Vad för ras som sällskapshund?
Jag bor i lägnehet med skog runt om.
Har flera år velat ha hund och Schäfer och Vitherdehund är ju vad jag vill ha.
MEN det funkar inte idag.
Jag är Heltidsjuskriven nu och sambon jobbar så sitter hemma och känner att den där hundläkntan kommer allt starkare igen.
Så en bra sällskapsras då, Jag är intreserad av att tästa på olika aktiviter men eftersom att jag är sjuksrivne räkanr jag inte med att kunna hålla det igång hela tiden och vill därför inte välja en ras som värklinge är i behov av aktivieringen. Vill ha en soffpotatis som kan njuta av mig under en promenad, och som kan få mitt liv att kännas lite rikare.
De hundar jag funderat lite över är: Yokerterjer, West hiland withe terrier, Pappilon, Maltes, Powderpuff/Cinesecrested, Cihuahua, Dvärgpincher.
Har även funderat en del på de olika vinthundar som finns Tycker Saluki är väldigt fina.
Jag kan tänka mig både renrasig och blandraser, kan även var Foderväd eller stödhem.
Kanske jourhem till någon av de förmedlingar som finns, som förmedlar hundar från Portugal och Spanien bla. ?
Hundrondellen och ADA till exempel?
Tibetansk spaniel passar också :) Underbara hundar
MVH
Sofie
om jag avr du skulle jag kolla på typ boston terrier eller mops, de är härliga små kelgrisar, som gärna gör saker, men som inte kräver massor.
Du kan nog börja med att läsa på mer om olika raser.
Nu vet jag inte om du har dyslexi eller något och isåfall ber jag om ursäkt (och om inte, så ursäktar jag för att jag antog det
), men raserna du pratar om heter egentligen Yorkshireterrier (en terrier från Yorkshire alltså), West Highland White Terrier, Papillon (uttalas lite konstigt då det är franska, lite typ "Papijån", med knappt hörbart N), Malteser, Chinese Crested, Chihuahua (den kunde du dock stava MYCKET bättre än de flesta
), och Dvärgpinscher, något nästan alla stavar fel.
Du kan läsa mer om raser av den här typen här: http://www.skk.se/hundraser/?group=9
Tänk dock på att vissa raser, inte minst trubbnosarna, har en hel del problem direkt kopplade till kroppskonstruktionen, och det är kanske inte etiskt rätt att föda upp sådana hundar.
Hur mycket pälsvård kan du tänka dig att lägga ner?
Men eftersom du kan tänka dig malteser så borde du veta att dom kräver väldigt mycket pälsvård. Men någon av bichonraserna passar annars typ bichon havanais är en rätt aktiv när det behövs men också en ras som inte kräver massor med aktivering utan nöjer sig med att vara med sin familj.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 tycker inte att dom är lika söta dom är för satta i kroppen på någe sätt. Men en bra sälskapsras är det allt =)
#4 Samma som ovna har svårt för hundar som ser "ihoptrykta ut" en bra sälskapsras men är lite för petig med utsendet
#5 Jag ber om ursäkt för min stavning, har inte Dyslexsi fastställt men har vissa smådrag av det. Speciellt hundraser och sådan blir det fel på. Jag har lärt mig hur de vanligaste orden ska se ut så dom blir ofta rätt. ME njag skriver fel där med när jag skriver snabbt.
Kollar lite på SKK, men det är ju mycket rastandard och lite mindre betende tycker jag. Föröker leta efter de raser som man rekomenderar till äldre. Då borde den passa mig mer
#6 jag kan tänka mig pällsvård, de jag tänker är att jag på somamrne klipper de rätt korta i stil med Cinesecrested, nakenvarianten då.
Så jag vill inte ha massor med lång pälls men gillar när svans och tex öron har lite längre päls.
Bicon havanas kan var en bra ras för mig, men jag är inte lika dragen till utsendet, tror det beror på att jag gillar hundar med stånde öron. Det är därfr jag funderar på de jag sagt ovna.
Vad för ras rekonederas till gammla människor/ barnfamiljer? Det är nog de som passar mig.
Av dom raser du har valt ut kan jag rekomendera Pappilon, ur mysig och lagom aktiv ras. Lättlärt och smart. Själv har jag också valt en sällskapshund fast ville genetligen va en större, jag har en Cavalier king charles spaniel. Fördelen med sällskapshund är att dom orkar så mycket som du vill att dom ska orka istället för att känna att man måste aktivera dom hela tiden eller att dom måste ut flera timmar om dagen :)
#8 det är min tanke det det =) Det är inget måste på samma sätt dom de andra aktivare raser som finns.
Är välidgt innne på Cinese crested, Malhtes, yokiterrier och Chihuahua.
Någon sma har dessa raser och vill berätta mer om dem?
En chinese crested sajt finns här på ifokus
Har en chinese crested blandis här hemma underbar hund
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Kan väldigt lite om yorkshireterrier, men de är terrierettriga och har ingen aning om att de är pyttesmå! Jättecharmiga är de i alla fall.
