vem tror ni kan passa?
Kan inte så mycket om raser i sig så tänkte se om någon hade kunnat tipsa mig om en ras som skulle kunna passa mig!
* Mellan till stor hund
* Aktiv sällskaps hund som inte går bananas av att ta det lite lungt en dag
* Gillar att lunka runt i skog och gå lååånga promenader, gilla att bada är ett stort +
* Jag är intresserad av att testa på och träna lydnad och ev lite spår (lite för skojs skull)
* frisk ras, ingen med intryckt nos…
* gå ihop med katt
* ingen ras som behöver rakas
detta är på ett ungefär
ingen ras behöver rakas :P
Skulle rekommendera Pudel :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 när man klipper en hund så klipper man pälsen kortare/till en annan frisyr, när man rakar hunden tar man bort all päls.. så det är stor skillnad xd
Har man valpklippning på dom kräver dom inte mycket alls, bara till hundfrissan var 6:e till var 7:de vecka :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Menar inte att det innebär samma sak utan att jag vill inte ha behöva göra något av det.
Vill inte BEHÖVA ta hunden var 6:e eller 7:e vecka heller.
#4 Antar att du menar trimning, vilket jag läst om flera raser att det behövs regelbundet. Så jag förstår vad du ville komma med iallafall :)
Vatten eller vallhund?
Kolla rasgrupp 9.
Tollare kanske :)
Schäfer !
Jag vet att du inte skrev att du ville ha en brukshund ..
MEN en schäfer passar in på alla dina önskemål :)
* ÄR en otroligt sällskaplig hund och är ju även aktiv.
* Älskar att gå långa promenader i skogen - eller varsom helst annars.
* Älskar att simma i havet/sjö
* Är allround , kan träna allt . Så både lydnad pch spår passar ju utmärkt
* Funkar utmärkt med katter :)
* Bli faktikst inte "galen" av att inte få träna varje dag - går alltså inte "bananas " av en soffdag :)
* Lättskött päls - fäller dock en hel del.
Är dessutom en underbar familjehund som älskar att leka med barnen :)
Detta är mina personliga schäfer erfarenheter :)
skojjar ni med era rastips eller rasfundering #8 och #9? 🤔 där har ni väl raser som kräver betydligt mycket mer än ts är ute efter
Här kommer mitt tips kolla rasgrupp 9, välj ut dom raser du inte tror passar.
Någon av spaniel eller setter raserna kanske… Setter tror jag är lite mer krävande, men jag har ju själv inte träffat så många spaniels…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Skulle inte rek. schäfer eller tollare. Om jag var du hade jag spanat in rasgrupp 9 och 2 (finns en hel del som kräver väldigt mycket i rasgrupp 2 så man får läsa lite extra noga ifall man blir intresserad av någon ras därifrån).🙂
~mikkan
Flatcoated retriever,
Labrador retriever,
Golden retriever,
Kelpie,
Border collie,
Mellan Pinscher,
Vit herde hund,
Malinois,
Curly coated retriever,
#13 Hur tänker du kring kelpie, BC och malle?🤔
#14: Rabblade bara upp lite raser som jag tror skulle passa, men är inte riktigt jätte påläst om just de tre raserna,vet bara att det är aktiva, lättlärda hundar? om jag inte minns fel? Sorry ❤️
#15 - Är du inte påläst om hundrasen så tipsa inte om den.
Eurasier?
Sen finns det ju de större hundarna som newfoundland, st bernard, berner sennen
Besök min blogg: http://bumpi.se
#16: jojo men nu tänke jag bara på aktiva lättlärda hundraser inte på de andra hon funderade över… sorry sorry…
Jag skulle säga Golden, Labbe eller springer spaniel!
Springer är det förvisso att man ska trimma två ggr per säsong eller så. Men annars stämmer dem in. Jag hade nog dock satsat på en labbe om jag var du! :)
#19: Jo jag skulle också tycka att en labbe skulle passa bäst.
Oj, schäfer, tollare, bc m.fl är helt utanför min gräns, aktiverings mässigt.
Absolut ingen vallhund…
Vad tror ni om Flatcoated retriever? :)
Ska kika lite närmare på labben :) är det DP labben jag bör kolla på?
