Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1714 ggr
MrsPugsley
0

Min valp trakasserar katterna

Så här ligger det till:

Min valp vill ju självklart busa med katterna. Men han busar på ett sätt som katterna inte uppskattar, han är inte så stor men han är kompakt och kan vara en riktig ångvält plus han busar mycket med munnen.

Grejen är den att katterna har alla möjligheter i världen att slippa honom, bord och stolar och alla mäjliga ställen att hoppa upp på plus lägenheten har massa kompostgaller installerade just så att vi kan avskärma. MEN katterna väljer ändå att alltid hoppa in i rummet där han är och lägger sig mitt på golvet och han blir ju lyrisk och börjar brottas med dem direkt.

I början fick han sig nån smäll av katterna, men nu försvarar dom sig liksom inte på ett sätt som får honom att backa utan ligger bara där och låter honom göra som han vill, men det märks ju att dom inte tycker det är roligt.

Det jag har gjort på vovvens håll är att försöka passivitetsträna i närheten av katterna men det är inte så effektivt.
Jag avbryter alltid när jag tycker att han leker för hårt (tappade just tålamodet helt och använde superargamatte-rösten. stackars tudor, han vill ju bara busa.)

Min vännina tycker att jag ska låta dom göra upp det där själva och säger att katterna kommer säga ifrån när det blir för mycket. Det låter väl vettigt på nåt vis att jag inte ska lägga mig i för mycket, men vad tycker ni på iFokus?

Linnea
0

Kan du inte prova att bli lite arg och sen bära bort valpen så den får sitta ensam en bit bort en liten stund? Och vänta inte för länge, när du ser att katterna verkar besvärade, gör nåt direkt. Det är inte säkert katterna gör nåt fast de inte gillar det, min katt ropar på hjälp snarare än försvarar sig..

Skynda långsamt så går det fortare.

MrsPugsley
0

#1 Precis, jag tycker också det verkar som om dom ropar på hjälp. Det är därför jag tvekar att låta dom göra upp själva. Min kompis katter säger ju ifrån på en gång då någon hund kaxar upp sig, det brukar räcka för deras del men mina katter verkar inte fungera så..

Ditt tips resonerar bättre med mig. Jag ska bära bort honom och sätta honom på andra sidan kompostgallret eller nåt, det verkar som en bra idé att visa att om han inte kan bete sig med katterna så får han inte vara med. När han lägger sig ner och chillar kan jag ju lyfta in honom igen och hoppas att polletten trillar ner :S

[Forest]
2

Här fick vi säga ifrån att jaga katt ibörjan sen var det tvärtom när Donna kom, då fick vi säga åt katten sluta jäklas med henne. Att göra ett hundsäkert ställe åt katterna anser jag bra om man har nu en hund som inte förstår när det inte uppskattas att ha katt-hundlek. Idag har vi en ny katt som vi tog över hastigt då den skulle avlivas denna katt har aldrig i sitt 7åriga liv träffat hundar, o nu har vi en galen Donna som leker med andra kissen som vi får stoppa från leka med nya kissen. Att faktist tala om genom ta bort hunden hejda den från jaga-lek brottning osv anser jag bra man ser ju tydligt själv om katten uppskattar leken eller inte. `Ska verkligen katter behöva riva sin hundkompis för säga sluta? jag tycker inte det dessutom kan det gå illa i dessa gånger.

MrsPugsley
0

#3 "Ska verkligen katter behöva riva sin hundkompis för säga sluta? jag tycker inte det dessutom kan det gå illa i dessa gånger. "

Nej men det är väl det som händer när man låter katterna uppfostra hunden. MEn just det, det är ju mattes jobb ☝️

LinaK
1

Tycker nog inte man ska låta dom "göra upp" själva, det kan sluta med en skadad hund eller katt.

Jag tror det bästa är att du försöker avbryta såfort du ser att han är på katterna och du ser att katterna inte är med på noterna. Och lyssnar han inte så lyft över honom till ett annat rum tills han lugnat sig. Han är ju fortfarande valp (vilket är lika med jäkligt envist 😃) Men får han lära sig att runt katterna ska man ta det lugnt så kommer det nog fungera i framtiden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MrsPugsley
0

Men varför lägger sig mina katter mitt på golvet sådär? Det är så udda för tidigare har dom ju alltid velat ligga högt upp på saker helst i ögonhöjd med mig och sambon.

LinaK
1

För att katter gör som dom vill och dom ska minsann ligga precis där dom själva vill 😛 Nej skämt och sido så vet jag inte varför dina katter gör så, men du skrev ju själv att du ser att dom tycker att det är jobbigt.

Min ena katt gör också så, det är inte förrens hon tycker att hunden är tillräckligt jobbig som hon vevar till med tassen en gång och sedan går sin väg. Jag brukar alltid avbryta om jag ser att hunden är för jobbig och på katten, men dom känner varandra så bra nu, så dom brukar lösa det rätt bra själva på ett lugnt sätt.

