Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 776 ggr
Emelie
0

Klicka in grunder

Som vissa vet så har jag adopterat två hundar från Ungern som nu har varit hos mig i ca 2 och en halv vecka. Jag har klickat in lite grunder med vovvarna, men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, med vad osv. Guszti kan nu nostarget, tasstarget, sitt, ligg, greppa föremål. Jag har tänkt att vi ska gå vidare här med att även hålla föremålet längre, och tillslut försöka få honom att tycka det är superkul att kampa! Rocky kan nostarget, sitt, ligg, greppa föremål och tass. Tasstarget har jag svårt att lära honom, men har lärt honom "tass" och ska på det sättet försöka få honom till att även lära in tasstarget. Så, vad tycker ni kan vara en bra fortsatt träning för dessa? Hur bör jag gå vidare? Jag ska iallafall lära in "stanna" och platsliggning på båda, men sen då? Jag är inte van vid att träna hund, men vill få två följsamma, lydiga hundar som jag kan testa på lite olika aktiviteter med, som agility, sök, spårning osv. Självklart förstår jag att det viktigaste är att hundarna älskar att vara med mig, och ska tycka jag är helt fantastiskt rolig för att bli lydiga och följsamma, men utöver det? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

felzena
0

Hur går det i inkallning och koppelträning för er? Ett tips på hur du ska gå vidare med att han ska hålla saker längre i munnen är att när han greppar föremålet så klicka inte just när han tar tag i det utan vänta några sekunder till en början och sedan utökar du det mer och mer, ställ större krav eftersom. Tillslut behöver du inte använda klicker utan byt ut det mot en "slutkommando". Jag tar ett exempel här: Du säger "tag" han greppar föremålet och efter en stund säger du "loss" och då ska han släppa sedan får han belöning. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Emelie
0

Hej och tack för svaret! Inkallning går galant med båda hundarna, dock har de som det verkar mycket jakt i sig så ser de en fågel eller liknande så är de kört och har bara den i huvudet! Dock är de ju unga, bara 7-8 månader så det kaske ger med sig med mycket träning och att tiden bara går och de blir äldre. Koppelträning blir det inte så mycket av då det finns få tillfällen jag kan gå ut med endast en i taget. Dock tränar jag så gott det går när jag går med båda hundarna, men det är näst intill omöjligt att iallafall använda sig av klickern då. Du som är involverad i jakthundar, har du något speciellt tips för hundar som går konstant med näsan i marken förutom de vanliga koppelträningstipsen? Jag förstår ju att jag måste göra mig själv jätteintressant för vovvarna, men finns det något spännande knep för just hundar som har en extremt jobbande nos? ;)

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

felzena
0

Jag vet hur det känns att ha en hund men nosen i backen konstant. Men jag har tränat mycket kontaktövningar, att hunden ska veta att det är bra att ta kontakt med mig. Jag började inomhus att hunden ska ha ögonkontakt innan det fick gå ut, få mat osv.. Sedan har jag tränat mycket skvallerträning också och det har gett bra resultat. Men jag har tränat mina två hundar att när vi är ute och går på promenad så ibland är vi bara ute och motionerar och då är det inte tillåtet att nosa överallt utan då ska vi endast gå. Har inget krav på att de ska hålla ögonkontakt. Det har jag tränat genom att gå mitt på vägen där det inte finns så mycket spännande lukter. Hundarna började först villa in mot vägkanten och lukta men det ignorerade jag och belönade istället varje gång den gick fint i koppel och inte nosen i backen. Sedan började jag mer och mer närma mig vägkanten och belönade varenda gång hunden inte nosade. Jag la in ett kommando: "ingen nosande". Det här gick faktiskt väldigt fort att lära dom att det inte alltid är okej att nosa överallt. Jag la in ett slutkommando: "Nosa". Då är det fritt fram för hunden att nosa. Jag är väldigt dålig att förklara över internet men hoppas du förstår någorlunda. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Emelie
0

Tack så mycket för tipset! Det ska definitivt testas, och det funkar ju faktiskt när jag är ute och går med båda två samtidigt också.

Kontaktövningar gör vi i stort sett hela dagarna, och där går det ruskigt fort framåt så det känns iallafall bra! :)