Vart går gränsen?
Det här med dom s.k fördomarna. Alla stöter vi på dom..
Åsikter existerar, så är det ju bara och alla får anse vad dom vill men det finns gränser.
Jag är skeptisk till just dom s.k kamphundarna (nej, ni behöver inte spy galla pga det ordvalet) men skulle jag stöta på en trevlig och harmonisk s.k kamphund så är jag väldigt öppen av mig. Jag ogillar att vara skeptisk egentligen, jag vill inte gå runt med avsky mot just en ras liksom. Men man hör dessa historier om dessa s.k mördarmaskiner (nej, ni behöver än en gång inte spy galla över det ordvalet) och blir, tyvärr, skeptisk. I mitt område bor det två amstaff som attackerar andra hundar så illa att det blir akut till veterinären pga skadorna.
I alla fall.. där är mina fördomar, men som jag skrev så kan jag lätt ändra dessa fördomar om jag stöter på en trevlig s.k kamphund och känner någorlunda tillit (tillit känner jag inte ens till min hund till 100% då vad som kan hända och ske oavsett ras). Men jag spyr inte ut mitt ''hat'' till ägarna som har dessa hundar, det är otrevligt och barnsligt. Och jag tror ägarna inte orkar höra dag ut och dag in vilka ''hemska'' hundar dom har.
Jag har en nakenhund. Det är 50/50 där. Hälften skriker rakt ut hur söt hon är medan vissa undrar om jag inte har råd med päls till henne, vad som hänt med henne pga att hon är pälslös, hur äcklig hon är och hur ful hon är. Det sårar.. visst att alla inte kan älska denna ras men om ens åsikter ska vara så rent utav elaka så blir jag sårad. Gillar man inte rasen - säg inget, det räcker.
Redan nu ikväll fick jag höra ''vad tusan har hänt med henne?!'' av en besökare. Jag orkade inte ens svara och han tyckte det var jobbigt med en glad hund som älskar människor och pga den kommentaren så tog jag inte undan Molly helt enkelt. Ni får gärna kalla mig omogen och respektlös men spyr man galla på min hund så hjälper jag inte till så länge hon inte attackerar med hugg och kraft (och jag vet själv hur otroligt omogen jag kan vara i sådana lägen.. jag är en som ger igen om någon visar respektlöshet helt enkelt).
I alla fall, min gräns för otrevligt är när man spyr ur sig sin ilska, sitt hat över just en ras eller en grupp av hundar. Det är otrevligt helt enkelt.
Vart går gränsen tycker ni?
Såklart kommer det vara blandade meningar; vissa kommer tycka att det är okej att säga sin fulla åsikt om vissa raser medan vissa, som jag, anser att man kan vara mild och respektfull mot hundägare som älskar sina djur. Men försök att inte spy galla över varann bara…
Jag tycker man bara ska hålla tyst!
Jag har en labrador - vi säger att du tycker inte om rasen, är det min deal? Ingen har tvingat dig att vara nära min hund, eller själv skaffa en labbe. Så varför bry sig så mycket?
Jag har mycket emot pinscher speciellt dvärgpinscher, men går jag till dessa hundägare och säger att jag inte gillar rasen för den är hoppig, spattig och allmänt jobbig enligt min mening?
Nej, däremot informerar jag gärna hundägare som impulsköpt blandrasvalp på blocket för ca 1000 spänn att det är helt fel avel de stödjer och ev. risker.
Det regnar fördomar över mig och jag har fått så mycket skäll (en man stod och skrek på mig rakt ut…) för att jag har min staff (ej renrasig dock) lös i skogen, han är tydligen en blodtörstig kamphund och ska hållas med STACKEL eller ELhalsband enligt vissa och enligt andra gå med munkorg för att de ska känna sig trygga när han är lös.
Just nu har han bogsele, tänker inte ändra det. Min hund har även blivit sparkad, vi gick på en väldigt smal stig och han nosade på den förbipasserandes ben och fick en rejäl spark i huvudet. Skulle den människan sparkat hunden om det vore en golden? Skulle inte tro det, den människan har flera hundar hemma och är inte hundrädd.
Min staff är världens snällaste trots allt han gått igenom, han är en ängel. Han går fot och är riktigt lyhörd. Nu undviker jag folk för att slippa på skäll eller att min hund riskerar att skadas.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Men precis.. det har jag sagt till folk förut ''var glad att du slipper vara med min hund då om hennes nakenhet stör dig?'' men nu ger jag upp..