#12 På yorkshiren gör det det i alla fall! ;)
#12 Åh ok har tyvärr missat ditt inlägg på den sajten
Ja kineser är underbara
så förstår att du funderat mycket på dom
Har varit inne på blocket och stötte då på denna anons som ajg funderar starkt på. Enda jag kan komma på just nu när jag pratar med ägaren är att hon inte kan ge ut den på prov. Det är lite jobbigt.
#15 Sa hon varför hon inte vill lämna hunden på prov? Låter skumt om du frågar mig, vill man hundens bästa så borde man väl ändå låta hunden vara hos eventuella köpare på prov först?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Hm.. Ja då förstår man väl, men som sagt, lite lurt..
Kan du inte be att få träffa de och gå ut på en promenad eller så, för att se hur hunden är? Oftast är det ju lättare att se om hunden har några problem om man är utanför tomtgränsen så att säga!
8/5-13 & 1/6-13
min erfarenhjet av kineser är att de kan blir väldigt hysteriska hundar hos "fel" personer…
Flera av min mammas vänner och bekanta har kineser och de har väldigt lätt för att bli stressade med allt vad det innebär.
Vi skulle ev ta över, men det gick inte, man kunde inte lämna henne (trots att vi hade två hundar till som var kolugna) ens för en liten stund för då tuggade hon sönder allt och skällde som en galning. Minsta ljud, musik eller liknande var det likadant…
Har även pratat med en uppfödare av kineser och hon hade samma uppfattning, får de en bar uppföstran och hos en stabil familj blir de underbara, men att hamnar de hos osäkra eller folk som inte vet hur man hanterar hundar blir de väldigt lättstressade…
Så speciellt en barnfamilj som vill omplacera en kines utan provtid, skulle jag vara ganska skeptiskt mot..
Jag hade nog inte heller kunnat tänka mig att låna ut en hund på prov, finns mycket risker med det. (Tyvärr även människor som utnyttjar detta.) Däremot givetvis hjälpa till att hitta rätt ägare till hunden, och om det motförmodan skulle behövas även hjälpa till med omplacering…
Varför vill du ha hunden på prov?
16 anser inte man lämnar ut på prov o sen ne tyvärr så kommer nästa o ska ha den på prov. Antingen skaffar man hund oavsett problemen som kanske visar sig sen så får man lösa det. Jag är lite si o så faktist för prövotid, har vart med om folk som säger allt går så bra tills det är dags att betala.
Jag har ahft omplaceringshund o den var bara bra med sa dom, det var en del annat med sen inte rumsren ensamtränad osv, detta var något vi fick träna på tog bra lång tid men det hjälpte att göra allt från grunderna. 
#21 Jag förstår ju er som är lite emot dethär med prov, men för mig och min familj har detta varit otroligt viktigt. Vi tog en schäfer på prov i 2 veckor som min pappa skulle ha i jobbet (säkerhetsvakt) och hunden var verkligen genomsnäll! Lite försiktig, han betedde sig mest som vilken hund som helst som kommer till ett nytt hem. Och så efter 1 vecka när jag satt och klappade honom kastade han sig över mig med ett vrål och högg mig i ansiktet/huvudet. Han hade inte ont någonstans, och han hade inte visat några tecken på att han inte ville att jag skulle sitta där, snarare tvärtom. Dagen efter lämnade pappa tillbaka honom till ägaren, jag vetefan vad vi skulle ha gjort annars..
8/5-13 & 1/6-13
varför jag vill ha den på prov är för att jag inte vill köpa en hund som sen visar sig inte alls trivas hoss mig, kanske börjar kissa inomhus och yla hela nätterna. Jag vill se att hunden funkar i familjen.
Det är alltså inte att jag vill långa en hund och efter någon vecka lämmna tillbakk den för att jag tröttnat utna för att jag inte vill köpa en hund som sen visar sig riktigt olycklig hos mig.
Eftersom att jag dessurom är sjuk kommer inte jag årka med en hund som visar sig var en problemhund, alltså bits eller beter sig.
Vet inte om ni förstår vad jag föröker säga.
22 Det tar tid för en omplacering att finna sig i sitt nya hem, det är inte ovanligt att det kan ta 1 år för vissa att infinna sig helt o landa. Sen detta med hur du satt o hur du klappade kan hunden uppleft dig som ett hot o han behövde skydda sig. Kanske han var på sin bädd o hade någon sak där? kanske han vakta sin bädd? mycket kan spelat in. Sen är det förståss inte rätt att hundar ska behöva bita nån utan förvarnat innan, en del gör inte det mer än ge än viss blick kroppen blir mer spänd osv.