MrsPugsley
0

#5 Envist är bara förnamnet :S men man får vara ihärdig som tusan. När vi fick hem honom bet han ju mig -hela- tiden på alla ställen han kom åt näsa, fingrar, kläder..det var väldans jobbigt, men då dissade jag honom helt i några minuter och så höll vi på fram och tillbaka tills  han slutade, men ibland kändes det helt hopplöst. Hoppas samma metod funkar med katterna nu då.

LinaK
0

#8 Ja tålamod är bara förnamnet vad man måste ha med dessa valpar, hade också en pirayavalp och fy sjutton vad man svor inombords många gånger. Men är man mer envis än vad valpen är så ger det resultat, så gör så med katterna också så ska du se att det kommer att fixa sig.

[Forest]
0

6 Tycker du att de verkar gilla leken eller inte?

LinaLj
0

Här hemma så är Trixie på Teddy (katten) lite extra just nu för att han luktar så spännande. Det är ju vår och Teddys hormoner drar igång på allvar. Så Trixie ska gå efter honom och lukta honom i rumpan hela tiden. Teddy bryr sig inte direkt. Men jag tycker det är onödigt att de ska gå som ett tåg här i huset. Så ibland säger jag åt henne att gå och lägga sig, vilket hon gör om än något trumpet.

Jag håller med om att katter inte alltid säger ifrån och vad värre kan vara är att när de väl säger ifrån så kan de göra det på skarpen. Så för att få en stressfri miljö både för hunden och katterna så föreslår jag att du bestämmer vad hunden får och inte får göra med katterna och sedan ser till att hålla den gränsen. Det är ju även bra att tex berätta det för vänner och familj så att alla hjälps åt.

MrsPugsley
0

#10 Nej det är inga glada katter, syns ju direkt på en katt när den blir irriterad. Funderade bara på detta nya beteendet att dom hänger på golvet. Men det kanske är att dom helt enkelt vill visa att det är deras revir, att dom vill ha sin plats.

Linnea
0

Om sen katterna faktiskt säger till valpen på skarpen är risken stor att klorna hamnar i ögonen på valpen och det är ju inte roligt.

Det är ju bra i andra situationer också att kunna säga till sin hund att det räcker och att den ska sluta, oavsett om den leker med någon/något eller gör nåt annat som man inte vill att den gör.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

12, Jag tror oxå att katter är på golvet just kanske för att visa lite samspelt med den nya fyrbetningen. Att sen de inte gillar lekarna och inte går undan är ju trist. Jag möblerar om klösmöbeln lite här hemma o vips vart den betydligt roligare igen, från stora rummet till hallen (även där framför ett fönster) var det ju kanon enligt kissarna. Så där kan man göra lite enkelt som kan hjälpa :)

[TeamGolden]
0

Måste bara fråga, hur hårt tycker ni katt och hund ska få leka mellan varandra? Har nu senaste veckorna tittat igenom Djursjukhuset på tv3play, som sänds från Strömsholm och där kommer många in med hundar som fått rivsår i ansiktet/ögonen ganska ofta. 
Det är nämligen så att min unghund och gammelkatt gillar varandra väldigt mycket och därav leker de väldigt uppe i varv ibland. Andra stunder ligger de ju bara och gosar. Men eftersom det bara är lek bör man ändå avbryta leken med tanke på att katten har ganska vassa klor?

[Forest]
0

15 det beror helt på hur dom leker. Här leker ju inte katten med klorna ute. Sen får man se efter kattens klor med. 🥵

[Murvel]
1

#15. Mina katter leker rätt vilt men det är väldigt sällan de rivs - och då aldrig i ansiktet. Däremot kan den ena katten "mobba" den andre genom att ta tag i honom och hålla fast, och det kan då resultera i att lite underull flyger av (obs: han får absolut inte göra så, vi särar alltid på dem om det händer). 

Om du klipper din katts klor ofta och ser över så att katten inte försöker riva hunden (om en katt rivs på riktigt - och då i synnerhet i ansiktet - är det en allvarlig varning och man bör då se till att sära på djuren tidigare) så är det nog ingen större fara. Då är det bara trevligt att de trivs tillsammans och kan aktivera varann 🙂

[TeamGolden]
0

#17 ja för det är ju bara lek! Mest av allt jagar katten bara hunden och det tycker de båda är väldigt kul, hundens svans går som en propeller och katten springer nöjt och är den som är ledaren (vilket jag tycker är viktigt då hunden är den starka) Så Weasly (hunden) gör aldrig nått när han märker att det räcker. 

Dock klipper vi inte våran katts klor då han är utekatt och behöver dem för att klättra i träd osv! :( Men han vässar dem ju och de är inte vassa enligt mig! 🙂