AKUT!
Akut hjälp! Vi har nyss varit i fjällen i 1 vecka och unghunden 1 år var med oss medans 2åringen var hos hundvakt. Nu när vi släppte in 2åringen i huset här hemma o 1åringen redan var här bleutv 2åringen alldeles spänd och sedan rök de ihop. Vi gick en promenad med båda hundarna och nu är unghunden ute på verandan och vill in. Hur ska vi göra? Vill INTE ha hundslagsmål!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Inte helt ovanligt att det blir spänt mellan hundar som varit separerade - ta en promenad som ni gjort, men ta in båda hundarna samtidigt efter och gör ingen affär av allting.
Skulle gärna testa att gå ut o sedan släppa in dem tillsammans men mamma vägrar. Hon är livrädd för att något ska hända och är även övertugad om att detta aldrig kommer gå över. Nu är 1 årigen ute med min syster o när han kommer in är 2åringen bakom ett galler så får vi se hur det går! Frågan är hur man ska vara säger på om det går att släppa ihop dem igen?
8/5-13 & 1/6-13
Ha dem separerade med ett galler om ni är osäkra och så ser ni hur de reagerar. :) Lycka till!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Bästa ni kan göra är ju att vara som vanligt. Hundarna märker på en gång om ni är oroliga, nervösa eller spända. Det om något, skulle kunna orsaka ett slagsmål nr 2.. Gå en ordentlig promenad med hundarna och låt dom träffas ute först och nosa och hälsa på varandra, innan ni låter dom vara lösa inomhus, hade jag gjort.
Mvh Jenna
Vi har nu haft de på varsin sida om ett galler hela kvällen och först morrade 2åringen när unghunden ville hälsa genom gallret och då svarade klart unghunden. Men då sa vi till dem och sedan har det gått bra. Nu sover 2åringen på nedervåningen och vi tänkte att innan vi släpper ihop de imorrn så går vi en långis med båda å släpper de lösa på neutral mark. 2åringen får dock va i långlina men det brukar inte spela nån roll. Om det funkar så går vi helt enkelt hem o släpper in dom!
8/5-13 & 1/6-13
Låter som en bra plan. Tänk positiva tankar:)
Mvh Jenna
Hej alla! Idag var planen att vi skulle ha de åtskilda med hjälp av kompostgaller och sedan vid lunch/eftermiddag ta båda på en långpromenad och låta de hälsa lösa ute i skogen. I förmiddags behövde båda hundarna rastas så jag och mamma tog de tillsammans på en kort runda. Den äldre hunden var väldigt spänd och den yngre kollade på honom hela tiden. Efter 100 m ser vi en hund längre bort som 1åringen börjar boffa på. Efter det var det som att någon tryckt på en knapp - vips började mina bråkstakar leka med varandra! De var sams hela promenaden och när vi kom hem fick de vara lösa på tomten, då rusade de runt och lekte som tokiga. Och nu har de varit tillsammans inne hela dagen och allt verkar som vanligt :). Gud så skönt!! Tack för alla tips, vi kommer definitivt vara försiktigare nästa gång vi återförenar dem efter en längre tid.
8/5-13 & 1/6-13