Vilken ras passar min syster?
Har försökt lista vilken hundras som skulle kunna passa min storasyster, då hon har blivit sugen på att skaffa hund. Det blir hennes första.
- Mellanstor - stor
- Inte för mycket päls
- Inte skällig
- Aktiv men inte för krävande
Hon kan tänka sig träna lite lydnad, spåra ev. agility nån/några gånger i veckan.
Hon har varit intresserad av Rottweilern, men både hon och jag vet inte riktigt om hon har den där fasta handen som krävs när hunden växer upp. Nu är hon inne på Schäfern, men det är ju en rätt krävande ras ändå. Och då hon aldrig riktigt varit en hundmänniska så kanske hon borde skaffa en mindre krävande?
Själv har jag föreslagit Welsh corgi cardigan, och dom tilltalade henne en del. Labrador och Golden tyckte hon var för tråkiga och vanliga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Labrador tänker jag på :)
Lagom stor, inte mycket päls mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En dvärg/mellan schnauzer kanske? :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Boxer. Dem är helt klart underbara hundar och kräver inte alls lika mycket som folk vll få det att verka.
men sen har vi ju rodesian ridgeback. fast de är dyra. =)
#3 RR skulle jag inte rekommendera till någon utan hundvana
Att rekommendera hundras överhuvudtaget är både vanskligt och svårt. Det är ju mycket som ska stämma… Att golden och labrador är tråkiga …. hur då menar hon? Är de för stillsamma eller hur ser hon på det?
Att skaffa sin första hund är ett stort spännande arbete. Hur mycket har hon tagit reda på själv genom böcker osv?
RR är ingen förstagångshund.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
RR var en av mina första hundar. Helt klart den bästa rasen jag har haft. Och av de erfarenheter jag har så är det en toppenhund. Ännu en hund som folk vill få det att låta som att den är mer komplicerad än vad den är.
Men sen beror det ju på hur hon bor . Skulle adlrig rekomendera henne att skaffa en stor hund överhuvudtaget om hon bor tex i en etta.
#6 Hur man bor spelar väl ingen roll alls i sammanhanget, det är ju ändå ute all motion och den mesta aktiveringen ska ske :)
Jag kan åxå tänka mig att RR är en bra ras, men inget jag Rekommenderar till en som inte "är en hundmänniska". Att en och annan skaffar både krävande och tuffa raser som första hund, och det blir lyckat, innebär ju inte att man behöver rekommendera det till andra. Det finns väldigt många hundraser :)
#1 Tycker också Labrador passar, men om sagt så tycker hon de är för tråkiga/vanliga.
#2 Ja mellanschnauzer kanske vore nått. Dvärgen är ju lite liten. Men ska föreslå dom, fast jag vet inte riktigt om useendet tilltalar henne.
#3 Boxer har hon också varit inne på att skaffa, skulle ju vara kul om vi båda hade Boxrar. Det är ju den bästa rasen ;) Fast man måste ju ändå tänka på att det är en bruksras. Fast Rhodesian är väl en ganska krävande ras? De är ju jakthundar.
Jo, Men rätt motion måste ju alla raser ha vilken hon än väljer. =)
#8 Om DU har en boxer så borde hon ju veta rätt mycket om DEN i alla fall :) och har hon uteslutit den pga att det är en bruksras, så kanske schäfern åker åxå? Kanske idé att kolla grupp 9- sällskapshundar?
#4 Hon tycker nog att de är tråkiga iochmed att de är såpass vanliga. Hon har läst på en hel del och jag ska se till att hon verkligen är insatt innan hon skaffar en :) och hon har ju mig ifall hon har frågor och funderingar.
#6 Hon bor i en etta, men det spelar ju ingen roll hur man bor eftersom motionering och aktivering sker utomhus. RR är ju en väldigt motionskrävande hund, så den passar nog inte henne. Och jag håller med Maja2 om att man bör ha hundvana innan man skaffar en sån ras.
#10 Nja, hon har inte träffat Valle än eftersom vi bor 80 mil ifrån varandra. Hon har inte alls uteslutit Boxern :) Jag kan tycka att Schäfer inte är det bästa valet då det är en ganska krävande ras. De kräver ju mer än lite lydnad och lite spårning i veckan.
#13 Jo visst är dom det :) skulle faktiskt passa henne perfekt tror jag, synd att hon inte vill ha än. Men man kan ju inte tvinga henne…
Pudel tycker hon inte alls om tyvärr.
#14 Okej hmmm svårt då hehe :)
Hade hon bara velat träna lydnad och spår och inte agility hade korthårig sankt bernhard kanske varit något?
Dem är ju inte direkt lämpliga till hundaktiviteter med mycket hopp men lydnad, spår osv går ju bra:)
#15 Agility är inget krav :) De är nog lite för stora. Men jag kan ju ändå föreslå en sån.
Kom på fler raser nu! Flatten, Cocker och Cavalier kan ju passa.
#16 Okej :) annars mysiga hundar.
Ja cocker spaniel är trevliga hundar, min svärmor har en :)
Flatten är som labbe tycker jag personligen, fast lite "nervösa" i alla fall den jag träffade men kan ju ha varit bara den som var sån :)
#17 Ja det är de verkligen :) fast de har ju en del sjukdomar, men då gäller det ju helt enkelt att leta upp en bra uppfödare som hos alla raser. Tycker också cocker är en trevlig ras, min hundläre hade 3 och de ville helst sitta i knät på oss elever under hundlektionerna haha.