Jag ser inget skumt i att folk inte lämnar ut prövotid iaf, får man det så ta det som bonus men tänk på att det kan ta tid innan hunden har landat o verkligen visat vem den igentligen är. Innan kan den vara orolig stressad vaktig osv. Jag fick Donna på prövotid men jag sa nej till det, varför jo jag skaffa henne inte på prov utan på heltid från början.
dragonstar; anpassningstid för hunden då? Självfallet är hunden lite förvirrad och ovan vid sitt nya hem till en början, framför allt om det är en äldre hund du skaffar som är mer medveten om flytten och eventuellt har bytt familj tidigare… Så du vill då ha en hund på prov i flera månader för att kunna läsa av hur den skulle bete sig när den är "invand"? Det beteende du beskriver är allt som oftast övergående, utan är just olika sätt att visa upp osäkerheten…
Jag vet när vi tog in en övergiven sommarkatt från skogen, han grät hela nätterna i flera veckor och vägrade vara ensam… Detta speglar inte på något sätt kattens psyke eller beteende idag, utan endast att han en gång blivit övergiven (troligen utslängd ut en bil)…
#25 ja det är ju detta med som du säger hunden ska inte bli forslad frma och tillbaka. Den hund man skaffar ska man ta ansvar för. Tror detta med att kunna lämmna tillbkak den är sem en trygghetslina. Det är mindre risk att den som säljer hunden ljuger om dålda fel om dom tar tillbaka den o mdet inte funkar.
Men jag håller med.
Sitter nu och kollar på anonser och funderar Chihuahua eller Crested? Sambon sa Ingen och när han sen fick höra varför jag valt dessa raser sa han Chihuahua. Pågrund av hälsoproblemen med Crested.Men det är svårt.
dragonstar; jo, jag förstår lite hur du tänker, men skriver du ett kontrakt kan du alltid lägga in en konsul om att säljaren skall informera om allt som är relevant. Sedan så får du helt enkelt känna av människan, är det privatperson, varför säljes hunden och liknande… En seriös person kan troligen oavsett hjälpa till med kontakter om t.ex. flera svarat tidigare på annonsen…
Jag skulle personligen inte välja Chihuahua, då jag föredrar större hundar, men det är individuellt, för mig är Chihuahua gränsfall till att vara hundar… De är så "olika" många andra raser både i psyke, beteende och krav, du kan komma undan så mycket just på grund av deras storlek…
Hoppas att du hittar en hund som du trivs med! Tänk dock på att samtliga hundar kräver omvårdnad flera gånger dagligen… =)
Alla hundar beter sej olika med olika ägare, även hundar som har haft det bra hos sin förra ägare och inte har några "problem"kan bli oroliga av flytt och uppföra sej "dåligt" eller bra såklart, i nya hemmet!!
#27 Det är så sant, ska faktiskt komma ihåg att de står med på kontraktet. Igentlinge är jag en Schäfermänniska men jag måte ju vara realisktisk. Det ska vara en liten "kravlös" hund. Inte en arbetshund.
Sen tycker jag att dessa småhundar är söta och Charmiga på sitt sätt.MEn dom ska ju benhandlas som hund och inte någon väskacesoar eller leksak.
#28 Precis var som får mig att bli roliga över att man köper en hund vad händer om det blir kaous.
#28 Jo det är alltid en risk, men oftast så märker man om hunden trivs med dej och även din sambo såklart.Hundar visar rätt tydligt om dom gillar nån eller inte.
#29 ioförsej. ska kolla närmare på dom en gång till =)
#31 Ja det är skönt djur juger alldrig. Behöver nog åka och hälsa på promenera runt lite och se att man klickar så att säga. Har 2 en crested oc hen Chihuhahu jag väntar svar från och båda är jag väldigt intreserade av. SÅ sambon blir nog plågad med bilresor framöver =)
#32 Ja känn efter när du träffar hunden/hundarna och se om ni klickar med varandra
dragonstar; känn in hunden ni köper ordentligt och känn att det känns rätt, om det gör det så är det 9 gånger av 10 rätt! =) Hund skall köpas med både hjärta och hjärna…
Kontrakt är viktiga, läs igenom ordentligt och se till att allt ni kommer överens om står med skriftligt, även när riskövergången för hunden sker…
Ja, det är skillnad på en hund som kräver aktivering genom jakt/spår/tävling och andra hundar. Glöm dock inte att hunden vill ut 4 gånger per dag, någon längre promenad och övrig omvårdnad, har man inte den tiden, så är det tyvärr bättre att vänta, man blir uppbunden oavsett… Jag bara påpekar att det tar med tid i besittning än man tror och man måste orka sig ut flera gånger om dagen, oavsett väder eller sjukdom.
Samtidigt ger en hund väldigt mycket, så är du säker på att du orkar med tiden och kalkylerat in den orken så önskar jag stort lycka till med hundägandet! =)
#32 Det tycker jag är en bra idé :)
MVH
Sofie
tysk spets, lundehund, affenpinscher, griffonraserna, west highland white terrier, cesky terrier, bichonraserna, italiensk vinthund, löwchen, malteser, coton de tulear, japanese chin, tibetansk spaniel, silky terrier och dvärg eller toypudel låter som raser som skulle passa dig ganska bra.
TS, vart det någon hund? 🙂
Ett bra exempel på att livssituationen förändras på ett år, och att det som var aktuellt DÅ, inte är det längre. Lycka till med studierna :)