hur gör jag?
jag har en mellan pudel och vi går kurs i rally lydnad. men vi har ett problem.. igår på kursen så sket han totalt i mig och drog bort från mig och gnällde, trodde han va nödig först men icke. gick iväg flera gånger men nej. han bara sprang runt som en tok och nosa överallt. spela ingen roll om jag höll godis framför nosen på honom. han vände bort huvudet och fortsatte att nosa på marken. gick även nu på morgonen och träna. han va precis lika ofokuserad.. lite lite bättre för nu kolla han på mig några gånger iaf. hur får jag honom att kolla på mig? inne är han super duktigt och håller koll på mig nästan hela tiden. kurs ledaren sa att jag skulle göra om och göra rätt. gör han inte rätt så ska jag göra om tills han gör rätt. men ska jag fortsätta med de den hära veckan? jag vet ju att han inte lär sig efter två träningar. men tänkte om ni har nå tips på hur jag får hans uppmärksamhet?
måste ju säga att han va otroligt duktig förra veckan när vi va där. då fick vi super mycket beröm och han skötte sig perfekt. men vi tappa allt nu under veckan.. :/
Antar ni tränat kontaktövningar tillsammans? Annars vore ju det en ide.
Något annat jag tänker på är att jag känner igen hans beteende från när våran hane var vid liv och vi skulle köra agility, orsaken där var löptikar något det finns gott om ute nu.

ja kontaktövningar tränar vi jätte mycket på och vilket han jätte duktig inne, men ute så kör han ner nosen i marken och bryr sig inte alls om något annat. kanske är löptikar då? för förra gången va han super duktig och jag vart chockad för att han lyssna så bra. men igår stängde han av helt och idag så brydde han sig nästan inte heller, dock va han ju lite bättre idag men inte så som han brukar. jag vet ju att han kan, då han har visat de gångerna innan..
#2 Då kanske ni skulle träna mer på kontakt övningar utomhus om han är duktig på det inne men inte ute. Börja på en plats med minimalt med störningar och öka sedan.

#3 ja jag får göra de :)
Jag har precis samma problem med min settertik, men jag har tränat jättemycket kontakt och hon är bättre i vardagen men hon var alltid lika ofokuserad på agility träningen när jag tränade det (vi gick en kurs). Det var bara på den sista gången då vi hade en liten tävling, som hon lade i en högre växel. Hon kan, men bryr sig/orkar inte…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!

skönt att jag inte är ensam. men de är riktigt tråkigt när dom inte bryr sig.. :/
1, Byt godis ha ett godare godis, ha gärna 2 olika godis med dig på kursen variera dessa.
2, träna mer med kontakten och gör roliga övningar sånt som Olle tycker är jätte roligt för att få upp dig mer som rolig person att vara med :)
Det är mina tips nu :9
En fråga bara, Olle hur gammal är han? Jag tänker på att kanske är det löp på G på någon tik detta kan störa honom i att koncentrera sig på dig, men som sagt öva öva öva så ska det gå. Det går upp o ner ibland i det man gör det gäller bara att inte ge upp 

han blir 3 i augusti :) nej jag tänker verkligen inte ge upp, är de nått jag har lärt mig här i livet så är de att inte ge upp!
När jag gick allmänlydnadskurs med Hugo (då var han två) blev jag positivt överaskad över att han lyssnade så bra på det första tillfället, men andra gången vi for dit så var han betydligt mer ofokuserad. Kursledaren berättade då att det inte var någonting ovanligt eftersom hundarna då blivit vana vid situationen. Kanske ligger nåt i det?
Håller med andra, träna mycket kontakt. Börja med att han bara ska sitta och titta på dig korta stunder och utöka sen. Belöna så fort hunden tittar på dig, även på promenader osv.

jag har tränat ute med honom idag och han va bättre idag men inte riktgt som han va dom två första gångerna.. ska testa byta ut godiset till nått godare :)
10, att ge som leversnittar ser inte mina som belöning ne de fnyser åt dessa. Om du inte vill göra eget godis så finns det flera bra godis som är rätt så nyttiga utan en massa socker mer rent kött. Mina gillar tex Ziwi Peak det är ett foder som är som hyvlade torkade köttbitar köper dessa i små påsar som är till katter (provpåsar). men gör ofta eget godis som torka lever,kyckling (kokt eller torkad) mm