Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 16735 ggr
Luckysoul
0

Regler kring munkorg

Hej, Jag undrar hur reglerna kring Munkorg på hund ser ut. Enligt djurskyddsbestämmelsen så får man lov att använda tätsittande Munkorg tillfälligt. Vad räknas som tillfälligt och finns där en Munkorg som inte är tätsittande som man får lov att använda hela tiden?

Noa-Nisse
0

Tätsittande är en sådanhär: http://www.hundokattbutiken.se/produkt/hundtillbehoer/dressyrhjaelpmedel/munkorg-nylon-663.html

Och en "icke tätsittande" (kan vi kalla det) ser ut såhär: http://www.abc-annons.se/Munkorg-i-stal_189365.htm

Den icke tätsittande kan hunden flämta i och dricka vatten utan probelm. Det kan den inte i den tätsittande.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Luckysoul
0

#1 Okej, men på den tätsittande så stod där under att de kunde dricka och flämta? 🤔

Fridaaaa
1

Hundar ska kunna flämta med munkorg, eftersom de svalkar sig så.
Även på åtsittande har jag för mig att de ska kunna det.
Dricka är väl på de inte så åtsittande?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luckysoul
0

#3 Okej, men vad räknas som tillfälligt då?

Fridaaaa
1

#4 För mig är det t.ex hos veterinären. Alltså kortvarigt.
Inte på promenader osv :)

Men det är hur jag räknar det :)

Ratlings
0

Finns en tjej här som har åtsittande vid promenader. Har aldrig reflekterat kring hurvida man får eller inte får.. Så nu blev jag också nyfiken 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

[dynamitella]
1

Men, varför ha åtsittande? Dessa är ju till för veterinären eller för allmänna undersökningar. 

Det är ju inte så himla svårt att köpa sig en trevlig och human munkorg :) En som tillåter hunden att öppna munnen och flämta och dricka.

Fridaaaa
0

#6 Hunden måste ju kunna flämta för att svalka sig = inte bra på promenader då att ha det :/

Ratlings
0

#8 Hunden kan fortfarande skälla vet jag. Hunden ifråga gör riktiga utfall mot andra hundar, antar att det är därför hon har det på den.

// Lise

Luckysoul
0

#5 Okej =)

#7 Vad anser du är en trevlig och human munkorg då? =)

Fridaaaa
1

#9 Då tror inte jag det är en åtsittande munkorg om den kan skälla :)

Luckysoul
0

#12 Nej, det har du ju rätt i xD Okej, tyckte den andra såg lite knasig ut.

[dynamitella]
0

Ja, visst gör den? Den gör att det blir lite anknäbb tycker jag. Men å andra sidan så frigör den nosen :) Så det var nog därför jag valde den som ett exempel. Jag ogillar dem som täcker hela nosen.

Exempel: http://www.fordogtrainers.com/ProductImages/pictures/breed/german-shepherd-dog/dog-muzzles/leather-dog-muzzles/agitation-dog-muzzle-dondi/leather-dog-muzzle-padded-agitation-attack-police-schutzhund-k9-service.jpg

Fridaaaa
0

Jag tycker dem i plats är värdelösa :)
Vi har en i läder, som går upp mellan ögonen. sitter bra och är ej obekväm för våran vovve (har den sällan)

Luckysoul
0

#14 Jo den såg ju väldigt obekväm ut. Den såg ju ut som att den skulle kunna kväva hunden :/

Fridaaaa
0

Sådan här har vi http://www.tajanislader.com/?s=zoom&productId=344

Sitter bra, hon kan flämta också bland annat :)

Ratlings
0

#11 Det är en sån tyg som sitter åt. Hon har även halti så kanske inte så smidigt med en sån i metall och den över.. Men men 🙂

// Lise

Fridaaaa
0

#18 Ok för sitter dem åt, kan dem ju inte skälla :)
Och våran hund hade sådan i tyg som visats i tråden, hos veterinären, och hon hade inte kunnat skälla.
Den kanske är något stor åt hunden? =) För låter otroligt om den kan skälla om den sitter åt :)

[dynamitella]
0

Mina tikar har kunnat skälla även om du så stänger igen munnen med handen. De kan liksom få fram ljud precis som vi kan om vi stänger munnen bara :) Det var kanske så de menade. Det låter ju högt ändå.

