Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1632 ggr
Bumsibum
0

nån mer än jag som..

…ångrar att man sålde en hund?

jag hade en hund som jag tyvärr var tvungen att byta hem till.. de var december 2011.. hon var då 11 månader… nu ångrar jag mig SKARPT! nu är mitt liv annorlunda, bättre ekonomi sambo osv… som de mycket handla om när jag valde att sälja henne, jag var ensam me mitt barn så hunden fick vara ensam mycket, därför jag tog de tunga beslutet.. åh! om jag bara viste att "bara" 4 månader efter jag sålde henne skulle allt ordna sig!
Jag vill mer än allt ha tillbaka henne, men förstår att de inte går!
De som stör mig lite är att hon som köpte henne sålde henne vidare utan att jag visste! hade lätt kunnat köpa "min" lilla flicka om jag vetat att hon inte kunde ha kvar henne! *aj mitt hjärta*

felzena
0

Förstår att det är tungt för dig och det är inget lätt beslut att omplacera. När jag var liten hade vi en Golden/Alaskan husky valp som vi var tvungen att omplacera på grund av min lillasyster utvecklade allergi. Vi försökte hitta massor med lösningar men ingen var långvarig tillslut omplacerade vi hunden till min farmor och farfar och det fungerade riktigt bra för då kunde jag och resten av familjen hälsa på hunden när vi ville. Men tyvärr fick hunden avlivas efter en tragisk olycka när den var 1 år.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

russin
2

Enda gången jag ångrade att jag sålde en hund/valp (en valp ut min egen valpkull) var när jag fick veta att den avlivats som endast 1,5 åring pga innekissande (vilket är oerhört ovanligt i den rasen). Dom hade inte ens hört av sig innan trots att jag sagt att jag köpte tillbaka hunden om det bara var möjligt och några problem uppstod. Det kändes jäkligt tungt.

Vanniz
1

Jag ångrar en hund vi sålde, hon var 8 månader. Den familjen som köpte henne sålde henne vidare och vi ångra oss och kontakta denna ägare för hon låg på blocket, han börja hota oss att vi inte fick henne..mamma polis anmälde detta, han misshandla även hunden ochh låste in henne i en bur, men vi fick henne inte.. tillslut kunde hon nt vara med killar för hon va så rädd så då avliva dom henne 3 gråter för det en

Bumsibum
0

#1 ja de är tungt 😕

oj, bra när man kan lösa de så med nån man känner..bara synd att hunden behövde avlivas.. 😕..

#2 åhhh jag förstår dig… 😕… man avlivar ju inte ett friskt djur.

#3 oj, inte alls kul.. 😕förstår att du gråter för de än.

[Timantis]
5

nu ska jag vara hård.

Tycker många tar aldeles för lätt på detta med djurägande över huvud taget. Att sälja en hund ( djur) pga allergi kan jag helt förstå. Men om ekonomin eller tiden tryter så tycker jag helt enkelt att man planerat dåligt.

Man måset helt enkelt planera. Som med allt annat i livet. Jag kan separera jag kan bli arbetslös osv. Klarar jag av att ha en hund( djur) då?

Sen om man är uppfödare kan man ju ångra sitt val av valp köpare.

Bumsibum
8

Då kan man ju inte skaffa djur alls… man vet ju inte om man ska separera, bli av med ett jobb m.m.. tyvärr kan man inte läsa in i framtiden.. eller du kan kanske de?

Toxics
5

5#  Jag håller med till viss del. Jag tycker alldeles förmånga om redan har det ekonomiskt dåligt skaffar djur.
MEN du har lite fel i att alla då skulle ha planerat dåligt om de blir tvugna att sälja sitt djur. Som 6# skriver, det kan hända vad som helst på vägen, skiljsmässa, förlorat jobb, sjukdom eller kanske tillochmed dödsfall. Saker man helt enkelt inte kan se ska komma i framtiden. Det gör inte dom till dåliga djurägare.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

linda88
1

Jag håller med #5. Självklart kan man inte veta om man kommer separera eller bli arbetslös men inget av detta gör väll att man måste göra sig av med en familjemedlem. Ja djur kostar pengar men i Sverige har vi så tur så vi kan få bidrag eller A - kassa om vi blir sjuka eller arbetslösa och är så fallet så är väll en familjemedlem 100 gånger viktigare än att köpa cigg, gå på bio, ta en fika på stan eller annat som man kanske inte har råd med just då. Att man skiljer sig eller flyttar isär spelar väll inte heller någon roll, de är ju mitt djur. Om jag jobbar hela dagarna o de var min sambo som var hemma hela dagarna får jag väll skaffa dagmatte/husse åt mitt djur eller fixa plats på hunddagis.

Bumsibum
1

förlåt men de var inte detta jag ville ha av mitt inlägg hoppas ni förstår.. 🙂… jag vet inte hur de är med er… men man får ju tänka på djurets bästa. (sån är jag..bara säger de)

Toxics
3

8# Okej så vi säger att man bor med sin sambo med tre små barn, Och sen flyttar man isär. man har ett lågbetalat jobb så man har inte råd med mer än en tvåa. Så fyra människor delar på en tvåa. och då en hund också. Och så ska denne person ha råd att mätta sina barn och sig själv. t handlar ju inte om att hellre vill köpa cigaretter eller så. Det handlar om att ekonomi inte räcker till isåfall.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Bumsibum
1

plus att jag inte vill eller känner för att "blotta" ut hela min livsituation här… man skriver liksom inte allt inför främmande människor..kort o gott bara.

Em_
0

Allergi är väl en av få saker man borde kolla upp innan?

Toxics
1

12# Ja det kan man göra =) Men man kan ju faktiskt utveckla en allergi också.

[Timantis]
0

Jo jag är faktiskt sån att jag skaffar inte en hund( djur) om jag inte vet att jag kommer att klara av att ha kvar hunden (djuret) ifall jag separerar eller blir arbetslös.

Funderar på hur många som skulle sälja sina barn ifall de separerade o inte ansåg sej ha råd att ha dom kvar. ( nej jag har inte mina hundar som mina barn) Men tänk om man kunde sälja barnen?!! bara en tanke.

Bumsibum
2

barn o djur är ju inte exakt samma sak.. du har nog inga barn..

linda88
0

#10 För mig gör man sig inte av med en familjemedlem punkt slut. Inte skulle de omplacera ett av barnen. Hunden bryr sig väll inte om den bor i en lägenhet den skall ju aktiveras o få komma ut ändå. Dessutom får man barnbidrag och underhåll ifrån Pappan som gott och väl täcker barns matbehov och andra kostnader.

Men som sagt var det var inte det TS ville ha ut av tråden men men…