Lättaste raserna?
Vilka är de lättaste raserna att ha lösa? Vet att det är en träningsak, men, vissa raser ÄR ju generellt lättare att lära att ha lösa. T.ex vallhundar är ju lättare, för de sticker inte och vill vara nära. Då är det ju lättare att lära dem komma på inkallning.
Så vilka raser?
Många mindre pudlar tycker jag verkar väldigt lätta att ha att göra med, väldigt följsamma, både i tävlings- och vardagssammanhang.
Även de få tyska spetsar jag stött på.
#1 Okej, intressant. Min kompis har en toypudel som springer vart som och aldrig kommer på inkallning. Men det är antagligen för att de inte bryr sig och har ingen som helst uppfostran på henne. 🙂
Jag upplever de större hundarna som Newfoundland, Landseer och Leonberger vara lättare. Aldrig stött på någon individ inom de raserna som inte kunnat gå lös.
Hur är Engelsk Springer Spaniel? Har den mycket jaktlust? Är den en hund som inte går ifrån sin 'flock' så att den alltid är nära och så?
Någon som har en sådan hund? Berätta gärna! 😃
#3 Okej, där ser man! 😛
Små sällskapshundar, typ bichonraserna, upplever jag är lätta att ha lösa. Ingen direkt jakinstinkt och håller sig gärna i närheten.
Springer spaniels kan ha ett stort viltintresse, så av mina erfarenheter att döma är det inte alltid enkelt att ha de lösa.
Upplever labradorer som mycket lyhörda och stannar gärna i närheten hos ägaren. I alla fall de jag haft göra med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hundar som inte har så mycket jakt i sig upplever jag som lätta att ha lösa =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#6 Jo, de är ju en hund som i botten är en jakthund. Synd bara för att jag verkligen älskar alla andra av dens egenskaper. Men eftersom att det viktigaste med rasen, för mig, är att den ska ha lätt att vara lös så går den lite bort isånna fall. 😮
#7 Okej, även jaktlabben? Vet du om golden, jaktgolden är likadan? 🙂
#8 Jo, det är ju klart. De är ju inte så intresserade av saker i skogen och sticker därefter inte bara för att det ser något i skogen och de är ju inte heller så att de ska 'leta' heller. 🙂
#9, Jag såg en welsh springer spaniel lös på isen idag, den fick syn på mig och Hugo men då ägaren ropade vände den om och följde med henne i stället. Så nog går det! Men hur mycket träning det kräver vågar jag inte svara på.
#9 Jaktlabben är likadan, i alla fall den jag haft och göra med. Väldigt mån om att lyda sin ägare så stack inte i första hand precis. :)
Vet tyvärr inget om golden :/
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Helst vill jag inte behöva lägga ner massa tid på just inkallningen. Men om jag någon gång i framtiden ska köpa hund så kanske jag har ändrat mig på den biten. Och då finns ju fortfarande rasen kvar! 🙂
#11 Okej, vad bra! För om jag någonsin skulle fundera på en labrador skulle det inte vara den rena utställningsvarianten! 🙂
Jag tycker (engelska) cocker spanilar är lätta, kanske för att jag har en sådan. Han kan gå lös vart som helst och även gå lös på promenaderna. Dock om han skulle vara ute på en äng och det kommer en kanin, då skulle han nog rusa efter. Fast om det skulle vart pappa som var ute med honom skulle han komma om pappa ropade på honom, han har mycket respekt för honom.
Jag tycker dom är lätta att ha lösa iallafall =) Har träffat flera!
Retrievers har jag fått uppfattningen är ganska lätta att ha lösa.
#4 Springrar upplever jag inte som helt lätta att ha lösa, inte bland de lättaste iallafall, men bara man tränar på så ska det nog gå!
Retrievers, de flesta vallhundar och mindre pudlar samt vissa sällskapshundar upplever jag somatt de ska kunna vara lösa :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#14 Okej, tack! 🙂
#15 Nej okej, de är ju jakthundar så det är klart..
#16 Okej, tack för ditt svar! Men nu undrar jag, eftersom att en annan i tråden sa samma sak. Varför skulle mindre pudlar vara lättare att ha lösa än de större? 😮
#17 Det kan finnas mer jaktlust hos Storpudeln.
#17, större pudlar kan nog ha större viltintresse än de små. Har pratat med många storpudeluppfödare och fått lite olika svar om det, så det är nog rätt individuellt.
#17 Jag tror det är pga att de större har mer 'vilja', vilket stora hundar oftast har, dessutom har det mer viltintresse och jaktlust
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#17 #18 #19 Jaja, då förstår jag! 😉
Som en kommentar till att retrievers är lätta att ha lösa och att TS inte vill lägga ner mkt tid på inkallning, så vill jag bara berätta att min hund jobbar vi otroligt mycket inkallning med. Han är en flat. Nu är han bara EN hund och man kan inte döma alla retrieverraser efter honom, men både han och hans mamma sticker ju gärna om de ser ett rådjur. Så bara för att retrievers är följsamma behöver det inte innebära att de har liten jaktlust. Ännu en anledning till att man kan behöva jobba mkt med inkallning är att retrievers generellt sett älskar andra människor och hundar. Ville skriva detta så att man förstår att det varierar från individ till individ. På rasbeskrivningen så låter kromfohrländern som ett bra val : ingen jaktlust och reserverad mot främlingar. Det verkar åtminstone som att den vore lätt att ha lös.