Ratlings
0

#19 Jag har ingen aning, har inte gått så nära och kollat då jag vet att hunden gör utfall 😉 
Men som #20 säger kan dom ju skälla även om man stänger munnen på dom 🙂

// Lise

Fridaaaa
0

#20 Ja gnälla osv kan dem ju, men inte skälla. När dem skäller har dem ju munnen öppen :) Ljud kan dem såklart göra med munnen stängd, men skälla för mig är när dem öppnar munnen liksom :) Annars är det mer gnäll osv ;)

Lathundarna
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en i metall vid veterinärbesök, vistelse i trångt utrymme med andra hundar (t ex väntrum) och liknande. Skaver inte, går att hjässa och dricka samt skälla i 🙂

Luckysoul
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en munkorg i plast för Lucas. Den satt bäst =)

[dynamitella]
0

Den ser bra ut :)

Luckysoul
0

#25 Vad bra =) Han kopplade av lite mer med den på också så vi hoppas att det håller i sig =)

Fridaaaa
0

#24 Jag testade sådan på våran, men satt ej bra på våran plus lätt för henne att ta bort den, även fast vi testade olika storlekar och olika inspänningar :/
Även fast dem är vana vid att ha det, så ska dem ju ej kunna ta av :)

Luckysoul
0

#27 Ja, inte bra om de kan dra av den :/

Jag lät dock Lucas testa att dra av den men det kunde han inte. Även när han gjorde utfall med den åkte den inte av, så den sitter bra på honom =)

Fridaaaa
0

#28 Okej vad bra :)
Jag har läder istället, som går mellan ögonen, passar våran tik bra, de gånger hon har det :D
Det är tur att det finns så många olika modeller :)

Luckysoul
0

#29 Okej =)

Ja precis, hundar är ju så olika så det hade blivit klurigt om där bara funnits en modell i hela världen =)

Fridaaaa
0

#30 Precis! hehe

Driva
0

Min hund har väldigt svårt för att klippa klor, och kan vända sig och nafsa när man försöker klippa klorna på henne, så jag testade en åtsittande munkorg, men hon klarade av att nafsa ändå, hur förstår jag inte för jag skulle inte vilja ha en tajtare… Så jag gav upp det med munkorg känns som det bra stressade henne mer..

Besök min blogg: http://bumpi.se

rebeckanystrom-
0

jag har tätsittande på min tjej hemma när det behövs, hon är en liten tjuv när det kommer till soppor och köksbänken. Hon kan äta, dricka och flämta då den inte ska sitta så tight. Hon har inga problem med den i alla fall.

[dynamitella]
0

Är det ens lagligt? Att sätta på en tätsittande munkorg på sin hund för att den "är en liten tjuv" låter inte som hälsosam hundhållning.

(förklara gärna om jag missförstått! :)

Fridaaaa
1

#33 Jag tror ej det är lagligt att ha det så. Och hur kan hon äta om hon ej kan ta soppor och från köksbänken?
Nej inget bra för hunden att ha det pga det, OK på promenader men ej hemma :/

rebeckanystrom-
0

#34 #35 Så fort man går utanför dörren så är hon uppe på varenda bänk hemma och drar ner saker och gör sönder. Hon tuggar sönder allt i hennes väg, då jag precis flyttat och har skräp påsar stående lite här och var så vill jag inte riskera att hon river ut allt där, då det finns plast å allt möjligt som jag vet att hon tuggar i sig. Men jo hon kan både äta och dricka, tror inte matskålen tömmer sig själv.

Fridaaaa
0

#36 Men det är det jag undrar, hur hon kan äta ur matskålen men ej annat som hon ej får äta? :)
Men jag tycker du ska ha henne i ett eget rum i så fall eller finna annan lösning :) För tycker ej man lämnar med munkorgen på :/

rebeckanystrom-
0

det är en sak att äta ut en matskål som står i lägre höjd än att hoppa upp på bänkar/dra ner soppåsar å liknande. det enda rummer jag har dörr till är sovrummet och tänker inte stänga in henne i ett litet rum när hon inte visar några men alls på att hon har munkorg på sig.

Fridaaaa
0

#38 skriv vem du talar med :)

Jo det vet jag att det är skillnad, men du skrev att hon "tuggar sönder allt i sin väg", så visste inte att du menade enbart på bänkar :)

Ok du gör som du vill, men jag hade personligen inte haft det, utan uppsikt, eller länge :)

rebeckanystrom-
0

ja, allt som hon kommer åt som går att tugga på tuggar hon på :P förutom möbler, men kartong, plast, mat, ja diverse saker. 

"Tätsittande munkorgar som hindrar hunden från att hässja får endast användas tillfälligt. Att en hund hässjar innebär att den flämtar upp till 200 till 400 gånger per minut. Hunden gör det för att för att svalka kroppen eftersom den inte kan svettas."