Men gud!! Föreslår folk verkligen stackel?! Man blir ju rädd för människor 😕
Men va?! Alltså… jag har inga ord över hur du och din hund blivit bemötta.
Skönt att din kille inte tagit större skada pga dumma och korkade människor!
Känns nästan som mina små bekymmer om ytliga kommentarer inte är nåt att gnälla om när jag hör din historia.. men i grund och botten är alla fördomar riktigt jobbiga antar jag..
Helt ärligt så har jag slutat bry mig. Det är 50/50 även för oss, en del tycker råttan är döläcker, andra tycker han är ful som stryk. En del gillar hans enorma energi, andra tycker den är hur jobbig som helst. Det är ju upp till dem hur de tycker och känner, och jag tvingar aldrig min hund på någon. Huvudsaken är ju att jag trivs med honom eftersom det är vi som lever tillsammans - resten kan kvitta. Känns onödigt att lägga energi på att bli upprörd (även jag stöter på många fördomar, även om det inte är i klass med t ex muskelhundarnas), när jag kan lägga den på nåt roligare. T ex att träna 😃 De gånger nån ropat "Vad fin han är" har jag svarat "Tack, tack". De gånger nån ropat "Vilken ful jycke!" har jag svarat "Tack, tack". Ger man ingen motreaktion till det negativa brukar det ta stopp där.
Kan inte heller påstå att jag har mycket fördomar mot andra raser - snarare individer vi drabbats av (eller för all del - ägarna till dessa individer). Känner jag mig osäker på nån ras så försöker jag ta reda på mer om den, och oftast finner jag nåt intressant 🙂
#3 Positivt tänkande, det gillas! Om jag också hade lite utav den, jag retar mig lätt på dryga kommentarer m.m.
#4 Jag kan också reta mig och ha svårt för att skaka av mig, det är mänskligt. Det viktigaste är att skaka det av sig. Göra som hunden - leva i nuet 🙂
#4 👍
#2 Jag har dock full förståelse att folk har fördomar när det gäller amstaffs, pitbulls, rottweiler eller liknande blandraser av dessa.
Jag vet att sådana raser är kända för att anfalla oprovocerat och liknande, dock tror jag att det är för att dessa muskelhundar avlas oseriöst och stor mängd, säljs billigt på blocket och hamnar oftast i oseriösa händer. Att äga en muskelhund innebär ju status nu förtiden, de flesta bryr sig inte om hundens behov. De flesta hundar flippar då.
Men som sagt, jag har inget emot att vissa är osäkra när det kommer till muskelhundar, jag själv håller mig gärna på andra sidan trottoaren av dessa pga. de flesta muskelhundar här har oseriösa hundägare och jag tar inga risker, trots att jag har en egen sådan hund! Honom litar jag dock till 100% på trots hans förflutna, han är så underbar och stadig i psyket. Trots det han varit med om och trots att han blivit sparkad så är han en stadig individ med massa livsglädje! Bitas finns inte i hans värld.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Först och främst tycker jag det är trist att det alltid blir en massa reaktioner när folk skriver att deras hund blivit attackerad av en kamphund. Trådskaparna vart hundar blivit attackerade är nog upprörda som det är och vill säkert inte ha en massa tillrättavisningar om deras ordval eller vems fel det egentligen var (ägarens eller hundens).
Ordet kamphund har enligt mig inte alls en negativ klang då det faktiskt är var det är- de är ju framavlade till kamp. Men det finns ju andra ord som kan föredras till exempel muskelhund eller liknande.
Jag har en amstaff i min umgängeskrets som är världens gladaste, goaste hund! Skulle lita på den hunden till 100 procent kring min hund men däremot skulle jag aldrig släppa fram min hund till en okänd "muskelhund". Tycker det ser ut som att de skulle kunna göra sån himla stor skada på ens hund, med de breda käkarna och kraftiga kroppen.
Men det betyder ju inte att jag tror att alla skulle försöka attackera min hund, men man vet ju aldrig!
#7 Ja, dom får ha sina åsikter men att ta ut åsikter i sparkar osv är inte acceptabelt!
Där måste jag hålla med.. många som skaffar dessa muskelhundar skaffar för att få status som sagt. Det är tragiskt.
Du verkar klok du :).
Folks fördomar om mina raser struntar jag i, då det finns riktigt kassa exemplar av båda raserna och har man bara stött på dåligt exemplar förstår jag att man får en negativ uppfattning om raserna, men är det någon som inte vet något om/känner mina hundar som individer som säger något negativt riktat mot dom, då blir jag förbannad.