Av egen erfarenhet så har nästan alla vallhundar jag stött på lätt att ha lösa. De håller sig oftast väldigt nära och är uppmärksam vars ägaren går/gör. Men självklart ligger det träning bakom det hela. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#22 Ja det förstår jag, bara för att det är en ras som generellt är följsam och så behöver det inte betyda att alla hundar inom rasen är det. Åh kromfohrländer, vilken underbar ras. Enligt mig själv, bara bra ifall den har lättare för inkallning då ju.. 😘
#23 Ja alla hundar behöver träning för att lära sig det, det vet jag! Men vissa t.ex vallhundar som du nämnde har ju lättare för att lära sig och man behöver inte lägga ner lika mycket träning som för t.ex en engelsk setter eller en tax 😉 Lite så jag tänkte bara..
Sedan beror det väldigt mycket på individ också. Jag har en jämthund och den räknas inte som en lätt ras att ha lös då den har väldigt mycket jaktinstinkt i sig. Men min jämte har alltid varit lätt att ha lös överallt och jag tycker inte jag lagt ner särskilt mycket träning på inkallning. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Retrievers är mycket lätte att ha lösa enligt min erfarenhet. De är jakthundar, men av typen "apporterande fågelhund", vilket innebär att dom ska hämta in fåglarna som jägaren skjuter. Därför är det inte önskvärt att dom springer iväg efter vilt på egen hand, de ska sitta kvar och vänta, trots att det finns mängder av fåglar och annat vilt i närheten och vänta in jägarens kommando för att hämta in de döda fåglarna ute på sjön (därför älskar dom vatten :D).
Tycker det är lite olika från individ från individ, vissa hundar är enklare att lära och vissa svårare.
Tack så mycket alla för era svar!! 🙂
Jag tycker det är helt olika men är så glad att se golden som vi brukar möta de viker inte av från mattes/husses sida utan går ofta lösa utan problem. Det är tre olika ägare och det är 5 st hundar. (det är på bra hundvänligare områden) En tyck tycker att våran Donna är någ hennes bästis inte ett dugg besvarat 😉 Våra är annars mycket bra på gå lösa vid hundmöten de går sidan som jag säger till dom göra, det är bara en hund som kan få våran Enja ur banan o det är en kastrerad pudelhane som hon har ett gott öga till, de brukar få leka😃

Vet några BC's som stack som 8veckorsvalpar ifall ägarna släppte dom lösa, det spelade ingen roll hur mycket dom sprang, tjoade osv, hundarna stack. Så självständiga var dom, så där blev det mycket jobb.
Men generellt så tror jag att de flesta raserna går att göra ganska "lätta" att ha lösa, har erfarenhet av många raser, och om man bara börjar tidigt så. Har en Cavalier/Cocker med jaktintresse, men man får helt enkelt sätta upp tydliga regler redan från början :)
#1 Nej, vallhundar behöver inte alls vara lättare. Ibland kanske rent av tvärtom. Men folk vill gärna tro att man har mycket "gratis" 😃
Väldigt olika från hund till hund. Men retrievers räknas ju till föriga raser med Will too please. Så ofta är dom lätta att ha lösa då dom vill vara föraren till lags.
Själv har jag en DP golden som tyvärr drar på vilt så fort hon får chansen. Ja det kan vara en katt som springer med. Min flat coat är relativt lätt att kalla in. Kommer för det mesta.
Har även en mudi. Vall o vakt o den är oxå lätt att ha lös. För det mesta. Men i mångt o myckte så beror det på föraren.
De flesta sällskapshundarna skulle jag tro är enkla om man startar tidigt. Dom saknar jaktlust och de allra flesta är väldigt lättlärda och alerta på dig.
Har haft min hane (papillon) lös enda sen han va liten valp, han sticker inte, om det inte är en löptik (ibland kastrerad hane) och han totalt glömmer allt runt omkring. :)
Bichon havanais tycker jag är en ras som är väldigt lätt att ha att göra med när det gäller i princip allt.. När det gäller springer spaniel är min erfarenhet att welsharna är lite mer krävande och är flamsiga och mognar senare än de engelska. Jättehärliga hundar men jag uppfattar dom som lite impulsiva och kan kräva mer när det gäller tex inkallningsträning men dom är ju absolut inte omöjliga :) Alla engelska springrar jag känner till har inga problem med inkallning alls. Min systers engelska springer brukar träna jakt med matte och jagar ripa med husse men hon är inga problem alls att ha lös. Sticker aldrig och håller sig nära och är uppmärksam på sin förare hela tiden.

Flat Coated Retriever upplever jag som väldigt lättlärda då det är den ras förutom Leonberger som jag har erfarenhet utav :-)