Ställa ut hund för första gången!
Lär hunden att stå fritt o att springa i kopplet.
Gå på ringträningar!
Kan vara bra att träna kontakt :) Så att valpen följer dig istället för att vilja fram och hälsa på alla utanför ringen :)
Har aldrig heller ställt ut men att träna vid och nära andra hundar borde vara viktigt tycker jag. Och att andra kan handskas med hunden för domare kan väl vara rätt nära och ta på den för att kolla saker eller har jag fel där kanske?
Nej det stämmer alldeles utmärkt, domaren känner och klämmer överallt på hunden och kollar även på tänderna vilket många hundar kan rygga inför = blir oftast sämre placering då oavsett hur fin den är i övrigt så det är a och o att den känner sig helt bekväm med främmande människor.
TS
Träna valpen på att stå fint, så här när de är små så räcker det med att de står upp överhuvudtaget. Man kan inte ha för stora krav för då tycker dom inte att det är roligt i ringen sen. Den ska kunna trava i ett bra tempo (nåja åtminstone när den är vuxen, med valpar får man alltid räkna med lite studs här och där) på din vänstra sida och i ringen så går/springer man alltid motsols i en cirkel alt. triangel men oftast cirkel.
Då du har en ganska liten ras så är det även bra att träna valpen på att stå fint på ett bord också då den kommer få göra det på utställning när domaren ska känna igenom den. Se bara till att ha något halkfritt underlag om du inte har ett trimbord till hands.
När hunden travar så ska den inte ha ögonkontakt med dig utan den ska titta rakt fram, tittar den upp på dig så får den helt fel frambensrörelser vilket förstör helhetsintrycket.
Tänk också på att inte ha några mörka byxor på dig på utställningen då din hund är så mörk i sig, står du då bakom den så "försvinner" den in i dina byxor, domaren får alltså svårt att se hunden ordentligt.
Jag övade mycket på tandvisning med min hund, för det tyckte hon var väldigt jobbigt. Men med mycket godis och tålamod så gick det bra :)
Besök min blogg: http://bumpi.se
#6 Hur gjorde du exakt?? :-)
Min tik 6 månader och ridgeback har plötsligt börjat tycka att det är tooookjobbigt att visa tänderna för andra än mig. Tyvärr och nu tänkte vi på valputställning nästa månad, jag skulle vilja att dte blir en vändning innan så att det inte ska bli ett skitjobbigt moment för henne.
Mvh
Ulrika
#5 Hur lär man hunden att följa utan att ha ögonkontakt? Vi har nämligen tränat att han ska följa även utan koppel men han kollar ju på mig nästan hela tiden då. Har ibte tänkt på att han kanske inte ska göra så…
#7 Först belönade så fort hon var stilla när jag bara "höll" i nosen på henne, sen utökade jag lite i taget. Så jag lyfte lite på läppen och belönade när hon var still sen lyfte jag mer och mer.
Besök min blogg: http://bumpi.se