vilken ras ska jag välja?
Jag vet att ni fått den här frågan tusen gånger innan…
Men jag läser, läser, tänker och funderar men är fortfarande osäker.
Jag har enda sedan jag var ett barn velat ha en hund.
Nu när jag snart ska flytta hemifrån och mitt liv äntligen tillåter en hund så vill jag såsmåningom skaffa en hund
Dock skulle jag vilja ha lite tips på raser som skulle kunna passa mig.
Jag vill och kan lägga ner mycket tid på hunden. Jag gillar att motionera och vill gärna ha med hunden på aktiviteter och äventyr.
Storeken på hunden spelar ingen roll.
Jag vill inte ha för mycket pälsvård.
Jag vill gärna ha en lättlärd hund som tycker att det är roligt att träna, lära sig trix och kanske även agility.
Jag vill inte att hunden ska skälla för mycket
Vad tror ni?
Det första jag kom o tänka på var labrador :)
Jag har funderat på japansk spets och papillon innan.
Men de kan vara lite skälliga?
Ja dom kan vara skälliga men det är också en träningssak. Spetsar är överlag rätt skälliga, nått man får lära sig leva med om man väljer spets. 
Shetland sheepdog (sheltie) verkar vara en trevlig ras, duktig på agility också :)
Sheltie är absolut en ras som jag skulle kunna rekomendera. Inte alls så mycket pälsvård som många tror, även om den behöver borstas ibland iom att de är långhåriga.
Men sen finns det en MASSA andra raser där ute som passar in på din beskrivning då du verkar ganska öppen. Även en "sällskapshund" uppskattar ju mycket motion och tycker om att träna (är ju individuellt såklart).
#5 Har faktiskt funderat endel på sheltie. De är verkligen fina dessutom. Gilalr även utseendet på japansk spets. Men sheltie kanske passar mig bättre isf :)
Det är det som är problemet, det finns för många raser
Kommer aldrig kunna bestämma mig..
Det finns massor av hundar som passar in på beskrivningen men jag skulle vilja slå ett slag för Cairn Terrier. De är, som de flesta terrier, mycket hund trotts sin storlek. De är allerta, inteligenta, modiga och har otroligt mycket driv.
Jag ska läsa, läsa och läsa om olika raser
Sheltie verkar vara helt underbara!
Rent spontant tänker jag sällskapshundarna i grupp 9. Samt Golden retriver, sheltie, welsh springer spaniel, västgötaspets (dock vakthund så den skäller), cainterrier…
Skulle faktis rek japansk spets, trevlig frisk ras. Skällandet är en träningsak, denna ras är med på det mesta så tror den kan passa er jätte bra.
Haha här kommer jag och lägger mig i xD
Jag kan faktiskt rekomendera papillon :D
Har en själv och han ÄLSKAR att jobba och vara med
Orkar mycket, och skäller inte farligt mkt. I princip skäller han när det kommer någon men :P
Senast idag var han och jag ute och cyklade (jag cyklade och han sprang bredvid). Vi var ute i 1h och på den timmen hann vi cykla/springa 7,8km :)
Så fundera på papillon från en bra kennel :)
Om du är intresserad av en labrador, så rek jag att du väljer en jaktlabbe^^
Slänger in en bild på min pojk ^^
Amstaff tror jag skulle passa. Dom hänger med på allt du gör och älskar att jobba och tänka. Nästan ingen pälsvård alls, och väldigt lättlärda. Om dom skäller är ju väldigt individuellt, men dom jag träffat skäller inte så mycket, men dom pratar 
Själv har jag en amstaff/rottis, och han stämmer in perfekt på din beskrivning av vad du vill ha i en hund. Dock måste man tänka på att dom kräver MYCKET. Jag tänkte liksom "Äh, det är bara så alla säger, så jobbigt kan det inte vara!" Men jo, det kan det. Min pojk, som bara är 8 månader, behöver ganska mycket mental och fysisk stimulans, annars får han "ryck" och rusar runt i hela huset och biter även väldigt mycket på oss. Han äter även upp väldigt mycket när vi inte är hemma, tar saker från bord osv. Men, han är en underbar hund och verkligen värd allt jobb. Och han är bääst att träna med, kan bara säga wow hur häftigt det är att ha en hund som är så med på allt och så smart och duktig! Att han kräver såpass mycket jobb kan ju även bero på att det är rottis i honom, men man kan nog räkna med att en amstaff är nästan lika "jobbig" ^^
Jag har ju dock aldrig ägt en renrasig amstaff, men jag har träffat många och pratat med många som har dom, och det är verkligen helt underbara hundar
Dock kräver dom hundvana, tycker jag i alla fall.
Hoppas du hittar en ras som passar! 
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
#13 Har en vän som har en amstaff
verkligen hur go som helst.
Lite klumpig och tror att han är en liten knähund och försöker ligga i knät hela tiden
Men det är Japansk spets som jag tänker på. Det verkar faktiskt vara något för mig.
Men jag ska läsa på och träffa massor med hundar innan jag bestämmer mig. Nu när jag lägger ner tid på det så ser jag massor med raser som jag inte ens visste fanns
Basenji ;) Den kan ju inte ens skälla :D Mysig och aktiv hund, från början en afrikansk jakt/vakt hund.
Staffe kanske? :) Kopierat ifrån skk: "Staffordshire bullterrier är en ömhetstörstande, energisk, förarvek och humoristisk glädjespridare. Den är social, aktiv, intensiv, positiv och älskar full fart och visar det med intensiva glädjeyttringar. Samtidigt älskar den att bara vara hemma med sin familj och mysa. Det viktigaste är att få vara med, vilka aktiviteter som än bjuds"
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
tror varken amstaff eller staffe skulle passa, däremot håller jag med om att sheltien skulle passa :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Eller Mittelspitz?:)
Så fort folk säger ''inte så mycket pälsvård'' tänker jag på Kinesisk Nakenhund Hairless ;). Mer hudvård, bad en gång i veckan. Funkar oftast kanon i agility. En aktiv hund med enormt stor uthållighet och klarar mer än man faktiskt tror. Jag är ute en timme med Molly på en promenad och när vi kommer in står hon och undrar vad vi ska göra härnäst. Så för oss är det mycket bus och lek (vi jagar varann), hjärngympa i all dess form samt mycket motion!
Lite om Molly:
Livsglad som aldrig är ilsken, älskar människor men dock lite osäker på främmande hundar (hundkompisar gnäller hon när hon ser dom/känner lukten av dom). Dock kräver det att man samarbetar för att få ut så mycket som möjligt, ingen will to please hos henne inte. Samarbeta är vad som gäller, hitta en nivå som både jag och hon tycker om.
Kan ta med Molly överallt (vänner och bekanta, sova över osv) för hon anpassar sig, hon hittar saker att leka med helt enkelt och människorna blir hon förälskad i.
Sen kommer utseendet troligen inte falla dig i smaken men oj vilken hund Nakenhunden är säger jag bara! Jag är så tacksam att jag inte tål päls så jag fick upp ögonen för denna underbara hund helt enkelt 🙂
#17 Staffen förarvek?? Vet de på SKK vad det innebär egentligen? ;)