Tror bara det var den isåfall, för jag praoade hos en kennel innan sommarlovet och hon hade 4 stycken och de tyckte jag inte alls var nervösa utan var rätt framåt och skulle fram och hälsa och var glada :)
#18 Jo det stämmer ju, så det får jag nog ta och fråga henne.
möjligen att en korthårscollie från bra uppfödare skulle kunna passa. men det beror ju mycket på vad hon tycker om dom :-)
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#20 Tack jag ska föreslå korthårig collie :)
#19 Ja antagligen, har ingen erfarenhet av flattar:)
En idé kan ju vara att försöka få träffa lite olika raser och se hur det känns, är ju svårt att bestämma sig utan att i praktiken fått se och "känna" skillnaden.
Jag tyckte golden verkade jätte tråkiga tidigare, men efter att ha träffat ett gäng olika har jag helt ändrat åsikt :)
Flatcoated kan jag rekommendera, har träffat nån som varit nervig och så men då har det mer berott på ägaren.
#23 Jo det är ju alltid bra, eller att hon går på uställning och får se lite olika raser.
Hon träffat en Golden förut men hon vill ändå inte ha en.
Ja flat är ju en trevlig ras.
Lagotto tänker jag då? Mellanstorlek, är med på allt och inget, definintivt ingen retriever utseendemässigt (eftersom de var tråkiga menar jag ;-)).
Lagotto tänker jag då? Mellanstorlek, är med på allt och inget, definintivt ingen retriever utseendemässigt (eftersom de var tråkiga menar jag ;-)).
Någon spaniel kanske? Cocker, springer eller clumber kanske? Beror ju lite på vad man menar med för mycket päls osv.
Kanske en mexikansk nakenhund stor? En sån med päls skulle jag kunna tänka mig, den verkar passa bra in på beskrviningen (av vad jag läst om den iaf) :)
#25 Jo jag kan ju alltid föreslå Lagotto också :)
#27 Jo cocker ska jag tipsa om också. Springer spaniel hade jag helt glömt bort, det kan ju vara nått. :) Clumber tror jag inte tilltalar henne speciellt mycket.
#28 Nja, hon gillar inte direkt den rasen.
en bra sak att tänka på för alla som skaffar hund är att välja en hund med ens egen energinivå, visst, det är bra, men ännu viktigare välj en hund med lägre energinivå än din egen, det behöver ju inte vara mycket mindre, men snäppet under liksom! helst lägre, ganska rimligt om man tänker efter! Det är lätt att tänka att, "men jag springer ju några gånger i veckan" då kan jag ta med hunden, men om hunden inte kan gå i koppel och det inte funkar att du tar med den när du springer, då måste du först ut och springa själv, sen typ gå långpromenad/cykla med hunden på kvällen och det kanske man inte orkar - hunden kanske blir ostimulerad och får olater. En ganska viktig tanke.
#30 Jo det är ju tänkvärt.
Jag tänkte, kromfohrländer ? :)
#32 Ja kanske det :) vet inte så mycket om dom direkt men får ta och kolla upp. Finns det uppfödare i Sverige tro?
#33 Inte så jättemånga, men visst finns det uppfödare :)
#34 Där ser man :) men det verkar ju vara en bra sällskapshund, så den ska jag tipsa om, tack.
Ingen som har sagt Eurasier? ^^
#36 För mycket päls :P
#37 Mycket päls fast rätt lite pälsvård :) Men det är en korthårig hon är ute efter alltså..jag förstår!
#38 Fast dom fäller väl en del? Jo hon föredrar hundar med lite kortare päls. :)
#39 Ja när dom väl fäller så fäller dom mycket men det är ungefär två ggr om året som dom fäller av så mycket och då behöver man borsta dom så att det lossnar. Resten av året behöver du borsta igenom pälsen ett par ggr i veckan.
Allt är ju relativt, personligen föredrar jag en sån päls före de rasen som behöver klippas/trimmas. Smaken är som baken 
#39 Din syster var ju sugen på schäfer, kan säga att dem fäller en hel del hehe
#41 Håller verkligen med. Våran schäfer fällde ordentligt. Och han hade hårda underhår som kröp in i huden på fötterna på en när man badat eller duschat. Gjorde hur ont som helst.
Jag tycker det låter som att din syster ska tänka lite till. Om man börjar plocka bort hundraser för att de är för vanliga och inte för dess egenskaper så känns det som att man inte är mogen ännu.
#40 Okej :)
#41 Haha jo det är ju sant, dom fäller ju en hel del. Kan ju säga det.
#42 Fast jo hon är mogen. Men ja hon kanske borde tänka om lite.
Kanske en Nova scotia duck tolling retriever (Tollare) åt din syster. Dom e jättefina!
Dom är mellanstora, gillar aktiviteter har ungefär sådan päls som en golden retriever
Sök på google.
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#44 Får ta och göra det, tack :)
#42 Tycker inte det handlar om att vara mogen eller inte att man inte vill ha en vanlig ras
Allting handlar om tycke & smak och vad som passar en.
Welsh corgi? Lancashire heeler? Eller de kanske är för små?
Whippet är annars väldigt trevliga hundar. Tycker att hon kanske ska titta mer på insidan av hunden, hon ska ju faktist leva med den, inte bara titta på den.
#47 2 år gammal tråd. Och hon ska vänta med hund.
Vad tycker hon om pälsvård?
Är det något hon kan tänka sig hålla på med ibland så kan Lagotto ev. passa, även andra vattehundar, kanske Perro, Barbet eller Portugisisk vattenhund kunde vara intressant?
#49 Gammal tråd som sagt