övertala föräldrar
hej , jag heter fia och är tolv år snart tretton . jag har alltid velat ha en hund men mina föräldrar har sagt att vi inte kan ha en hund för att dem har så mycket med sitt företag men nu så har de sålt det och jag har ju fortfarande intresset kvar . om ni har några tips hur jag kan "övertala" dem eller fördelar med en hund som jag kan säga till dem så kommentera gärna :) tack

Om man inte har tid med en hund så är det tyvärr inget annat att göra än att vänta med att skaffa den tills man fått tid.
anette dem sa att dem inte hade tid för att dem hade ett företag men nu så har dem ju solt det :)

Men de har väl andra arbeten för att försörja er?
Som förälder skulle jag inte ge vika för mitt barns tjat om en hund. Detta då jag vet hur mycket som krävs av en som hundägare. Du må ha intresset nu, men hur är det om X antal år? En hund blir trots allt 10-15 år. Dessutom är det ju dina föräldrar som får stå för kostnaderna och ta hand om hunden när du är iväg/är sjuk/inte känner för det, etc. Även om de sålt sitt tidskrävande företag så är man kanske inte så sugen på att rasta/träna en hund efter 8 timmars arbetsdag om man inte har intresset för detta själv (vilket dina föräldrar inte verkar ha).
Det är absolut inget illa ment mot dig TS, men du kanske ska lugna dig tills du inte bor hemma längre om dina föräldrar nu inte vill ha en hund? Låna någon bekants hund att träna med så länge?
Hjälps inte med att tjata på sina föräldrar, det är mycket man måste tänka på innan man bestämmer sig för att skaffa sig en hund,
Innan man skaffar sig en hund bör man tänka sig för ordentligt, eftersom detta innebär ett stort ansvar - du ska ta hand om en levande varelse i minst 10 år.
De flesta hundar behöver motion varje dag. Är det du eller är det någon annan i familjen som skall stå för promenaderna? Inte bara de första veckorna när det är skoj att visa upp den lilla valpen för vänner och bekanta utan varenda dag hela året , hunden måste ut i alla väder i ur och skur.
Finns det någon hemma om dagarna så att hunden inte är ensam medan alla andra är i skolan eller på arbetet? Har ni möjligheter att ta hunden med då ni skall på semester eller har ni ett ställe där hunden kan vara i trygga händer medan ni är borta? Att ha en hund det är som att ha ett litet barn så länge den lever, den behöver uppfostran, mat, kärlek, promenader, aktivering och mycket tid. Det är som sagt mycket att tänka på innan man ens bestämmer sig för att skaffa sig en hund. Men om dina föräldrar inte känner sig redo ännu för att skaffa hund eller helt enkelt inte vill ha en hund så bli inte besviken och ledsen, jag lovar dig du har hela livet framför dig och om det inte blir någon hund när du bor hemma så kan du ju skaffa dig en hund när du flyttar hemifrån och du kan ju kanske få hjälpa till med andras hundar medans du fortfarande bor hemma, tex vara hundvakt eller hundrastare?
Men ett tips, jag tycker du och din familj ska sätta sig ner och diskutera om saken och se vad dom tycker och tänker angående hundköp. Ni kanske kan prova vara fodervärd åt en hund och se hur det fungerar?
Lycka till och ha det så bra!
❤️
#5 Att vara fodervärd åt hund är långt ifrån detsamma som gäller med t ex hästar. Man har nästan större ansvar som fodervärd än om man själv äger hunden. Utöver kostnaderna så har uppfödaren dessutom ofta krav på att de vill ha hunden meritera.
#6: Jo jag vet det, glömde skriva att det är oftast uppfödare som söker fodervärd till hundar, då är det ganska vanligt att man måste vara utställnings intresserad då de gärna ser att man ställer ut hunden, men nu menar jag inte långtids fodervärd, jag tänkte på folk som söker fodervärd på helger och vissa veckodagar.
Då heter det hundvakt och inte fodervärd.
Till TS
Det är ett enormt ansvar att ha hund och framför allt tidskrävande och man blir låst. Även om dina föräldrar har sålt sitt företag så kanske de ändå känner att de inte har tiden, en hund behöver ut och rastas minst var 6:e timme och mycket oftare än så som valpar. De behöver uppfostras och gå på kurs vilket många gånger är förlagt på vardagskvällar och har man då jobbat hela dagen så har man kanske inte den orken när man väl kommer hem.
Det du i stället kan göra är att sätta upp lappar om att du erbjuder dig att gå ut och rasta andras hundar och gör det under en längre period (några månader) för då får du även känna på lite hur det är att ha egen hund som måste ut i alla typer av väder. När du har gjort det ett tag så kanske du även kan erbjuda dig att vara hundvakt under en helg eller liknande till någon av hundarna som du brukar rasta under förutsättning att dina föräldrar går med på det givetvis. På så vis får både du och dina föräldrar känna på livet som hundägare och om du fortfarande tycker att det är kul efter det så kanske dina föräldrar ser hur engagerad du är. Tänk dock på att det alltid är dina föräldrar som ska ha huvudansvaret över en eventuell framtida hund, de måste också vara beredda på att gå ut med den och sköta om de dagliga sysslorna som den kräver. Även om du går i skolan nu så kommer det bli tuffare ju äldre du blir, framför allt gymnasiet kräver mycket tid och man har oftast mycket läxor då som tar bort mycket av tiden du kunde ha spenderat med hunden.
Vill bara inflika att man kan bli dagmatte/"dagfamilj" till folk som är på jobbet.
Men det gäller ju bara då om du har en förälder som är hemma på dagarna. Och det blir kanske inte så lätt.
Men det är värt att nämna.
Vill inte föräldrarna ha hund just nu eller inte alls, ska man inte försöka övertala heller. För föräldrarna har huvudansvaret om allting.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.