Sen skulle jag inte säga att jag har fördomar om kamphundar/kamphundsblandningar, utan snarare erfarenhet, och för min del skulle jag inte klaga om dom förbjöds och försvann då jag inte har mycket till övers för dom och ser heller ingen anledning till att ha den typen av hund i vårat samhälle. Men, det är min personliga åsikt och jag har vett nog att aldrig säga det till en person som äger en hund av den typen eftersom jag vet att det säkerligen sårar och det är ingenting jag är ute efter. Så jag skulle aldrig säga direkt till någon vad jag tycker, så länge ingen frågar.
I övrigt har man väl en del fördomar, men inga grova som inte kan ändras.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det finns inget som kallas för "den perfekta rasen" i min värld så därmed existerar heller inga fördomar hos mig gentemot någon ras. Varje hund är en individ i sig oavsett ras, ursprung, stamtavla eller ej och varje individ är också olika oavsett djurart.
Att jag sen är rädd för schäfrar har sin orsak men en rädsla som är skapad pga två individer ur rasen hindrar mig inte från att hälsa på en schäfer eller gå på promenad med en. Det skulle heller inte hindra mig från att äga en schäfer. Bästa botemedlet att bli av med rädsla är att möta den.
Nu har ju jag också börjat skapa en rädsla för Rottweilers men det är mest för att jag endast träffat rottisar som hoppar och har sig samt nästan klättrar på en och en så stor hund känns inte bra att få över sig. Men det innebär inte att jag drar alla rottisar över en kam, för jag vet att någonstans finns det en underbar individ även i den rasen som jag lugnt skulle kunna gosa ihjäl.
Jag tycker att det är klart att man har fördomar, man har väl en generell uppfattning om en ras när man saknar erfarenhet och även kunskap av rasen, sedan kan den uppfattningen både vara baserad på fakta eller fantasi.
Jag har inget behov att kläcka ur mig negativa saker jag tycker eller tänker om folks raser om dom inte ber om min åsikt.
Och jag struntar högaktningsfullt att folk har åsikter kring min ras…det är inte en fråga "om" det finns utan till vilken grad, jag är villig att lyssna om motparten är det med, men jag tar inte åsikter från okunnigt folk som bara är ute efter att tycka, det är tyvärr mestadels sådant.
≧◔◡◔≦
Jag tror inte jag har några fördomar mot någon speciel ras, men jag är ganska trött på att höra andras åsikter om mina hundar, Får ständigt höra att min kines är ful och att jag borde ge min lurcher mer mat för att han är så spinkig…han är 50% vinthund spelar ingen roll hur mycket mat jag ger honom han går inte upp i vikt..Jag brukar titta på månniskorna som kommer med kommentarer le och säga "tack för att du delar den tanken med mej" och sen fortsätta gå :).
Fast ibland är det ju ägarna till muskelhundarna som har förutfattade meningar..när jag var ute och gick förra veckan så kom en kvinna fram som bor i samma område som jag och började skrika om att hennes hund minsan inte var aggresiv och så vidare, först stod jag där som ett frågetecken och fattade inte vad hon pratade om till slut kom det fram att hon var arg för att jag alltid gick över gatan eller svängde in på en annan väg när jag såg henne komma med sin amstaff..jag fick förklara att det inte var för hennes hund jag tog en annan väg för att slippa mötas utan för att min gamla labbe blandis nu när hon är gammal har bestämt sig för att hon inte gillar att andra hundar kommer för nära jag tar en annan väg oavsett vilken hund jag möter för att hon ska slippa gå upp i varv..hon såg lite snopen ut ;)
Jag är lite halvrädd för främmande muskelhundar då jag inte vet hur mycket pli föraren har på sin hund.
Jag har träffat både de urskönaste rottisar, staffar, amstaffar och diverse bullhundar, alla positiva och stabila.
Dock så finns det oansvariga ägare som inte vet vad de har i kopplet.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#8 Ja, kamphunds-namnet använder jag med.. kan förstår att folk inte orkar då det blivit ett negativt ord så att säga men det är ett enkelt ord att säga till de hundarna dock.
På sin vakt ska man nog alltid vara, oavsett vem det är.
#10 🙂 Blir förvånad att så många här inne är respektfulla av sig, men de man stöter på spyr ur sig både det ena och det andra.
#11 Rottisar är himla fina faktiskt!
