Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3024 ggr
EwaAngantyr
0

Vilken ras passar oss?

Jag har tidigar haft brukshundar såsom riesenschnauzeer och dobermann.  Tränade då bruks och räddning vilket passar båda raserna. Tycker om dem men i dagsläget är de alltför krävande och jag har inte längre den tid de kräver:

Jag vill ha en hund som är mellanstor, den ska ha päls så den inte fryser jämt, vakta, vara lugn i övrigt.  Jag har höns och får på gården så den får inte jaga.

Jag kommer ha dem den på ridturer, körturer och promenader men i övrigt blir det ingen speciell träning. vardagslydnad förståss och lek.

Vilken ras skulle passa in då?

Bor på gård så den har mycket utevistelse och jag är hemma mycket så den blir inte lämnad ensam många timmar i veckan.

rebz
5

Tycker Finsk Lapphund, Keeshound eller Grosspits passar dig.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

EwaAngantyr
0

Ok, tack!!  Den finska lapphunden ser ju jättetrevlig ut!!  Ska läsa vidare om den!

agnesw
1

De första raserna jag kom och tänka på var finsk eller svensk lapphund, eurasier och keeshond. Annars kanske en perro?

EwaAngantyr
0

Läser om att lapphundarna är skälliga?

rebz
0

Njaaa. De flesta spetsar har vakt i sig vilket gör att de kan upplevas som mer skälliga än icke-vaktande hundar. Men det handlar om uppfostran.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

EwaAngantyr
0

Jo, det förståss!  Vad tror ni om chow-chow??
Ska kolla in perro och eurasier.

Frida B
2

#6 chowen är en väldigt sjuk ras, skulle inte rekomendera den p.g.a det faktiskt.. 

Men jag slår ett slag för Finsk Lapphund och Eurasier!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Misarn
0

Tror kanske en Leonberger kunde vara intressant och passa, värt att läsa om dom tycker jag :-)

EwaAngantyr
0

Leonberger är för stor.

EwaAngantyr
0

Vad skulle ni säga är skillnaden (mer än utseende) på en finsk lapphund och en eurasier??   Jag gillar båda raserna!!

Persifone
0

#10 Jag har själv en Keeshond (en av raserna eurasiern härstammar ifrån. Vad jag har mött på utställningar anser jag eurasiern ganska ojämn, i både utseende och temperament. Vilket nte så konstigt då den för inte länge sedan blev en godkänd ras. Så jag hade hellre skaffat en lapphund :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

rebz
0

Skillnaderna som jag själv upplever det är att Finska Lapphunden har mer fart o fläkt än Eurasiern. Lapphunden är lite mer aktiv och vill ha lite mer motion o aktivering än Eurasiern.

katarina_m
0

Dalmatiner? Kräver en del aktivering i och för sig, men inte i klass med brukshundar. Vaktar lagom och dem jag har träffat har alltid gått lösa utan att dra på vilt =)

TINOO
0

Welsh springer spaniel, härdig, glad, lättränad med will to please och  i en lagom stor, röd/vit förpackning :)

http://www.skk.se/hundraser/welsh-springer-spaniel/

Peppe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 finska lapphundshanar

Den ena är en soffpotatis som absolut inte vill träna. Älskar skogspromenader i timmar men att träna lydnad i mer än 3 minuter orkar hans hjärna inte med 😃 Världens snällaste hund, älskar människor och djur. Har inget vallbeteende i sig men lite mer vakt. Han är pappa till min andra som är raka motsatsen i personligheten.

Den andra är mer en arbetsmyra. Gillar utmaningar och är nästan omöjlig att trötta ut både fysiskt och psykiskt, även om han inte är en stirrig hund. Han har inga problem med att inte göra något speciellt, men han älskar att arbeta. Har mer vall än vakt i sig, även om det inte på långa vägar är ens i närheten av en BC. Också en otroligt snäll hund.

Tycker överlag att finska lapphundar är

• milda, vänliga, tåliga och sociala
  • enkla och lättfostrade, om än inte lättränade alla gånger. Vill inte en finsk lapphund vara med, så är den inte det heller. Men är den med på noterna så är den lättlärd!
  • ALLTID glada och sugna på skogspromenader, likväl som soffhäng!
  • Friska

Endel hanar kan vara aggressiva mot andra hundar.

Mina hundar är vana vid katter, hästar, får, kor, marsvin, kaniner, höns och diverse svenska vilddjur. De har aldrig brytt sig om något djur på ett negativt sätt och har aldrig uppvisat aggressivitet eller ens irritation i någon form, nånsin 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tanjis
0

Jag säger Welsh Corgi Cardigan. Det är en vallhund så den har inte särskillt mycket jakt i sig och den är extremt anpassningsbar. Absolut den bästa rasen jag vet. Har själv en(lånehund) blue merle färgad tik, dom är underbara.

EwaAngantyr
0

Nu har jag frågat runt lite och det verkar som Eurasiern inte har någon vakt i sig alls…  Bor på stor gård så lite vakt vill man allt ha!
Har den finska lapphunden vakt i sig??

Frida B
0

#17 de kan ha en del vakt, ja

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Peppe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 ja jag upplever lapphundarna som vaktiga, om du är ute efter en som skäller om någon kommer. men absolut inte aggressivt som sagt så vakthund i den bemärkelsen är de rätt värdelösa om du vill skrämma bort folk 😉 De hälsar alla välkomna istället.

Mina skäller alltid när någon kommer vilket kan vara störigt ibland till vardags, men det är det värt de gånger jag sover ensam här mitt ute i skogen. Är hundarna tysta så kan jag vara 100% säker på att ingen annan är där.

Men upplever inte att de är så skälliga i övrigt, som endel andra spetsar kan vara.

De är perfekta stallhundar, lugna och "hästkloka", springer inte runt benen på dem osv. Bara en sådan sak som att smuts inte fastnar i deras päls är guld värt när de rullar i spånet eller hoppar i höt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

malinroth
0

Korthårig collie kanske?

EwaAngantyr
0

Jag har träffat så många collie som är ängsliga och oroliga.