En hundbur stål tips?
Hej alla !
Jag måste införskaffa mig en mindre bur för Inez på kvällarna. Den hon har nu är så pass stor att hon kissar mitt i natten utan att jag vet om det. Även om vi går ut precis innan vi går och lägger oss.
De känns som hon känner att hon kan göra det endå liksom… så tänkte som nån gav som tips att ha en bur. Så ytan är mindre på kvällarna.
Vill veta vart jag kan hitta en som inte är så dyr då jag inte behöver ha den så mycket.
Det är inte tillåtet att stänga in hunden i bur i hemmet.
Ni får ställa klockan och gå ut en gång på natten också.
Sen hon är ju inlåst idag redan? Fast i en tyg valphage ? :S Men de är ju en hundbur med ? Jag tänkte väl mest en ''bur'' utan tak.
Jag har försökt ställa klocka men hon liksom väntar hellre tills vi går in igen på kvällarna tyvärr :/ De är just nu när de är kallt igen som hon blir såhär igen.
Jag har täcke osv men de hjälper inte.. hon vill bara gå in iaf :(
Jag tror inte det skulle bli bättre av en mindre bur. Vår valp tog lång tid innan det slutade bli pisspölar på natten, bara torka och ha tålamod…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Kan du inte leka med henne inne en stund innan du går ut med henne så hennes blåsa kommer i rörelse liksom o de trycker på mer så hon inte kan hålla sig.
Har aldrig haft hundarna i hage eller bur inne. Hon lär kissa inne tills hon kan hålla sig tror inte det hjälper med skaffa mindre hage till henne faktist. Själv ställde jag kl på kl 5, det var ungefär då som Enja börja vakna till så var lika bra att ta på sig mysbyxer o ut får kissa.
Fick mest iden av en bekant som själv gjorde så och alltid gjort så. Jag har inte själv varit med om det förr.
Okej :) Ja jag antar att de är bara att fortsätta Men folk rycker så mycket på ögonbrynen när jag säger att hon är snart 5 månader och inte helt rumsren … de var väl därför jag mest undrade om jag inte gjorde rätt :S
Jo jag försöker ju få lite fart i henne men hon verkar få en stålblåsa så fort de är kallt eller kväll.
Varför bur ? Så jobbigt kan det inte vara att torka bort lite kiss på morgonen😉 det ger med sig den dagen hon klarar av att hålla sig en hel natt.
Jag har aldrig någonsin haft valp i bur och är dom kissnödiga på natten så får dom kissa - sover jag och inte vaknar så får det bli på golvet. Det påverkar inte senare rumsrenhet. En valp som är kissnödig måste få kissa och en mindre bur lär knappast göra det bättre - bara mer frustrerande då den inte vill kissa precis där den är och måste försöka hålla sig när den kanske inte ens är mogen för det.
Jag sov fullt påklädd den första månaden för att snabbt springa ut med Molly på morgonen runt 4-5.. mitt i nätterna gick hon på tidningspapper som låg runt omkring min madrass jag sov på golvet på. Hon kissade även i hörnorna av min madrass så det fick bli massa handdukar just där.. samt hade jag en nattlampa tänd på nätterna så jag snabbt kunde se när Molly var toanödig och placera henne på tidningspappret istället för på hörnan av min säng.
Tillägg; Molly är snart 8 månader och gör inne än ibland? Inget konstigt med det tycker jag.. händer inte varje dag utan kanske en gång/vecka när jag inte varit snabb nog eller hon busat och stojat mycket och druckit mycket vatten helt enkelt..
Vissa hundar av mindre ras blir inte rumsrena förrän framåt 10 månaders ålder och det är bara att stå ut.
Min ena blev inte helt helt rumsren förrän efter första löpen (som kom när hon var 7 månader). För mig som haft shar-pei i många år som var 100% rumsrena vid 12 veckors ålder kändes det som en evighet med nuvarande hundar, men då jag visste rasen kan ta lite tid på sig var det bara vänta och kämpa på.
#6 hades blev inte helt rumsren fören vid 8 månader.
De var mest att folk verkade vara så förvånad att hon inte håller sig en hel natt, så en bekant sa att jag skulle skaffa en större stålbur som ''säng''
Men ja de är väl bara att forsätta antar jag ;) Men man blev ju lite såhär är de nått fel på min hund XD? För jag kommer inte ihåg förr valptiden med förra hunden XD Var så länge sen.
Skönt att höra XD Så då kanske detta är normalt endå :)
#14 Du har en liten ras, det tar lång tid ibland :). Tålamod och massa beröm och godbit när hon gör ute!