#12 👍
#13 Skönt med nån som också får elaka kommentarer om sin kines, då är man inte ensam! Det är himla störande..
Men varför ska människor bli förbannad på vilken väg man väljer? Det är inget måste att man ska hälsa på varje hund man träffar och folk borde egentligen inte ta det som en förolämpning alls. Oavsett ras.
#14 Man är på sin vakt, tyvärr.
Håller med, min ras väcker också en hel del känslor och de flesta verkar vara negativa pga alla dessa fördomar. Folk ska skämta, berätta hur man ska sköta sin hund eller bara slänga ur sig något elakt påstående. Förstår inte vad vuxna människor får ut av det? Vad tänker de när vi passerat varandra? Varför inte bara hålla det för sig själv?
Sen jag blev chihuahuaägare har jag kastat de få fördomar jag hade innan åt skogen och nu har jag ett tomt papper för varje ras, innan man lärt känna (inte bara träffat snabbt) många individer av samma ras kan man inte säga något!
Hur man än gör så finns det alltid någon som inte är nöjd. T.ex. om det är en kall vinterdag och jag inte har täcke på min tik, då blir det ett jäkla liv!! (trots att hon glatt skuttar fram i snön) men om jag sen en annan dag har täcke på henne finns det säkert någon som klagar på det istället. Om jag tar det lugnt en dag så är det hemskt mot hunden och om vi har en heldag utomhus med vandring och viltspår, då undrar vissa om min lilla råtta klarar sig utan väska!
Så jag försöker skita i vad folk tycker (även om det är svårt), jag känner ju min hund bäst och vill hennes bästa!
#16 Instämmer helt.
Vet inte hur många gånger folk tyckt så synd om Molly för hon är naken och måste vara ute på vintern. Jag ser ju själv när hon får köldkramp så inte plågar jag henne självmant? Som nu när det är max -2 och Molly klarar av att vara ute en hel timme, ändå tycker folk så synd om henne.
Senast häromdagen gick en man bakom oss och lyssnade när jag bad Molly komma.. sen gick han förbi och sa ''Stackars Molly!'' .. jag var som ett frågetecken. Sånt tycker jag mest är obehagligt, faktiskt. Jag vill helst vara ifred på våra promenader för Molly fokuserar lätt på andra människor och bajshögar och allt möjligt och när man själv skaffat hund inser man att vissa hundägare bara vill vara själva, som jag. Det är lättare för mig att träna min hund om folk bara struntar i oss.. men ja, vissa tror det är fritt fram helt klart!
Nu vart det mycket babbel, haha.
#17 Men vilka människor det finns, hur orkar de lägga sin energi på att tjuvlyssna och lägga en onödig kommentar…
Ja det är tråkigt, man blir ju faktiskt anklagad för orsaka lidande för sin fyrfota kompis och det är rätt hemskt när man är djurvän! :S
Synd att man ofta blir så ställd att man inte kommer på något bra att säga, men nästa gång så! :P
Men det verkar iaf gå lite åt rätt håll för våra (och andra) raser tycker jag, de blir vanligare och ses mer och mer i rätt sorts sammanhang, som hundar och inte som porslinsdockor.
Är väldigt sällan jag får dåliga kommentarer. Får ofta bra och positiva. Att han är söt och inte skäller. Som om alla taxar skulle skälla.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#18 Ja du.. finns folk till allt brukar jag säga 😐
Ja men precis.. dom anklagar oss att skada våra vänner, det är ju sjukt.
Precis :). Det känns skönt!
#19 🙂
#15 Sen måste man komma ihåg att det ofta är skillnad på folk som är aktiva på hundforum etc och på "övriga" hundägare. Här är folk aktiva för att de (mestadels) är öppna, vill lära, diskutera erfarenheter och försöka hjälpa till. Man märker stor skillnad om man diskuterar hund på facebook till exempel, det är ett helt annat klimat där. Där var jag fullkomligt okunnig inom ämnet hund för att jag inte ville lägga min hund på rygg och för jag ger min hund råa f-ben, för att ta några exempel.
Så de människorna man egentligen skulle vilja komma åt och diskutera fördomar med, att man ska ta upp bajs, att inte allt hunden gör beror på att den försöker ta över ledarskapet osv, de finns tyvärr sällan här. :/
#21 Ja, men den skillnaden har jag själv märkt :). Men man tycker, helt automatiskt, att varje hundägare vill veta så mycket som möjligt och vill lära sig varje dag som går men så är det ju inte och det är synd.