"Skäll inte på hunden"
Vet inte om tråden redan finns men vad anser ni här inne om SKKs kampanj "skäll inte på hunden" ?
Jag kan inte riktigt koppla kampanjens namn med de 12 punkterna, även om de flesta är grundläggande för att ha hund med hänsyn och respekt för att hunden och omgivningen. Eller?
Kampanjen kunde om det här är utgångspunkten heta något annat, skäll inte på din hund hade ju kunnat handla mer om hantering av problem med hund för att ägaren ska klara av att inte blir frusterad och skälla utan ha mer kunskap om hur man löser situationerna.
Annars hade jag inte ens sett kampanjen nu om jag ska vara ärlig… ;)
#1 När jag såg överskriften "skäll inte på hunden" så tänkte jag att SKK äntligen kommit ut med någon kampanj om hantering av hundar under frustrerande situationer men ack vad fel jag hade.
Punkterna tycker jag är rätt självklara och grundläggande i hundägandet men kanske inte för alla.
Vad jag fattat det som så handlar kampanjen om lösspringande hundar och hundbajs på trottoaren och på så sätt är den ju bra.
"Skäll inte på hunden" tolkar jag som att alla sakerna som tas upp i kampanjen är hundägarens ansvar inte hundens. Med andra ord är det inte hunden som ska få skäll/sneda blickar för att den har en oansvarig hundägare.
Jag tycker att det är en intressant kampanj, den kan nog bli riktigt bra om den görs på rätt sätt.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag tänker som IdaT. Tyvärr finns det många hundägare som inte bryr sig eller ens tänker på/förstår hur andra upplever dem och deras hundar.
#3 Ja, det klart de tänkte så… det blev syftningsfel för mig när jag läste. En kampanj av det andra slaget hade dock också varit intressant, en skäll inte på hunden (när du själv blir frustrerad för att du inte förstår hunden, varianten:)) 😛
Jag tycker den är bra. Den uppmärksammar just att det är ÄGAREN som måste ta ansvar för sin hund och uppfostran, inte skylla på hunden om det inte fungerar. Sen måste vi alla visa varandra respekt vilket kan låta självklart, men det är ju inte det! Hur många möter man inte som låter hunden gå längst ut i kopplet eller okopplad? Springa fram och hälsa utan att fråga? Så deras kampanj är ju högst aktuell :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf