Rädd att hon ska döda dem.. :(
Hej!
Jag har en blandras på 8 snart 9 månader, Hon har jack russel i sig som är grythund.
Jag har även musuppfödning och är rädd att om jag har mössen på golvet eller något så kommer hon jaga dom och försöka döda/äta dom :(
Kan man träna bort de?
Jag har haft en mus i handen och sen sträckt fram den lite försiktigt mot Lexie (min hund) och då tittade hon mest bara mot sidan och försökte undvika den.
Hon har inte gjort någonting mot någon av mössen än, Men är som sagt rädd att hon ska göra det.
Grythundar är ju bättre än katter på att fånga möss, så ah.. :3
Vill inte ta några risker!
Hur gammal är hon?
Jag tror att om man tränar hunden från den är valp så kan man lära hunden att inte röra smådjur inne. Men en vuxen hund skulle jag inte lita på utan i såna fall ha hunden i ett annat rum när man har ute mössen.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Bara en tanke utan att veta hur du bor. Måste du ha hund och mus i samma rum?
Även om man kan träna "bort" det så går det inte att till helt 100% lita på att instinkten inte finns där om det skulle hända något. Som vissa jakthundar, hela jaktinstinkten går inte att träna bort.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Nja, jag skulle tro att risken är rätt stor. Det är ju ändå en jakthund du har. Undrar om inte dom är avlade till att jaga möss på skeppen förr också🤔 Visst kan du träna bort det. Men det är en terrier och dom är hårda och envisa som synden. Och innan du kommit så långt att du tränat bort det, så skulle jag om jag var som du, inte låta den få en chans att träffa dom. Ha en stängd dörr emellan.
Så här i efterhand så kan fundera på om det inte är fel ras du skaffat dej. Nu vill jag absolut inte vara dum eller något, men det är sååå viktigt att ta reda på vad raserna i en blandis har för egenskaper. Avkommorna ärver 50/50 från sina föräldrar. Och en jakthund är avlad långt långt tillbaka i generationerna att jaga och det sitter där.
Men jag får hoppas att du hittar någon bra lösning😉
#1 Som det står i texten så är hon 8 snart 9 månader! :)
#2 Nej, Det måste jag inte. Men på nätterna så sover hon inne vid mig (där mössen är) Och alltså, Då är det inga problem. Men det skulle vara kul/bra att kunna ha dom tillsammans, Så att jag inte behöver oro mig för någonting.
#3 Vet du nå hur jag ska kunna träna det? :/
När jag köpte henne så tänkte jag inte speciellt mycket, väldigt dumt.. Men jag ångrar ändå inte att jag köpte henne! Hon är mitt allt!❤️
#4 nej, Det måste jag inte. Men det skulle vara kul att kunna ha alla djuren tillsammans :)
Jag har precis skaffat mig en russel, och jag har fem råttor. Jag visste från början att det kanske inte skulle gå då hon är 4 år och aldrig träffat tamråttor innan. Men det går bra att ha råttorna i sina burar på en höjd, typ byrå. Och så länge hon inte skäller på dem tycker jag att det funkar. När jag tar ut råttorna är vi instängda i ett annat rum för deras säkerthets skull, då jag inte tror en sekund på att det ska funka om de springer lösa.
Tyvärr är det så man får göra tycker jag. Hög höjd på buren och stängda dörrar om man har dem ute!
Med mina hundar skulle jag inte ens prova - jag vet att åtminstone den ena av dom kvickt skulle göra slut på mössen.
9# Känner lite som dig faktiskt. Jaktinstinkten är väldigt hög på russels, och ja det finns säkert undantag men jag skulle 'ändå se det som bra om de kunde leva bredvid varandra så att säga.
#7 Har hittills haft ungefär så. Hon får titta på dom, Men inte sätta upp tassarna eller något sånt.
#8 Hur lärde du din hund? :D
Måste bara säga att jag älskar h*ns färg! ;)
#8 Härlig bild. Men tolkar man kroppsspråket på din vovve är det bara en tidsfråga innan hon smakar på sin mindre kompis😉
Men jag hoppas att det fungerar för er allihop med era andra husdjur. Det är alltid bättre och lugnare när allt fungerar.