Ja för mig gör de inget att de är en kisspöl :P Den är ju inte direkt stor XD Så då forsätter vi! :D
#16 😃
Erhm… Jag låg ute på gräsmattan och sov med ena ögat när grannarna kom ut för att köra till jobbet vid 5-6 på morgonen (lyckligtvis i maj dock, men så dags på dygnet är det baske mig inte varmt ute då heller). Varje morgon samma sak. Har aldrig haft en valp som sovit så fruktansvärt lite om dygnet innan, och här snackar vi inte sovmornar precis 🥵 Till slut frågade en granne över staketet om jag och sambon bråkat 😃 Låg där på min lilla madrass och hackade tänder och väntade ut råttan, med betoning på väntade. Han hade liksom inte tiiid att komma till ro med så mycket energi i kroppen. Men till slut gick det - efter oräkneliga pölar och även några högar inne när vi inte hann med att skicka ut honom och efter mååånga mornar där på madrassen ute på gräset 😃 Ingen var gladare än jag när han var helt torr vid 6 månaders ålder 😎 Det tar olika lång tid, man får stålsätta sig och bara ta det för vad det är. Att andra tycker och tänker en massa om det får man blunda med öronen för.
#2 Tänkte bara nämna att kompostgaller är smidiga att använda hemma om du någon gång behöver spärra av. Billigare och mer flexibelt än bur! Finns på t.ex. Plantagen. Skriver det bara som ett tips för framtiden, om du vill spärra av eller begränsa ytan vid något tillfälle.
Men jag tycker inte att det är så uppseendeväckande att en hund inte är rumsren när den är knappt fem månader! Kämpa på och ha tålamod bara!
Eftersom du sover och inte vet när valpen kissar, så skulle jag nog mer tippa på att det är tidigt på morgonen. Kanske du behöver vakna tidigare😉
Min valp var nog 8-9 månader ungefär innan hon blev rumsren och de flesta med samma ras att deras också tog lång tid på sig..
Sen har jag hört att tikar ofta inte blir rumsrena föräns första löpet, vilket stämde ganska bra in på min, men vet inte om det stämmer…
Men min valp gick det i vågor, vissa veckor höll hon sig hela nätterna, andra inte. I slutet var det jätteirriterande för då kissade hon så fort hon märkte att vi var på väg upp ur sängen. Så det blev rutin i att jag eller min sambo fick typ kasta oss ur sängen, lyfta upp henne medan den andra satte på sig kläder och bar ut henne…
Kanske får testa lite nya tider ;) Tänkte inköpa en Whitebord och skriva upp en bra plan :P så kör vi på ett nytt sätt.
De där med kissa direkt jag har jag också märkt händer ibland :S Jag får ta upp henne och klä på mig med henne i ena handen :S Annars så kissar hon direkt :S Lite små jobbigt men jag antar att nöden inte har någon lag XD
Enja var kan jag påstå var rumsren tidigt tyvärr fick hon uvi vid 12 veckorsåldern men efter behandlingen var det inte en kisse pöl inne. Gick man ut 23 på kvällen sov man till 6.30 då gick man ut med vovvarna sen in o väcka barnen. Nu säger många att valpar inte kan vara rumsrena men om valpen själv talar om jag är nödig genom visa detta på sitt sätt (enja kör med dutta till på mitt/husses ben med nosen) så räknar iaf jag det som viss rumsrenhet ändå.
18 fy vad jobbigt. Om ni ska skaffa barn så får du se det som du har vanan inne med behöva vanka av o ann på nätterna 😎
#23 min valp visade ingenting att hon var nödig, jag försökte verkligen se något mönster, men jag hittade inget… som sagt inte föräns hon var 8-9 månader började hon hålla sig samt komma och visa att hon ville ut.
#6 För vissa valpar kan det ta upp till 1 år att bli helt rumsrena, så det är inget konstigt alls.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
24 när det är ju olika vissa säger inte till men Enja har gjort detta sen liten valp o gör det än idag.
#23 Har en ettåring :D Men med honom slipper jag iaf ligga utomhus ;)
Jag vet med mig att jag kanske inte vaknar om en valp börjar tassa omkring på golvet - så därför har jag alltid haft valpar i sängen, för då har dom börjat röra på sig när dom börjar bli kissnödiga = jag vaknar🙂 Gjort det enkelt för mig alltså.
Sedan har valpen fått flytta ner till egen bädd framåt 4 månaders ålder - förutom mina senaste två småhuliganer. Dom har fått sova kvar i sängen….🤫
Ja jag vill ha henne i sängen helst men jag vågar inte då ifall hon skulle ramla ner osv :S Hon har noll koll på vad som är högt osv.
De är ett stort minus XD Nappe ''fick'' vara i sängen för mig iaf :P
#29 Placera henne längst in mot väggen? Sover hon på samma plats så lägg täcke runt henne så hon har som ''skydd''?
Det där med att inte hålla sig vet jag om.. efter kvällsbus med grannhunden i vår lägenhet så drack Molly massa vatten såklart.. 04.30 vaknade jag av att hon bara satt och stirra och jag var så seg att gå upp så när vi väl kom ut vid 04.45 hann vi inte långt… hon kissade ner trapphuset 😕 Var bara ut med henne så hon fick göra nr2, hem igen och hämta Grönsåpa och disktrasa och städa upp efter henne.. olyckor händer lätt!