Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2531 ggr
Eywa
0

Liten ras med power?

Jag är allra mest förtjust i brukshundar, med deras attityd, stora lust till träning och ett speciellt lugn som jag inte riktigt kan hitta hos andra raser. Favoritraserna inom denna rasgrupp är rottweiler och hollandse herdershond. Mycket trevliga raser med egenskaper jag värdesätter högt.

Jag tycker också mycket om retrievers, såsom labrador, tollare och golden. Deras glädje, arbetsvilja (hos DP varianten) och attityd gillar jag väldigt mycket. 

Jag vill höra mig för om det finns en mindre variant med liknande mentalitet som någon av dessa raser/rasgrupper.

Vad jag söker är alltså en liten bruks- eller retrieverkopia :P

Någon som kan hjälpa mig här?

Wellcraft
0

Norwichterrier är en s.k stor hund i litet format! Ej brukshundar men det är hundar som är vad man gör dem till! Oavsett om det gäller agility, spår m.m

De har ej "terrier lynnet" och är inte skälliga & gnabbiga. De är intelligenta och modiga små rackare :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Eywa
0

Tack för tipset! Utseendemässigt vet jag inte om rasen riktigt tilltalar mig, har svårt för "skäggiga" ansikten, om du hänger med på vad jag menar :P Men man kan inte få allt! Ska helt klart läsa på om rasen!

Wellcraft
0

Förstår! Det är väldigt individuellt! Jag själv älskar det typiska terrier utseendet, vet inte riktigt varför men ja, individuellt  :)

Bichon havanais är en liten hund med power och "storhunds lynne", blir också vad man själv gör dem till. Dock är dem också lite fluffiga i ansiktet.

Drever är en liten ras jag varit intresserad av, de är ju avlade för jakt och därför vakna och lättlärda hundar. Riktigt snygga tycker jag också :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

ingen aning varför texten blev stor men o.O

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LillPom
0

Vad ska du ha hunden till ? Lättare då :)

[RMSLiners]
0

Kanske inte passar utseendemässigt men Dvärgpincher?

DeniceP
1

Jag kan ju lätt säga Chihuahua då. Verkligen som en äkta bruksras, som ÄLSKAR att arbeta.. En enorm brukshund i ett väldigt litet format brukar jag säga :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

russin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lancashire heeler så klart. Mycket fart, oftast mycket will to please och arbetsvilja🙂 Smarta hundar som är oerhört lättlärda och vill så länge du själv vill - när du inte vill, så slappar dom i soffan.

Här är min yngsta heeler tös - en evighetsmaskin som har så otroligt mycket vilja att arbeta och använda huvudet.

Inte en brukshund-eller retriever, men väl en hund ur vallhundgruppen med vilja att jobba.

Pennybus
0

Welsh Corgi Pembroke?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Eywa
0

#5 Jag ska ha hunden till bruks (spår, lydnad och rapport), rallylydnad och ev. WP. Jag vill tävla i bruks och rally, WP vill jag mest köra för att det är roligt.

#7 Chihuahuan är lite för skällig och nervös för min smak, inte alls det lugnet som brukshundar har som jag gillar. Och den är nog lite i det minsta laget, men tack för tipset!

#8 Heelern har jag kikat mycket på, men jag är inte så förtjust i vallhundar (stress, rädslor, skälliga). Jag vet att vissa brukshundar också besitter dessa "negativa" egenskaper eftersom många brukshundar också var vallhundar en gång i tiden. Jag eftersöker dock den typen av bruksmentalitet där hunden är "cool", med mycket lugn, pondus och som är helt orädd, om du hänger med på vad jag menar? Men heelern kanske inte är den typiska vallhunden, vad är din uppfattning?

JamieBlue
0

TS: hur stor är liten? :) Ungefärlig maxhöjd/vikt?

russin
0

Heelern är inte den typiska vallhunden såsom BC, kelpie osv - heelern är en kofösare som driver genom att nypa och ducka och även en skadedjursbekämpare på gårdarna.

Rasen är ojämn, så man får leta noga och tala om vad man söker. Jag har två töser som är väldigt olika varandra. 2,5 åringen är en liten och totalt orädd tjej som lugnt ligger och sover mitt inne på ett tivoli, mitt på ett skjutbaneområde osv. Älskar människor, men har lite för mycket självständighet och inte så stark mental förmåga = orkar inte jobba mentalt så länge.

1,5 åringen däremot älskar att jobba och är totalt fokuserad på det hon gör - men har mer nerver. Orädd för de flesta saker och ljud, men tycker av någon anledning att främmande hundar är äckliga och talar gärna om det. Fick spö av min andra heeler som valp, men vet inte hur mycket det påverkade. Har aldrig haft så mycket utbyte av andra hundar än min andra heeler och är totalt fokuserad på mig när vi är ute - även om vi är en större grupp. Är i spökåldern nu med allt vad det innebär - men äldre helbror tävlar i agility, freestyler och HtM. Min tös älskar att spåra och är superduktig. Skulle troligen kunna bli en bra agilityhund om jag själv bara kunde springa (dåligt knä) då hon älskar hopp, höjder, rörliga underlag osv. Helt orädd för olika typer av underlag, skottfast - men gapig. Tycker om att höra sin egen röst… Kullbror tränas i lydnad och är har inte alls lika lätt till skall.

Så visst, det kräver lite detektivarbete för att få det man söker men det är en kul ras - men vet inte om jag kan kalla den "mycket lugn"😃

Driva
0

Jag säger min ras Podengo pequeno eftersom jag skaffade min hund för att jag ville ha en liten hund med målet att tävla i bruks.

Podengo pequenon är en liten ras (ca 20 cm i mankhöjd) men är väldigt tålig och robust eftersom den är en jakthund på kanin från början. Trots att det är en jakt hund har jag inte märkt några problem med att in hund får vara lös. 

Envis och glad, älskar att få göra saker. Min hund är under året än så länge, men vi har börjar träna sök lite smått. Kan säga att min hund behöver få någon typ av mentalstimulans för att inte börja hitta på egna hyss, men det är inte så att hon börjar klättra på väggarna om det går någon dag där vi tar det lugnt. 

Men jag måste säga att storleken är en nackdel när man tränar, det blir svårare eftersom hunden inte ser en på samma sätt och i fot position så har de en tendsen att "krypa fram". Samt att det är jobbigt att belöna när hunden är så långt ner, ofta blir det så att övningen avbryts ofrivlligt för att man ska ge godis…. Men det är min personliga reflektion.

Besök min blogg: http://bumpi.se