Att klappa en främmande hund
Hej! Jag skriver till er för att jag vill gärna förstå en hund som bet mig i lördags så att jag lär mig mer av deras beteende. Naturligtvis vet jag att det är JAG som var dum och gjorde fel, men jag vill gärna FÖRSTÅ. Jag måste först säga att jag inte har någon erfarenhet av hundar. Jag håller mig på respektfullt avstånd sedan jag blev attackerad av en schäfer när jag var 11 år och det har gått många år sedan dess. Då var ägaren med, hunden kopplad och jag stod bara där och pratade för att jag älskade hundar.
När jag var i stan i lördags, såg jag en liten, liten hund. Den var inte större än min katt! Ensam och bunden vid en stolpe rätt så länge, stackars liten. Den darrade och skakade och gnydde och såg så hjälplös ut. Jag tyckte synd om den, tänk om någon stal den! Så jag stannade för att prata lite med den. Hunden slutade gnälla, tittade upp på mig och började vifta med svansen. Jag blev glad och vågade sträcka fram handen och hunden nosade på mig. Sedan vågade jag ännu mer och klappade den lite på huvudet och bakom öronen och det var då den vände sig blixtsnabbt och bet mig i lillfinger. Sedan morrade den och visade tänderna. Tack och lov hade jag kraftiga handskar så jag blev inte skadad. Men fingret gjorde ont i ett par timmar och var lite rött, fast inga sår.
Det måste ha varit väldigt fel det jag gjorde, det förstår jag väl. Det är nog bäst att fortsätta beundra och betrakta hundarna på avstånd för min del men jag vill gärna förstå hur hunden kan ha tänkt och känt.
Kan skriva lite snabbt att för det första är det dumt att klappa en främmande hund, speciellt när ägaren inte är där, och den är kopplad. I och med att hunden var fastbunden och sin ägare inte var där var den otrygg i den situationen.
Sen ska man egentligen inte komma ovanifrån, klappa huvudet osv, då kan hunden känna sig hotad. Utan det är bättra att komma från sidan. :)
Detta är bara vad jag har uppfattat då. ^^
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Tack så mycket för ditt svar! Att det var dumt att klappa en främmande hund, ja, det förstår jag att det var. Men det var bra att veta att man inte ska komma ovanifrån, vilket jag gjorde då jag är skadad i knäet och kan inte böja mig ner. Bra att lära sig. Tack!
Jag tror många har hamnat i den situationen någon gång, inkluderat mig själv. Men det är väldigt bra att du frågade så du vet nästa gång! :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Prescis som #1 säger var det var nog just att du klappade på huvudet som utlöste det, en liten ensamhund känner sig utsatt och kan se det som ett hot när något kommer ovanifrån-blir osäker och biter.
En hund man inte känner (även om man får okej från ägaren) ska man inte klappa på uppifrån på huvudet eftersom det kan kännas väldigt hotfullt mot hunden. Istället ska man klappa på sidan av tex bogen så hunden ser din hand hela tiden.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag förstår impulsen av att gå fram och tycka synd om hunden, men det är i stort sett aldrig värt "besväret" då hunden troligtvis känner sig oerhört stressad samtidigt som den sitter fast och därmed blir fruktansvärt begränsad. Känner den sig då hotad har den bara en enda möjlighet att praktiskt värja sig - att bita. Hade den kunnat fly hade den troligtvis hellre valt det.
Nästa gång du vill klappa en främmande hund, undvik ögonkontakt (titta gärna ner i marken), sträck fram handen och vänd kinden till. Låt hunden nosa tills den är nöjd. Är den fortfarande intresserad av dig på ett positivt sätt, dvs kanske vill nosa mer på dig - låt den göra det i sin takt. När ni nått "klappstadiet", klappa alltid en för dig helt främmande hund på sidan, stryk längs med pälsen lite lätt. Där har hunden en "lugnande trigger".
Men framför allt - ska du klappa en främmande hund, se alltid till att ägaren är med ☝️
Tack så mycket för era vänliga kommentar och även för att ni visar förståelse för min dumhet! ;)