"Hjälp" vid hundmöte
Jag får medge att tidigare så har Fidel hälsat på en hel del hundar. Långt ifrån alla, men de flesta "nej men så söt, får de hälsa?"
Nu känner jag dock att han är lite äldre, har bättre fokus på mig och så har han också börjat tuffa till sig mot andra hundar.
Jag tolererar inte att min hund skäller på andra hundar. Händer detta brukar jag blockera med kroppen, funkar inte detta vänder jag om rakt åt andra hållet, gå några meter, sedan söka/kräva kontakt. Funkar det inte, några meter till bort, etc. Ibland blir det väl att jag bara drar honom förbi, men det är inte en optimal lösning i mitt tycke.
Poängen är i alla fall ägarna till de andra hundarna, i nio fall av tio blir det "nej men, låt dem hälsa så slutar han skälla", eller "bäst att de får bekanta sig", eller så släpper de bara på sin hund.
Detta inlägg är mest frustration från min sida. Jag har nu börjat vara duktig med att säga nej, eller "vi tränar på att INTE hälsa", men alltför ofta får man lite surt mutter till svar. Inte är det väl så svårt att respektera andra?
Okej, jag vill bara avreagera mig. Men dela gärna egna erfarenheter.
Ibland vill jag bara sätta munkorg på honom så att alla ska tro att han är livsfarlig (givetvis är detta ingen seriös idé, men ni fattar poängen).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Om det gör dig gladare så kan jag berätta att min valp (tror att de är ungefär lika gamla) bara fått hälsa på några få okända hundar på promenad. De flest har jag försökt att ignorera och gå förbi. Och hon skäller ändå och vill fram till andra hundar. ;) Så det är inte säkert att det hade spelat någon roll vad du har gjort i de här situationerna.
Men visst känner jag igen det där med att folk blir sura när man säger nej. Personer med vuxna hundar som hänger i kopplet och gnäller och slänger sig mot oss, som blir sura för att jag berövar deras hund möjligheten att hälsa.
Ännu mer irriterad är jag på en äldre kvinna i mitt område som alltid har sin hund lös, trots att hon har noll inkallning på den. Visserligen gör hunden inte så mycket, den är inte direkt snabb utan lunkar mest, men två gånger har den sprungit fram till oss. Andra gången var jag beredd och tog den i halsbandet och höll den ifrån min hund. Då blev tanten sur på mig! Så synd att jag inte kom på något bra att säga förrän efteråt…
Ja, äldre damer. De är som de är.
Givetvis inte alla, men många.
Jag hade en igår med en lös cooker som först skällde, och sedan sprang fram till oss. Jag satt ju med ryggen mot och såg den inte komma, men det var ju så övertydligt att jag INTE ville att hundarna skulle hälsa. Så lyckas hon koppla sin hund, och så frågar hon "får de bekanta sig?".
Vad ser det ut som?
"Nej nej nej nej nej nej nej nej", tänkte jag. "Vi tränar på att inte hälsa, en annan gång får de leka" svarade jag. Blir lite stolt över mig själv att jag i alla fall lyckas vara trevlig xD.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/