Valp hemma med husse
Hej alla!
Jag har fått erbjudande att ev ta en liten valp på helfoder i mitten på Juni. Dock kommer jag jobba 50 procent juli månad, medans min sambo mest troligt också kommer jobba kring 50 procent, men nätter. Med andra ord kommer valpen aldrig att behöva vara ensam, men påverkas den av att matte försvinner några timmar ibland?
Detta kommer vara bådas hund, alltså att vi båda kommer stå för uppfostran och allt kring valpen. Vi har sen tidigare en hund, men honom köpte vi som vuxen. Vilket kanske är lite orelevant men… :)
Självklart är inte detta den ultimata lösningen och jag hade aldrig tackat Ja till jobbet om jag visste att jag skulle få detta erbjudande om valpen. Nu känns det lite oseriöst att tacka nej till jobbet när man väl fått det, och resten av året pluggar jag på distans, vilket leder till att jag alltid är hemma, så det är bara Juli månad det handlar om. Önskar verkligen att det kommer lösa sig då jag fått så fin kontakt med uppfödaren och tycker detta verkar vara en riktig drömkombination både mentalt, hälsomässigt och utseendemässigt, men samtidigt har jag aldrig haft valp och vet ingenting om hur de reagerar när flocken är "intakt" så att säga.
Tror ni att det skulle funka? Självklart räknar jag med att JAG kommer ha största problemen i världen att ta mig till jobbet de passen jag jobbar, men självklart är det valpen jag funderar mest på, om en så liten krabat skulle få några men av att en flockmedlem försvinner.
Jag jobbade dag o min man natt när Enja var 4 mån gammal det kvitta för henne så länge någon var hemma :) Ska ni dessutom dela på valpen så vad är det som hindrar, jag hade inte tvekat :)
Nej absolut inte, om man ser till det vilda betendet så kommer och går flockmedlemmar hela tiden.
Jag tror bara det är bra att valpen lär sig att det inte är hela världen att matte försvinner. Min valp var väldigt "mattig" i början för att hon var med mig hela tiden, och det var superjobbigt, men efter att ha blivit lämnad med husse mer så gick det bättre och bättre.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Känns bra att höra era åsikter!
Kommer som sagt bara vara under en månads tid men samtidigt kommer det nog vara jättetråkigt för mig att lämna valpen under dagarna. Även om jag vet att den (förhoppningsvis😛) finns kvar när jag kommer hem. Antar att timmarna kommer gå extreeeemt långsamt.
Tiken är iallafall konstaterat dräktig och då är det bara att hålla tummarna att det blir en fin liten hanvalp :)
Absolut. Valpen har två veckor att vänja sig vid både dig och din sambo, och sedan är det viktiga bara att NÅGON av er är hemma - inte vem av er som är det. Även om den kommer bli ledsen när ni går så har den ju alltid en flockmedlem/vän kvar att ty sig till.
Det hade varit en annan sak om ni från dag 1 skulle ha varit hemma "i pass" eftersom det då hade funnits en risk att valpen haft svårare att finna sig tillrätta. Men även det hade säkerligen fungerat fint när lilleplutten väl förstått att ni kommer tillbaka igen.
Lycka till med allt :)
Vad är det för ras?
Vad är det för ras? Det kommer absolut inte vara åt problem för dig att jobba. Vi fick hem en valp för tre veckor sedan, jag är hemma på dagen o min gubbe på kvällen. Det har absolut inte varit ångra som helst problem
minavitas.wix.com/kennel
Tycker det låter som en bra lösning :) Jag hade gärna jobbat lite nu och fått pauser från min valp ;) Om du inte gör en stor grej av att du kommer valpen antagligen inte bry sig.
Det är en Dansk/svensk gårdshund :)
Har i stort sett legat vaken hela natten och funderat.. Om man ska försöka tacka nej till jobbet ändå.. Eller om man tar det som det kommer.. Har inte fått schemat än och lär inte få det på ett bra tag, och innan dess borde jag ha bestämt mig helt om valpen. Men ska ringa och prata med både uppfödaren och min chef idag och se vad de säger :)