hunden går oftast på vänster sida! :) Hunden ska ALLTID vara närmast domare!!3. Hur ska man springa och hur vet man när man ska springa vart? :P Domaren säger tex. "spring en triangel" då gör du de.4. Hur lär man hunden att den ska stå? Och ska en sheltie stå på nåt speciellt sätt? Jag gör såhär:
Jag tar en mjuk godis som hunden älskar och får slicka på, säger stå samtidigt som hunden slickar på godisen. Tränar varje dag sen sitter de, då kan man börja med de finliriga! :)
**5. Hur vet man om min hund har gått vidare?
**Det är lite olika från utställning till utställning. Vissa tar bara vidare dom som får 1or, dvs. Exellent eller "rött kort", en del tar vidare dom som får 2or också dvs. Very good eller blått kort (jag är osäker på färgerna!)
6. Vad ska man ha på sig?
Du ska ha kläder som INTE är i samma färg som hunden. Du ska inte smälta in i din hund. Jag hade ett par vanliga jeans och en blå t-shirt på min första utställning. Funkade skitbra till en gul mops! :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Mitt tips är att gå på ringträning
Jag vet inte vart du bor men jag vet en superbra i stockholmsområdet om då är intresserad!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Man blir placerad i konkurensklassen med VG om det inte finns tillräkligt många med exellent i klassen.
Om det tex är 7 juniorhanar med och bara två får EX så finns de ju 2 placeringar i konkuransen kvar o då väljer domaren vilken av sina VG juniorhanar han gillar bäst och placerar den som 3'a och den nästa bästa VG juniorhanen som 4'a. Skulle däremot 5 av dessa juniorhanar få exellent placeras ju inte de två hundarna med VG och en hund med exellent blir också oplacerad.
Ja just ja. Sheltisar brukar ibland visas på bord så träna din hund att stå på bord och att bli hanterad även på bord.
Tack för alla svar!
Men om man har vitt koppel har jag hört att hunden kan se smutsig ut? :p
#5 bor tyvärr långt ifrån stockholm :(
Nej din hund skall ju vara nybadad och fin så ett vitt koppel blir bra. Ringträningar kan du hitta på länsklubbens hemsida elelr de lokala kennelklubbarna.
Okej :)
Jag brukar visa min jack russells i vita koppel men det händer att jag visar dom i rosa eller lila, tycker det är lite roligt med färg
Jag tränar mina hundar att stå, både på bordet och på golvet. Håller en godis framför dom och sen tränar vi på att inte kasta oss framåt för att sluka den, efter hand då jag fått hunden att stå still tränar jag att flytta på ben o likn för att jag ska kunna ställa upp hunden hur jag vill då det är utställning.
Om man är osäker på om man ska tävla vidare eller inte är de bara att fråga ringsekreteraren, de är där för att hjälpa till och är oftast väldigt trevliga!! Lycka till! 
www.myrvangs.se
1. Ska kopplet ha samma färg som hunden? nej det behöver man inte, röd Pudel visades med svart koppel.
2. Ska hunden gå på inner/yttersidan?
Innsidan hunden ska vara mot dommaren så dommaren ser hunden
3. Hur ska man springa och hur vet man när man ska springa vart? :P
Bra tips är att man går på utställning först för se hur andra gör sen finns det även kurser att gå. Dommaren säger annars hur man ska springa. Men du springer runt o hunden ska trava, sen vill dommaren se hunden springa rakt fram och åt andra hållet för att se vinklar o hur hunden rör sig bakifrån/framifrån.
Jag träna med liten pipleksak, för locka (huvudet lite) upp o fram. Jag körde sen med godis oxå ibland men för oss passa pipisen bäst. Lärde in stå med godis.
4. Hur lär man hunden att den ska stå? Även här talar dommaren om att det räcker de brukar stå o titta någon minut kanske, tycker det är så olika. Jag lärde in ordet stå med godis, sen ska hunden stå rätt med benen, bakbenen ska inte vara för långt bak men inte heller för långt fram.
5. Hur vet man om min hund har gått vidare.
Detta överlåter jag till andra, eftersom jag itne är så jätte insatt. Enja vann sin klass i sin ålder givk vidare men där vann hennes kompis.
Kläder tog någon upp :) Jag har lite svårt för finklädda utställare så jag hade helt klart valt jeans,bra skor som man kan springa i (ej klack) med polojumper. Detta är smaksak men jag anser det är hunden som fokuset ska ligga på 
Det där med koppel är ju mode med. Jag har en blue merle aussie. Med rätt mycket vitt. Men jag har inte vitt då jag tycker de ser tokigt ut . Svårt å hitta rätt sorts vit. Jag kör svart med blå stenar. Ibland kör jag med rosa. Det e ju lite mode det sär. I aussie ringen är det alla möjliga färger å pärlor på kopplena. Jag tror nog det e lite samma bland sheltisarna.. Sen gör jag koppel så jag byter ofta:-) du bor inte nära gbg?
Nej, jag bor i långt ifrån Göteborg :/
#16 Var bor du då? Lättare att hjälpa då kanske?
#17 Rätt så nära Örebro
#17 Rätt så nära Örebro
Okej… Ja, de va en bit från mig med haha :)
Hur går det med utställningsträningen?🙂
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*