Vi fick en katt när vi startade upp detta med hunderiet. Det fungerade förvånandsvärt bra. Den är borta nu. Men nu skulle vi aldrig skaffa någon mer då jag vet att katten inte skulle gå säker. Och att hela tiden hålla koll blir till slut bara en massa spänning. Så vi nöjer oss att klappa grannkatten i stället😃 Vi valde bort katten även om vi vill ha en.
Min hund är också en jakt hund, men jag tränade med henne från första dagen hon jag fick henne som valp med mina marsvin. Och det har aldrig varit några problem, hon är fortfrande nyfiken på de när de är ute men går då fram och slickar på de.
Vår whippet vi hade tränades också från valpstadiet med små djur och han var till och med "extra" mamma åt kaninungar vars mamma hade dött.
Så det går absolut, men jag tror man då får träna ifrån de är riktigt små. Har de blivit lite äldre skulle jag inte riskera något utan istället ha de i olika rum när man tar ut smådjuren.
#13 Vad tror du om 8, 9 månader? Är det för sent?
Och hur tränade du/ni?
#14 Hon fick första titta på de när jag hade de ute och sen när hon lugnat ned sig fick hon komma närmare och nosa på de, men minsta tendsen till att hetsa upp sig eller lekbetende så fick hon backa. Det hela handalde om att avdramtisera marsvinen.
Jag kan inte säga om 8 månader är försent, svårt att veta om man inte ser hunden.
Jag tror man absolut kan öva hunden på att slappna av när mössen är i närheten, men sen kan det vara så att man får dra en gräns för vad hon klarar av och när det blir för stor risk för mössen.
Jag hade en katt när jag var liten som försökte mörda mina små djur, så honom fick man ha i ett annat rum när jag hade marsvinen ute för annars så hoppade han på en, även om man hade marsvinen i famenen.
#12 han har samma kroppsspråk när han träffar valpar o hittills har han inte försökt äta upp nån valp ;) Mer orolig att råttan skulle skada hunden faktiskt #11 Inte gjort nåt alls för att han ska lära sig, vi har en bra grundlydnad på honom och han är väldigt lugn i sig själv, när vi fick hem råttan var han trerätters och till en början fick han inte komma i närheten av råttan. När han se slutade bry sig om råttan när hon var lös så lät jag honom nosa på henne när hon var i min hand. Märkte att det gick bra så då släppte jag råttan på golvet. Men lämnade dom aldrig obevakade för en sekund
minavitas.wix.com/kennel
Det går att lära hunden, men lita aldrig på hunden till 100% när det gäller smådjur.
Mina hundar fungerar utmärkt med kanin & hamster. Den ena är labbe som visserligen är jakthund och har gjort ett par jaktprov, men då på fågel och rådjur/älg tror jag det var. Hon är knappt intresserad av smådjuren, och är pålitlig men skulle aldrig lita på henne till 100%, alltså ha henne i samma rum som mina frigående hamstrar. Hon är väldigt lekfull och en olycka behöver inte hända bara för att hunden vill äta upp smådjuret, utan även för att hunden vill leka och råkar trampa/nafsa ihjäl smådjuret.
Den andra staffen vet inte ett dugg vad jakt innebär, när han ser en annan levande varelse är det bara leka,leka,leka som gäller.
Det första han gör när han kommer hem hit är att hälsa på kaninen låter honom inte vara lös med andra djur, eftersom han också är för lekfull.
Labradoren är uppväxt med andra djur, katter, kattungar, hamster, kanin m.m och har på så vis lärt sig. Staffen har inte lärt sig från innan, men att introducera honom med smådjur var inga problem.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#16 Vad bra😃
#15 Tack så mycket! Ska testa det sen :)
#16 Okey, Men vad bra att det funkar med råttan å hunden! :) Själv har jag ju möss, Så dom är ju lite mindre.. :/