#21 En flat kräver mer än skogspromenader, även om de är långa. Jag skulle dessutom säga att de definitivt behöver mental aktivering varje dag, inte bara då och då. Rent principiellt så gillar jag inte heller att man avlar fram "slöare" varianter av retrievers, oavsett om det är flat, labbe eller annan, men det är min åsikt. Dvs jag tycker synd om alla de retrievers som dras runt i ett koppel runt kvarteret och så ska det vara ok för att de är av utställningslinjer.
De flesta hundar gillar väl långa skogspromenader och funkar säkert att träna lite lydnad med, så länge man inte elitsatsar!
#24 nej, tycker du ska kolla på utställningslabben :) den kräver inte alls lika mycket som de andra två varianterna
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men vill inte ha en "lat" eller en åt det latare hållet. Utan en aktiv familjehund :)
#27 ja, utställningslabbe :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#27 Av den erfarenhet jag har - sen är det säkert inte allas erfarenhet - så gillar även lugnare labbar att jobba. Särskilt om du vänjer den vid det från ung ålder. Jag tror detta gäller generellt, att det är lättare att vänja en lugn/mindre krävande hund vid att arbeta mer, än vad det är att försöka vänja en aktiv hund till mindre aktivitet. De sällskapshundar (grupp 9) som jag träffat och som har aktiva ägare, de blir också aktiva hundar. Däremot klättrar de inte på väggarna om de måste ta det lugnare någon dag. Det jag menar är att för att köra lite lydnad och gå långa promenader behövs det inte en särskilt aktiv hund, tror jag i alla fall. Äh, nu känner jag mig bara tjatig.
Golden Retriever kom direkt när jag läste vad du skrev, tycker du borde titta lite närmare på den :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
27 Är aktiv hund en som är glad framot o gillar gå långa promenader utan att bli trött o vill gå hem? Eller är en aktiv hund en som kräver mer aktervering spåra,lydnad som kräver att du som ägare ska göra olika akerveringar för att då den nöjd?
#31 En aktiv hund som kräver mer för att bli nöjd, därav kollade jag in flatten. Vill inte ha en hund som nöjer sig med endast långpromenader och lite lydnad utan en som kräver mer mental stimulans, någon som jag måste trötta ut för att få en nöjd och glad hund :) Men som kanske någon dag klarar av ett lite lugnare tempo med kanske godis sök ex, utan att hunden börjar klättra på vägarna. Med lugnare dag menar jag inte små kiss rundor runt huset eller liknande.
#27 är inte så förtjust i att köpa hundar som har avlats fram för just utställning, så "utställnings hundar" går bort inom alla raser. Anser inte att det är så det ska gå till när man föder upp hundar.
En dual purpose retriever då? alltså blandning av jakt/showlinjer.
Annars tänker jag även att en staffe skulle kunna passa dina kriterier, men hälsan är något man får vara observant på.
≧◔◡◔≦
Retrivers som golden, flatt, labbe.
Om du ej vill ha någon pälsvård alls är det labbe som gäller av dem då golden och flatt brukar behöva trimmas i form att ta hår emellan fällningsperioderna : fixa byxorna och på bringan tex.
Spaniel raser som tex springer tänker jag också på, men den behöver samma pälsvårdnad som flatt o golden…..
Blir det en retriever så blir det en DP. Om det finns som ett alternativ inom rasen.
Ska kolla lite närmare på staffen =)
Många verkar eniga om en retriever. Ska fördjupa mig mer inom, golden, labben och flatten sen får vi se om det blir en retriever :)
#36 Utifrån det du skriver i trådstarten och utifrån min egen flat plus andra flattar som jag känner, så skulle jag inte rekommendera en flat i alla fall. Som sagt, det är utifrån vad du skriver i trådstarten.
Flattar är rätt aktiva hundar som helst inte tar det lugnt ens en dag, om de får välja själva. Däremot är det inget problem för dem att slappna av om de fått tillräckligt mental stimulans. Jag tror det står i rasbeskrivningen att de lätt hittar på egna hyss om de har för lite att göra och det kan jag verkligen skriva under på. Självklart finns det även lugnare individer, alla inom en ras är ju inte stöpta i samma form, men generellt sett så…
Flatten är inte uppdelad så som golden och labbe i jakt- och utställningslinjer, apropå inlägg #35.
Lycka till i ditt rasval.